Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Videl som pani Strecianskeho hradu

04. 05. 2005
0
0
830
Autor
petalihi

Tuto povest pisal moj dedo asi pred 50 rokmi a objavila som ju v jeho pozostalosti. Mozno niektori nepoznate historiu hradu Strecno, ktory stoji pri meste Zilina na severnom Slovensku. Je to sice povest, ale kazde slovo je pravda...

Videl som pani Strečianskeho hradu

 

      Na neprístupnej skale, sťa orlie hniezdo týčia sa k výšinám zbytky mohutného hradu Strečna. Zo severovýchodnej strany skalu omývajú chladné vlny Váhu, odtínajúc aj skalou znemožňovaný prístup. Od juhozápadnej strany obkolesujú  hrad, vrchy a lesy, tvoriac krásne pozadie šedým múrom. Samotný hrad strojí na dolomite, ktorý sa strieda s vápencom a bridlicou. Dejiny zaznamenávajú, že bol postavený v roku 1300, avšak jeho pôvod je omnoho starší. Hrad sa skladá zo spodnej a hornej časti. Horná má pôvod v XIV. storočí, vyznačuje sa loretánskou kaplnkou. Spodná časť má nádvorie, strážne bašty, vchodné brány, zbytky schodov do podhradných a tajuplných bludíšť a viditeľná je aj kamenná studňa, ktorá má prameň v hladine Váhu, je však zasypaná.

      Majitelia hradu boli: Matúš Trenčiansky z Čák, Ľudovít Jagelovský, Ján Jiskra, Ján Hunyady, Albertovci, Pankrácovci, veľa kastelánov a od roku 1610 aj Fraňo Wesseleneyi.

      Dnes je hrad opustený, ale v jeho blízkosti už do 100 rokov sedí učupená biedna cigánska chatrč, živorí tu niekoľko členov rodiny Mariši Štrkáčovej s kopou čiernych čiernookých detvákov.

      Je po žhavom dni, slnko sa prevalilo na druhý bok a odhaľuje trhliny v múroch, kde vrany nachádzajú útulok. Hej, tam kde kedysi bujný život pulzoval, kde šušťal hodváb a leskol sa zamat, cvendžali ostruhy a do nádhery a lesku kvapkali slzy, miešal sa škripot  a zúfalý ston v podzemí trpiacich väzňov, tam dnes už len sovy húkajú.

      Zo všetkých, čo kedysi žili na hrade Strečno, najviac sa spomína na Žofiu Bošniakovú, niekdajšiu dobrotivú hradnú pani – jej meno žije ešte i dnes medzi ľudom. Nedostupný hrad rozsypal sa v rumy – skvelá postava pána hradu Wesselenyiho je už tiež na popol – avšak telesná schránka jeho  nežnej a dobrej manželky Žofie Bošniakovej Wesselenyi, bárs nehybná – uchovala sa dodnes.

      Červený kotúč pomaly kloní sa k západu – vrchy priberajú fialový nádych – avšak tône Váhu lesknú sa ešte zlatom. Vidím, ako mizne zdroj života, rastú tiene, ich príchodom ožívajú spomienky na dávno počuté deje lásky, utrpenia, kde však dobrota premohla vášeň a zlo.

      Žofia Bošňiaková, krásna a mladunká dcéra Tomáša Bošniaka, kráľovského stotníka a kapitána hradu Fiľakovo, ktorá  vydala sa za Františka Wesselenyiho a žila na zámku Strečianskom od  roku 1634, chápala slovenský ubiedený ľud, ktorý bol tak dobrý a ponížený. Milovala ho, pomáhala mu – veď žila v bohatstve. Zdalo by sa, kde je bohatstvo a moc, tam je aj šťastie, ale to je veľký omyl. Žofia miluje, trpí, ale útechu v žiali hľadá nie v odvete, ale v konaní dobra. Krásny, ale neverný manžel Wesselenyi zahorel hriešnou láskou k muránskej grófke, opúšťa ženu na dlhé mesiace. Kto poteší Žofiu, komu si vyžaluje nezaslúženú pohanu a žiaľ?

      Sklamaná manželka opúšťa teplé komnaty a v nich spiace dietky v zime bosá, zahalená ručníkom opustenosti, sledovaná vernou komornou, odchádza z domu, ide na druhý breh Váhu, tam na strmom vŕšku stojí nádherná socha Matky Božej, modlí sa skrúšene, načiera posilnenie zo studnice lásky, novú nádej na vytrvanie. . .

      Poddaní hradu Strečno mali v Žofii matku, strážneho anjela a jej neochvejná viera a skutočná dobročinnosť priniesla svoje ovocie. Vrátil sa neverný manžel, vrátilo sa šťastie a zostalo jej verné do smrti. Beda, tá prichádza a strhuje mladú, sotva tridsaťročnú Žofiu v tmavú čeľusť hrobu – uvädol nežný kvet strečianskeho hradu, ľud plakal za dobrotivou paňou  odprevadiac ju do zámockej krypty na večný odpočinok.

      Nad zemou sa prevalilo 45 rokov. Nežil už ani František Wesselenyi a hrad Strečno prevzal nemecký gróf J. Lowenburg. Pri oprave,  v zavalenej krypte našli sa mnohé truhly, medzi nimi i rakva Žofie, ale pri otvorení našlo sa jej telo neporušené, tak, akoby bolo len pred dňom uložené k večnému snu.

      Táto zvesť rozniesla sa široko ďaleko, prichádzal vďačný ľud zďaleka, aby jej preukázal úctu. Mŕtve telo nechal gróf Lowenburg previesť do Tepličky nad Váhom pri Žiline a tam v loretskej kaplnke leží jej nežné telo.

      Dívaš sa na ňu, rozmýšľaš, div, či hra prírody, náhoda, či výsosť, prečo sa uchovalo práve jej telo, veď tam bolo viacej rakví – darmo čakáš odpoveď. To tajnosť dejín. Keď sa obzeráš po kaplnke, na stene vidíš veľký jej obraz  a pod ním v rakve, ktorá má prednú ľavú stenu zo skla,  leží mŕtve telo Žofie už viac ako tristo rokov. Zamyslíš sa, keď sa podívaš na ňu, veľký obraz na plátne – ona v rakvi – z polootvorených jej úst vidíš pekné biele zuby, už trikrát bola odetá do nového rúcha – telo, akoby slnkom opálené a nie zvápenené.

      Jedno je isté, že Žofia Bošniaková Wesselenyiová je naša. Veď hovorila po slovensky, milovala slovenský ľud. Tu žila a tu i odpočíva a nie div, že sa jej vzdáva toľká úcta.

      Už ako šestnásťročná sa vydala za baróna Serenyiho, tento po jednoročnom manželstve náhle zomrel. Zakrátko sa vydala za Františka Wesselenyiho a bývala na hrade Strečianskom. Počas neprítomnosti mužovej navštevovala ubiedený a zotročený ľud slovenský. Ľudomilné činy tieto, ľudu dali veriť, že ona je viac než manželka záletného grófa, ona vznešená dcéra majiteľa hradu Fiľakovo. Veď v rokoch jej života slovenský človek neznamenal nič, bol krivdou bitý a živoriaci pod hradmi Strečno, Muráň či Beckov – slovenský človek, otrok hradného pána.

A ona mala tak nesmierny význam v tých najkrutejších chvíľach hradného vladárenia, lebo srdcom plným lásky túlila k sebe chudobu.

      Slovenský ľud na ňu nezabudol. Háje a polia sú pomenované Žofiiným menom a aj kostol  v Strečne je postavený k jej pamiatke. Jej meno nosí veľa žien v kraji a tiež starobinec, ktorý dala postaviť.

      zo Strečianskeho hradu dole, domov. Škoda, že čas tak rýchlo beží, veď oproti hradu sa vypína pomník padlým francúzskym hrdinom Slovenského národného povstania. I ten raz Zotmelo sa. Tma položila sa v kraj. Na oblohe žiari mesiac a ja sa ponáhľam navštívim, len sa treba vybrať včašie, lebo tajomstvo hradu ťa zabaví a potom len ťažko dostaneš sa na druhý breh Váhu, aby si i posledný vlak nezameškal…


autorka
06. 05. 2005
Dát tip
To je skor skutocny historicky pribeh ako poviedka.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru