Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šamponek, ruku v ruce s plastovkou...

16. 10. 2004
9
3
9316
Autor
Zbyhoň

   Smažka. Diskáč. Tak na tyhle výrazy můžete celkem klidně zapomenout. Možná se vrátí, spíš ale ne, stejně jako už dnes nic není „boží“, případně „úža“. Zvlčilá mládež už zase trochu poopravila zásobu svých pejorativ. Zatímco výše uvedené hanlivé výrazy jsou nespravedlivě odvozeny od vcelku nevinných hudebních stylů, objevila se v poslední době nadávka obecnější i přesnější.

   Šamponek. Jsem přesvědčen, že všichni ví, o koho jde. Typ „šamponek“ si těžko s někým spletete. Jeho základním atributem je pečlivě udržovaný účes, z nějž přímo tryská ležérní vzhled, po ránu náležitě dlouho tvořený za pomoci vydatné dávky nepostradatelného gelu. Toť základ, který správný šamponek intuitivně doplňuje vhodnými rekvizitami. Měly by to být sluneční brýle, upnuté tričko (bez rukávů!) a boty široké přes půl ulice.

   Variantou šamponka je „skejťák“. Skejťák se obyčejně domnívá, že je velice drsnej. Nosí většinou kapsáče, do kterých by se vešli ještě dva takoví, a po jejich rozkroku si málem šlape. Naprosto neoddělitelný od skejťáka je způsob jeho gestikulace, bohužel nepřenositelný textem. Trochu to vypadá, jako by chtěl skejťák odehnat neodbytnou mouchu před svým obličejem. Přitom musí mít ovšem drsňácky ohnutý prsteníček.

   Nebudu asi daleko od pravdy, když formuluji dojem, vyvolávaný ortodoxním šamponkem ve zbytku populace, přibližně slovy „panebože-to-je-ale-debil“. Šamponkovi to ovšem nevadí. Existuje totiž fenomén, který naopak šamponka nezbytně potřebuje k životu a (nedejbože) k reprodukci. Je to takzvaná plastovka. Plastovka proto, že jejím charakteristickým znakem jsou tlusté plastové náušnice mohutných rozměrů. Odrůdou je „bárbína“, vyznačující se vehementní tvorbou alternativních ksichtů na místo někdejšího obličeje, jehož původní podobu si vlastně už nikdo nepamatuje.

   Opravdovou plastovku či bárbínu bezpečně poznáte ještě podle jedné vlastnosti. Zadní část jejích kalhot je řešena osobitým způsobem: Sotva se dotyčná zohne byť jen o centimetřík, okamžitě jí křiklavé kalhotky (zpravidla tanga) vyskočí až k lopatkám a řečené kalhoty se naopak stáhnou kamsi do nesmělého ústraní, aby ještě lépe předvedly, že „spodní prádlo“ je povedený eufemismus pro onu zbývající šňůrečku, snažící se tvářit se, že něco zakrývá.

   Většinou naštěstí šamponci s plastovkami tvoří docela uzavřenou komunitu, mezi níž a vnějším světem existuje krásný vztah vzájemného pohrdání. Ale pozor, přece jen šamponismus nenápadně expanduje - Ne nadarmo si nedávno jedna kamarádka po poslechu reportáže o tom, že je pro moderního muže nezbytné vyholené podpaží a obtýdenní pedikúra, pobaveně povzdechla: „Ach jo, takže já se o sebe starám míň než průměrný chlap…“


3 názory

Vaud
08. 02. 2011
Dát tip
ha ha ha - tohle je prehistorie :-)) jsem rád, že čteš fejetony spolupardubačko :-))

Až jsem se trochu zarděl. Já jsem to se svojí image nedbalé elegance dotáhnul až lehké omšelosti, takže už ani bezdomovci po mě nežádají drobné. Asi si aspoň vyholím to podpaždí. Líbilo.

plzeňský
28. 10. 2005
Dát tip
Je to bezva, je to vtipný a to je to hlavní. Tip.

Empty
02. 01. 2005
Dát tip
:-D Zbožňuju tě:-)))))***

Zrovna nedávno při cestě do školy jsem si vzpomněl na tenhle fejeton. Na zastávce v metru seděla na lavičce jedna mladlá slečna v kalhotech a tangách. Nechápu, jak to dokázala, protože se ani neohýbala ani nevrtěla, ale koukal jí téměř úplně celej zadek! Asi nová móda...

Yossarian
19. 10. 2004
Dát tip
já su cyklista, ale nohy si fakt neholim, to bych nedelal nic jiného :-)

Oni si je cyklističtí profíci musej holit, aby se jim lépe hojila zranění, když se někde vysekaj... A taky si představ daleko větší odpor vzduchu! Chlupy by tě ve výsledkové listině hned srazily o několik pozic dozadu.

Yossarian
19. 10. 2004
Dát tip
jojo, to chápu :-)

Zbyhoň
19. 10. 2004
Dát tip
Noo, to už jsme někde jinde :o) Nemám proti depilaci celkem nic, pokud ji ovšem nikdo nevyžaduje a neprohlašuje mě za prase, když do toho nejdu. Uznávám, ty botky jsou lehké fópa, ale někteří šamponci fakt nosí takové ty šílené volné ostentativně nezavazované...

Arien
18. 10. 2004
Dát tip
plastovku neznám a smažky a diskáče eště použiváme, asi sme aut, jinak taky takové ty výrazy z dívčích časopisů (které si tu už probíral:))) jako slaďouš, idol a drsňák jj výrazná tanga - za ty vytahujem spolužačky:)) a opomněl si poznamenat, že ti drsnější technáři a smažci nosí tričko "linkin' park" či "evanescence", pyramidy, bodliny, vlasy načerno a pak sou z nich drsssní rokeři a metalisti!!! dílko pěkné a výstižné, korát ty botky sem nepochopila, oni nosí skoro taneční střevíčky (korát nízké a ladící k oblečení) tip

Yossarian
18. 10. 2004
Dát tip
chtěl bych být šampónek! je to dobře napsané, vtipné, stručné, jak má být jo a co je špatného na depilaci podpaží (u něžnějšího pohlaví nemyslím, tam je to snad už samozřejmostí)?:-)

Arien
18. 10. 2004
Dát tip
Yossarian: nechtěj, proboha, nechtěj u holek jo... ale představ si krásného mladého muže, který má pečlivě upravený účes, vzorně sladěné oblečení s doplňky, slušivou a velice užitečnou šňůru na krku, na krku řetězy, na snědém zápěstí stříbrné náramky.... jak má vyholené podpaží...

Yossarian
18. 10. 2004
Dát tip
někteří vrcholoví sportovci to dělaj, řekl bych že mně to připadá normální a takový "čisťonký" ale vrcholový sportovec nejsu, tohle tvrdit, to by teda byl vrchol :-) chci, proboha chci :o)

Arien
18. 10. 2004
Dát tip
na vrcholove sportovce se moc nekoukam, dyz tak jenom esi hrajem nejaky hokej (a to jen semtam) a vyjimecne na olympiadu, ale do podpazi se mu fakt moc nedivam nevim jak ty:) kazdy sme nejaky a kazdy ma nejakou uchylku, zejo

Jestli se chceš nutně vyholit a bojíš se to říct nahlas, tak se dej k ciklistům. Ty si musej celý nohy...

Dero
16. 10. 2004
Dát tip
Jo, super čtení - jako obvykle. :o) * ( jen drobnost - když formuluji dojem,,, vyvolávaný ) -- dal's ji na špatné místo ;op

pozorovatel
16. 10. 2004
Dát tip
Výraz "šamponek" neznám a "plastovku" už vůbec ne. Kde to bereš, chlape? Že bych zaspal další období.... Drtivá většina mých známých až přátel jsou skejťáci a tzv. šamponci, ale tak hrozný to s nima zas neni. Jinak trefný fejeton*

Pablo_honey
16. 10. 2004
Dát tip
Hey man, a o co ti vlastne jde? Tenhle "fejeton" mi pripadne jako naprosto zbytecna slovni masturbace. Nebo spis povzdech nad tim, ze old skool generaci uz davno ujel vlak. Hromada zasti a intelektualni "prevahy" , ktera se snazi " s nadledem" hodnotit neco, o cem nema ani paru. Takze jedina katarze, ktera mi po precteni uvizla v hlave, bylo stare dobre PROC? Proc? Btw.šampónci ani plastovky: 1) nezvedaji pravici a nezkopou tvoje deti do bezvedomi 2) neprodaji tvym detem pervitin, protoze tahle subkultura ujizdi zasadne na extazi a alkoholu 3) neulomi tvemu Mercedesu hvezdu, protoze v ramci konzumniho zpusobu zivota neporusuji pravidla systemu 5) jako silni kuraci nezanedbatelne prispivaji do statni pokladny 4) nikdy o tve socialni skupine nenapisou neco podobnyho Hey man, slow down, slow down....Rezzpect Pablo:o)

Yasmina
16. 10. 2004
Dát tip
Moc se mi líbí forma, ten obsah no...ale taky jsem ještě nikdy neslyšela výraz "šamponek" ani "plastovka" - ale z okolí si ty dotyčný lidi přesně dokážu vybavit:) (jinak týpek, smažka, diskáč, roštěnka, kost, gutboi, roštěnec, gáj, model, banán, bedboi, ultrasupermegagigamasér, pařič, kalič, rebel aj. sou furt v kurzu, neboj:-))

Dero
16. 10. 2004
Dát tip
Respect, Pablo, a to si vem, že se objevili (známí) fejetonisté, kteří upozorňovali na nějaký jev záměrnou hyperbolou (nadsázkou). Například hraným xenofobním přístupem - takový fejeton je sice nebezpečný, protože méně chápaví můžou nazvat autora rasistou, nicméně ti, kdo pochopí, si z toho odnesou mnohem, mnohem víc. Mně se nadsázka, se kterou to Zbyhoň podal, zamlouvá - provokuje totiž tím, že zobecňuje. A ve výsledku člověk zjistí, že ho dílo tak či tak donutí přemýšlet a utvářet vlastní názor - to je podstata fejetonu.

Pablo_honey
16. 10. 2004
Dát tip
Respect, Dero, byl bych prvni, kdo by ocenil hypebolicnost a provokativnost textu. Pod prezdivkou Riebentropp se zapojuji do diskuzi na Narodnim odporu a tropim si z ultrapravicaku poradnou legraci. Jenze ja z tohodle textu nadsazku necitim. Btw."tanga skakajici k lopatkam"

Pablo_honey
16. 10. 2004
Dát tip
nepovazuji za genialni nadsazku.

Zdařilá prácička! Sice by se tam našlo pár much (např. šampónci nenosí boty přes půl ulici, čímž jsi jistě myslel skejťácký boty, ale maj právě boty dost úzký, rádoby-sportovní, pokud možno s co nejsvítivější barvou; plastovka slyším prvně a ani neznám nikoho, kdo by takhle o holkách mluvil - to už spíš smahule, smažka, sjezdařka apd.) A s těma tangama - no, kdo by se v příhodou chvíli nepodíval... Tip

Vaud
16. 10. 2004
Dát tip
Trochu jsem musel zalovit v paměti, ale nakonec jsem si vzpomněl - Standa Dolínek, král divokejch kolínek. Pomož mi, je to on? Jinak tip - je v tom hravost

Zbyhoň
16. 10. 2004
Dát tip
Plastovka ještě opravdu v kurzu moc není, ale nebojte, to přijde. Šamponek už je v mém okolí dost běžnej. BG: Rozhodně jdu do toho, akorát se dostanu na komp a na net jen o víkendu (a to ještě příští týden ne). Nevadí-li, jsem připraven a natěšen! Pablo_honey: Ne, moje děti nezkopou do bezvědomí, protože žádný nemám a myslím, že se to ode mně v necelých sedmnácti ani neočekává. Uznávám, že není asi zrovna psychologicky správné tvrdit, že šamponek = debil, jenže on v naprosté většině případů debil je. Naštěstí mě to nějak nedere, prostě se o něj nezajímám. BTW, to asi neznáš ortodoxní tangařky... Dero: dík za zastání, nemyslím, že bych to pojímal jako nějaké morální kdesi cosi, jednoduše mi zmíněná subkultura připadá náležitě k smíchu a tudíž jako vhodné téma k fejetonu, nic víc v tom není a nenutím nikoho, aby to bral. RMM: Na ja, naturlich :) Na těch tangách se krásně projevuje moje schíza- levá hemisféra se se zájmem podívá, pravá si řekne "to je kráva..."a vůbec se nebijou. Dokonalý doublethink :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru