Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kde domov můj?

02. 03. 2004
4
0
2191
Autor
papyr

Sedel som vo vlaku Českých dráh niekde medzi Starým Městem u Uherského Hradiště a Přerovom a rozmýšľal som o tom, kde je človek doma. Bolo asi pol šiestej, svieže zimné ráno a vo vagóne som bol sám, takže som si bez obáv mohol podchvíľou odskočiť do fajčiarského kupé na cigaretku a zase sa vrátiť, aby som si nesmrdel u seba.

 

Začalo sa to, keď som sprievodcovi ukazoval lístok. Bol vystavený samozrejme na Junior pas-ISIC, keďže mám aj ISIC, aj Junior pas. Sprievodca bol milý, fajn sme si chvíľu pokecali, samozrejme plynule česky so slabým pražským prízvukom. Ako som tak preukazy zakladal naspäť do puzdra cedľa svojho slovenského občianskeho a vodičského preukazu, napadlo ma: kde je vlastne človek doma?

 

Tam, kde sa narodil? Tam, kde má trvalé bydlisko? Tam, kde prežil väčšinu svojho života? Alebo stačí dostatočne dlhá časť života? Kde má domov človek, čo sa stále sťahuje?

 

Je domov tam, kde má človek SIM kartu? A keď má SIM karty dve, každú z iného štátu, má za domov považovať ten štát, kde má paušál?

Ako je to s bankovým kontom a platobnými kartami? Je domov tam, kde mám zavedenú pevnú telefónnu linku? Je mojím domovom moja národná internetová doména? Je domov tam, kde človek žije?

 

Je domov tam, kde hovoríš miestnym jazykom bez prízvuku? (Fuj, to by som bol doma v celej Visegrádskej štvorke a v English-speking countries k tomu. Nemôžem za to, že mám hudobný sluch a ten prízvuk sa naučím.)

 

Je domov tam, kde sa človek nehanbí hlasno prdieť? Alebo napríklad súložiť, či onanovať? (Síce, zase by sa dalo polemizovať o tom, kto čo kde robí :) )

 

Je domov tam, kde chodí človek voliť? Kde má zdravotné poistenie?

 

Je človek doma tam, kde maturoval z rodného jazyka? A čo tí, čo nematurovali?

 

Je človek tam, kde platí dane? Čo ak ich platí na viacerých miestach, alebo naopak vôbec neplatí dane? Je možné neplatiť dane? (To by musel niekto byť doma v duty-free zóne.)

 

Je človek doma tam, kde pracuje, respektíve študuje?

 

Je človek doma tam, kde žijú jeho rodičia?

 

Kde je vlastne domov? Ktorý je domovský štát? (Slová ako vlasť a domovina sa mi bridia, lebo si ich berú často do úst tí najväčší... ale veď viete.)

 

Kde som ja doma??? 

 

Kde domov můj?

 

V Slovenskej, alebo Českej republike?

 

Zatiahol som si záclonky, zobul sa a vyložil si nohy. V mp3 playeri sa lenivo točilo dátové CD. Našiel som majestátny Tylov Kde domov můj, českú hymnu. CD sa roztočilo rýchlejšie. Za oknom mi ubiehala vlnitá stredná Morava, vychádzalo slnko, sneh (u nás v Prahe obvykle skoro neznámy) sa trblietal, zemský ráj to na pohled. Potom som si pustil aj slovenskú hymnu, lebo je tiež pekná muzika, ktorej rezké hromy mi akosi organicky za pokojným Tylom stále nadväzujú, ako v časoch môjho detstva.

 

Asi je domovskou krajinou skutočne tá -

v ktorej sa človek narodil.


Klárka
08. 06. 2005
Dát tip
Když jsem byla na koleji, taky jsem v tom neměla moc jasno. V tom věku vzpírání se rodičovským autoritám jsem se navíc cítila líp tam než u nich a těšívala se ne "domů", ale "do školy". Přitom to bylo jasné, doma bylo u rodičů. Jakmile vztah "manželka" nahradil "dceru" vyřešilo se to samo a "doma" je zase tam, kde je moje rodina. A není to tam, kde jsem se narodila. Mám sestru. Ta není nikde doma. Přes týden s celou svojí rodinou žije v jedný vesničce, ale na víkend většinou sbalej a jedou k rodičům. Nedokáže už se cítit doma ani tam, kde bydlí, ani u svých rodičů... Díky ní mám pocit, že člověk se cítí doma tam, kde tráví neděli (to ona zrovna jede "od babičky" "k sobě" a tak je asi doma na cestě z jedný brány Šumavy do druhý). *

Andulka
04. 03. 2004
Dát tip
ja jsem doma tam, kde ziju, kde mam svoji postel, svoje obrazy, svoje knihy, svoje sachy...:-) kdyz prijdu na misto, kde jsem se narodila a kde vyrustala....vsechno se zmenilo, po ulicich potkavam lidi co neznam...doma se tam necitim. Ale je mi tam vzdycky tak nejak zvlastne ouzko, mozna proto, ze je mi lito, ze uz nejsem dite...:-)

iust
03. 03. 2004
Dát tip
*! Historicka zkusenost naucila klasickeho Evropana pojem Domov prirazovat v prve rade k uzeji (cislo popisne domu, obec, ctvrt mesta) ci sireji (distrikt, kraj, vlast) ohranicenemu mistu a k lidem tento prostor obyvajicim. Domov vsak neni jen (je-li jim vubec) misto, ale ucelene socialni prostredi, ktere nas uci ci uz naucilo ritum, zpusobu a vzorcum chovani a mysleni, jazyku, hodnotam a normam. Je to prostredi, ktere nas ochranuje, opecovava, integruje a zarazuje, v kterem se citime bezpecne a mezi prateli, a v kterem v neposledni rade zazivame a bez zabran sdelujeme nejniternejsi kladne i zaporne pocity. Pocity stesti i zmaru. oprav si preklep cedľa x vedľa

Karabekian
03. 03. 2004
Dát tip
konecne nejaka dobra uvaha se vsim vsudy! TIP

Leja
02. 03. 2004
Dát tip
Človek je doma tam, odkiaľ sa mu ťažko odchádza, kam sa chce stále vrátiť, kde by chcel zomrieť, kde mu všetko čosi pripomína, tam, kde jeho srdce bije inak. Narodiť sa, pracovať... to sú veci, ktoré sa buď nedajú vybrať, alebo sa ľahko menia. Ale DOMA, to človek cíti niekde vo vnútri a nemôže sa toho zbaviť.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru