Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Popelník

20. 06. 2004
3
1
1850

Byl jednou jeden muž. Celkem obyčejný. Vlastně ani moc obyčejný ne. Byl totiž strašný optimista.

Dokázal se těšit úplně ze všeho. Z drobností, z maličkostí. Když svítilo slunce, radoval se, když pršelo, radoval se taky.

Měl proto spoustu přátel. Měli ho rádi a on měl rád je.Byli pro něho skoro vším.

Jezdíval hodně na chatu a kamarády bral s sebou.

Pak se ale změnil. Z ničeho nic, jak se všem zdálo.

Už se neradoval když pršelo a ani když svítilo slunce. Ani z drobností už se nedokázal těšit.

Jeho oči potemněly a byly takové nepřítomné.

A zapomněl se usmívat. Stal se z něj morous, se kterým už nikdo nechtěl nic mít.

Kamarádi se pomalu ztráceli v čase.

A čas plynul rychle.

Kamarád mu zbyl už jen jeden. Zato holek se mu v posteli vystřídalo mnoho.

Žádná pro něj nic neznamenala. Vždycky když se vedle nějaké probudil, modlil se aby už odešla. Nevěděl proč to dělá. Asi chtěl najít tu pravou. Ale měl smůlu.

 

Kamarád přemýšlel kde se stala ta chyba. A vzpomínal jaké spolu zažili veselé časy.

Ale to bylo už tak daleko, daleko v minulosti. To ještě jezdili na chatu.

A proč ne? Proč zase nejet na chatu? Třeba to pomůže.

 

Seděli na terase jeho chaty a mlčky popíjeli. V mužových očích se zrcadlila okolní podzimní příroda. Nevěděl co má říct, tak mlčel. Vlastně ani nevěděl proč se dal přemluvit k cestě sem.

„Dojdu pro pití.“ řekl pak.

Když se vracel viděl svého kamaráda, jak si s něčím hraje.

Byl to malý, nízký, kovový hrnec s kovovou pokličkou a kovovým ouškem.

Něco mu to připomínalo. Ale nevěděl co.

Když oběma dolil, posadil se.

Zase seděli mlčky, a koukali jak slunce vybarvuje stromy do neuvěřitelných barev.

„Ale vždyť to je popelník!“ vzpomněl si muž.

„Do toho jsme klepali cigarety když jsme tady byli naposled.“ dodal.

Přitáhl si popelník k sobě a nadzvedl pokličku.

Najednou se mu začali vybavovat vzpomínky.

„Špunt od šampaňského, ten sloužil jako bomba. Naházeli jsme tam hlavičky o sirek. Málem sem přišel o prsty.“ Vzpomínal v duchu

„A tady, to je přece filtr od toho jointa, ze kterého se všichni rozkašlali.“

„A tuhle cigaretu kouřil Luboš! Jediná je bez filtru.“

„A tohle je moje cigareta!! Nikdo jiný tady Matrixky nekouřil.“

Vybavovalo se mu najednou tak moc detailů až se toho skoro lekl.

Jak tam všichni seděli, smáli se a on byl ještě tak mladý.

Ale vždyť to jsou jen dva roky!

Každého dokázal rozesmát a sám se taky rád smál.

Bylo to na den přesně před  dvěma lety. Tehdy to byl nádherný podzim. Připadalo mu, že může všechno na co si vzpomene. Stromy bývali barevnější a svět lehčí.

Snažil se vzpomenout na všechno, ale něco mu stále unikalo.

Pak našel jeden nedopalek. Byl od rtěnky.

Ne to nebyla rtěnka. Byl to obtisk rtů a ještě pálil. A sladce voněl.

Pak to přišlo jako blesk z čistého nebe.

Vzpomněl si na dívku, která měla tak žhavé rty a její polibek byl sladší než med.

Ano s touto dívkou chodil. S touto dívkou mu bylo krásně. S touto dívkou chtěl žít!

A vzpomínal jak se spolu procházeli a jak zmokli a drželi se za ruce.

Vzpomínal jak se smála, jak se seznámili, jak byl nesmělý. Bál se jí dát tehdy i pusu aby něco nepokazil.

 A muž začal plakat.

„Co se ti stalo? Už se tady půl hodiny přehrabuješ v popelu a bečíš.“ Vytrhl ho ze zamyšlení kamarád.

„Já jsem jen přebíral vzpomínky z popelníku.“ Řekl muž a usmál se na kamaráda přes slzy.

Poprvé po dvou letech ho viděl kamarád smát se.

Pak muž dodal: „Jedu domů, musím najít jednu dívku.“


1 názor

v deji veľké preskoky a to ja nerád. Radšej jedna scéna a tam aj retrospektívne vsúvky. Môj názor.

kallista
05. 07. 2004
Dát tip
Jo, máš pravdu v jedný věci- Kde sou ty časy? .Už jsou dávno pryč a přitom je to jako včera co sme tam seděli a dělali věci nad kterými občas zůstává rozum stát. Ale musíš uznat že to stálo za to...i když to nejde vrátit nebo pozměnit. A nevyčítej nikomu své chyby, není to fér! Máš kamarády pořád... tip*- za krásný časy Honzíku

Peggy
04. 07. 2004
Dát tip
Když js to jen vyprávěl, znělo to nějak líp... ale stejně to má něco do sebe... A pojedem na chatu?

maia
28. 06. 2004
Dát tip
Zaciatok ma chytil, v strede som sa kamsi stratila a nasla som az pekny koniec. :-) *

Dash_707
23. 06. 2004
Dát tip
:o))

Agáta_212
22. 06. 2004
Dát tip
Je z toho cítit osobní prožitek, možná až moc. Příjde mi to celkem nepropracované, ale nedá se říct že by mě čtení dílka nudilo.

hmmm. co s tím nadělám. tohle se mi teda nepsalo dobře. a vlastně to tady je jenom pro jednu osobu. a teď už to účel stejně nesplní. líbí se mi že říkáš svůj názor. většina lidí by mi dala tip jenom proto abych dal tip já jim. dík

StvN
20. 06. 2004
Dát tip
Pokud vzpomínám dobře, tak tehdy jsi již od počátku vyprávěl o popelníku. Tahle verze je lepší. Celkově je to ale chvatné. Začátek je jen takový souhrn historie. Já vím, těžko se píše, ale myslím, že bys ho jednou napsal lépe. A nakonec výlet s kamarádem mohl být také obsažnější. Podstatná věc, která mi totiž chybí, je atmosféra.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru