Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

bez práce

13. 11. 2004
4
0
2532
Autor
zvedavec

bez práce

 

 

osobná zodpovednosť? šikovnosť?

 

...

 

Predstavte si, že nie je voľné ani jediné pracovné miesto. A máte sa zamestnať.

 

Robíte nekonečne veľa pokusov, posielate odpovede na inzeráty, píšete vlastné, platíte za ich uverejnenie, sledujete internetovú ponuku práce (napodiv nikdy nič nenájdete, ale skúšate), hovoríte svoju ponuku do rozhlasu do relácie „Trh práce“, obišli ste všetkých známych, celkom naslepo skúšate chodiť bez ohlásenia po firmách, inokedy to ponúkate svoju prácu cez telefón, ale stále Vás odmietajú:  Doparoma! Nedarí sa Vám nájsť si miesto!

 

A tí, čo miesto majú, na Vás hľadia, ako na človeka, ktorý je čosi menej ako oni, vnímajú Vás ako osobu, ktorá je niekým o hodne menej atraktívnym, ako sú oni. A sú presvedčení, že ak majú to atraktívne miesto, na ktorom sú uznávanými odborníkmi, tak potrebnými,  že je to rozhodne ich šikovnosť, usilovnosť...je to výsledok ICH GENIALITY.

 

Myslia si to ale presne len a len dovtedy, kým povedzme neskrachuje ich zamestnávateľ a o to miesto neprídu.

 

No, ale u nás je situácia iná. Sú tu voľné pracovné miesta! Primálo, jasné, ale! Napr. predavačky hľadajú na toľkých miestach...

Myslíte si, že keby sa o toto miesto uchádzal niekto, kto má dve vysoké školy, alebo čo aj jednu, že by si ho zamestnávateľ vybral? (Ale veď by spĺňal všetky kvalifikačné predpoklady...) Lenže on chce spokojného zamestnanca, ktorý mu neodíde, ak sa vyskytne miesto, zohľadňujúce jeho vzdelanie.

 

A  tak si ho nevyberie, ak má všetkých päť pohromade...

 

...

 

A toto je skutočný príbeh. Myslím, že nie je nijako ojedinelý.

 

Môj zamestnávateľ chodil po výstave, ktorá sa týkala oblasti, v ktorej pracoval a keď uvidel firmu, ktorá predáva montérky, spomenul si, že ich do svojej naliehavo potrebuje firmy kúpiť. Pri tej príležitosti  spoznal sympatického muža, ktorý sa mu tak zapáčil, že mu navrhol, že ho zamestná – potreboval vytvoriť v oblasti, z ktorej pochádza,  pobočku. Profesionálne správanie a obchodný duch tohto muža sa mu veľmi zapáčil.

 

Ibaže  tento muž nemohol okamžite skončiť prácu vo firme,  kde pracoval. Navyše bol aj zodpovedný, táto vlastnosť sa i môjmu šéfovi páčila. Niekoľkokrát môjho šéfa navštívil, aby dohodli podrobnosti svojho nástupu.

 

Raz doviedol so sebou aj svoju mladú priateľku - družku a spýtal sa šéfa, či by sa u neho nenašlo miesto aj pre ňu, je nezamestnaná... našlo sa, aj keď už nechcel zamestnávať dievčatá z obchodnej akadémie.

 

Teraz sa zaúča. Robí si potrebný kurz, lebo vzdelaním vôbec nevyhovovala.

 

Včera ale na porade v súvislosti s touto dvojicou nás môj šéf oboznámil so svojimi úvahami, že nie je vhodné, aby vo firme pracovali viacerí rodinní príslušníci. Spomenul, že na jednej pobočke jeho firmy zažil, ako boli pohádaní pán X s pani X-ovou, a nerozprávali sa...a navyše, ak vo firme pracuje pani Y-ová spolu so svojou dcérou, strácajú drahocenný pracovný čas tým, že dohodujú si, kedy pôjdu na cintorín na hroby – preberajú všetky súkromné záležitosti... a keď on nakričí na  jedného rodinného príslušníka, hnevá sa na neho aj druhý zamestnanec, ak je mu rodina. 

 

Myslím, že v tomto má ú-pl-nú pravdu: nie je to dobré, mám to odskúšané...je tam aj dosť iného, čo by som vedela ešte pridať.

 

Výsledkom je, že moja kolegyňa, ktorá šéfa nijako nezaujala, prijatá je, povedie pobočku. A ten muž, ktorý ho ohúril svojimi schopnosťami, ak náhodou nebodaj onedlho stratí tú pôvodnú prácu, bude si novú musieť veľmi ťažko hľadať. Lebo miest je len veľmi málo voľných. A stále sa prepúšťa. A možno dlho nebude voľné žiadne. Nech by to bol akokoľvek šikovný a sebavedomý človek, ak by to trvalo pridlho, stratí  všetko to svoje sebavedomie a  pre možného zamestnávateľa príliš už atraktívny nebude. Zamestnanie si bude hľadať o to ťažšie.

 

Nebude situácia oboch výsledkom  AJ  zhody okolností?
synáček
14. 11. 2004
Dát tip
T*

ja som sa vzdy citil menej ;) a pracu nechcem ani nehladam, nemame sa radi ale napisane je to dobre a je to pravda az to boli ... pre mna to nebol problem ale niektori ludia na pracaku vyzerali omnoho mensi ako v skutocnosti ...

Liso
14. 11. 2004
Dát tip
Aha, a vytvárať PODMIENKY na to, aby vznikali pracovné miesta, tak to je PRÁCA VLÁDY. Liso: Nie. Pride mi to ako tvrdit, ze kdesi na aljaske ludom bolo chladno, pretoze vlada im nezabezpecila pracu narubat si drevo v okolitych lesoch na zimu... Zda sa mi, ze vlada by mala snazit o to aby NEZAVADZALA pri podnikatelskom duchu :)

zvedavec
14. 11. 2004
Dát tip
Na čo mi je vláda? čo je práca vlády?

Liso
14. 11. 2004
Dát tip
Mozno mas pravdu, ze je to jedna z jej uloh, z ktorych by sa mala zodpovedat, ale mnoho veci stoji na samotnych obyvateloch aljasky, nie? :) Vlada vo Washingtone asi nevie tak dobre aka je zima tam hore a ake drevo ako dobre hori :)

Nicollette
13. 11. 2004
Dát tip
já oceňuji, jaký si přemýšlivý člověk - pořád se na něco ptáš a nad něčim uvažuješ - ten nick ti sedí :-) hm, je to dobrý. S těma vysokoškolákama mě to překvapilo, to sem nějak netušila - sem na škole - takže mě to netrápí. Tudíž tedy, až dodělam školu je zbytečné si hledat práci, ne :-))) dobře dobře *

vesuvanka
13. 11. 2004
Dát tip
Dílko mě zaujalo. To jsem také netušila, že vysokoškoláky na některých místech nechtějí. Sama jsem už v důchodu (a jsem moc ráda), ale mám pocit, že podmínky pro přijetí do zaměstnání jsou stále horší.... Například uchazeč o zaměstnání má nevím, zda v dotazníku nebo životopise, uvést svoje klady, schopnosti, co může nabídnout a zdůvodnit firmě, proč právě on by měl být přijat. Vůbec si nedovedu představit, že bych si něco takového měla sama o sobě vymýšlet obzvláště, když bych neměla přesnou představu o jakou konkrétní práci se jedná.... Pěkná úvaha.... TIP

zvedavec
13. 11. 2004
Dát tip
Vďaka Vám. nechcela som povedať, že tí, čo majú dve vysoké, to majú ťažšie :-) všetci to máme ťažké. Iba upozorniť na to, že ak niekto nemuá prácu, tak môže byť aj rovnako kvalitný adept na zamestnanie, ako ten, kto na neho pozerá zvysoka. A tiež som chcela povedať tým, ktorí sú v tejto situácii, že to nie je ich vina, to rozhodne nie, nech sa necítia čímsi menej, ako tí, čo sú profesionálne úspešní.

Nicollette
13. 11. 2004
Dát tip
všechno souvisí se všim - já mam bratránka, ze slovenska, má vejšku - inženýr, ale už přes rok dělá u mýho otce tady u nás, v západních čechách, svařuje nebo co. Protože vy jim tam tu práci prostě nedáte.... a on, protože tady má dobrý prachy, tu chceš ještě nějakej čas posečkat. Inženýr u svářečky, no chápeš to. A spousta slováků tady u nás dělá (zejména v našem městě jen díky otcovi), protože je to špatný, no . Ani u nás v čr to neni snad tak hrozný.... ale co, na co pracovat. uděláme to tak aby všechno bylo zadáčo, vemem lidem jejich chamtivost a bude nám hej .-)

vesuvanka
13. 11. 2004
Dát tip
Právě, to je ono. Někdo bude kvalitní, ale nedokáže se sám prosadit (třeba tu sebechválu do životopisu) anebo z důvodů, které popisuješ nebude přijat. Myslím, že vybírání lidí do zaměstnání podle těchto parametrů je nespravedlivé a ponižující, stejně tak i věková diskriminace padesátiletých a dokonce někdy i mladších....

zvedavec
13. 11. 2004
Dát tip
no a ešte opakujem: i naša vláda vytvára dojem, že kto nemá prácu, ten sa zrejme nesnaží. Dokonca aj tí, čo prácu nemajú, to cítia zväčša tak, že sú niečo menej, ako tí druhí. Lenže to tak nie je! Rozhodne to nie je ich chyba, ak pokusy robia. A ak ich už nerobia, tak možno nie preto, lebo už stratili energiu. No, nemali by. Ale nech to hovorí vždy len ten, kto takúto situáciu už zažil. To nie je vôbec sranda...

zvedavec
13. 11. 2004
Dát tip
Aha, a vytvárať PODMIENKY na to, aby vznikali pracovné miesta, tak to je PRÁCA VLÁDY. Ak ju robí dobre, tak by sa situácia mala zlepšiovať. Kto svoju prácu robí zle, ten by sa nemal zbavovať svojej zodpovednosti tým, že bude kritizovať tých, ktorí si prácu nevedia nájsť.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru