Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Globalizace

21. 12. 2004
6
0
4943
Autor
warman

Denodenně to slýcháváme z rádia, z televize, nebo to a nás kouká z nadpisů v novinách, ale co to vlastně je? Kdo za tím vlastně stojí? Co je k tomu vede? Inu, podívejme se na toto zvláštní téma očima jednoho (ne)zainteresovaného pisálka. Očima snílka, jak si sám říká?

Pan profesor Votruba říká, že globalizace jsou tendence k propagování kultur. Internetová sekce slovníku Webster hlásá, že slovo pochází z anglického to globalize, což znamená udělat ze světového blízké. V encyklopedii Britannica se praví: „Je to proces, při kterém se každodenní žití sestávající se z prolínání komodit a idejí stává standardizovaným po celém světě. Faktory napomáhající globalizaci jsou stoupající kvalita a propracovanost komunikací a dopravních technologií, služeb, masová migrace a stěhování obyvatelstva, úroveň ekonomických aktivit, které přerostly národní trhy pomocí průmyslových spojení a obchodního seskupování přesahující národní hranice, mezinárodní úmluvy redukující cenu provozování obchodu v zahraničí. Globalizace nabízí obrovský potenciál pro profit firem a národů, ale zkomplikovala se velmi rozdílnými očekáváními, životní úrovní, kulturou a hodnotami, a právním systémem stejně jako neočekávané globální příčina-a-důsledek spojení.“ Pro přesnost ještě originál: „Process by which the experience of everyday life, marked by the diffusion of commodities and ideas, is becoming standardized around the world. Factors that have contributed to globalization include increasingly sophisticated communications and transportation technologies and services, mass migration and the movement of people, a level of economic activity that has outgrown national frontiers, and international agreements that reduce the cost of doing business in foreign countries. Globalization offers huge potential profits to companies and nations but has been complicated by widely differing global cause-and-effect linkages.” Mně nejbližší je definice Webstrova. Udělat ze světového něco blízkého. Něco, co když se jen vysloví, tak si každý člověk na zemi představí naprosto stejnou věc. Vezměme si například Coca-Colu. Kdo z nás ji někdy nepil? Kdo z nás ji nikdy neviděl na nápojovém lístku v restauraci? A to nejen v Evropě, ale i na kdejakém tichomořském, nebo asijském ostrově tento nápoj původem z americké Atlanty teče proudem. Vždyť o lahvi Coca-Coly vyhozené z letadla nad Kalahari je celý film! Možná si to neuvědomujeme, ale jídlo a pití nás globalizuje mnohem víc, než bychom si mohli myslet. Celou cestu z Prahy do Bangkoku jsem popíjel Coca-Colu a ten Arab na vedlejším sedadle taky. Nebylo důležité odkud jsme, nebo kdo jsme. Prostě jsme tam tak seděli uprostřed hluku motorů, koukali do tmy a pili coke. Inu, možná právě tahle globalizace, která nás spojuje, nás jednou zničí. Představme si, že kamkoliv na světě půjdeme, tak tam dostaneme stejnou večeři a k ní stejné pití. Naservírují nám ji na stejném talíři na stejný stůl a řeknou si za to stejné peníze. Nevím jak vás, ale mě by to moc nebavilo. Někdo říká, že globalizace jsou třeba i lepší přepravní technologie (viz. Britannica), ale to bych nechal stranou, neboť tyto jsou jen výsledkem pokroku, který tu neodmyslitelně je a který se nedá zastavit. Stejně jako přímý televizní přenos z pacifického svítání slunce na prvním programu a na druhém programu přímý přenos z New York City. Patrně nejmocnější složkou globalizace je internet. Zprávy na internetu se šíří rapidně rychle. Vlastně ony se nešíří, ony tam prostě jsou, a každý si je může najít. Každý o nich může poslat zprávu dál a každý si je může pozměnit k obrazu svému. A to je dle mého názoru jeden z největších problémů globalizace jako takové. Že prostě je, ale dá se pozměnit. Existuje tu spoustu celosvětových sítí obchodů, hotelů, restaurací, a dokonce i bank. V každé pobočce je všechno uspořádáno tak, aby se to co nejvíc podobalo „mateřské“ pobočce. Ačkoliv není jisté, která to vlastně je, když všechny vypadají stejně. Nezbytně tohle musí být přínosem pro businessmany, kteří cestují z jednoho konce světa na druhý jen proto, aby zde sjednali kontrakt pro svou megalomanskou firmu, která nedokáže zaměstnávat „vlastní“ lidi a které jde o co nejvyšší zisky, otočili se na podpatku a vyrazili zase o kus dál. Za čas se jim města začnou slévat v jednu obrovskou zastavěnou plochu pod letadlem, v jednu dlouhatánskou šmouhu za oknem taxíku, nebo v jednu velikou letištní halu, kde stejně tráví většinu volného času. Všude se domluví stejnou řečí, všude dostanou stejnou kávu ve stejném kelímku, všude je obslouží hosteska ve stejných šatech a se stejným účesem. Tito lidé se zákonitě musí zbláznit, protože nedokážou rozlišovat, co je doma a co je v zahraničí. Zakopaný globalizační pes bude v tom, že tito lidé prostě chtějí, aby to všude bylo stejné, aby všude dostali stejné pití ve stejném prostředí. Nechtějí se zatěžovat tím, že by museli přemýšlet o tom, jak se ovládá tenhleten přístroj, který nikdy v životě neviděli, nebo jak mají tomu taxikáři, k sakru, vysvětlit, že chtějí na letiště. Tito lidé nám kazí svět. Ale nejsou o nic horší než ti, kteří ho kazili před nimi. My cestovatelé z nich nejsme nadšení, protože nám kazí naše malá dobrodružství, kdykoliv se vydáváme za hranice státu, nebo města. V každém okamžiku jsme připraveni na něco nového a neobvyklého a jsme zvyklí se poprat s tím, že tomu nerozumíme. Jsme zvyklí se s lidmi dorozumět „rukama nohama“. Netrápí nás myšlenka na naše letadlo, protože víme, že na to letiště se stejně dřív nebo později dostaneme, protože všude jsou lidé, kteří nám pomohou, a to ať jsou bílí, černí, nebo žlutí. Jsme zvyklí ochutnávat neochutnané a jsme zvyklí přinášet za to oběti v podobě střevních průjmů, jsme zvyklí vydávat se tam, kam se ještě žádný našinec nikdy nevydal. Chápeme i businessmany, že je to jen jejich práce, co z nich dělá nenasytné žrouty tradic a svérázů. Ale my jsme jen zrnkem písku v poušti. Business je moloch, co se nerad učí. Nemáme ho rádi. Globalizace je vlastně jedna nekonečná nuda.
warman
16. 01. 2005
Dát tip
Eh... no tak dobrá... třeba na jinejch planetách to funguje jinak...

tak se ponaucme....

Ja miluju globalizaci. Kdyz jsem byl naposledy na Tralfamadoru, privezl jsem zelenacum sud koly. Byli z nej cely mimo, prostredi jejich planety a i cela spolecnost se hned viditelne zlepsila. Dokonce zalozili jakysi kult Vyznavacu Coca-Coly, ktery po par dnech dokazal zastavit vsechny lokalni valky, pripravil nekolik celoplanetarnich ekologickych smluv a snizil detskou umrtnost na desetinu. Chudoba tam mizi jako voda pred sluncem, epidemie vymizeli. A za to vsechno muze ten sud koly, ten pozemsky symbol globalizice, ten zazracny prostredek sjednocujici lidi a nutici je spolecne se zamyslet a vyresit celoplanetarni problemy.

Annie
08. 01. 2005
Dát tip
warman: No, asi dozvěděli, ale s hrozně moc velkým zpožděním. A pak už nejde o to, jak moc nás to trápí, ale kolika lidem se ještě dá pomoct...

warman
08. 01. 2005
Dát tip
no jasně, ale jde o to, co by bylo a co ne, takže kdyby nebyla televize, tzn nebyla by elektronka, takže by nebylo ani rádio a třebas ani tak obrovský komplexy hotelů a tolik lidí... ale možná ne, možná by to bylo úplně jinak...

Annie
07. 01. 2005
Dát tip
Tak dobrá... tedy, úvaha samotná se mi docela líbila, napsals to moc pěkně a Tvůj názor z toho vyplývá dost jasně. Já osobně využívám mnoha výsledků globalizace (souhlasím s Přenem, ještě bych přidala i letadýlka ;-) ), ano, občas si dám i colu a dokonce i hamburger, přečtu něco novinek, napíšu mail, sem tam i mrknu na ten americkej film a nepřijde mi na tom vůbec nic špatnýho. Jde jenom o to, že si to sama vyberu. Pořád ještě totiž vidím globalizaci spíš jako sbližování kultur než jako vnucování jedné kultury, i když přiznávám, že ten aspekt zejména u Američanů to taky má. Ale stejně tak si myslím, že je tu spousta lidí, kteří se budou hodně bránit, když jim někdo něco takovýho začne moc razantně cpát... Svět se mění, to ano, a byla by hloupost snažit se ho zakonzervovat. Mám úctu ke starým tradicím, ale ani ty nemůžou zůstat neměnné. A tak mi přijde i docela přirozené učit se od ostatních kultur... Chodí to tak už od křížových výprav ;-) Napadá mě ještě jedna věc: možná i dosavadní míra globalizace pomáhá při shromažďování humanitární pomoci pro katastrofou postiženou Asii. Bylo by něco takového vůbec možné, bez televize, novin, internetu... ? Ach jo. A to jsem se původně do téhle diskuse vůbec nechtěla zapojit...

warman
07. 01. 2005
Dát tip
pak je otázka jestli by jsme se o tom bez toho všeho vůbec dozvěděli a trápilo nás to... ale to Tě určitě napadlo taky. Já v zásadě neříkám, že je to něco špatnýho, ale prostě mi to občas přijde neskutečně jednotvárný... prostě nuda no.

Nicollette
07. 01. 2005
Dát tip
neudržela jsem oči u textu.... chtělo by to živější styl... nebo aspoň téma globalizace nějak oživit a nebrat ho tak.... suše.. nevim, prostě muj pocit, nedočetla jsem do konce

Giltar
25. 12. 2004
Dát tip
Tohle se vam mozna bude libit... je to vtipne a take to neco vypovida o globalizaci... http://www.chrismahanukwanzakah.com/

Giltar
23. 12. 2004
Dát tip
Ale proc? Neni v Kauflandu levneji? nemaj tam vic veci? Jo jasne, je to tam pitome, hromada lidi...ovsem tohle neni problem globalizace, ale spise konkurence...

warman
23. 12. 2004
Dát tip
Proč? Protože dřív jsem sjel dvě patra, udělal deset kroků, nakoupil si, co bylo třeba a zase vyjel dvě patra nahoru. Akce na patnáct minut. Teď musím jít do obrovitánskýho obchoďáku, kde sice mají všechno, ale nikdy to tam nemůžu najít. A než to najdu, tak jsem krapítek naštvanej, že tam chodím pořád dokolečka a nemůžu to najít. Pak to najdu, dojdu k pokladně, kde strávím dalších pět minut, pak se proplést nespočetně lidma, vykličkovat venku před autama, počkat na dvě zelený a teprve potom dojdu domů. Akce na půl hodiny nejmíň, a to jenom, když tam není moc lidí. Prostě nuda.

Giltar
23. 12. 2004
Dát tip
Mno, to je blbe, ale to nema nic spolecneho s globalizaci... ovsem soucitim s tebou, take to nesnasim...

Giltar
22. 12. 2004
Dát tip
Jo to jo, me jde o to, ze se kazdy sam za sebe, tedy kazdy kdo chce muze od takovych veci distancovat. Nikdo nas nenuti chodit do tech nakupnich center... Jde mi spis o jednotlivce. Nemuzes nikomu, krom sebe, vnutit, aby nechodil na americky filmy. S tou socializaci je to tezke, ovsem sam clovek take byt nesmi... a naproti tomu to zas tak spatne neni... zajdes na pivo se svymi kamarady a je to take socializace, ovsem ve vetsine pripadu dobrovolna a prijemne, pokud to neprezenete, jak se to chystam provest prave ted :-)). Jestli odpovim neco zmateneno tak jsem se presocializoval ;-) Hezky den

warman
22. 12. 2004
Dát tip
Jo tohle jo... :-) ale ono časem nebude kam nechodit... Třeba tady u nás postavili za křižovatkou Kaufland. Do tý doby tu v domě fungovala docela pohodová sámoška. No a za pár měsíců bylo po sámošce. A taky po obchodu s dětskejma věcma... Tohleto mi štve...

Cavalera
22. 12. 2004
Dát tip
Promiň, přijde mi to být příliš zjednodušující pohled, příliš krátkozraký pohled, příliš sobecký pohled, příliš jednostranný pohled.

Giltar
22. 12. 2004
Dát tip
Alternative: Myslim, ze neco takoveho nam globalizace zpusobit nemuze. Jedna se o prirozenost a jak vidis, sam jsi proti ni, tak proc se ji nechat ovlivnovat. Samozrejme... Colu si das stejne jako ten Arab, hamburger taky, protoze ti chutna. Ovsem nechat se strhnout masovou kulturou, to nemusis. Zustan svuj i v takovem degenerovanem svete a zvitezis. Ale nesmis jit primo proti proudu....jen si zlames hnaty.

Aerotik
22. 12. 2004
Dát tip
Úvaha podnětná a při dnešní módě proklínat globalizaci pozitivní. Globalizace nespočívá v tom, muset pít colu a jíst hamburgery (já osobně první jen z nouze a druhé ani za nic), ale mít kdekoli možnost si je dát, a kdekoli se aspoň v jednom jazyku, který jakž takž znám, domluvit. Ostatně i my Češi k ní přispíváme - zrovna dneska jsem na jedné globální newsgroup narazil na převyprávění Nerudovy Dědovy mísy - v próze a anglicky. Tip

warman
22. 12. 2004
Dát tip
Inu, přátelé... Giltar: alternative4 má pravdu v tom, že jeden z extrémů je zevšeobecnění i lidí. To není nic nového. Ale podle mě to bude spíš vlivem reklamy a denního tisku typu Blesk. Je pravda, že člověk nemusí těmhle věcem podlehnout, ale jak, když se na něj odevšad valí, že je to správně? To chce mít silnou vůli, ale to není tak jednoduché v době, kdy světu vládnou lidé, kteří sami zatajují svoje názory a pocity a balí je do hezkejch slov, který třebas ani sami nechápou. Ale tak to bylo vždycky, takže asi nic novýho pod sluncem. Ale teď to podle mě trochu mohutní.

warman
22. 12. 2004
Dát tip
alternative4: No, nemyslím, že zrovna to, že bys zůstal svůj, by ti mělo zlámat hnáty. Znám ve svém okolí spoustu lidí, kteří se prostě nepodobaj ostatním. Inu, postav si kostru, základ, základ o kterej se můžeš opřtí. Pak to půjde i v protisměru...

Giltar
22. 12. 2004
Dát tip
Mm nevim co rict panove... Podle meho nazoru je nejvetsim problemem globalizace prave ono prizpusobovani se. T o se ovsem jak jsme jiz potvrdili netyka jedincu, kteri si toto prizpusobovani nepreji (ani je to komplikovane a vyzaduje to mnoho sily a vzdoru). Prostredkem tohoto neprizpusobeni muze byt privinuti se k puvodni napr. narodni kulture... obrazne mysleno poslouchat cimbalovku :-) . Nemusi vsak, coz je mozne povazovat za prijemny vydobytek globalizace privinout pouze k te narodni, ale muze si zvolit... mozna trosku placam, ale myslim to dobre, tedy pouze jako alternativu ke strednimu proudu. Jednoduse socializovat se, ale zustat svuj.

warman
22. 12. 2004
Dát tip
jo jo... socializacce je o tom zbavit se části sama sebe a nahradit ji jinou, kterou nám společnost vnutí. Giltar: hmm, je fakt, že je to dejme tomu příjemný výdobytek globalizace, ale to, že se třebas u nás přivine ke kultuře americký podle mě není až tak úplně v pořádku. Nemluvím teď o náboženství, ale o stylu života. Pokud bys tady chtěl žít jako američani v Americe, tak je to víceméně nemožný. Zatím. Je otázkou času, kdy to tu bude vypadat stejně jako v Americe. Vlastně už to začíná. Hypermarkety, supermarkety obchoďáky veliký jako pět bloků domů, dvě patra nad zem, tři pod zem...

Přeno
21. 12. 2004
Dát tip
No, bez internetu bys neměl Písmák ani obecenstvo... ale jinak je to úvaha pěkná, a se závěrem dokonce i souhlasím. Máš u mě *.

Giltar
21. 12. 2004
Dát tip
Nic jineho nez "che che" se na to napsat neda. Mozna jeste zo to jako cestovatel mas vazne blbe. Treba to muzes vyresit tim, ze pojedes do Bhutanu a 5 let pred tim enbudes koukat na televizi, necit noviny atd. Myslim, ze by te to mohlo uspokojit. Neb to, ceho jsme svedkove je bohudik prirozeny vyvoj a co s tim muzeme udelat? Inu...o tom jiz zde bylo debat dostatek.

warman
21. 12. 2004
Dát tip
Jen tak mimochodem... Kamarád mi přivedl na prima pojmenování pro to jídlo v tomhle... : "dlabalizace"

bohus
21. 12. 2004
Dát tip
fajna uvaha; a nechce sa mi nic dodat

warman
21. 12. 2004
Dát tip
A JTM: na televizi nekoukám, noviny nečtu...

Giltar
21. 12. 2004
Dát tip
Mno vidis. Tak ti zbyva jen ten Bhutan :-) Pokud vim, je tam hezky. Lidi tam anglicky neumi a uplavici tam dostanes raz dva :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru