Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vliv technického pokroku na člověka

10. 12. 2003
0
0
739
Autor
James_Bond

Byla to taková rychlá myšlenka, tzv. RYCHLOVKA :) Tak uvidíte.......

 

Jak začít s takovým tématem, na které můžou být i stovky různých pohledů. Pokusím se o formulaci mé představy.

V dnešní tzv. moderní době se každý ohlíží za sebe a říká si, jak je dnes rychlý a výkonný. Zcela jistě je to pravda, ale zamysleme se nad tím jestli by i naši otcové dokázali to co my dnes. Pokud bychom jim umožnili používat dnešní moderní přístroje, tak určitě ano. Z toho se tak trošku dere pocit, že asi nebudeme až tak dokonalí. Možná je to jen otázka vědeckotechnické pokroku a ničeho jiného. Určitě jsme mnohem přizpůsobivější a snad i kosmopolitnější než naši rodiče, ale zase se musíme zamyslet proč tomu tak je. Z velké části na to má jistě velký vliv přirozený vývoj a potom možná i to, že se svět tak říkajíc otevírá. Ve světle poslední věty bych si dovolil připomenout, že vše má své důsledky a že všem důsledkům předchází příčiny. Je dobré vědět něco o příčinách. Každý kdo se teď semnou pozastaví, tak zjistí, že opět jsme u techniky, která nám otevírá ty pomyslné dveře světa a tím se nám svět otevírá. Takže se zdá být vznikající se otevření jen pouhou hříčkou techniky, která nás deformuje svými zkreslenými informacemi o věcech, o kterých jsme ještě včera nevěděli vůbec nic. To vše na nás působí, některým z nás to dává křídla a jiným zase závaží. Okřídlí to ty, kteří chtějí vidět jen to co se povedlo a naopak to ubíjí ty, kteří se utápí v nejistotě dnešních dní se všemi důsledky a dopady na každého z nás. Dovolil bych si doporučit střídmost a uvážlivost. Mluví se o tom ve zlaté střední cestě. Myslím si, že stejně jako v životě selektujeme city a situace, které nám život přehrává v našich dnech, tak stejně tak se musíme naučit nastavovat příchozím technologiím a s tím přicházejícím informacím, to správné zrcadlo, které nám pomůže se orientovat. Orientace je vždy velmi důležitá a mnohdy i životně nezbytná. Každý den se musíme rozhodovat a to nebývá vždy jednoduché. Jen si vezněme co by mohlo vzniknout, kdybychom se přestali orientovat v tom kdo se nám líbí, co máme rádi, co je dobré a co zlé a jestli je lepší den nebo noc. Na každou situaci je mnoho různých a nezřídka naprosto odlišných odpovědí. Přesto se zdá, že všechny jsou pravdivé. A proto by se dalo uvěřit i tomu, že nejnovější technika není ani dobrá ani zlá. Zdá se, že prostě jen je, a protože jsme se ještě nenaučili té správné orientaci v této problematice, tak se podvědomě bojíme. I ve středověku se lidé báli blesku, ohně a všeho čemu nerozuměli. To vše chtělo čas a mnoho osvícených lidí, kteří mají tu schopnost vidět dál než jen k tomu prvnímu tlačítku. Když se nad tím vším zamyslíme, tak si dovolím tvrdit, že není důvodu k panice a už vůbec ne k hysterii. Chtěl bych zároveň apelovat na zdraví lidský rozum a tím apelem je: „ Nevytvářejme stíny v noci jen proto, abychom mohli upozorňovat na tmavé místo. Je totiž přirozené, že v noci je tma.“ V tomto se snoubí snaha lidí démonizovat věci neznámé, ale když potom vyjde najevo, že to až tak hrozné není nebo nebylo, budou tito lidé první říkat: „vždyť já vám to říkal pořád.“ Zní to možná trošku legračně, nicméně historie nám o tomto dává mnoho příkladů. Ta samá historie se zcela jistě a neomylně vyjádří k otázce techniky a jejího přínosu. Dnes se dá pouze konstatovat, že jsme se dokázali přes století tmy a zimy prokousat ke století páry a poté až k dnešním dnům. Již mnohokrát jsme slyšeli o zkáze a zániku lidstva z těch nejrůznějších důvodů. A jedním z nich je jistě vědeckotechnický pokrok. Přesto ať už to řekla Sibyla a nebo váš soused, sedněte si ke své televizi a nebo počítači a otevřete oči. Uvidíte mnoho krásných a obohacujících věcí a hned vedle budou řady věcí, které se vám asi líbit nebudou. A teď po dlouhém povídání jsme se dostali k jádru věci. Ta televize nebo počítač není strůjcem toho co vidíte. On je pouze tím oknem a oproti oknu je osazen tlačítky. Je jen na vás které z těch oken si otevřete a věřte, že vše co tam najdete a uvidíte nebude dílem „šedé eminence“ techniky, ale jen a jen dílem člověka. Věřím, že všichni již tuší koho je třeba se bát. Jestli je to okno, počítač, televize a nebo jestli je to co vidíte skrze tuto techniku. Z určitého úhlu pohledu by se dalo říci, že lidé se bojí techniky, protože nám ukazuje jací opravdu jsme. A jací jsme? Tak to už nechám na vás a nebo na další úvaze.

 

 


katugiro
21. 12. 2003
Dát tip
to je objev... jistěže jsme děti doby! sleeding_ohař: my žijeme v moderní době, v postmoderní žijí v Japonsku, USA a pár dalších zemích... :)

katugiro
21. 12. 2003
Dát tip
slídivý ohaři, úplně to vidím, jak pobíháš kolem, radostně funíš a vrtíš ocasem nad každým novým přírůstkem... :) tu hranici neznám, ta není

katugiro
21. 12. 2003
Dát tip
doteď jsi to věděla s přestávkami, chápu... :) nikoliv, kvartér je už zcela par terre a nastíněné je v oblacích

JITINKA
10. 12. 2003
Dát tip
No...myslím si, že je to zbytečně dlouhé... složitě se prokousáváš ke krásné myšlence na konci. Možná až si to přečtu ještě dvakrát změním názor, ale zatím takhle..... (a ještě: chtělo by to pár odstavců) :-) Ta myšlenka je krásná, pár vět si napíšu do své sbírky citátů. Myslím, že lidé už se v dnešní době nebojí techniky jako takové, ale právě toho, že přes obrazovku i přes monitor se setkávají s lidmi, a neví, co od nich očekávat...ostatně to jsi nevěděl ani ty, když jsi zde vystavil své myšlenky na odiv a ke kritice.

James_Bond
10. 12. 2003
Dát tip
Co se týká interpunk... :) nebo čeho :) to je asi pravda. Nejsem moc zdatnej v ČJ a tak mi to promiňte. Pokud by to někoho uráželo, tak mi to opravte a já to uložím znovu. Jinak možná píšu trošku složitěji, ale jsem to já :)) Díky moc.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru