Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Temnota - obnovená premiéra

01. 06. 1999
2
0
858

Můj překlad Byronovy Darkness tady už sice jednou byl, ale tentokrát je to s háčkama.

Měl jsem sen, který nebyl tak úplně snem. Jasné slunce vyhaslo a hvězdy blouznily ve věčném prostoru, zbaveny svých drah i svého svitu a země se slepě potácela v bezměsíčném vzduchu. Ráno přišlo a nepřineslo den A lidé zapomněli na své vášně v hrůze z vlastní zkázy a jejich srdce zchladla v sobecké modlitbě za světlo : A u strážních ohňů žili - všechny trůny, paláce korunovaných králů i chatrče a všechna obydlí shořela na hranicích. Města pohltil oheň a lidé se shromažďovali kolem svých planoucích domovů, aby si naposled pohlédli do tváří. Šťastní byli ti, kdo mohli bydlet pod žhavými pochodněmi vulkánů : Svět znal už jen strach a naději; V lesech byly zažehnuty požáry, ale hodinu co hodinu se některý strom zhroutil a zmizel v černi popela. V zoufalém světle tváře lidí nesly nepozemské rysy, jak odlesky umírajících ohňů na ně dopadaly; někteří padli do popela a skryli oči v pláči; jiní odpočívali a usmívali se; a ostatní běhali sem a tam a krmili své pohřební vatry a vzhlédli vzhůru k mdlému nebi, k příkrovu světa, který pominul, a pak s kletbou klesli zpět do prachu a skřípali zuby a vyli : Divoký pták vykřikl a zděšen slétl k zemi a složil zbytečná křídla; dravé šelmy přišly krotké a ustrašené; i zmije se připlazily a proplétaly se davem, syčely, ale neuštkly - a byly zabity pro maso. A válka, které na chvíli nebylo, propukla znovu; jídlo se platilo krví a každý sytil sám a stranou ostatních svůj hlad; lásky už nebylo; celá země měla jen jednu myšlenku na smrt, neslavnou a bezprostřední; Hladomor sužoval všechny a lidé umírali a jejich kosti neměly hrobku; hubení hubené pohltili a psi napadli své pány, všichni vyjma jednoho, který zůstal věrný tělu svého pána a ptáky, šelmy i lidi odháněl až všichni zemřeli hladem; sám si nehledal potravu, ale s ustavičným nářkem lízal ruku, která neodpovídala pohlazením - a pak zemřel. Dav postupně slábl, ale dva Z obrovského města přežili, byli nepřátelé : setkali se u doutnajícího popela z oltáře, kde tolik svatých věcí nesvatě shořelo; kostlivýma rukama prohrábli popel a slabým dechem přivedli k životu plamínek; a když pak vzhlédli k sobě navzájem a spatřili své zjevy navzájem - vykřikli a zemřeli - zemřeli na svou vlastní ošklivost aniž by věděli na čí tvář hlad napsal : "Ďábel". Svět byl pustý,prázdný, pouhá hrouda, bez ročních dob, bez trávy, stromů, bez života - hrouda smrti - změť z těžkého jílu. Řeky, jezera i oceán bez hnutí stály a nic se nepohnulo v jejich tichých hlubinách; Lodě bez námořníků tlely na mrtvých mořích a jejich stožáry opadávaly v kusech a nořily se do vlnami nebrázděných vod, kde příliv a odliv našly svůj hrob když měsíc pohasl; vítr zmíral ve stojatém vzduchu, i oblaka zanikala; Temnota už je nepotřebovala - - ona byla Univerzum !
vulpecula
02. 02. 2001
Dát tip
..................................................

Merle
02. 06. 1999
Dát tip
Proč mi to připomíná popis jaderný katastrofy? Kritizovat si netroufám...:-))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru