Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poprava jazyka lékařského

Výběr: Elyn
02. 10. 2004
36
27
12434
Autor
Vaud

Určitě máte na tohle téma taky příhodu! Sem s ní!

          Jednou jsme  transportovali pacienta z Itálie do Čech. Volala mi paní z asistenční služby, která celou věc zařizovala. Nechtěla mě zatěžovat překladem, tak požadavky na převoz zaslané v italštině přeložila se slovníkem a s kamarádkou.   „Ti Talijáni fakt už roupama nevědí co by si měli přát!“  „Voni chtějí, aby pacient jel s PA-POUŠ-KEM  a s GRA-MO-FÓ-NEM!“ „To jako, že mu bude  cestou smutno, nebo co??“ „Na ten gramofon by naše firma ještě přistoupila, ale proč by měl cestovat s tím ptákem, to nechápu!“, dala průchod svému spravedlivému rozhořčení.  Uklidnil jsem ji, že se nejedná o papouška, ale (alespoň v češtině) o obyčejného bažanta, což je výraz pro nádobu na močení. Vzápětí ji došlo i jaké desky si bude pán pouštět na gramofonu.     

 

          S překlady lékařských výrazů to není jednoduché. Francouzské berle jsou ve francouzštině berle anglické, stejně tak francouzské nemoci (syfilis), říkají Francouzi nemoc italská. Pro někoho to může být španělská vesnice (pro Angličana je to vesnice řecká a pro Francouze pro změnu čínská).  Řada zmatků vzniká také v překladech lékařských výrazů z angličtiny. Mým oblíbeným překladatelským omylem v medicíně je výraz „physician“, což znamená lékař.  Zpravidla se tím myslí někdo z nechirurgického oboru. V drtivé většině překladů se dozvíme, že vyšetření provedl fyzik. Je s podivem, že ani překladatelům ani divákům u televize není divné, když sličnou Pamelu vyšetřuje pro tíseň na hrudi fyzik. Trochu to vyvolává mylný dojem, že nad konzistencí silikonových výplní dohlíží svědomitý americký kolega z technického oboru.

 

          V jedné Grishamově knize se dočtete, že pro hrdinu přiletěli do džungle vrtulníkem medici. Jen tam není uvedeno, z kterého ročníku medicíny byli tito neohrožení studenti a jestli z tam byli v rámci nějaké praxe. V některých jazycích – například v italštině nebo polštině – slovo medik znamená lékař. V češtině jde vždy o studenta medicíny. V tomto případě šlo zřejmě o paramediky, kteří se do češtiny překládají zpravidla jako zdravotní záchranáři.  

 

          Nevyčerpatelnou studnicí humoru pro Čecha je polština. Jeden polský kolega mi říkal, že jim čeština připadá jako žvatlání malých dětí. Od té doby jsem přemýšlel, jak mu ukázat, že pro nás Čechy může být  žertovný i odborný polský text.  Až jednou se mi  dostal  do ruky kýžený důkaz. Prý žvatlání malých dětí! Náš pacient v byl polské nemocnici a jeho stav nebyl příliš dobrý. Lékař, se kterým jsem mluvil po telefonu,  mi slíbil, že mi příští týden pošle zprávu, jak se nemocnému vede. Když mi v pondělí přišel fax,   nevěřícně jsem zůstal zírat na zprávu. Stálo v ní: „Po ostatnim tygodniu jest POPRAWA.“  Možná, že v té reformě zdravotnictví zašli až příliš daleko...

 

 


27 názorů

Vaud
06. 11. 2011
Dát tip
Hehehe :-))

Robinia
16. 09. 2009
Dát tip
:-)

sakryš, zas s křížkem po funuse... :o( :o)

Vaud
28. 05. 2009
Dát tip
koniku - o tom pisu na jinem miste - Prekladatelsky orisek :-)) indianske jidlo je dobre :-)

to já zas vypozorovala, že u soudu v americkém prostředí často citují, co prohlásil nebo nařídil jistý generál Attorney (ministr spravedlnosti :o) a taky si v jednom filmu objednávali přes donášku "indiánské" jídlo :oD

hned jsem klidnější...

Vaud
28. 05. 2009
Dát tip
zalezi na Tvem zamereni a kvalite nemocnice - kolikrat je to zlaty hreb pobytu

asi se nemám moc těšit, že? :o)

Vaud
28. 05. 2009
Dát tip
ale dockas se - neboj :-)

no, dobrá...o bažantu nějakou představu mám...ale gramofon je pořád obestřen tajemstvím :o)

Vaud
13. 03. 2009
Dát tip
:-))

Vaud
30. 12. 2008
Dát tip
rádo se stalo :-))

čučenka
30. 12. 2008
Dát tip
Jsem se předsilvestrovsky posmála, díky :-)

Vaud
24. 11. 2008
Dát tip
:-)) u me porad vede hledam partnerskou firmu na zapade = szukam partnera na zachode :-))

Kouzelná situace. Mám podobnou historku z Chorvatska, kde si manželka odkočila na minutku k holiči - "frizerovi". Když jsem ji po půlhodině přišel vyzvednout a ještě dobrých patnáct minut jsem se nudil v krámě, přistoupil ke mě soucitně holič, zablýskal břitvou a otázal se: " Želite si podrezati?"

Vaud
30. 08. 2008
Dát tip
tak to na mě požaluj :-) díky

Maška
30. 08. 2008
Dát tip
a poviem aj mamičke :))) skutočne veľmi dobre sa bavím

Vaud
30. 08. 2008
Dát tip
díky Maško, jsem rád, že mě čteš!!

Maška
30. 08. 2008
Dát tip
voniaš humorom :))

Vaud
07. 07. 2008
Dát tip
tak to vitej mezi nas doktory :-))

Augustus
05. 07. 2008
Dát tip
Tak tohle se vážně povedlo. Nejenom, že jsem se pobavil, ale také poučil. někdy si říkám, že jako čtenář Vaudových fejetonů budu za chvíli jako v tom vtipu....půl doktora, přimář celý.:-D TIP!

Liss
15. 03. 2007
Dát tip
trochu pozde ale neda mi to..:o) Francouzske zdrobnele osloveni napriklad ditete je petit chou - male zeli... Nebo taky slovicko vachement. Vache znamena krava a -ment se pouziva pro vytvareni prislovci z pridavnych jmen. Co tahle kombinace udela s tridou patnactiletych pubertaku...(jinak znamena to neco jako fakt, opravdu apod:)

pozorovatel
30. 08. 2005
Dát tip
prolog je krutý!! nemám žádnou příhodu....:(( *

Smeesheck
24. 08. 2005
Dát tip
zdraví VET moc se jí líbí.
A dáváme tip.

Šminka
08. 06. 2005
Dát tip
pěkný:-)) *

Toxman
18. 05. 2005
Dát tip
Poláci to berou radikálně - to víš... a já bydlím táák blízko hranic, uááá ;o))* Jinak trochu podobně jako Zbyhoň.

Vaud
09. 05. 2005
Dát tip
dík!

Feanor
08. 05. 2005
Dát tip
líbí~

Vaud
13. 04. 2005
Dát tip
děkuji! to s pilkou je fakt dobrý!!

mezisvětec
13. 02. 2005
Dát tip
:) konečné vyléčení...

Vaud
13. 02. 2005
Dát tip
mezisvětec - díky, že jsi se stavil!

Elyn
13. 01. 2005
Dát tip
:)))))))))))))))) zlepšení popravou..:))))))))))))) hech, tak tohle velmi :)))

Shellinka
10. 12. 2004
Dát tip
**

Montrealer
28. 11. 2004
Dát tip
Gratuluji l polakifóbii ! Pacient s polakisurií. *t*

adraj
29. 10. 2004
Dát tip
Bezva primo ze zivota.

Yossarian
12. 10. 2004
Dát tip
tip si zasloužíš, ale moc jsem tomu nerozuměl :-)

Bedrunka
05. 10. 2004
Dát tip
Vaude, dokonalé - jako vždy.

Vaud
04. 10. 2004
Dát tip
:-)))))))))))))))))))) SUPER!

j_i_r_i_k
04. 10. 2004
Dát tip
Permon9k: :))))))))))))))))))))) Jak se tipuje kritika?

MKbaby
03. 10. 2004
Dát tip
:)))) *tip, skvělý!!

Od tebe se člověk musí učit... Tip

Zbyhoň
03. 10. 2004
Dát tip
No, asi budu se svým názorem osamocen, ale tenhle kousek se mi zdá slabší (jistě, pořád solidní, ale už sis nastavil určitou laťku). Je to dost profláknuté téma, taková nedorozumění mezi jazyky, a abys o tom napsal něco dobrého, chce to originální nápad, který tady trošku chybí. Ty slovní hříčky a překladové omyly jsou tady dost známé, nepřekvapí. Třeba tím, že „babička šukala po Starém Bělidle“ jsme se bavili už před lety… Slovesná úroveň jako obvykle slušná…

Vaud
03. 10. 2004
Dát tip
Ad Zbyhoň: asi máš pravdu, že jsem se snížil k profláknutému vtípku s šukáním. Už se to víckrát nestane :-) Proto sedám k PC a píšu něco originálnějšího. Snad si Tě udobřím :-) Jen nevím jestli to ještě půjde publikovat, protože včera mi to už Písmák nebral pro překročení kvóty..

Zbyhoň
03. 10. 2004
Dát tip
Nu, je pravda, že jsi začal zhusta...tož pokračuj, dokud máš inspiraci, ale nesnižuj se k tomu, abys uveřejňoval něco, čemu sám moc nevěříš (vůbec neříkám, že už něco takového děláš, taky jsem měl na začátku tak hyperaktivní období :o))

a2a2a
03. 10. 2004
Dát tip
;Je pravdou, že se jedná o nezásadní téma, ale dobře napsané, vtipně, lehce. Nemá to hluché věty, rytmus je dán krátkými větami, je zde obsaženo docela hodně informací k tématu, proč ne - tip

Katariina
02. 10. 2004
Dát tip
:-)) Jo jo. Nesporně umíš psát čtivě. Cześć .-)

Craerassy
02. 10. 2004
Dát tip
ty jsi komediant, vážně:-))) tip

vesuvanka
02. 10. 2004
Dát tip
Pěkné, čtivé, zasmála jsem se... díky a TIP

Delahaye
02. 10. 2004
Dát tip
tedy, já se natlemil ... :-)))) fyzik a medici.... :-)) máš velký dar psát humor .. piš dáááááál TIP

Vaud
02. 10. 2004
Dát tip
Dííík moc! Udělali jste mi radost!

Craerassy
02. 10. 2004
Dát tip
to ty nám:-)

j_i_r_i_k
02. 10. 2004
Dát tip
:))) Tak tomuhle se směju a bez výhrad, díky :)...

kawa
02. 10. 2004
Dát tip
:-)) dobře napsáno

vesuvanka
02. 10. 2004
Dát tip
Ty nám také.... a vzpomněla jsem si ještě na kanadské berle...

Vaud
02. 10. 2004
Dát tip
Kanadské berle neznám. Znám ale Skotské střiky, které žádný Skot neviděl, španělského ptáčka, který nikdy nebyl dál než na Šumavě a francouzské brambory, které taky nikdo přes Rozvadov nepustil.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru