Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O Villonovi

21. 06. 2004
5
1
4170
Autor
Murtis

Jednou za tisíce let

vlasatice na nebi jasně zazáří,

nese důležitou zprávu pro celý lidský svět,

že narodil se vykupitel bídy,

na ramenou proměnlivou vůli osudu

jako odraz světla v zrncích slídy.

Ač krvácí ze rtů, z dásní

a jeho tělo vězněm v žaláří,

neutichá pravda jeho básní.

 

Navzdory králi, církvi i lidské zlobě

vzdor člověku, jenž s davem splývá,

vzdor těm, kdož jej zasypou v hrobě,

navzdory básník zpívá.

 

Dávno již hrdost je ztopena v řece,

dávnou jsou chorály zbaveny pokory,

jeden však pravdu vypustil z klece -

básník, jenž zpívá navzdory...


1 názor

martinez
28. 11. 2006
Dát tip
líbí - Villon, Loukotková i tohle dílko * (pokus o poslání avi)

LaMouette
28. 07. 2006
Dát tip
kurnik sopa.. a neumim dat ni avi.. asik se pudu zabit bo co..:-))

LaMouette
28. 07. 2006
Dát tip
pjekne ste se tu kluci poskorpili.. ;-))) le tak no.. Villona myluju pravje tiky pani Loukotkove.. le Dylej ma nahodou taki pravdu.. Buh ci dabel je uzasna knizka.. doporucuju ji taktez..:-)) a mi se ta basnicka libi.. tak a hotovo dvacet.. :-)) *

Craerassy
28. 06. 2004
Dát tip
pro jedno avi...nebudu kritizovat, čemu nerozumím:-)

Murtis
28. 06. 2004
Dát tip
De: uznávám, je to podpásovka, ale proč ti ta slovní spojení tedy vadí? Nejde o to, že bych se bránil příjmout kritiku, ale to, že napíšeš, že se ti nelíbí vzdory, pokorné chorály a hlavně vykupitel bídy a nenapíšeš proč, to přece není kritika. To nemůže nikoho obohatit... Ale jak říkali starověcí sofisté, pravda je subjektivní, každý má tu svoji. Těším se na další písmákovská setkání....

Delahaye
28. 06. 2004
Dát tip
OK. Uznávám i já - jak si to tak po sobě čtu - ten můj heslovitý nesouhlas by se mi asi taky nezdál jako moc zdařilá kritika :-) To je tou kvantitou - pořád něco čmárám a kvalita se mi vytrácí...:-) Rozejděme se v dobrém s tím, že Villon byl fajn chlápek ..:-)) Měj se hezky (PS - můžeš mě taky zdrbnout pod mými kousky, budeš mít protekci.... :-))) )

Delahaye
27. 06. 2004
Dát tip
Ech...neposlal jsi mi avízo, jen náhodou jsem se vrátil. Vlastně ne náhodou, popravdě jsem si chtěl dílko ještě jednou přečíst .. :-) Tady je strašně časté, že na kritiku autor reaguje tak hrozně nepřiměřeně. Už jen nařknout kritika "kritizuješ něco, čemu nerozumíš" je absolutní podpásovka. Copak poezie není (jako každé umění), jedinečná právě v tom nekonečném množství pohledů na ni ? Upíráš mi můj pohled na své dílko ? Stojíš o kritiku a přesto ji nechceš přijmout. Já Tě nenapadám, jen Ti nabízím svůj úhel pohledu. Pokud Ti nic nedává a nechceš ho přijmout - je to Tvá volba. Ještě ke Tvému doporučení : knihu Jarmily Loukotkové - Navzdory básník zpívá - mám v knihovně a poprvé jsem ji četl v 18-ti letech - dělal jsem z ní referát na střední ... :-)) Mohu Ti doporučit i jiné knihy této autorky - Bůh či ďábel je jedna z nejkrásnějších knížek, co jsem měl to štěstí číst ... Měj se hezky.

Dr_Mephisto
24. 06. 2004
Dát tip
Též jsem příznivcem Villona a villonský balad. Každá vzpomínka na tohoto básníka je záslužná.... T.

Murtis
23. 06. 2004
Dát tip
De:Nejde o sebejistotu, ale vím co chci vyjádřit. Žádám hlubší kritiku,ale jak můžeš kritizovat něco, čemu nerozumíš, a to si myslím, že nepoužívám nějak těžkou symboliku, nebo hlubokou alegorii?! K tomu nonsensu - záleží asi na úhlu pohledu. Tys v té době nežil a nepotkals ho. Já taky ne, ale přesto (anebo právě proto) myslím, že každý má právo na autorskou invenci, vlastní vidění historických událostí a postav. Hypertextová narážka: uznej, že kdybych vysvětloval každou takovouhle věc, nebyla by to báseň, ale rozbor - a to by dle mého byla škoda.... Ale upokojí-li tě to, najdi si bibliografii paní Loukotkové a čti... Howgh, domluvil jsem.

Murtis
22. 06. 2004
Dát tip
Wa: Velikost písma je omyl - napravím. Mf: nemyslím, že je nelogický, ale přesto díky za kritiku. De: Předpokládám, že "vykupitel bídy" může vadit pouze křesťansky založeným Písmákům, ale můžu říct, že to slovní spojení (stejně jako "vlasatice", která se tu objevuje), nejsou samoúčelné a nejsou tu nádhodou. To stejné se dá říct o "vzdorech", které jsou taky "hypertextovou" narážkou, ale vysvětlovat to nebudu, to si musí každý najít sám. Co se týče "chorálů" je to taky (byť velmi průhledný) symbol - narážím na stav církve ve Villonově době....

Taky jsem z toho byla nadšená... a taky občas krvácím z dásní :)

Delahaye
22. 06. 2004
Dát tip
:-) jinými slovy - vše je OK a tak jak má být. To beru - sebejistota je fajn. Ale proč tedy "hlubší kritiku" ? Jen drobnosti : za křesťansky založeného se rozhodně nepovažuji a vykupitel bídy mi nevadí ani jako ateistovi. Jen je to zřejmý nonsens vzhledem k realitě Villona a jeho doby. Hypertextová narážka, se kterou si má každý poradit ? Ale pod to skryješ skutečně cokoli... :-) No a pokorné chorály jako narážka na stav církve .... mno...se zavřením obou očí... Ale opakuji, že jsem to rád četl. Hezký večer.

Pepče
22. 06. 2004
Dát tip
Villon je můj oblíbenec a nebál bych se mu to ukázat :) Asi by čuměl, kdyby věděl, že přes 500 let po jeho smrti, žijí jeho přívrženci, který v něm vidí génia. Škoda jen, že jsi to nenapsal Villonskou baladou...:( přesto tip

Delahaye
21. 06. 2004
Dát tip
hmmm...docela jsem se těšil na tohle čtení, ale na konci smutek.. :-( ani tak font mi nevadí, jako třeba ZTOPENA, pokorné (proč ?) chorály, těch plno vzdorů a hlavně vykupitel bídy. ale námět moc fajn

Waawe
21. 06. 2004
Dát tip
čtěte s dalekohledem... bolí mě oči... m.

Voloďa
21. 06. 2004
Dát tip
Já nevím kdo je ten Vilon, takže nevím o čem to je, podívámse do slovníku.

Lukaash
21. 06. 2004
Dát tip
A to se mi líbí...... Dal bych dva tipy, kdyby to šlo....

Lukaash
21. 06. 2004
Dát tip
Chválim námět, poselství i zpracování...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru