Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Má to cenu?

11. 01. 2005
2
0
2831
Autor
Jiri88

jednou sem si na ICQ pokecal s kamarádem, poslech si jeho příběh a problémy, no a výsledkem bylo tohle. pěkný čtení...

Má to cenu?

 

Představme si situaci: Otec sedí po nudném dnu v práci, kdy pracoval od šesté hodiny ranní do pozdního odpoledne, u televize a sleduje další z nudných estrád, které jsou o tom samém jednoduchém humoru. Najednou se objeví potomek, který právě dosáhl prahu puberty a usadí se vedle. Po chvíli ticha se zeptá otce: „tatííí, proč mi nekoupíš taky ty značkový boty za dva půl tisíce, co jsme se na ně s mamkou koukali, dyť je má skoro každej ze třídy? Já bych je chtěl taky, proč je nedostanu. Nebo počítač, ten co mám já, je tak do šrotu?“ Otec se probere z mozkového výpadku způsobeného estrádou a uvědomí si, že jeho potomek právě ťal do velmi bolestivé rány. „Víš, jsou moc drahý až budou levnější, tak je dostaneš. A na psaní úkolů Ti tenhle počítač stačí“ „Ale ostatní nečekali a už mají podobný. Tak proč já ne?“ Otec se ocitl ve slepé uličce a zamyslí se. Jeho dítě právě odhalilo jeho životní neúspěch. Stala se situace, které se hrozil po dlouhé roky. Noční můra lidí jemu podobných „Víš, když jsem byl starý jako Ty, tak jsem kvůli svojí pohodlnosti a lenosti zahodil svůj talent, vykašlal se na školu. Neučil jsem se a proto jsem byl rád, že jsem stěží odmaturoval. Ale nevzali mě na vysokou školu a já skončil tam, kde jsem teď. Ve fabrice, kde dělám do strhání těla, abych aspoň trochu uživil rodinu. Kvůli 10 letům lenosti jsem si zničil celý svůj život. Proto se uč, abys nedopadl jako já.“ Zdá se to jako výchovný proslov, ale realita může být jiná. Jsou dvě možnosti. Syn pochopí, že mu otec i přes svou životní prohru dal vše, co mohl, obětoval jemu a celé své rodině všechno. Pracoval do sedření je aby odčinil svou chybu. Pochopí také, proč jej tolik strkal do učení a všech aktivit ohledně vzdělání a začne si ho ještě více vážit. Po vystudování se přijde pochlubit s vysokoškolským diplomem a zajistí rodičům příjemné stáří. Nebo je tu horší verze. Otec právě u svého syna klesl na úroveň lidské trosky. Člověka, který zahodil svou příležitost a teď za to pyká on a jeho rodina. Od té chvíle je vše jiné. V patnácti mu toto syn při nějaké bezvýznamné hádce vmete do obličeje a on bude moci pouze říct: „Ano, máš pravdu“. Až se osamostatní, bude se od něj oddalovat, až se jejich styky omezí na občasné rodinné sešlosti z důvodu výročí příbuzných. Tak, co stojí to za to? Budete mít mládí bez učení, ale budete žít nezajímavý život, nebudete si moci dovolit to, po čem toužíte, váš vlastní vás potomek odsoudí, tedy za předpokladu, že nějakého zplodíte. Stálo těch 10let, za tu cenu? 10 let pohodlí versus 60 let poníženého, nudného života? Teď máte ještě čas to změnit, ale za rok, dva či tři už může být pozdě. V patnácti letech můžete jednat, ale ve čtyřiceti si může pouze zalézt do kouta a tiše trpět pro svou mladistvou nerozvážnost. Je to jen na vás. Samozřejmě tak dopadnout nemusíte, ale zamyslete se, není přece větší šance na spokojený život s maturitou, prácí která vás baví a vysokoškolským diplomem v kapse větší než bez těchto zkušeností? Chce to jen krátké zamyšlení se…


Jiri88
17. 01. 2005
Dát tip
sry za ty chyby v odepisovani ja sem nakej rozmrmlenej a pisu jaq howado...

Jiri88
17. 01. 2005
Dát tip
sry za ty chyby v odepisovani ja sem nakej rozmrmlenej a pisu jaq howado...

Jiri88
17. 01. 2005
Dát tip
jesus pada mi net sry lidi je to tam dvakrat

vesuvanka
17. 01. 2005
Dát tip
Zajímavá úvaha - cenu to určitě má, ale dostat se na vysokou školu a dělat práci, která by byla skutečně povoláním (nikoliv jen nutným zaměstnáním), bohužel nezáleží jenom na píli studenta a na známkách... někdy totiž člověk dostane od života nečekanou facku, na kterou nebyl vůbec připraven.... *

Jiri88
17. 01. 2005
Dát tip
jo facek už bylo a to sem eště mladý pivo....

Jiri88
13. 01. 2005
Dát tip
tak dik lidi pekne se tu setkalo nekolik extremua to ej nice.dik az hodnoceni at kldny bo zapony...prece jen v zacatcich je dorby dostat pres tlamu ...hh dikec :o)

Shellinka
12. 01. 2005
Dát tip
Ano, je to banální - formou, nikoliv obsahem...

nechmetoho
12. 01. 2005
Dát tip
shellinka: jo tak to jo....ale je treba to od sebe odlisovat

Feanor
12. 01. 2005
Dát tip
ale ano, souhlasím, člověk by se měl neustále sebezdokonalovat a učit novým věcem

solomon
11. 01. 2005
Dát tip
kámo, kolik ti je?

Andulka
11. 01. 2005
Dát tip
Ne, ze bych se vsemi nazory souhlasila.....ale neni to spatna uvaha, a libi se mi jeji positivni zaver...:-) Nic v zivote neni zadarmo, muzeme mit co chceme, muzeme byt vsim cim chceme......ale bez pile a prace sami na sobe toho nedosahneme. Je spousta lidi bez vzdelani co je jejich prace bavi, a po praci maji spoustu zajimavych zajmu a jejich zivot vubec neni nudny. Je spousta lidi se vzdelanim a ziji velice nudne...:-) Kazdy mame svuj zivot a je jen na nas, jaky si ho udelame. Pravdu mas v tom, cim vic toho clovek vi a cim vic vi jak toho pouzit....tim to ma vsechno v zivote jednodussi. Muj patnactilety syn chce taky veci, ktere maji vsichni ve tride a ja to praktikuji jako vetsina ostatnich rodicu. Chces ty nejdrassi tennisky....protoze se ti tak libi? Proc ne. Obycejne tenisky stoji tolik a tolik.....tady mas penize. Pridej si kapesne a kup si jaky chces. A na kapesne si muj patnactilety syn privydelava jako vetsina jeho kamaradu.....chodi uklizet lidem snih, nebo shrabavat listi....a tak. A muzu ti rict, ze jeste ve trinacti si je koupil, dneska uz ne. Dneska se snazi najit nejake cool za rozumnou cenu, protoze chce penize investovat do neceho jineho. Vi velice dobre, ze kdyz se bude flakat ve skole, bude mit praci za minimalni penize, a nebude si moc dovolit vubec nic. Pracovat tezce za maly peniz, na to je uz dneska moc lenivy....takze vi, ze zkratka znamky si hlidat musi, aby se dostal na univerzitu.

Shellinka
11. 01. 2005
Dát tip
Já nevím, ale připadá mi to příliš banální... nezaujalo...

Noe1
11. 01. 2005
Dát tip
Poučné. Mravoučné. Dám to do klubu.

JiKo
11. 01. 2005
Dát tip
Ahá, zajímavé ale má to jeden základní neklad, řekl bych až zápor. úvaha má úzké hrdlo a příliž jednostrané vidění světa. Ono totiž ač je to klišovité o peníze jde až v první řadě, ale přeci jen jsou situace kdy je žlověk ochoten vzdát se milionářského komfortu a dělat věci co ho baví. Třeba každý nechce žít v dobře zařízeným bytě. A hlavně třeba né každý má hlavu na to, aby vystudoval a i kdyby vystudoval třeba není tak schopný aby studia proměnil v miliony...a třeba takovej jednoduše žijící člověk může potomka vychovat úplně jináč...třeba tak, že u něj závist a závislost na materiálních hodnotách není tak naroubována jako v tvém pří(padě)spěvku :).... no a třeba se jeho dítě potom nikdy nezeptá proč mi nekoupíš boty za 2 litry Btv a i když budeš inženýr na desátou stejně chodíš s košem a abys nezhnil koneckonců potřebuješ i ty popeláře žejo :)

Noe1
11. 01. 2005
Dát tip
AŽ mne zamrazilo, co vše se mohlo stát, kdybych nedostudoval. A to jsem k tomu prosím neměl daleko. Ve třetím ročníku jsem opakoval.

Shellinka
11. 01. 2005
Dát tip
Noe1: :o)))))))))))))))

Prokletí
11. 01. 2005
Dát tip
JiKo, dík... m.

Paranoicus
11. 01. 2005
Dát tip
Vidím dlouhou řadu příběhů, které čekají na své vypravěče i které své vypravěče už našly.
  • Kde si ten tatík vzpomene na dobu, kdy bylo patnáct jemu. Na to, co on nemohl mít, na pocit outsidera, kterým kvůli tomu trpěl a jak strašně pohrdal svým neschopným tátou.
  • Kde poradí synovi, ať se jde podívat na PISMAK.CZ, ať si tam přečte historky o dětech, které nepředstavitelně trpí tím, že jejich úspěšní otcové jen chodí do práce, aby se mohli drahými zbytečnostmi vykoupit z toho, že na ně nemají čas.
  • Kde řekne "protože jsem se před patnácti lety nevykašlal na tvou mámu" - a syn si myslí cosi mizerném životě, do něhož ho fotr raději ani neměl přivádět.
  • Kde tatík za peníze, co synovi šetřil na studia, potomkovi koupí motorku, ať má radost.
  • Kde ten chlapík v mládí studoval, učil se leštit kliky a strkat nos do správných zadnic, zodpovědně se připravoval k založení rodiny, až nakonec ztratil odvahu a zůstal bez dětí. Nebo
  • si - s manželkou - na prahu středního věku nějaké dítě pořídili, aby se měli o koho starat, a jejich zhýčkaná, rozmazlená hračka jim pak k stáru zaživa vyrve srce z těla.
  • Kde syn tatíka nekonečně obdivuje - snad proto, že dal přednost těm "opravdovým" hodnotám ... v patnácti letech?!
  • ...
Ale nejdřív musíme mít doma toho puberťáka, který námi bezmezně opopvrhuje, a přitom nezapomenout, co jsme cítili, když patnáct bylo nám. Pak - možná - pochopíme, že k tomuhle se dá jen mlčet.
Za avíza se neomlouvám.

Noe1
11. 01. 2005
Dát tip
Paranoi: hezký výčet alternativ ... dík za avi.

nechmetoho
11. 01. 2005
Dát tip
to je teda agitka za prve studovani vysoke skoly neni otazka talentu znam plno blbecku kteri maj diplom za druhe takovehle uvazovani hmmmm uz je tolik lidi co ma vysokou skolu ze uz pomalu neni prace ani pro ne jsem z mlade boleslavy kde vysokoskolaci delaj ve skodovce na mistech normalnich kancelarskych krys za treti synek je pekny hovado nikdy by me nenapadlo vycitat svoji mame ze ma "jenom" zdravku a uz vubec ne kvuli vecem jako je novy pocitac ci boty jde take o otazku hodnot a jeste jedna mala drobnost prumernemu otci dnes 15 leteho hocha je okolo 45 - 50 let coz znamena ze se narodil v dobach komunismu a studovat zacal cca v dobach tvrde normalizacnich a tehdy na vysokou skolu nemohl jen tak kazdej!!!! jo pocitat se ma se vsemi moznostmi jinac uvaha je moc jednostrana ale jedno ji nelze uprit zamyslel jsem se u toho shellinka: prilis banalni? to zas asi ne za avi neprskejte

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru