Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O ceně tunisského dináru

17. 05. 2004
0
1
1637
Autor
warman
Bylo to asi v polovině srpna 1999. Vraceli jsme se zrovna z Tunisu domů, do Prahy. Vzhledem k tomu, že přímé spojení mezi Prahou a Tunisem v té době nebylo, nebo bylo ale jen občas, letěli jsme tam i zpět přes Sofii. Přes sídlo nejobávanějších lidí Evropy, Bulharů. Cestu z Prahy jsem prospal, a tak si pamatuji jen na to, jak jsme asi v půl dvanácté v noci vystoupili v Sofii z letadla a hledali tranzitní přepážku. Nebyla. Ne, že bychom ji nemohli najít, ale ona tam opravdu nebyla. Pokusili jsme se tedy optat místních, ale nikdo z nich nám nerozuměl ani slovo anglicky ani česky. Asi po pěti minutách bezradného pobíhání po letištní hale nám anglická turistka sdělila, že jestli chceme odletět, tak musíme ven, doleva a po dvou stech metrech jsme tam. Vyšli jsme tedy do vlahé bulharské noci a vydali se vlevo. Odletová hala tam opravdu stála. Dokonce tam byla i odbavovací přepážka pro náš let. Nechali jsme se odbavit a vešli do tranzitního prostoru. Všem se nám zamlžily brýle a do nosu nás štípal cigaretový dým. Všichni seděli na všem a vesele debatovali. Nás si nikdo ani kouskem oka nevšiml. Polovina tohohle mumraje letěla do Tunisu a druhá někam do rovníkové Afriky, neboť to chvílemi vypadalo jako v Bronxu. Nikde žádná „bledá tvář“, všude jen černoši poulili své sněhobílé oči do tmy a vyhlíželi letadlo. Bulhaři seděli na zemi, na zavazadlech, na záchodě a někteří si lehli pod sedačky a spali. Našli jsme si tři volné židle a usedli. Sem tam okolo prošlo pár Arabů s kostkovanými šátky a černými prostěradly na sobě. Kouřili doutníky a mlčeli. Celou dobu. Za chvíli odletělo letadlo do Ghany a teplota rázem klesla o patnáct stupňů na přijatelných 20°C. Dál se nestalo nic zajímavého. V klidu jsme odletěli a ve dvě v noci přiletěli na Africký kontinent. Dva týdny jsme si užívali moře, sluníčka a nesnesitelná vedra. Pak se náhle přiblížil čas odjezdu. Rozloučili jsme se tedy s místním personálem a v půl desáté v noci nás již taxikář vezl nocí na letiště. Všechna okna byla dokořán, protože i teď v noci tu bylo alespoň 30°. Do Sofie jsme odletěli poměrně hladce. Na obávanou vyprahlou bulharskou zem jsme sestoupili asi v půl šesté ráno. Všechno ještě spalo a slunce se líně koukalo zpoza hor Stare Planiny na obzoru. Vzhledem k počtu a velikosti našich zavazadel jsme chtěli nechat skoro všechny v úschovně zavazadel. I to byl problém. Jednak byla asi sto metrů od letiště a jednak měla zavřeno. Sesedli jsme se tedy na schody a počkali až otevřou. Asi po půl hodině jsme již čekali na autobus. Lístky, které nás vyšli asi na dva dolary za kus, jsme pevně svírali v ruce. V autobuse nás zkontrolovala průvodčí, co mohla být stejně mužem i ženou. Po pěti minutách jízdy nám lámanou ruštinou sdělila, že jsme v centru. Zastávka stála na kraji parku. O pár let později mnou pojmenovaným jako „Budovatelský park klidu a míru.“ Jednak mě k tomu vedla jeho rozloh, která byla snad větší než celý zbytek města a jednak sochy, které v něm stály. Všechny z nich byli v nadživotní velikosti a s monumentálními podstavci. Většinou to byla sousoší, která budovatelsky pozorovala kolemjdoucí a město za nimi. Každá socha měla v ruce lopatu, rýč nebo alespoň srp či kladivo. Do tohoto o deset let zpátky posunutého parku nezapadala jen restaurace Pizza Hut, v kteréžto jsme používali tamní záchody. Dle táty, který tu už několikrát byl, měl být nedaleko jakýsi pravoslavný kostel. Prošli jsme dvěma ulicemi a opravdu tam stál. Okolo něj probíhaly zrovna trhy. Sortiment byl přizpůsoben místu konání. Většinou se tu prodávaly svíčky, kadidla, svícny a ikony. Ty byli všech druhů. Velké, malé, zlaté nebo jen ve dřevě. Okolo byl další park. A že bylo asi půl dvanácté vrátili jsme se zpět do velkého praku a tam se posadili. Snědli jsme bagety a sendviče z tuniských surovin. Poslouchali při tom zdejší hudbu a pozorovali cvrkot. Lidé přicházeli a odcházeli a házeli ztvrdlé housky holubům a labutím. I my jsme jim něco hodili. Pak nás to přestalo bavit a odešli jsme prozkoumat širší okolí. Chodili jsme tak dlouho, až jsme dobloudili zpátky ke kostelu. Tam jsme opět usedli na lavičku a povídali si. Za chvíli kolem nás prošel dobře oblečený Bulhar. Jak zjistil, že mluvíme česky, zastavil se a zeptal se. „Vy jste Češi?“ „Jasně.“ zněla odpověď. „Čechy jsou krásná země. Já tam studoval.“ pokračoval Bulhar. Na sobě měl značkové oblečení a kouřil Mallbora. „Já tam zejtra pojedu.“ „My tam jedem už dneska.“ „Hm, tak se zejtra sejdem v šest odpoledne u Národního divadla, jo?“ „Proč ne?“ Chvíli jsme jen tak seděli a povídali o Praze a o Bulharsku a on pak řekl: „Hele nemáte nějaký dolary?“ S dvěma sty dolary v kapse a poučkami o bulharské mafii v hlavě, jsme odpověděli „Ne, ale máme tuniskej dinár. Ten má stejnou hodnotu asi jako jeden dolar.“ To ho zaujalo. „Hm, tak mi dejte ten dinár a já vám ho vyměním za leva.“ Snad z recese, snad z nudy jsme svolili a dali mu dinár. Bleskurychle ho schoval do kapsy a najednou měl v ruce deset leva. Vzhledem k tomu, že kurs k dolaru byl 1:8, docela nás to potěšilo. Zmizel stejně rychle jako se objevil. Protože jsme měli ještě asi hodinu času a taky ze zvědavosti jsme zašli do banky. V té době probíhala v Bulharsku měnová reforma, a tak jsme v jejich bankovkách měli maglajz stejně jako místní. Na okně banky vysela tabule a na ní všechny bankovky. Staré i nové. Ani v jednom sloupečku naše deseti leva nebyla. Schovali jsme si ji tedy na památku. Až později si někdo z nás všiml, že je na ní letopočet 1932. Ani nás to moc nemrzelo. S dinárem bychom stejně nic nezmohli a tohle je zvláštnost, kterou jen tak někdo nemá. A o Bulharovi jsme už nikdy neslyšeli. A k Národnímu jsme taky nešli.

1 názor

StvN
19. 05. 2004
Dát tip
Nedočetl. Ústně v hospodě by se to možná dalo, ale tady ne.

Tragicus
18. 05. 2004
Dát tip
nevim, co na ni je akcniho... ale to je jedno... je to takove mile, suche vypraveni, v nemz tri ctvrtiny textu jsou naprosto zbytecne...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru