Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Můj dědeček

18. 07. 2000
1
0
557
Autor
Pospa

Jedna z povídek o spletitosti lidských osudů.

Nejzvláštnější osobou, jenž jsem za svůj život potkal byl jeden z mých dědečků. Ten od maminky. Narodil se na začátku tohohle bláznivého století a jmenoval se Karel Havlíček Hus. Karel Hus po svém tatínkovi, jak velela rodinná tradice a Havlíček po kmotrovi. A jaké měl jméno, takový měl i život. Ač je to k nevíře a to i přesto, že pocházel z chudé rodiny, byl jedináček. Maminka umřela týden po porodu a tatínek padl na konci I. světové války. Už od deseti let musel tvrdě pracovat u sedláka na statku u koní. Můj dědeček koně miloval. Ale přišla válka a ta postupně koně spolykala. Když si přišli tři pánové v uniformách s puškami přes rameno pro poslední koně mezi nimiž byl i dědečkův mazlíček, odmítl jim je vydat. Strhla se rvačka, ve které dědeček zvítězil. K jeho smůle však jednoho vojáka zabil. Býval za mlada velkým silákem. Od té doby žil v lese. On a ten kůň. Po dlouhé dva roky. Potom jednou na podzim kůň umřel a dědečkovi se začalo stýskat po lidech. Vrátil se koncem října 1918. A v té euforii, která v té době vládla, se na jeho čin zapomnělo. Vždyť šlo o nenáviděného rakouského vojáka, tak co. V lese se z dědečka stal jiný člověk, ostatní ho nazývali podivínem. Proto odešel na samotu vysoko v horách. Daleko od lidí. A aby se tam necítil moc smutný vzal si s sebou pár koní. Později k nim přibyla i má babička. Nejspíše by tam žili až do smrti, ale osud tomu chtěl jinak. Přišla válka. Druhá a ke všemu světová. Dědeček si pamatoval, jak koním ublížila ta válka první, ve které ztratil tatínka a děsně ho to rozčílilo. Na tržišti si koupil dva nejzbědovanější psy. Jednoho pojmenoval Hitler a druhého Goebbels. Hodně je tloukl a moc sprostě jim nadával. Až ho někdo uslyšel jak volá: „Hitlere drž hubu.“ Nebo: „Goebbels, nežebrej nebo ti nakopu prdel.“ a udal ho. Dědeček dostal varování a podařilo se mu utéct a proklouznout až do Anglie. Babičku zachránilo pokročilé těhotenství, částečný německý původ a i to, že všichni považovali dědečka za blázna. Psy nezachránilo nic. Vzhledem k tomu, že byli Hitler s Goebbelsem shledáni pro vojenské účely nepoužitelní, zastřelili je na dvoře. Když babička porodila moji maminku, učil se dědeček házet bomby z anglických letadel do německých linií a měst. A babička s mou maminkou na něho trpělivě na té samotě čekaly. Ale moc se mu létání nelíbilo a tak se nechal přeložit na zásobovací loď, která jezdila sem a tam, občas s nějakou ponorkou v zádech, po všech možných mořích i oceánech. Jednou je jedna ponorka dohonila a potopila. Dědeček ležel dva dny v teplé mořské vodě a doufal, že to jeho vesta vydrží, protože neuměl plavat. Vydržela, ale tělu ten pobyt neudělat dobře. Ale všechno má svůj konec. I válka. Nějakou dobu to trvalo, než se dědeček uzdravil a dostal na starý dobrý kontinent. Chvilku se toulal po Evropě a v srpnu 1948 se mu začalo stýskat a rozhodl se vrátit domů. Tam ale nedorazil. Trošku se zapomněl na Moravě a odtamtud ho po nějakém čase za zásluhy ve II. světové válce poslali se spoustou dalších hrdinů na príma zotavovací zájezd za státní útraty, který končil v uranových dolech Jáchymov. V padesátém šestém dědečka pustili. To mu táhlo na šestapadesát, babičce bylo o deset let méně a mé mamince patnáct. Tehdy poprvé uviděla toho vysokého, stále zamračeného pána, kterého se napoprvé moc bála, a o kterém ji babička řekla, že je to její tatínek. Po těch všech zkušenostech dědeček na lidi ještě více zanevřel. Ožil až v roce 1968. Ale poté, co se přes les převalila kolona ruských tanků, ztratil veškeré ideály a stáhl se ještě více do sebe. Koupil znovu dva psy. Toho třínohého pojmenoval Brežněv a poloslepého Bilak. S věkem zmoudřel a proto je nebil ani jim nenadával jako Hitlerovi s Goebbelsem. Za týden mu je někdo otrávil. Rok nato maminka potkala na dovolené mého tatínka a byla svatba. Babička zemřela několik dní po obřadě. A dědeček, který se svatby nezúčastnil, protože nechtěl přijet do města a natož jít do kostela zůstal úplně sám. Od té doby podnikal dlouhé pěší túry po horách. Někdy byl pryč celé dny. Celá rodina z toho šílela, ale já byl klidný. Vždycky mi nechával klíč pod rohožkou. Jezdil jsem k němu velmi často. Jednou v říjnu 1989 odešel a již se nevrátil. Našli ho až na jaře, když slezl sníh a nebyl na něj vůbec hezký pohled. Ale snad to tak bylo lepší. Jen Bůh ví, co si pro něj život dál přichystal.
mník
27. 05. 2003
Dát tip
Líbí, tip

Anonym
26. 07. 2000
Dát tip
Vcelku uveřitelný příběh. Jen pište. ivana

Merle
20. 07. 2000
Dát tip
dobře napsáno, dobře podáno... síla

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru