Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zdravě jíst = zdravě žít!

21. 02. 2004
3
0
2599
Autor
TA_S_KOSOU

Vyrostla jsem u babičky. Babička prožila celý svůj život v kuchyni. Vařila, pekla, dusila. Nádobí myl dědeček, to už babička nestihla. K snídani byla buchta, nebo koláč, někdy bábovka, do školy k svačině jsem dostala chleba se sýrem, nebo se šunkou, k obědu byla polévka, omáčka a knedlíky a k večeři zbytky. Jinde, než v kuchyni, se babička vyskytovala pouze při obědě a večeři. To roznesla nám všem jídlo a nakonec usedla sama. Moje matka stojí neustále u sporáku. Lpí na jídelníčku, ale, kupodivu, nelpí na naší nadváze. Musím říci, že s mými prioritami řádně zahýbal až můj manžel a nepřestanu mu za to být vděčná. Vysvětlil mi, že pro naši dceru bude lepší, když s ní půjdeme na celý den oba do ZOO, než když půjdou sami a já budu lítat po kuchyni, abych dostála norem. A tak jsem se brzy naučila balit do pinglíku syrovou zeleninu a ovoce, papriky, mrkve, chléb se sýrem a do láhve od Fanty pomerančový džus se sodou, neboť naše holčička brzy podlehla reklamám a vyžadovala ománu (limonádu). Pomerančovým džusem se sodovkou jsme ji úspěšně ošálili, bylo to žluté, s bublinkami, chutnalo jí to a bylo to hlavně v té lahvi z televize. Holčička jedla zdravě a ani ji nenapadlo vzdychat po sušenkách a čokoládách, dokud jsme ji to sami nenaučili. Uvědomila jsem si to, když jsem jí vymačkala pomeranč, ona mi vyškubla skleničku z ruky, napila se, udělala: „ááááách“ a já jsem jí honem do toho džusu házela cukr, protože bez cukru to přece nemůže pít! To my, dospělí, jsme ji cpali čokoládičkami a bonbónky. A tak jen doufám, že má zdravý základ a i přes to, že už se, samozřejmě, naučila pochutnávat si z času na čas na dobrotách, zůstane věrná ovoci a zelenině, protože, věřte mi, je daleko zdravější, když si vezme do jedné ruky papriku a do druhé mrkev, než nedělní oběd s bramboračkou a vepřoknedlozelem.

Test:

Co dávám svému dítěti k snídani?
1) koláč a kakao - 1bod
2) chléb se sýrem a mléko - 2body
3) čerstvě vymačkaný džus, cornflakes, bílý jogurt - 3body

Co dávám svému dítěti ke svačině do školy?
1) tatranku a limonádu - 1bod
2) jogurt a kakao - 2body
3) banán, jablko, mrkev, mléko - 3body

Co moje dítě obědvá?
1) nevím, obědvá v družině - 1bod
2) obědvá v družině, ale mám přehled - 2body
3) v družině obědvá jen někdy, když nestihnu přijít včas domů - 3body

Co moje dítě svačí doma odpoledne?
1) nevím, něco si vezme ven, oplatky, nebo čokoládu - 1bod
2) vezme si sušenky, ale já trvám na tom, aby je vykompenzovalo ovocem - 2body
3) ovoce, jogurt, tvaroh, někdy si vezme sušenku, snažím se mít doma jen celozrnné - 3body

Co moje dítě večeří?
1) Večer dělám omáčky a knedlíky, celý den se pořádně nenají, tak alespoň večer má slušné jídlo - 1bod
2) Večer osmažím třeba květák, aby mělo něco zdravého do žaludku a k tomu brambory a tatarku - 2body
3) Večer jen něco lehkého, brambory, nebo těstoviny se zeleninou, na noc neni zdravé se hodně najíst - 3body

Má moje dítě volný přístup ke sladkostem?
1) Samozřejmě, neomezujeme ho - 1bod
2) Sladkosti doma nemáme, jen občas je koupíme a hned je sníme - 2body
3) Sice doma stále nějakou sladkost máme, ale než ji dítě dostane, zhodnotím situaci a dám mu ji pouze v případě, že celý den zdravě a dobře jedlo - 3body

Spočítejte si body a pokud vám vyšlo 6 bodů, zamyslete se nad sebou a zjistěte, zda nemá vaše dítě nadbytečné tukové zásoby. Pokud máte 18 bodů, zamyslete se nad sebou, zda dítě nepřetěžujete přehnanou zodpovědností. Přecijen, nejdůležitější je zdravá radost ze života!
probe
26. 02. 2005
Dát tip
Ten uvod je krasny, Tvuj manzel je moudry, ale s nekterymi vecmi v tom testiku nesouhlasim, cornflaksy jsou napriklad cukrovany odpad a aby meli pet jidel denne, dve z toho varena, to je podle meho prehnane, to bychom opravdu byli jako nase babicky...

Petr_Pan
17. 12. 2004
Dát tip
jj - jsem nenáročnej .. :-)

TA_S_KOSOU
15. 12. 2004
Dát tip
OK, tu maj v každým kšeftě :-)))))

Petr_Pan
11. 12. 2004
Dát tip
Fajn, fajn, dám si limonádu .. :-)

TA_S_KOSOU
09. 12. 2004
Dát tip
minerálku? To ji mám jít hledat někam do přírody?????

Petr_Pan
08. 12. 2004
Dát tip
Já radši minerálku - ale - pokud nic jinýho nenabízíš - co mi zbejvá .. :-))

TA_S_KOSOU
07. 12. 2004
Dát tip
a budeš chtít limonádu? :-))))

Petr_Pan
06. 12. 2004
Dát tip
Někdy s Tebou rád vyrazím do zoo :-) Textík - jak řekla cekanka - líbí .. :-)

Milly
10. 11. 2004
Dát tip
Já slyšela, že brambory nejsou vůbec zdravý.... že zatěžujou ledviny a dneska, že i tvaroh je nezdravej- doporučujou se z mlíka jen kysaný výrobky... Taky se mi líbí nápad s lahví od Fanty a vzpomínka na babičku.. :-)

TA_S_KOSOU
12. 05. 2004
Dát tip
Tissaia: pálivý nesnášim :-) ale mastňoučký miluju :-))))) Elyn: tak :-)

Elyn
11. 05. 2004
Dát tip
:) jojo, lepší ZOO než uštvaná matka..;)

TA_S_KOSOU
06. 03. 2004
Dát tip
díky :-) Likvidus: šest :-))))) yoss: No právě :-)))))

Yossarian
22. 02. 2004
Dát tip
hezká vzpomínka na babičku- tip a ikdyž nic proti zelenině a ovoci nemám, člověk je na maso!! nějací ti vege... vege... ehm. veteráni ať si chroupaj svojí mrkvičku, já si k ní dám bůček :o)

poučné :-)

Aaria
21. 02. 2004
Dát tip
Kouzelně krásné. Hezky jsi do dala do slov. Díky. Hvězdička * s přáním slunečného dne.

Liquidus
21. 02. 2004
Dát tip
Pěkné, nejvíc mne pobavilo šídítko s láhví od Fanty :) (jedna osobní,) kolik máš teda v tomhle testu bodů ty (

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru