Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V E Č E R

20. 01. 2004
9
0
3650
Autor
Floridor

Večer

 

   Richard už není žádný nováček. Už třetí rok jezdí tam a zpět. Týden co týden. Těch kilometrů a pětikorun! Cesty pohodlné, kdy je autobus poloprázdný, i cesty prostáté na jedné noze.

   Je večer. Škvírou mezi polozavřenými dveřmi proniká z kuchyně slabá vůně žehlení. Richard zběžně pohlédne na hodiny. Už abych zase šel.

   Rozhlíží se po pokoji, kam dal před dvěma dny aktovku, aby do ní naskládal několik učených knih, do nichž se ani nepodíval. a taková předsevzetí!

   Na stole jsou ještě jiné knihy a rádio, tužky a několik papírů. To je krámů. Máma už je ani neuklízí.

   Oči pomalu, ale pozorně hladí okraje předmětů na stole.

   Ani se mi nechce jít, v kamnech se už pořádně rozhořelo.

   Takový obyčejný pokoj. Ani koberce, jenom černé zešlapané linoleum, rozladěný klavír, na němž už několik let nikdo pořádně nehrál, stará železná postel, stůl a několik židlí. Můj pokoj. Náš pokoj.

   Nechce se mi odejít….

   Kolikrát už jsem nadával na ty staré babky, co je sotva mineš, už si tě vezmou na jazyk: ” Víte, paní, to je ten starší, co teď študuje v Brně…!” Maloměsto! Tam v Brně jdeš po ulici - jeden proud lidí zleva, druhý zprava, nikdo si tě nevšimne, kdyby ses i na hlavu stavěl. Nanejvýš se otočí nebo ani ne a jdou dál. Taková volnost. Tolik se mi líbí! Taková samota. Tolik se jí bojím!

   Teď si tak lehnout a číst…nebo poslouchat rádio a praskání kamen…

“Co je s tebou, už je čas jít!” Dveře se o něco víc pootevřely a máma v nich stojí v obyčejné zástěře. Šedivá, krásná!

   Syrová skutečnost! Už je čas jít. Richard neohrabaně odstrčí židli, vstane, oblékne si kabát a levou rukou si už zcela mechanicky zvedá límec.

   “Tak ahoj, zase v pátek!”

   Pak ještě chvíli cítí teplo máminy ruky.Venku je tma, zima, trochu leze pod kůži. Ulice je prázdná. Neděle večer. Sem tam milenci, vracející se rodiny z návštěv. Teprve na široké ulici vedoucí k nádraží je živěji. Richard se už rychlou chůzí zahřál, tíseň vyprchala. Skoro je mu protivné myslet na sentimentální večer.

   Všechno je v pořádku. Zase na týden.

 

(1965)


Hermann
11. 05. 2004
Dát tip
Ja neviem opriateľu, trochu divné..Chýba mi tam hlavný náboj na aký sa človek namotá a vtiahne ho to.Sorry. Hermann

Elyanne
22. 01. 2004
Dát tip
Zvláštní. *

Diana
21. 01. 2004
Dát tip
Ten pocit je velice věrně zprostředkovaný. Dobře napsáno! *** Jednou jsem slyšela v pondělí ráno v autobuse, kterým jsme přijížděli do Brna, povzdechnout kluka: "A jsme zase v té ratejně!".

clovrdik
20. 01. 2004
Dát tip
hezky napsaný, má to svoji náladu ... TIP :-)

Binna
20. 01. 2004
Dát tip
velmi pekna momentka. tento styl je mi velmi velmi blizky. tip

StvN
20. 01. 2004
Dát tip
Koukám, že je to stále stejné. Čtyřicet let tam a zpět. Nic se nemění. Máma je máma.

fungus2
20. 01. 2004
Dát tip
Výborné. TIP

Gunhead
20. 01. 2004
Dát tip
já to mám jednou za 14 dní... ale já jsem věčnej student, to se prej nepočítá...

Yossarian
20. 01. 2004
Dát tip
obvykle v pondělí brzy ráno (stíhám to, škola až od dvanácti), dvě a půl hodiny ve vlaku, v Brně si tě pořád nikdo nevšimne- děj se co děj 2004 dík za vzpomínku *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru