Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dopis

26. 11. 2004
3
5
2835

Dopis

V kolébce pro dítě leží plyšák. Kolem, je nepořádek. Na stole stojí hodiny a u stropu se vznáší balónek.

Větrem doletí na okno psaní.

 

DOPIS: Prosím vás, bydlí tady pan Petr Pácha?

 

PLYŠÁK: (Nervozní, kolébá se ze strany na stranu. Mluví trhaně a jeho chování hraničí se šílenstním) Nesnáším jak mě mačká a drží, nesnáším, nemám ho rád. Protiví se mi. On mě mačkááá, nesnášíím ho!!!

 

DOPIS: (už hlasitěji) Prosím vás, jsem tu správně u Petra Páchy?

 

HODINY: Tik, tak, tik, tak, nemám čas, musím tikat

                  tik, tak, tik, tak, jsem pro tuto rodiny důležitý

                  tik, tak, tik, tak, nesmím zanedbávat čas zbytečnostmi

                  tik, tak, tik, tak, a musím stále tikat

                  tik, tak, tik, tak, ...

 

DOPIS: Nesu opravdu důležitou zprávu. Tak bydlí tady Petr Pácha?

 

BALÓN: (Hlubokým, pomalým, monotónním hlasem. Nevnímá nic než sebe) Vznáším se. Nahoru a zase dolů. Ta krása, ta ladnost...

 

DOPIS: (pro sebe) Asi tu jsem špatně. Zkusím to jinde (dopis se nadnese ve větru a odletí pryč)

 

PLYŠÁK: Nesssnášíím ho! To, to, to je tak odporné. Jak mě dlachní a chytá, Fuj. To je humůůs...

 

HODINY: Tik, tak, tik, tak, jak ten čas letí.

                  tik, tak, tik, tak, to je rychlost , to je rychlost

                  tik, tak, tik, tak, jsem tak důležitý

                  tik, tak, tik, tak, ...

 

BALÓN: Nádhera. Já se vznáším. Vzduch mnou pohybuje, krása...

 

Muž vejde do bytu a pochoduje nervózně po pokoji. Na obličeji se mu zračí úzkost. Potom si sedne ke stolu a píše na lísteček vzkaz. Poté odhodlaně odchází.

 

PLYŠÁK: Ne, ne, ne, už to dítě nechci ani vidět. Doufám, že se již nevrátí. Ha, ha... Já nechcíí. Mě to bolí, on mě týrá...

 

HODINY: Tik, tak, tik, tak, to je tempo, to je tempo

                  tik, tak, tik, tak, jak by se bezemne lidé obešli?

                  tik, tak, tik, tak, Ne, ne, bezemě by to prostě nešlo

                  tik, tak, tik, tak, ...

 

BALÓN: Já rád tančím ve větru. Je to stastné jako med...

 

Žena s dítětem v náručí vejde do místnosti. Položí dítě do postýlky (dítě tiskne plyšáčka a říká: "Já tě mám tak lád, ty můj malý plysácku.") a vezme do ruky vzkaz, který leží na stole, aby si ho přečetla. Ruce se jí roztřásly, až ji vzkaz vypadl z ruky. Rukou si zakryla ústa a v očích se jí objevily slzy. Vzala dítě z kolébky a tiskla ho v náručí. Děťátku po zádičkách tekly teplé slzy. Stále dokola drmolila: "Ona žíje, ale ona žije. Vždyť jsem ti to psala." Utekla pryč s dítětem v náručí. Plyšák seskočil z postýlky, aby ukojil svou zvědavost, a přečte si vzkaz. Stálo v něm:

"Opouštím tento svět. Už to nesnesu. Nemohu dále žít s pocitem, že jsem ji zabil. Vím, že to byla nehoda, ale nemůžu dál.

s láskou tvůj Petr"

Plyšák se vrátil do kolébky. Houpal se ze strany na stranu.

 

PLYŠÁK: To dítě se zas vrátí a vezme mne znovu do svých pařátů a já nechcíí. Už neéé!! To, to, to je příšerné, ta hrůza...

 

HODINY: Tik, tak, tik, tak, jsem tak důležitý

                  tik, tak, tik, tak, nemohly by beze mne žít

                  tik, tak, tik, tak, to je zodpovědnost, a ta síla

                  tik, tak, tik, tak, ...

 

BALÓN: Jaká nádhera, já lítám, já se vznáším. Cítím jak mnou vzduch proudí.

                PUK

Balón zavadil o špičaté dřívko a praskl. Jeho části padali k zemi

 

PLYŠÁK: Ne, ne, ne, já tu nezůstanu!! Proč mě tak týrá. Nesnášíím ho. Hnůůj...

 

HODINY: Tik, tak, tik, tak, to je tempo a jaká rychlost

                  tik, tak, tik, tak, jak jsem důležitý. Neobešli by se bezemne

                  tik, tak, tik, tak, ...

 


5 názorů

Díky mata11111 ... a já ti na to ráda odpovím :) To nemá závěr, příběh zůstává otevřený jako je otevřená otázká, jakým směrem se lidé budou ve světě ubírat. Já sem jen zapisovatel chvil, které poukazují na některé skutečnosti. Každopádně je to dílko pěkně staré ;) Psala sem ho asi v 15 letech ;)

mata11111
01. 05. 2010
Dát tip
Nádherné až na to že nevidím závěr proč to nepokračuje... ale jinak čtu si to podruhé .... právě proto že se mi to líbí...

mata11111
06. 02. 2010
Dát tip
to je úúúúúúúúplně nááááááááááááááááádherný že to nenapadlo mě já chci 2 díl pěkný hodně hezký dám TIP

mata11111
06. 02. 2010
Dát tip
to je úúúúúúúúplně nááááááááááááááááádherný že to nenapadlo mě já chci 2 díl pěkný hodně hezký dám TIP

mata11111
06. 02. 2010
Dát tip
to je úúúúúúúúplně nááááááááááááááááádherný že to nenapadlo mě já chci 2 díl pěkný hodně hezký dám TIP

Jo to máš pravdu. Občas čekám od lidí, že mi můžou číst myšlenky a pochopí, ale tak to ani být nemůže :) L.

Tady je mé osvětlení situace Petr měl bouračku, byl trochu opilý. Jeho spolujeztkyně, dobrá kamarádka, byla v kritickém stavu a jemu řekli, že pokud se stav nezmění do určitého dne, tak není už šance. No asi jsem to tam nenapsala úplně tak, aby se to dalo lehce pochopit. Ráda píšu jenom v náznacích...

Já jsem tím hlavě mylslela sobeckost lidí. Každá z postav (balón, králíček i hodiny) má specifickou sobeckost a každý (tím myslím i sebe) by se mohl poznat v některé z nich. Nemyslím úplně (je to schválně přeháněno, aby to bylo vidět), ale částečně, v určitých obdobích svého života.

Francois
31. 05. 2005
Dát tip
Tak tohle je výrazně lepší než výstava, jako by psal jiný autor. Dobré, moc. Nepochopil jsem však koho ten Petr zabil, asi jsem blb, no nic. Tip.

sidonia
07. 12. 2004
Dát tip
nevim

Stařec
01. 12. 2004
Dát tip
Nééé, já ti tu neic nenápíšůůůů, protože mě zbiješ a budeš mě týýýýýýýýýýýýýrat. Kde je ten tyrák? Já ho už nevídííííím! Já se bojím !!!!!!!!!! hi hi hi...:-(( Velice podařené dílečko plné sociálního infarktu, abych tak řekl, což znamená odpornou společnost. Považuji to za sociální Frašku, které se velice rád zasměju a pak zamračím. A pak mi možná dojde, co to má všechno znamenat. Ke stáru měkne mozek, nečekej ode mne zázraky.

johanne
01. 12. 2004
Dát tip
aha, tak vidím, že prolog už není... mimochodem, myslím, že je dobrým zvykem tady na písmáku posílat avízka k dílům, ke kterým ti ten dotyčný něco napsal, a ne házet kritiky bez kontextu na autorskou stránku... dovolím si citovat "No a pokud se ti to nelíbilo tak jsi to možná nepochopila" - jak oblíbená hláška. Samozřejmě, autor je geniální, kritik je blb. "Víš mě totiž štve, že se prostě lidi přehlížej" - víš, zase štvou tyhle prázdný fráze. Kam ten svět spěje? V jaké to proboha žijeme společnosti? Lidé jsou tak špatní! Dost se mi příčí tahle masovost. Být realistou nerovná se nevidět nic pozitivně.

johanne
30. 11. 2004
Dát tip
prolog mě skoro odradil :/ zpracování je rozhodně zajímavé, téma banální, celkově bohužel nic moc

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru