Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O novej civilizacii

04. 05. 2005
1
0
1281
Autor
petalihi

No tak neviem, ci sa tento zaner hodi do tohto priestoru, bol to len taky pokus, ze co na to poviete. Tak hodnotte. A je tu aj niekto, kto by to dokazal odborne posudit?

O NOVEJ CIVILIZACII

Keď som kratučkú víziu, útle dielko manželov Tofflerovcov čítala pre pár rokmi v rámci prípravy na prijímaciu skúšku, neskrývala som nadšenie. Bola som stopercentne presvedčená o správnosti ich koncepcie. Môj optimistický pohľad na budúcnosť modernej civilizácie sa však radikálne zmenil. Nepovedala by som, že sa zo mňa stal v tomto smere pesimista, skôr som sa naučila na svet hľadieť triezvejšie a realistickejšie. V nasledujúcich riadkoch napíšem svoj postoj a zrejme sa to nezaobíde bez horkosti, ktorú cítim pri pohľade na dnešný svet.

      Stručný politický slovník definuje civilizáciu ako stupeň spoločenského rozvoja určitej spoločnosti. Sociológia civilizáciu chápe ako stupeň materiálneho rozvoja spoločnosti, no a kulturológia tvrdí, že rozvoj civilizácie negatívne ovplyvňuje rozvoj kultúry. Už v štádiu definície sa tieto tri vedné odbory rozchádzajú a je to pochopiteľné, pretože pre každý prináša civilizácia iné hodnoty a ciele. Do tohto, už aj tak chaosu,  prichádzajú Tofflerovci s vlastným vymedzením civilizácie. Ak som to správne pochopila, chápu civilizáciu ako isté spoločensko – organizačné pozadie, ktoré vytvára rámec pre fungovanie jednotlivca, rodiny, práce, ekonomiky a politiky a ktoré vo veľkej miere závisí od ľudí a ich preferencií. Je to tiež „proces“, ktorý sa po stáročia prispôsoboval ľuďom, ale len do tej  miery, do akej to pripustili. Predstavy Tofflerovcov sa ponímajú futurologicky, nakoľko sa pozerajú na vývoj civilizácie do budúcnosti, ale sú tak trochu i historické, pretože čerpajú vzácne poznatky z minulosti a až prostredníctvom nich sa snažia pochopiť budúcnosť. Na  základe toho prichádzajú k záveru, že v behu dejín existovala do dnešných dní Prvá  vlna civilizácie, tzv. agrárna revolúcia, ktorá logicky zanikla, pretože ju prevalcovala Druhá vlna, tzv. priemyselného vývoja, no  a na prahu dejín už čaká na prebratie štafety Tretia vlna informačného rozmachu a nových technológií. Tretia vlna, na ktorú musíme čakať všetci s otvorenou náručou, lebo nám prináša lepší život. Každý jedinec a tiež celá spoločnosť si musí vstúpiť do svedomia a uvedomiť si, že proti pokroku sa nedá donquijotsky bojovať – treba ho proste bez reptania prijať. Svet budúcnosti bude takmer ideálny. Ľudia sa už nebudú deliť podľa rasy a pohlavia, spoločnosť sa bude skladať zo schopných intelektuálov, ktorí ju budú posúvať stále ďalej a ďalej. Bude to svet vzniku nového demokratického systému, kde bude menšina vládnuť väčšine a už od kolísky bude každému vštepované elitárstvo. Vyzerá to akoby Tretia vlna zo všetkých doterajších systémov vyabstrahovala len to najlepšie. Je  to pekný výhľad do budúcnosti svetovej spoločnosti. Alebo len americkej? Tofflerovci totiž  hovoria výlučne o Amerike. Americká politika, americká kultúra, americké hodnoty, vlastne americká civilizácia. A čo ten zbytok sveta, čo my ostatní, ktorí sme nemali šťastie narodiť sa v skvelých Spojených štátoch? Sme len barbari, ktorí bránia svetovému pokroku a obmedzenci, ktorí si nechcú dať transplantovať americký sen o budúcnosti? Z celého diela na mňa dýcha silný, ba až chorobný, ale na americké pomery normálny, patriotizmus. Ale v tomto bode sa už dostávam k toľko spomínanej téme americkej nadvlády nad svetom a to nebolo mojím cieľom. Vrátim sa preto ku koncepcii Tretej vlny, ktorá predpokladá demasifikáciu spoločnosti, ktorá sa bude skladať zo schopných jedincov. Byrokratický aparát sa bude odbúravať a riadenie  decentralizovať,  zmenia sa hodnoty a ciele ľudí, ktoré sa prispôsobia novému veku informácií. Bojím sa však toho, že sa zároveň. stratí  aj to ľudské, omylné, čo robí človeka človekom. Obávam  sa, že ľudia v budúcnosti budú len  produktívnymi časťami civilizačného aparátu, robotmi s nalinkovaným životom, ktorých nepodávajúc výkony spoločnosť odvrhne. Stratí sa kultúra a vznikne len jej atrapa, ktorá bude všeobecne prijímaná. Virtuálna realita počítačového sveta nahradí skutočnosť, pretože tá  bude pre ľudí neznesiteľná. Čo ak krásne, ale nemoderné citové splynutie nahradí láska, či dokonca sex cez internet? Túto chmúrnu víziu je možné vytušiť už dnes, na počiatku Tretej vlny. Vidíme ako nás ovláda technika a gýč, ktorý sa vydáva za krásu.  Človek, ktorý namiesto bezprostrednej komunikácie s najbližšími chradne a  rozumovo degeneruje pri počítačových hrách,  je zaiste produktom posledných rokov, teda technického rozvoja Tretej vlny. 

      Možno sa zdá, že sa bránim progresu. Ani v najmenšom. Je len logické, že dejiny ani ľudský vývoj sa nedajú zastaviť. Bolo by vskutku spiatočnícke myslieť si to.  Mne len celkom nesedí koncepcia toho, že tomuto veľkému prerodu, alebo superzápasu, ako ho nazývajú Tofflerovci, treba všetko podriadiť. Ak je táto zmena nevyhnutná a žiadúca, prejaví a presadí sa aj sama, či si to už budeme priať alebo nie. Dajme jej šancu rozvinúť sa evolučne a pomaly, pretože v opačnom prípade sa môže stať, že  keď naozaj príde, nebudeme na ňu  dostatočne pripravení a nastane nie pozdvihnutie ľudstva, ale jeho degradácia a skončíme tam, kde sme začali, avšak len  v prípade, že nezničíme samých seba.

 

 

 

 

 


Markel
29. 08. 2005
Dát tip
Souhlas s Ostrichem, ještě bych chtěla dodat, že svět není dnes lepší ani horší než dřív, je jen jiný. A s budoucností si hlavu nelámu, věřím na samoregulaci, zdravý rozum zvítězí !!!! :-)))

Ostrich
28. 08. 2005
Dát tip
Asi jsi to sem dala jen kvůli tomu, co jsi napsala na konci, ale nedá mi to, abych na to nereagoval trochu obšírněji. Když už se dotkneš takového tématu... Nejde ani tak o manžele Toffler, kteří stejně jako mnozí jiní se snaží provokací na hranici vědy dosáhnout zviditelnění sebe sama. Ale jde o to, že pořádná futurologická práce vůbec není buď nikde dostupná, nebo aspoň není mediálně "provařená", aby ji napadlo hledat kohokoli a neznalo ji jen pár zasvěcenců (pokud vůbec něco takového existuje a nejedeme tak jako kdysi dál raději s černou páskou přes oči). Jsou známé jenom takové texty bum bum od boku, bez pořádné argumentace, všechno na úrovni "zdá se mi". Proč asi? No, oni se seriózní vědci zabývají typicky vždy tím, co vyřešit jde, ne v první řadě tím, co by bylo "hezké a potřebné" vyřešit. To je holt věda, povlovný evoluční postup krůček po krůčku z jedné zajištěné pokusy ověřené pozice do další - kam to dojde anebo nedojde, není starostí vědy ale různých "tvůrců story pro lid obecný" - médií. Opravdový vědec většinou spolu se Sokratem moc dobře ví, co všechno neví, takže kdyby měl psát o budoucnosti, bude to nejdřív dlouhatánská litanie vyčíslení všech faktorů, pro které nikdo zatím není schopen ani určit měřítka samostatného vlivu na budoucnost, natož co se stane synergií těch faktorů. Takže otázka, jestli se bránit nebo nebránit pokroku je úplně nemístná a nesmyslná, zástupná, je to lízátko šidítko. Jedni se budou bránit, druzí budou fanaticky shánět novinky, většina bude lhostejná a bude buď urychlena reklamou nebo staří vymřou a noví přijmou nové jako běžné - běžná statistická křivka, tak jako někde v učebnicích marketingu. Podstatné jsou nejspíš úplně jiné věci - ale o těch je lepší raději moc nemluvit, protože některé vize mají tendenci k sebeuskutečňování. Například míra soudržnosti v moderní společnosti - kolik lidí třeba žije v dnešní "vědecké" době s myšlením téměř někde na úrovni mýtu? Bez (sebe+)reflexe, bez ponětí širších souvislostí, jenom v každodennosti? Zatím se ta soudržnost zvládá starořímským receptem "chléb a hry". Ale jak dlouho to bude stačit, zvlášť když se proti tomuto stylu řešení někdo postaví opravdu tvrdě? Ono to těm Římanům vydrželo sice dost dlouho, ale stejně dlouhý to byl potom pád. Teď jsem náhodou četl někde krátkou zmínku o tom, jak měli třeba dokonalé silnostěnné skleněné nádoby na vonné oleje - obdobné se začaly znovu vyrábět až někdy v 19. století, panečku to je propast... Zkus si představit, co by se třeba jen u nás stalo, kdyby národu na měsíc vypli televize - ještě bychom to přežili nebo už ne? A co kdyby se totéž stalo v USA? Ale opravdu - o těchto věcech raději nemluvit. Nejspíš jako kultura vůbec nemáme principiálně lepší nástroje na sebezáchovu a obranu dosaženého stupně rozvoje než měli kdysi staří Římané. Tak raději "carpe diem". Jestli chceš dojít jinam než k "mediálně navozeným" otázkám, čeká tě dlouhá cesta, protože současný styl vzdělání v ČR skoro ztratil vědomí souvislostí, lidi se neučí dívat a samostatně přemýšlet, právě proto, že opravdové elity, tj. "zodpovědní nositelé kultury" v ČR jsou zdecimovány dlouhodobým pouštěním žilou. Jo a ještě ironie - dějiny se zastavit bohužel dají, dají se vrátit zpět o desítky, stovky i tisíce let a historie nás o tom poučuje až moc důkladně. Spousta kultur zmizela téměř beze stopy i se svou spoustou vědomostí a technologií. Že v podstatě nevíme, kudy jít, aby se to nestalo znova, o tom Toffler raději moc nemluví. To by totiž znělo asi jako "autor otevřel ústa a neřekl nic" - a to se prodat nedá, to není story. A Sokrata kdysi odsoudili za to, že kazí mládež.

Ostrich
28. 08. 2005
Dát tip
Omlouvám se, píšu "styl vzdělání v ČR" - ale myslím, že v SR je to obdobné.

andromeda
20. 06. 2005
Dát tip
nevíme, co bude, jen to, co si sami společně připravíme....doufejme, že to dopadne dobře tip

evalota47
05. 05. 2005
Dát tip
bavíte se,že jo.Já bych chtěla říct,že bránit se technickému a elektronickému pokroku nelze,ale záleží na nás jak dalece se staneme jeho otroky nebo jak ho budeme využívat ve prospěch všech a nás samých,Je to věčná otázka života a jeho vývoje.Bůh stvořil Adama,a z jeho žebra stvořil ženu - a tady to vlastně začalo..........

nic take nebude. toto je future

minim...ze ty si vcera pozeral planetu opic...

to nemusim, moja nenavist je prirodzena ;)

...no ale aj tak je fajn ze si dozil toho rana...

tiez nechapem ; ) uz si to spisal s tym hotelom ?

...nie...ani to spisovat nebudem...

warum ?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru