Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PLÁN NA ZJEDNODUŠENÍ PRAVOPISU

03. 08. 2000
7
0
5583
Autor
Bodlak

A teď se projevte, kritikové a ktitičky...!!!

PLÁN NA ZJEDNODUŠENÍ PRAVOPISU Zejména v poslední době se ukazuje, že český jazyk způsobuje všemi svými pravidly, výjimkami z pravidel, archaickými vazbami a dalšími nástrahami značné potíže nejen cizincům, ale ve stále větší míře i rodilým Čechům. Ústav pro jazyk český se proto rozhodl zmapovat kritická místa naší psané i mluvené řeči a vydal o nich obsáhlou zprávu: 1. problém: Mnohá slova se jinak čtou, než píšou (sníh, mráz, běh, paměť). Doporučené řešení: Psát slova tak, jak se čtou (sních, bjech, pamňeť). Alternativní řešení: Číst slova tak, jak se píšou (sníh, mráz, běh, paměť). 2. problém: Ďěleňí slof na konci řátky je něgdy velice komplikované (po-drobit, pod-robit). Doporučené řešení: Ďelit slova tak, jak to jde (p-odrobit). Alternativní řešení: Neďelit slova vůbec (podrobit). 3. problém: Mňeká a tvrdá i zejména f koncofkách sloves v min. čase (ale i jinde) nemají žádnou vypovídací hodnotu a nedají se naučit (na plovárňe byly dvje ženy a dvjesťe mužů). Doporučené řešení: Zrušit tvrdé y a vyjmenovaná slova (na plovárňe bili dvje ženi a dvjesťě mužů). Alternativní řešení: Zrušit mňeké i a vyjmenovat fšechno (na plovárňe byly dvje ženy a dvjesťe muž-ů). 4. problém: Hlásku ř už dneska neumí pomalu ňigdo říct (řeřicha, zvjeř). Doporučené řešení: Nahraďit hlásku ř hláskou ž, v nezňelé podobje pak hláskou š (žežicha, zvješ). Alternativní řešení: Nahraďit hlásku ř hláskou z, v nezňelé podobje pak hláskou s (zezicha, zvjes). 5. problém: Pravidla pro psaní čárek sou pšíliš složitá (vím, že je to ťešké, a bojím se toho). Doporučené žešení: Nepsat čárki ňigde (vím že je to ťešké a bojím se toho). Alternativní žešení: Psát čárki fšude (vím, že, je, to, ťešké, a, bojím, se, toho). 6. problém: Rozlišováňí čárki a kroušku nat u nemá žádnou vipovídací hodnotu a nedá se naučit (zúčastňit se, zůstat). Doporučené žešení: Psát nat u vždi jen čárku (zúčastňit se, zústat). Alternativní žešení: Psát nat u vždi jen kroužek (zůčastňit se, zůstat). 7. problém: Koncofki pšechodňíkú sou aš pšemršťeňe složité (schledavše, chťíc, nesa). Doporučené žešení: Tvožit pšechodňíki zásadňe pšidáňím univerzálňí koncofki -fšíce ke tšetí osobje jednotného čísla (schledafšíce, chcefšíce, nesefšíce). Alternativní žešení: Neegzistuje. 8. problém: Nespisovná a hrupší slova sou viloučena z bježného slovníku čímž je omezena vijadžovací schopnost jazika (vokno, hovno, vole). Doporučení žešení: Zažaďit do bježného slovníku i nespisovná a hrupší slova (vokno, hovno, vole). Alternativní žešení: Zakázat nespisovná a hrupší slova a nahraďit je spisovními a jemňejšími ekvivalenti (okno, lejno, pšíteli). S uvedeního jisťe jasňe viplívá že f Ústavu pro českej jazik na nás neserou a snažej se nám i cizincúm víuku češťini tak ňák co nejvíc ulechčit mafšíce na pamňeti fšechni možní problémi a vodstraňujefšíce rúzní bordeli kerí v jaziku aš doposut bili.
Ten plán zaslouží TYP.

LaMouette
11. 03. 2003
Dát tip
juuuuu a slyšelas něgdy wo wydří gramátyčce?:-))) chicht *

Pavson
29. 11. 2002
Dát tip
Projdi se současnou kulturou esemes a zjistíš, že tvoje zdánlivě absurdní nápady byly daleko překonány. *

StvN
09. 08. 2000
Dát tip
Lyryk: Přečti si Stroj času od H.G.Wellse. Moderní svět stojí na zjednodušování a že se to netejká řeči.......no doufejme, že nedopadneme jako Eloiové a Morlorové

Bodlak
07. 08. 2000
Dát tip
Lyryk: Musim ti napsat opět a znova jedno a to samé..))) Lyryk...nebuď cynik...)))) Zase ta samá písnicka...ty si nedáš pokoj..))) Já tě chlape umlátím!

Lyryk
07. 08. 2000
Dát tip
Bodlak: :-)))))))))))) směju se dostatečně jasně?? pokud je něco v nepořádku ozývám se plačtivě do osobní pošty.. :-))) nic nemazat!!!

misan
06. 08. 2000
Dát tip
připadne mi to jako dost uhozený - tak třeba ů/ú se dá bez problémů naučit, chce to ale trochu tréninku (aspoň prvních pět tříd ZŠ)

StvN
06. 08. 2000
Dát tip
Takee zastaavaam naazor keryy pravii, piisu tak jak mi ruka narostla. Dobree diilko.

Lyryk
06. 08. 2000
Dát tip
Jak můžete psát a číst právě poezii, která vychází právě z lásky k jazyku? To chcete rezignovat na bogatost významu? Taková reforma by vedla posléze jen k holým větám. Časem by se vytvořil nový jazykovědný obor - pravidla uhodnutí významu české věty. Nic by s tím nevyřešilo, problém by se jen odložil na bedra příští generace, která by přestala rozumět převážné většině soudobé a historické literatury. Já jen, aby také zazněl protinázor :-)))

Nostradamus
05. 08. 2000
Dát tip
pjekne bodlaku enom trochu pragocentricke kdiš se f praze naučite mluvit kratce jako mi slezaci otstranime f pohodje i furu dalšich sbitečnich pismenek navrhuju take likfidaci nesmisilne interpunkce a možna bude vubec nejlepši pšejit opjet k obrazkovemu pismu zdaš buch

Bodlak
05. 08. 2000
Dát tip
Nostardamus: dik ze libi, no ja sem tež ze Slezka, nemyslim, že to je jen pragocentrizmuz... Kaj zajdemy, když se potkamy? Tam to prodizkutujemy, ni?

Tynic
04. 08. 2000
Dát tip
Naše děti by pak z diktátů nosili jenom samé jedničky....nádhera ! :o)

Bříza
04. 08. 2000
Dát tip
mám obavi abi se mi s toho ulechčeňý nepřyťýžylo ... (pro arénu nekrytyzovatelní ...) :c)

Rivka
04. 08. 2000
Dát tip
Aby to spíš nebil fox populi fox bovis:c))

papouch
04. 08. 2000
Dát tip
Bodlaku, tos skutečně napsal ty ??? Četl jsem tohle pojednání už několikrát a dřív... ...?!?

Vio
04. 08. 2000
Dát tip
Vivat Bodlák, Vivat Las Fekas :-)))

Bodlak
04. 08. 2000
Dát tip
Papouch:Je to uz staré dílko a vím, ze se to pohybuje po svete netu cz, sama jsem ho uz dostala mejlikem nekolikrat od znamych , kteri vedi, ze se pohybuju porad na tenkem lede jazyka ceskeho a pohravam si s jeho jemnymi nuancemi,ale je skutecne moje a neni to samozrejme mysleno vazne, ale jenom jako takova kravinka pro zasmani. Chtela jsem zlehcit trosku tu napnutou atmosferu kolem tech pripravovanych zmen s arenou...))) Ale jsi bystry a chvalim te! Jen mit takovych ctenaru vice..hehe

Merle
04. 08. 2000
Dát tip
sakra, právě sem tě Bodlí chtěl vypodstavcovat na pomník, a ono to není tvoje... ale co účel to splnilo, protože se děsně :-))))))

O.S.to6
04. 08. 2000
Dát tip
tak je to tfoje, nebo to neni tvoje ???? neboť cizím peřím se chlubit nemá a tak schovívavý jako Merle bych byl býval nebyl!!! Pokuď to ofšem Tvoje je, pak bych byl býval s Merlem stavěl pomník...

Bodlak
04. 08. 2000
Dát tip
Před nedávnem jsem něco zaslechla o ctení jen prvního řádku..))))) Merle, O.S.to6: Vždyť píšu, že je to moje dílko, ale je to už starší a lítá to mejlíkama. Za to se zaslouzila má hezčí a nekonvenčnější sestra programátorka, která to rozeslala všem známým hned poté, co jsem jí to před několika měsíci poslala a ona si u toho natrhla bránici. I já už jsem toto své dílko několikrát dostala zpět od známých, kteří mi to doporučili v domnění, že to neznám. Nehledejte v tom hlubokomyslnost, jen pobavení.

Bodlak
04. 08. 2000
Dát tip
Merlíku, O.S.to6: Takže ten pomník, pánové...)))))))

O.S.to6
04. 08. 2000
Dát tip
----------------XX----------------------- ----------------XX----------------------- ----------------XX----------------------- ----------XXXXXXXXXXXXXX----------------- ----------XXXXXXXXXXXXXX----------------- ----------------XX----------------------- ----------------XX----------------------- ----------------XX----------------------- ----------------XX----------------------- -------------- -XX----------------------- ----------------XX----------------------- ----------------XX----------------------- -----XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX----------- -----XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX----------- ----------AŤ ŽIJE BODLINA---------------- -----XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX-----------

O.S.to6
04. 08. 2000
Dát tip
no, snaha byla...

Bodlak
04. 08. 2000
Dát tip
No, docela jsem si podobná, jen ten účes je na mě příliš extravagantní.... A příště prosím tolil nešetřit mramore, to teraso ...to není ono!

Mahoney
04. 08. 2000
Dát tip
teda bodlinko... chťel sem ťi to tipnout ale takhle to skazit !!! pžece: No, docela sem si podobná, jen ten účes je na mňe pžíliš extravagantňí.... A pžíšťe prosím tolik nešetžit mramorem, to teraso ...to neňí ono! :-)) (*)

Rivka
03. 08. 2000
Dát tip
Že bych sem byla taky ktitička? Žel bohu, nemám slov...:-)))) Aneb doporučená finta fň 415 - to, že se to pýše tak, jak se to pýše, mývá dúvody, ršeka, ršezňýk... Anebo... anebo... zpráva posudkové komise: Vážení, oceňujeme Vaši snahu o zlepšení komunikace jejím usnadněním. Náš znalec však narazil na nepřekonatelný problém. Jak je Vám známo, na rozdíl od českého typu asimilace hlásek (progresivní), se na Moravě uplatňuje asimilace regresivní. (naschledanou // nazhledanou, tak-sme // tag-zme, etc.) Proto se Váš zjednodušující pravopis opět rozrůzňuje, tentokrát na pokladě územním, a usnadňující efekt je nulový. Řešení: 1) Vytvořit speciální vědecký tým za účelem vypracování nového jazykového atlasu podle nářečí a výslovnosti, s přihlédnutí k územně-správnímu členění státu. Každý cizinec i občan našeho státu by se podle této příručky mohl rychle zorientovat, jak se kde co píše. Ostatně, dobrý občan přece ví, jak co vyslovuje, a kdo by stál o cizince, že. (Předpokládané náklady cca 200 mld. Kč) Tento návrh doporučujeme. 2) Varianta: Současnou kodifikaci ponechat, nepřiklánět se ke zničující tendenci přílišné demokratizace jazyka, výslovnostní normu pak tvořit podle současné "jazykové elity". (Tato varianta byla navržena šílenou puristkou, která nedbá na možné hrůzné dopady na psychiku školních dítek, která se nikdy nenaučila psát i/y, v důsledku čehož se v dospělosti stávala masovými vrahy.) Přikláníme se k lidu, tedy k variantě první, se soudružským pozdravem a zvoláním Hanba intelektuálům Ktitičky všech zemí (v.z. R.)

Lee
03. 08. 2000
Dát tip
Zcela souhlasím, Babylón byl už jedenkrát... :-)))

JDqH
03. 08. 2000
Dát tip
Za takovéhle blbiny bych chtěl být placený... my tu v Brně máme etymologický ústav AV ČR, to musí být žůžo práce... Jinak, Bodláčko, dobrý heft... trochu bych se v tom z hecu povrtal, ale je sedm večer a je čas jít domů... Třeba zítra...

Jůůůůůů to je křřřřřásný. Ajháhéhé ajháhéhé. Ajháhéhé ajháhéhé. Hea héa, hea héa, ajha ajha ajháhéhé ajháhéhé. Žadíš se na úroveň Marka Tuejna, jenš, obdobnost anglickou napsafšíce, vstoupil do lingvistickích análú. (Ale jen jedno mňe strašákuje. Vidina pšepisování ťech fší. Brrrrrrrr.) A co se tíče morafského kíče, já sem zásadoviťe pro decentralizácyju (slovo pšejaté, proto tvrďe napsafšící), fox populí fox dejmí.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru