Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Honička

10. 01. 2004
0
0
1061

Sedím v posteli a civím do tmy. Povlečení, zmáčené horkým potem pozvolna chladne. Za chvíli bude postel ledovou kobkou. Otřepu se. Probudil mě zlý sen. Nic výlučného. Všichni je mají. Zběsilé změti obrazů, kterými si mozek ulevuje od napětí, drsného životního tempa, či gargantuovských výjevů reality, prezentovaných každodenně médii. Vstanu. Lapám po myšlenkách, uhnízděných ve tmě pokoje. Chodím bytem. Tam a zpět. Pokojem bliká obrazovka počítače. Zas jsem usnul a nevypnul ho. Hm.. Jsou tři ráno. Prsty se potulujou po klávesnici.

Honička

(realita)
Jedu tramvají. Právě jsem se vyhnul střetu se zmláceným mladíkem na zastávce tramvaje. Říkal něco o bibli. Nevypadal jako čtenář bible, smrděl agresí na sto honů. Politoval jsem ho a dal mu cigaretu. Vyslechl jsem srdceryvný příběh. Usmíval jsem se, ale měl se na pozoru. Dvakrát během krátkého hovoru mladík zřetelně zavrčel sprostou urážku.
V tramvaji přede mnou sedí cigán. Telefonuje. Říká. Těš se kurvo, až přijedu. Už si nenechám od tebe nic líbit. Přijedu a zmlátím tě, ty zkurvená děvko.
O tři řady dál vepředu, hned za kabinou řidiče sedí postarší chlap s ženskou, co má hlavu jak květák. Něco na ni výhružně syčí. Ženská je schoulená, ale když ji muž udeří, začne nahlas naříkat a snaží se muže praštit do obličeje.
Přemýšlím, jestli je půjdu od sebe odtrhnout.
Oba jsou dost opilí. Párkrát jsem to už udělal, naposledy jsem vytrhnul nějakou mladou cikánku chlapovi ve dveřích herny s automaty. Ječící ženská, couvající pozpátku ze dveří, s vlasy uvězněnými v ruce menšího opilého snědého chlápka. Zařval jsem na něj. Vzal dívku za pas a přitáhnul k sobě. Asi se leknul, pustil ji.
Snažil jsem se je uklidnit. Nechte toho, kurva.. co děláte. Mluvil jsem na něj. Podíval se na mě. Přiskočil ke mě. Překvapilo mě, jak rychle se mi dostal na kůži. Najednou stál na dostřel. Nestihl jsem ani uhnout a zježily se mi chlupy na ruce. Dal jsem levou dlaň ve výhružném gestu před sebe. Distanc. Podvědomý reflex. Nebál jsem se. To rozhodlo. Chlápkovi hořely oči, ale jen na mě zařval: Co se do toho sereš ty buzerante. Vypičuj odsaď nebo si tě podám.
Mluvil jsem na něj klidně. Klid, pane. Klid. Klid. A pomalu jsem i s holkou couval. Obrátil se k ní a řekl jí. Dobře, ty děvko. Dneska ještě ne, ale příště seš moje. Je to doufám jasný.
Hned jak zašel do dveří, vzala mě holka za ruku a říká. Utíkejte pane. Musíme utíkat. Radši jsem ji poslech. V tramvaji se dala do pláče. Pohladil jsem ji a řekl jí: Od tohodle uteč. Vždycky můžeš utéct. Takhle žít nemusíš. Jako hrdina jsem se necítil.
Ani teď ne. Seru na ty dva vpředu. Brzy budou vánoce, lidi prostě vyšilujou.
Po cestě domů jsem viděl ještě dva páry. Holka se smíchem mlátila kabelkou kluka po hlavě. Asi to mělo být romantické předkoitální dovádění, ale nějak mi to nepřišlo. Druhý pár se hádal u stánku s hamburgry. Než jsem zavřel dveře, slyším jej říkat: mělas hlad ty pičo, tak si kurva něco vyber.


(sen)
Jdu po ulici. Je noc. Noční město vydechuje smrad a smog. Banální pokřivená realita s žárovkami svítilen a několika neonů, které osvětlují křižovatku. Vidím policistu uprostřed křižovatky. Stojí opuštěně, jako by čekal na proudy aut, která nejedou, mrkneme na sebe, uhnu pohledem. Spěchám, dívám se po projíždějícím taxíku. Mávnu na něj. Nečekám, že by zastavil, ale vidím, jak se podivnou trajektorií přiblíží k chodníku a zastaví. Ve vteřině, kdy auto jede kolem mě, zahlédnu uvnitř rozesmátý obličej mladého kluka. Usměju se. Aha, někdo uvnitř. Kámoš, co si mě všimnul. Zaraduju se. Beztak jedou na flám, nebo z něj, prima připojím se. Jdu k autu, vidím, jak se otevírají dveře a z předního sedadla na mě civí zadnice nějakého člověče. Začnu se smát. Tý jo. Ti jsou docela slušně rozjetý.
Kluk, co se pozpátku škrábe z auta, se směje. Kluk, kterému pravděpodobně klečel na klíně taky. Stojím u auta a snažím se nahlédnout dovnitř, kterého z mých kumpánů skrývá vnitřek auta. Pak si všimnu policisty. Pomalým krokem došel k autu. Trošku mi zatrne. Policajt, to by nemuselo být dobré. Doufám, že alespoň taxikář je střízlivý, bleskne mi hlavou. Vidím policistu, který klepne na okýnko. Podívám se po něm. Bodrý, asi čtyřicetiletý chlápek, co se směje.
Tohle bude v pohodě. Poliš je dá do latě, dostane litr za námahu a já to klidně odřídím, jsem střízlivý.
Vidím, jak se otevírají všechny dveře, vystupujou kluci tak kolem pětadvaceti třiceti. Je jich pět. Koukám na ně, nikoho z nich neznám.
Pak mi docvakne. Oni vůbec nezastavili kvůli mě. Prostě jsou ožralí. A jejich auto přestalo fungovat. Vypadají drsně, frajerský sestřihy, kérky, čepičky, prostě geng. Ajej. I poliš se přestal usmívat. Nechtěl bych být v jeho kůži. Už ho zaregistrovali.
Koukají na něj. Najednou poliš schytá pecku do obličeje. Pak druhou třetí. Všichni ho obklopí a buší do něj jak zběsilí. Ty vole. Rozeběhnu se k nim a v běhu vidím, jak policajt klesá do kolem. Týpek, co řídil, do něj bodá kudlou. Kurva. "Co děláte, vy čuráci?" Ječim. Běžim. Ale instinkt mi zavelí, abych se k nim nepřiblížil. Je mi líto policajta, ale ten už je nejspíš mrtvej, nebo brzy bude. Nemusím být ještě já.
Ti čuráci jakoby ani nezaregistrovali, že tam jsem. Rozhlídnu se. Vidím nějaké lidi, kteří míří ke skupince. "Jste hovada!" Řvu na ně.
Vidím, jak se chlap s kudlou otočí po hlase. Najde mě opilým pohledem. Pak se na sebe všichni podívají. Křikne na ně: "Co to kurva je? Co je to za čuráka, tý píčo?"
Je to tu. Všichni se dávají do běhu. Chvilku počkám. Rozhodnu se ve vteřině. Směrem ke mě musí přeběhnout kolem kulatého sloupu s plakátama a zastávky autobusu. Jsou opilí, takže si nevšimnou únikové cesty a já mám možnost posledního běžce v nestřeženém okamžiku napálit do obličeje.
Počkám, pak vyrazím. Po očku zkontroluju týpka, co ubodal poliše. Stojí rozkročený nad policajtem a lomcuje mu s opaskem. Vytáhne pistoli. Dám se do pohybu. Partička oběhla zastávku. Podběhnu je. Zboku napálím posledního vrávorajícího opilého mladíka. Spadne. Kolem mě začnou lítat kulky. Lidé se běží schovat. Vidím muže s pistolí, jak střílí po všem živém.
TENTO SEN byl zveřejněn pod nickem Zly a přesunut pod společný nick projektu "Freddie Krueger aneb vaše noční můry"

Z reakcí zaznamenávám: .............................................................................................. Nicolette: Je to plné násilí, agresivity a vulgarity, to jsem čekala. Co sem ale nečekala ...ten dobrej styl....zkušenej, vypsanej styl, kterej se mi moc dobře čte. Vulgární výrazy mam docela ráda, teda :))...nevadí mi.... možná je jich tady trochu přespříliš. I když je děj hrůzostrašnej, až bizardní, někde mi něco říká, že takhle to skutečně je. Bohužel.... proč o tom píšeš? tip .....moc moc líbilo.... .............................................................................................. Rowenna: Já měla například sen: letní den, krásně, nějaká pouť, lidé se veselí, ale já si všímám, že se mezi veselými letně oblečenými lidmi objevují zvláštní lidé s kápěmi na hlavě. Na konci toho korza se stánky je cirkusový stan, kde se chystá představení pro děti. Vleču tam tři děti své a synovce a neteř. Bystrooce jsem si všimla, že pod těmi maskami nemají obličeje, nebo jen samé boláky. A vyslechnu rozhovor, že v tom stanu se chystá pogrom na děti, prostě je všechny pomordují. Utíkám se svým dětmi přes celý ten velký stan a na druhé straně podlézáme plachtu. Začíná tam příroda, louky, potok, skály. Utíkám a matu stopy v potoce. Jedno dítě si zlomí nohu - můj synovec. Nesu ho, a rozumně si říkám - v tom snu, že se to zrovna muselo stát tomu nejtlustšímu. Příšery nás honí. Lezu po skalách, bravurně ručkuji (bojím se výšek!) přes převis - a to tak, že jedno dítě držím v podpaží, druhou rukou ručkuji - no, blbost, ale zvládla jsem to, přenesla jsem čtyři děti a začala jsem nosit svého nejmladšího. Přenesla jsem jednoho Pepíčka, druhého Pepíčka, třetího Pepíčka - u pátého už jsem se konečně vzbudila, a první věc, která mě napadla: Proč jsem se tahala s pěti Pepíky, když mám jenom tři. Spousta šílenejch detailů. :-) Sen ve stylu Sophiiny volby byl taky skvělý, to jsem měla zatím jen dvě děti, dcerky, a byl nějaký útok, nálet, a já jsem věděla, že jsem schopna unést a zachránit jen jedno dítě. A v tom snu jsem se rozhodla pro to mladší, lehčí - protože byla větší šance s ním utéct co nejdál. :-) .............................................................................................. Iasula: Když mi byl tři, zdálo se mi že jezdím na tříkolce u jednoho baráku, kolem kterýho chodila máma do práce. Vždycky se tam zastavila na kus řeči / v reálu/ a mě se pak zdálo, že tam bydlej čerti. Celkem normoš, ale divný bylo že se mi ten sen zdával asi dva měsíce každej tejden a vždycky naprosto přesně ten samej. .............................................................................................. Rowenna: Noční můry jsou tak osobní, že občas nikdo nepochopí, čeho se ten člověk tak hrozně bál. Můj syn dodneška vzpomíná na svůj hrozný sen, jak mu pokojíkem lítala maličká helikoptérka, což ho tolik nevyděsilo, ale ta helikoptérka - a tohle byl schopen říct až ráno, a ještě se oklepával strachy - prostě neměla dno. Chápeš tu hrůzu? No, asi ne. .............................................................................................. děkuju.

Tohle bylo zveřejněno, do pošty přišly další věci. Nevím, jak vám, mě při čtení Rowennina textu běží před očima poměrně děsuplný film. Znám to dobře. Příjemné veselé prostředí.. například venkovské poutě, kde ve vzduchu drnčí dětský smích, voní párky, lidé se smějí a radují. Jen vypravěč vidí, jak do teplem prozářeného dne začíná proudit zlo. Jsou to jen krátké výjevy ve filmovém strhu, jak mezi lidmi, mezi pohyby, úsměvy a křikem zahlédne na okamžik podivné lidi v kápích. Nikdo je neregistruje, ale zvýšený tep a tlak vyburcovaný úzkostí ti napoví, že je zle. Vezme děti. A utíká. A film pokračuje. Když si tohle uvědomíte, minimálně jste si přečetli klasickou ukázku obratu v ději. Dramatizaci. Jak sen vznikl, čím byl iniciován.. ponechám vaší fantazii. Stejně jako možné literární východisko. Jde o trénink. Sny zobrazují realitu pokřivěně, zběsile. Ale vizuální podstatou postihují naši realitu lépe než například filmy, knihy, televizní vysílání, web. Podivnou skladbou "záběrů", neskutečným "střihem" jsou schopny nalézt rozmanité vazby mezi jevy, kterými jste obklopeni. Mám za to, že spousta zajímavých věcí v literatuře, v knížkách, ve vizích má svůj základ ve snu. Tenhle.. nevím, nechci říci projekt.. je o komunikaci na téma podvědomí. Chci, abychom se naučili vnímat tuhle podvědomou linku. Ne opisným způsobem, jako tomu děláme zde. Zapsat sen v jeho skutečné podobě, bez literární ambice, je začátek. Co se z toho vyvine, nevím. Uvidíme. Připojte se. Zly.

Abyss
17. 01. 2004
Dát tip
Rowenna: ty jo ! :) to sou veci! no ja mam takovy sny jako lezim v rakvi na svym pohrbu a vsichni cekaj az umru ale me nejde umrit a tak vsichni odejdou a nakonec me hrobnik zakope zaziva... a nebo ze me na ulici zastreli animovanej pes a pak se smeje jak lezime vedle sebe a vykrvacujeme... ty mas sny s detma asi se o ne pekne staras :) ..ja ve snu zachranuju jedine jenom jednoho blazna kterej se mi obcas zda (ale ve skutecnosti ho neznam) a odvadim ho z blazince ale on mi porad utika zpatky :) ... Lasula: to je urcite znameni ! ! ! (nestalo se tam pak neco? treba to vyhorelo :o) ..)

Zly
17. 01. 2004
Dát tip
Iasula: to samý. Jako děcku se mi zdál dost dlouho pořád ten samý sen. Krnov, tiché malé město s třípatrovými domy. Široká ulice, lemovaná stromy. V korunách se nehne ani list, ticho rušené jen řídkým lomozem z nádraží a smradem ze slévárny. Pořád ticho. Všude. Hraju si před domem, v předzahrádce, jištěný dveřmi do domu, kde stačí vybehnout do patra, otevřít dveře a v kuchyni najdu mámu v oblaku kouře nad plynovým sporákem. Kam se můžu zašít pod stůl k velké plyšové barevné kostce. Teď, skloněný nad kostkami dlažby, pozoruji mravence, jak škvírou ze země proudí na světlo. Pozoruju je, hraji si s nimi, nabírám je na dřívka. Pak zaslechnu zvonečky. Cililink. Zdvihnu hlavu, přeběhnu k plotu. Vykouknu mezi plaňkami. Na druhé straně ulice jedou medvědi na koloběžkách. Bojím se, ale je to strašně hezké. Medvědi klouzají ulicí na koloběžkách a zvoní na zvonky. Cililink cililink. Směju se. Je to krásné. Nejradši bych se za nimi šťastně rozeběhnul. Ale bojím se a krčím za plotem. Pak si všimnu, že nejmenší medvídek, ten co jede poslední, se na mě dívá. Usměju se na něj, ale on na mě ne. Medvědi přejedou kolem. Vykouknu brankou. V dálce vidím, jak medvědi pomalu otáčejí koloběžky. Hrkne ve mě. Vracejí se zpátky. Pomalu začnu couvat do dveří. Cililink. Přemýšlím, co dělat. No, radši se schovám doma. Vyběhnu po schodech, ale nahoře je zavřeno. Lomcuju klikou, ale je zamčeno. Chvilku buším na dveře, ale nic se neděje. Matka neotvírá. Napadne mě, že na chvilku odešla. Úplně mne zkroutí strach. Běžím zpátky k venkovním dveřím, ale vidím, že medvědi přistavili u našeho vchodu a odkládají koloběžky. Rozhlížejí se. Utíkám na sklepa. Sklep je tmavý, je v něm spousta chodbiček. Můžu se schovat v prádelně, kde s otcem na Vánoce zabíjíme kapry. Nebo pod dekama u paní Opravilové, kde jsem strávil jedno odpoledne. Nebo v našem sklepě, mezi zavařeninama a uhlím. Utíkám. Už nezvoní. Slyším šelesty na chodbě. S námahou za sebou zavřu těžké dveře. Na zámku dveří je otáčecí západka. Stejná jako je na záchodě doma v bytě. Když jí otočíš, nikdo se nedostane dovnitř. Utěšuje mě, že medvědi nejsou tak chytří, aby na to přišli. Za dveřma slyším šustot. Srdce v krku. Plakal bych, ale bojím se, že mě uslyší. Pak se ozve rána do dveří.

Zly
17. 01. 2004
Dát tip
Vissel: šílené

Abyss
17. 01. 2004
Dát tip
Vissel: snovy trik :o) ty jo...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru