Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V oblaku cigaretového kouře

15. 02. 2004
4
0
1353
Autor
sirenka

Kolem začaly cvakat zapalovače. Nervózně se ošila, věděla, co přijde.
"Káťo, dáš si taky?" Jedna z jejích kamarádek před ní podržela otevřenou krabičku s cigaretami.
"Ne, fakt díky,"řekla s předstíraným úsměvem.
"No tak neblbni, jednou tě to nezabije,"zasmál se jeden kvintán. Nervózně po něm střelila pohledem, a rychle zauvažovala. 'Konečně bych mu mohla dokázat, že nejsem žádná malá holka... A vlastně má pravdu, jedna cigareta - to nic není,'pomyslela si. Kdyby tak věděla, jak moc se mýlí...
"Tak teda jo,"souhlasila roztřeseně. Vzala si cigaretu, a prohlásila: "Ale slibte mi, že se nebudete smát, já to totiž ještě nikdy nezkoušela, a vsadím se, že u toho budu vypadat jak debil."
"Nebudeme, neboj,"prohlásil kvintán a hledal zapalovač.
Přistoupil ke Kátě a řekl: "Je to naprosto jednoduchý. Prostě se nadechneš přes cígo!"
Přikývla. Byla strašně nervózní...

Po několika vteřinách úporného snažení se jim přeci jen povedlo cigaretu zapálit. "Vidíš že to jde,"rozesmál se David a zastrčil zapalovač.
Nejistě se usmála: "Jo, absolutně nic to není."
Pomalu se přesunula ke zdi, a opřela se. Motala se jí hlava, a to poslední, co se jí chtělo, bylo ztrapnit se před Davidem tím, že neumí kouřit. Cítila, že bledne. Lucka naštěstí zpozorovala, že jí není dobře. Rychle se přemístila k ní, a potichu se jí zeptala: "Káťo, je ti blbě?" Katka se zmohla jen na pokývání hlavou. Lucka začala jednat: "Tak to zahoď, a půjdem domů, jo?" Káťa se rychle podívala po Davidovi. "Típnem to jinde,"zašeptala. Lucka pochopila a přikývla. "Vezmi si tašku,"řekla jen.
Vzaly si těžké baťohy nabité učením, a stále s cigaretami v rukou se rozloučily. David se na Káťu šibalsky podíval a poznamenal: "Tak se měj, ty naše kuřačko..." Zmohla se jen na slabý náznak úsměvu, a rychle pádila za Luckou na metro.

 

"To se vážně povedlo. Jsi celá zelená. Típni to už, do háje,"mlela Lucka. Sama rychle dovychutnávala svoji porci nikotinu a rakovinotvorných látek.
"Ani netušíš, jak ráda,"zasyčela Káťa a zahodila nedopalek.
"Pročs to vlastně zkoušela?"otázala se Lucka.
"Hádej. Můžeš třikrát,"povzdychla si Katka.
"Aha. David, David, David. Nemyslíš, že to přeháníš?"
"Nevím,"posmutněla Káťa, "doufala jsem, že si všimne, že nejsem jen malá holka."
"Myslíš že je tohle ta pravá cesta?"zeptala se posměšně Lucka.
"Od tebe to sedí,"ohradila se Káťa a připoměla tak Lucce minulé léto, kdy byla její kamarádka naprosto zblázněná do jednoho sextána. Byl to kuřák. Lucka byla ochotná udělat cokoliv, aby se mu přiblížila, klidně i zahodit svoje zásady. A tak začala kouřit.
"Byl to úlet,"zašeptala se sklopenou hlavou. Vybavily se jí totiž nejen její nikotinové začátky, ale i konec tohohle příběhu. Sextán Petr se teď totiž vodí za ruku s tou nejpitomější holkou z celé školy, která má akorát hezký obličej a postavu.
Káťa, když si uvědomila, že se strefila do bolavého místa, se začala omlouvat: "Nezlob se Luci, já ti nechtěla ublížit... Jen jsi mě maličko naštvala. Promiň..."
Lucka setřela slzu a usmála se: "To je v pohodě. Jen se bojím, abys nedopadla jako já."

 

Za pár dní potkala Káťa Davida. Zrovna vycházel z učebny s houfem kamarádů. Odpojil se od nich a šel za ní.
"Tak co, kuřačko,"zašklebil se na ni, "přijdeš dneska na lavičky?"
"Ehm... asi ne,"usmála se nejistě.
"Proč ne?"posmutněl.
"Protože..." Snažila se co nejrychleji najít nějaký dobrý důvod, ale fantazie ji náhle zklamala. David stál přímo proti ní, a chtěl odpověď.
"No, proč?"
"Musím být brzo doma, víš?" Věděla, že to nezní důvěryhodně.
"Snad nečekáš, že budu věřit takový blbině,"odfrkl David opovržlivě.
"Máš pravdu, nečekám,"připustila. Sama se lekla své upřímnosti.
"Takže přijdeš?"pronesl tónem, který povoloval jedinou možnou odpověď.
"Tak teda jo."
"Fajn. Uvidíme se odpoledne,"usmál se a odešel.
Zanechal ji v myšlenkách, jak si nemuset zapálit.

 

"Lucko, ksakru, co mám dělat!"zaskučela Káťa.
"No co. Máš průšvih. Na ty lavky dneska prostě musíš, jinak by si myslel, že nedržíš slovo,"odpověděla Lucka naprosto v klidu.
"Sakra, sakra, sakra! Jenže já si nechci znovu zapálit,"vztekala se.
"Nemusíš,"pronesla Lucka.
"Prosimtě, to vykládej svý babičce, ne mně. Jakmile tam přijde, musí mě vidět s cigaretou!"
"Proč?"
"Aby viděl, že už jsem dospělá,"odpověděla nejistě.
"Není to náhodou naprostá blbina?"nahodila Lucka ironicky.
"Máš pravdu. Je,"přiznala.
"Tak na to kašli. Půjdem na lavky a budem v naprostý pohodě..."
"Já ti nevim. Není mi nějak dobře... Víš, pořád přemýšlím, na co mám chuť, ale nejsem schopná na to přijít."

 

o několik hodin později...
"Támhle jde David,"upozornila Lucka Káťu.
Káťa se zhluboka nadechla. Už asi před hodinkou se rozhodla, že si prostě dá ještě jednu. Věděla, že by neměla...
"Lucko, mohla bys mi jednu dát, prosím?"
Lucka vykulila oči a řekla: "Cože? Před několika hodinama jsi šílela, aby sis nemusela zapálit!"
Káťa trvala na svém. "Jen jednu, prosím tě."
Lucka jí trošku neochotně podala krabičku a zapalovač. Největší strach měla Katka z toho, že si nedokáže zapálit, ale nakonec to nic nebylo. Vdechla...

 

... a najednou si uvědomila, že na tohle měla celých těch pár dní chuť. V duchu se ušklíbla, a v klidu se otočila na Davida.
"Ahoj,"pozdravila ho, jako by se nechumelilo.
Byl trošku překvapený, ale mile. "Ahoj."
Za chvíli přišel zbytek Davidovy party. Všichni se smáli, povídali si... Bylo jí dobře. A ještě lépe jí bylo, když si uvědomila, že se na ni David pořád dívá.
Zacukalo jí v koutcích.
"Ty vole, Káťo! Ony už jsou čtyři!"vykřikla Lucka.
Katka pohlédla na hodiny na věži kostela. "No jo... Ksakru."
"Půjdeme?"zeptala se Lucka.
"No jasně, že váháš... Dělej, ať nám neujede autobus,"řekla Káťa, típla cigaretu, popadla bágl a chystala se k odchodu.
"Mějte se, holky,"řekl známý hlas. David...
Otočila se, viděla, že se na ni dívá tím svým pohledem, který ji vždycky přimrazil. "Ahoj,"usmála se a pelášila pryč za Luckou, která už před chvílí zmizela za rohem.

 

Život šel dál. Lucka a Káťa chodily denně na lavičky, a často se setkávaly s Davidem. Káťa hodně flirtovala s Davidem. Lucka to nadšeně sledovala, i když se jí vůbec nelíbilo, že Káťa začíná kouřit čím dál víc. Tušila, že tu vyrostl problém. Z Káťy se stala kuřačka...
Ale Katce to nevadilo. Nadšeně chodila na každý koncert Davidovy kapely, chodila do hospody s jeho kámoši. Nikoho nepřekvapilo, když jednou přišli na lavičky, a vedli se za ruce...

 

Bohužel, idylka netrvala dlouho. Na školu přišel nový kluk, Petr. Nutno přiznat, že mu to dost seklo. Nebylo divu, že se do něj zamilovala půlka dívek ze školy.
Každý jiný kluk by zaprodal duši ďáblu, aby dosáhl toho, že mu budou nadbíhat nejhezčí dívky ze školy. Jenže Petrovi se líbila jen Káťa...
Samozřejmě, že si ho všimla. Jeho si prostě nešlo nevšimnout. Líbil se jí, ale nechtěla ničit krásný vztah s Davidem.

 

Petra jako na potvoru přidělili do Káťiny a Davidovy třídy. Stále si od ní půjčoval sešity, tužky, pravítka a tak dále. David šíleně žárlil, a Katce její kamarádský vztah s Petrem velmi vyčítal. Byla z toho nešťastná...

"Já už nevím, Luci. David je poslední dobou vážně k nesnesení,"stěžovala si Káťa kamarádce do telefonu.
"Tak se s ním rozejdi,"navrhl hlas z telefonního sluchátka.
"Myslíš, že bych měla?" Katka rozpačitě natáčela pramen vlasů na prst a uvažovala. Vztah s Davidem byl... vyčerpávající.
"No, uznej - Petr je o dost hezčí,"poznamenalo telefonní sluchátko.
"Uznávám,"usmála se.
"Tak vidíš!"
"Máš pravdu. Budu to muset co nejdřív skončit,"rozhodla se Katka. "Zatím se měj, Luci."
"Ty taky. A hodně štěstí!"

 

Za pár dní se setkala Katka s Petrem.
"Ahoj, Káťo,"pozdravil ji vesele.
"Ahoj,"odpověděla.
"Chtěl jsem se tě zeptat... Co děláš v pátek večer?"nadhodil.
"Zatím nevím,"usmála se svůdně.
Petr sebral všechnu odvahu, nadechl se a spustil: "A nechtěla bys... někam zajít? Třeba do kina, nebo na jídlo, nebo... prostě někam jít?"
Její odpověď mu vyrazila dech. "Velmi ráda. Vlastně... chtěla jsem ti to sama navrhnout."
"Vážně?"
Šibalsky zamávala řasama. "Jistě."
"Nebude to Davidovi vadit?"
"To je přece jedno,"odvětila znuděně.
"Jedno?" Byl naprosto šokován. "Copak vy už spolu nechodíte?"
"Jak se to vezme. Chystám se s ním rozejít."
"Proč?"
"Nemiluju ho. Mám ráda tebe..."
Objala ho. Z jejího parfému se mu zamotala hlava. "Mám tě rád, Káťo,"zašeptal.
Jejich první polibek byl vášnivý. A byl sledován párem žárlivých očí...

 

Během vyučování se jí to nějak rozleželo v hlavě. Šla za Davidem...

 

... objevila ho v kroužku dívek z nižšího ročníku. Vesele se smáli.
Začalo jí bušit ve spáncích. Bylo jí, jako by jí někdo proklál dýkou srdce. Strašná bolest...
Uvědomila si, že jí na Davidovi záleží. Před očima se jí mihla vzpomínka na všechny ty šťastné chvilky, co spolu prožili.
Rozběhla se zpět ke třídě, zrušit rande s Petrem.

 

Sice ji to stálo dost vysvětlování a vymlouvání se, ale nakonec dokázala Petra přesvědčit, že tenhle pátek vážně nikam nemůže. Neřekla mu, že chce dál chodit s Davidem. Nechtěla mu zbytečně ubližovat. Plánovala, že s ním půjde na kávu, a všechno mu vysvětlí.
Zatím se vyhýbala jeho společnosti a pohledům.

 

později odpoledně se na lavičkách...
"Káťo, musím s tebou mluvit."
"Co se děje, Davide?"
Ve tváři se mu objevilo zoufalství a po tváři stekla první slza. "Proč?"
Katce pomalu začínalo docházet, že je musel vidět. "Davide, já..."
Zmlkla. Nevěděla, co říct. Tušila, že tady už je vysvětlování k ničemu. Pochopil, že mu nemá co říct.
Oba sklonili hlavu. Ponořeni ve svých myšlenkách. Káťa vymýšlela, jak zachránit situaci, David zase skládal dohromady větu, kterou ukončit jejich vztah.

 

Petr přicházel. Byl to taky kuřák, takže bylo jasné, že přijde.
David vstal. Podívala se na něj, čekala, co řekne.
"Měl jsem tě moc rád, Katko. A mrzí mě, že to takhkle skončilo. Měj se hezky,"řekl trošku roztřeseným hlasem.
Zvedl baťoh a odešel.

 

Smutně se za ním dívala. Po tvářích jí tekly slzy.
Petr došel až k ní. "Co se stalo, Káťo?"zeptal se vylekaně.
Usmála se, i když trošku křečovitě. "To neřeš." Otřela slzy, a roztřesenou rukou hledala krabičku cigaret. Petr byl rychlejší, a nabídl jí ze svých. Jednu si vzala a zapálila si.

 

"Petře... Přemýšlela jsem o tom pátku. Co kdybychom se sešli v pět na metru?"


815_0
22. 02. 2004
Dát tip
Dero> Kapka potu - ááá - nevím - ale - U R Č I T Ě jsi tu nebyl - myslím - doufám - ááá :-O sirenka> No - nevím nevím :-) V avízech mám avi na Tvé další dílko - jdu se na to mrknout ;-)

Dero
22. 02. 2004
Dát tip
815_0: Jsem byl třeba anonymní ... bububu ... :o)

sirenka
19. 02. 2004
Dát tip
Dero: dobře, nebudu sahat do archivů, když myslíš:) Na Tebe já dám...;) 815_0: Jsem vděčná Osudu, že si mě našel... Dero můj drahý;))) chicoria: To je sice pravda, ale o tom, co jsem zkusila se mi píše líp... :)

Dero
18. 02. 2004
Dát tip
815_0: Inu, projednou Ti to mohu prominout ... :o) Ale ohradil bych se proti tomu, že jsem tu nebyl - já jsem tu pořád. :o) Mimochodem: "Prosím miluj !" by se mělo psát: "Prosím, miluj !". Chybí Ti tam čárka ... :o)) Ne, já už mlčím ... opovaž se to po mně hodit ... jau ... mizím ... :o)))

815_0
17. 02. 2004
Dát tip
Dero> (provinilý pohled) Fňuk fňuk - já vím, ale - nebyls nablízku a nechtěl jsem Tě zdržovat a... A vůbec - třeba příště - navíc - byly tam jen dvě čárky navíc - zuby nehty jsem se to snažil spomalit, protože chápu, že když to člověk přelítne zrakem, moc mu to nedá...:-/ Ale - Tvoje umění už jsem vužil při "Prosím miluj !" a až budu sem dávat něco stejně tak chybovýho, dám Ti vědět - ať máš o čem přemýšlet ;-)) chicoria> Lidi jsou hloupí a myslím a tak ňák i doufám, že naše rasa brzo upadne v zapomění, protože jsme všichni debilové co nemaj právo šlapat po týhle zemi a ničit jí... O hulení mám teď ale nový poznatky, novou teorii a proto už proti němu nevystupuju zas až tak ostře, jako proti alkoholu... Nebudu Tě asi dál zdržovat - měj se fajn :-)

Yossarian
16. 02. 2004
Dát tip
myslím, že si přesně vystihla, proč většina lidí začíná kouřit- bohužel *

815_0
16. 02. 2004
Dát tip
Dero> No teda - teď si mi zkazil radost... Ne - je to nadějný - jen - co takhle popohnat svou svěřenkyni k něčemu kratšímu ? Sám se divím tomu, že jsem něco tak dlouhého předem nezavrhl - po pravdě mě zaujala spíš autorka, než tvorba... Prosííím - spáchejte něco pro mě ;-) Yossarian> Ano - protože nemají dost velké vlastní sebevědomí a sahají po umělém doplňování Jangové energie - jak smutné a hloupé - bohužel...:-/

Dero
16. 02. 2004
Dát tip
815_0: Já ji příliš neradím, všechno píše ona a já ji jen upozorňuji na velké chyby - a to, jak je opraví, je na ní. :o) Příště to určitě bude něco kratšího, viď, Simi? Něco pro 815_0. :o)

Dero
16. 02. 2004
Dát tip
815_0: Já ji příliš neradím, všechno píše ona a já ji jen upozorňuji na velké chyby - a to, jak je opraví, je na ní. :o) Příště to určitě bude něco kratšího, viď, Simi? Něco pro 815_0. :o)

sirenka
16. 02. 2004
Dát tip
815_0: Děkuji mnohokrát...;) Dero: jen se moc nevytahuj:) Ale příště to bude něco kratšího. Nejspíš přihodím něco ze svého archivu... Třeba Setkání se Smrtí, co myslíš?:) katurigo: no, nevím nevím, jestli růžový... yossarian: děkuji....

Dero
16. 02. 2004
Dát tip
No, do archivu raději moc nesahej ... tohle je tak první dílko, které to tady jakž takž ustojí.

815_0
16. 02. 2004
Dát tip
(-: Dero - dovol, abych se i já pochlubil se svojí věcičkou - oficiálně to tu bude až zítra, ale - máš-li zájem, dal jsem to na ochutnání mezi mé nejbližší - do Řádu Nesmrtelných Duší už teď...:-) sirenka> Hlavně si do toho nenechej od nikoho kecat ;-) Ne - buď ráda za Dera, protože on psaní rozumí a takových tu zas až tak moc není...:-) Mmch - Dero> Čárkovou úpravu jsem nechal na Růžence a mělo by to být tedy v pořádku (ačkoliv celkově se vyjádřila tak ňák... Jako vždycky :-)) :-)

chicoria
16. 02. 2004
Dát tip
zní to jako povídky z osmdesátecjch let, no ale proč ne, docela zdařilé, dneska už ani nefrčí tak cigára, jako hulení.-))) tip

Dero
16. 02. 2004
Dát tip
815_0: Ale slíbil jsi tu korekturu mně (dotčený pohled). :o))) Rád bych si to přečetl.

815_0
15. 02. 2004
Dát tip
Přiznávám se, že jsem to nepřečet úplně celý - spíš jen tak průběžně, abych věděl o co go - máš to šíleně dlouhý, ale i tak se to čte pěkně - řek bych, že's dokonale vystihla problematiku toho všeho a vzhledem k Tvému věku (čímž Tě nechci nijak schazovat, protože nedávno jsem čelil podobným narážkám, vím, jaký to je) je to opravdu zarážející a velice kladně šokující :-) Povedené ! :-) Upřímný TIP

Dero
15. 02. 2004
Dát tip
No jo, 815_0, to víš, já ji koučuju ... :o))) Je docela dobrá, viď? :o) ***

Dero
15. 02. 2004
Dát tip
O ten tip Tě neošidím ... :o)

katugiro
15. 02. 2004
Dát tip
já sice nevím, kolik Ti je, ale doufám, že moc ne... :) je to nuda, růžový románek pro raně náctileté slečny... ale není to špatně napsané, jen takové téma k ničemu, nenašel jsem chyby, kromě absence mezery za sudými uvozovkami :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru