Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Výchova

20. 07. 2004
3
0
1824
Autor
CMax

      "Nenávidím vás. Nenávidím vás všechny!" Tak přesně tohle jsem si v duchu říkal o rodičích, když jsem si uvědomil, co vlastně dělají, ať už byli mí vlastní či nikoliv. A za co ta nenávist? Za výchovu!

 

      Jdu v žáru odpoledního slunce městem a přede mnou si hraje jakejsi malej klučina, ne starší než čtyři roky, s plastovou motorkou a vedle něho ho pozoruje jeho maminka. Jak kolem nich procházím, tak mě ten hošík pozdraví klasickými slovy: "Dobrý den."
       V ten moment mi hlavou proletěla myšlenka, jestli si to dítě vůbec uvědomuje, co říká. Opravdu mi upřímě přeje, abych ten svůj den měl opravdu dobrý a vydařený? Jistěže ne. Jednoduše papouškuje něco, co mu řekli jeho "moudří rodičové". A proč by to také neřekl, když on rodičům věří jako nikomu jinému a oni mu pozdrav "dobrý den" označili za slušnost, čili za něco dobrého.
      V tu chvíli jsem měl chuť otočit se na jeho matku a říct jí: "Ty ženská jedna pitomá, uvědomuješ si vůbec, co tomu dítěti děláš? Vždyť ho učíš věcem, ale nedáváš jim žádný smysl. A on teď ty věci bude dělat, aniž by věděl proč - to je nejlepší cesta k autismu, víš?"  A taky mě napadlo ji pořádně profackovat, aby se probrala... Nakonec jsem si uvědomil, že by mě stejně neposlouchala a myslela by si svoje - že její dítě je narozdíl ode mě "slušné".

      A já si uvědomil, že je to takhle se vším. Rodiče svým dětem stále říkají: "Nedělej tohle... nedělej támhleto... když se stane tohle, tak musíš udělat tuhle věc..." A na otázku: "Proč?" jsou schopni odpovědět nanejvýš, že se to nedělá(či naopak dělá) anebo vše schová za slovo "slušnost". A dítě je spokojené a žije si dál v nevědomosti a i když by třeba mělo chuť poškrábat se prstem v nose, tak to pokrytecky neudělá a vlastně ani neví proč to neudělá... maximálně si ten smysl opět odůvodní jako "slušnost".

       Položil jsem si sám sobě otázku: "Proč naše vychovatele tak moc nenávidím? Protože nás vychovávají tak, abychom se přetvařovali před světem i sami před sebou a vlastně jsme ani nevěděli, proč to děláme?"  Ano, to je pravda, ale vždyť oni nás tak vychovávají, protože oni byly vychováni stejně a teď se nás snaží vychovat tím jediným způsobem, kterým umí. Tudíž není důvod pro nenávist, ale spíš pro lítost. Je mi jich líto...

     Celá tahle úvaha mě vedla k další otázce: "Jak to změnit? Jak bych někoho vychoval já?" Nevím, jak bych se zachoval, kdybych před sebou měl skutečně daný úkol, ale pokud uvažuji teoreticky, řekl bych dítěti: "Pozdrav člověka pouze v případě, že mu skutečně chceš popřát, aby měl ten den dobrý. A v nose se klidně rýpej, je to jednoduché, ale uvědom si, že se ti z něj může spustit krev." Prostě dát dítěti na výběr - aby se mohlo samo dobrovolně rozhodnout, zda udělá to či ono a vysvětlit mu výhody i nevýhody různých situací. To je podle mě způsob, který vede k tomu, že jako dospělý člověk bude dítě zdravě a samostatně uvažovat...


Andulka
30. 07. 2004
Dát tip
Na tve uvaze je zajimave, ze je napsana z pozice ditete, z pozice nekoho kdo nema deti. Tve uvaze podle me skodi, ze ukazuje prstem, misto aby autor dokazal stat nad veci a jen tak o ni uvazovat. Libil se mi prispevek anonyma Miny, s kterou plne souhlasim. S tebou souhlasit nemuzu, protoze ja uvazuji z pozice ditete i z pozice vychovatele...:-) Ale v jednom s tebou souhlasit muzu. Zadne prikazy a zakazy! Odmalicka by dite melo mit na vyber, od malicka by melo vedet, ze kazda akce prinasi reakci a ze za reakci sve akce si nese zodpovednost. Zatim mi to funguje, ale taky nejsem Deda Vseveda...:-)

Zbyhoň
23. 07. 2004
Dát tip
Hmm, taky si někdy říkám, proč mám zdravit sousedy, které nevidím nikdy jindy než právě při pozdravu, ale děláš z komára velblouda. Pokud to dítě bude mít vlastní hlavu, stejně o tom začne přemýšlet a třeba na nějaký čas přestane zdravit. Někdy mám zas takovou náladu, že opravdu všem přeju, aby měli dobrý den. K tomu rýpání mu nemusíš říkat „neslušné“ nebo „fuj“, prostě mu ukaž jak to vypadá, když si vytáhneš z nosu jednu takovou chuťovku a pak ji třeba s gustem sníš…Jistě, otázka sociologie a náhledu společnosti, ale škodí ti to snad nějak výrazně? Ve výchově jsou daleko větší problémy…

Pisces
23. 07. 2004
Dát tip
Naprosto souhlasím s Derem. TIP****

CMax
21. 07. 2004
Dát tip
Jistě - ulice plné krkajicích, plivajících lidí.... právě totoho se asi týkala ta narážka, že neberu v potaz sociologii. Ale vždyť je to naprosoto přirozený. Když mám prostě chuť si po dobrym jídle odříhnout, tak to udělám. Stejně jako když si potřebuju odplivnout, tak si taky odplivnu a když klidně si i nos utřu do rukávu když na to přijde. A když si někdo potřebuje po dobrym jídle pěkně ulevit a ze slušnosti to neudělá, tak tomu říkám přetvářka... A když mám třeba chuť někoho poslat do řitě, tak ho tam pošlu, anebo když už tak mlčím, ale rozhodně ho nebudu ještě zdravit... vždyť to, že pro mě není vzduch mu můžu ukázat už jenom tím, že ho tam pošlu... Jo jasně, čtyřletýmu dítěti to asi těžko vysvětlim... sem by se zas hodila Derova poznámka, že se přikláním až k utopii :). Jistěže to takový dítě asi nepochopí, to jsem přecijenom trochu přehnal, ale rozhodně bych ho nenutil "jen tak" zdravit lidi a ani bych asi nezakazoval šťourat se v nose... Jinak k tomu obrazu světa výše popsaného - dnes dospělý a "slušně" vychovaný člověk by v něm už nedokázal žít, jelikož za takovéto věci byl odmala kárán a byly mu předhazovány jako něco neslušného, špatného či zlého a tudíž by to také tak bral. Jinak děkuji všem za názory...

Dero
20. 07. 2004
Dát tip
Ta úvaha se mi líbí z jednoho směru - hledí na problém z jiného úhlu. Nelíbí se mi ale, že opomíná další úhly pohledu - třeba nepřekonatelnou překážku - sociologii a mnohé její aspekty. Autor se místy přiklání až k utopii. Ale hodnotím tipem, protože jako úvaha mi přijde zajímavá, podnětná a otevřená k polemice. ***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru