Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Velká cena Australie

11. 05. 2005
2
0
1122
Autor
Lečo

Je to takový pokus, jak by to vypadalo na netu :-) Rozhodně ale chci znát názor ostatních na tento \"pokus\".

Stejně jako všichni ostatní fanoušci jsem čekal na 6. března s velkým napětím a pln očekávání. Den, kdy začne sezóna 2005 vozů Formule 1. Pravda, v tom očekávání byla i trocha skepse nad tím, že sezónu znovu vyhraje Michael Schumacher. Nemám nijak vyhraněný tým, kterému „držím pěsti“, a tak se na tento sport dívám trochu s nadhledem. Ale jednotvárnost závodů minulého roku mučila i mě. Bůh motoristického sportu však vyslyšel modlitby jezdců, šéfů týmů i fanoušků a dal nám shlédnout závodní víkend, na který mnozí z nás nezapomenou.

            Začalo to novým systémem kvalifikace. První výjezdy do ostrých kol nebyly ničím výjimečné. Zajímavější to bylo ke konci první části kvalifikace. Spustil se prudký déšť a pohřbil tak sny o dobrém umístění většině jezdců, kteří byli minulou sezónu na špici. Sato poničil svůj B.A.R. 007 nárazem do bariéry a Velký Schumi asi zapomněl, že se změnila aerodynamika a zmenšil se přítlak. Výletů mimo trať bylo povícero.

Druhá kvalifikace už mnoho změn v pořadí nepřinesla. Bylo sucho, a tak všichni měli stejné šance na dobrý čas. Jenže společně s časem z minulého dne to už tak slavně nevypadalo. Bylo velice zajímavé sledovat, jak každý další jezdec zajíždí poleposition, aby byl následujícím jezdcem překonán. Ale i na suchu se projevila změna aerodynamiky. Narain Karthikejan nám předvedl smýkající se záď hned v první zatáčce. Räikkönen díky své zbrklosti ve 12. zatáčce přišel krátkou návštěvou trávy o drahé sekundy. Nejlepší čas si dle předpokladu udržel Fisichella.

Pro většinu diváků byl celkový výsledek kvalifikace velkým překvapením. Zvláště proto, že v prvních řadách stály vozy o poznání slabších týmů než Renault.

Závod samotný by se dal považovat za nudný, od startu do cíle bylo první místo obsazeno Fisichellou a měnila se pouze pořadí na ostatních místech. Dosti neobvyklé byly zastávky v boxech. Letos se zdají být málo dynamické kvůli zákazu výměny pneumatik během závodu.

Ferrari mělo smolný víkend. Michael Schumacher v první kvalifikaci vylétl z dráhy a odsoudil se tak ke startu z posledního místa. V závodě ho potkalo něco podobného. To byla voda na Barrichellův mlýn a Rubinho ukázal, že není jen stínem Velkého Schumiho.

Velké zklamaní zažil tým B.A.R. Přípravu na letošní sezónu zahajoval s velkým zápalem. Ale po odchodu Davida Richardse se zdá, že tým začal pokulhávat. Připomínalo to rok 1999, kdy B.A.R. jel svůj první závod.

Williams se na tom zdá být podobně jako minulý rok. Stejně nevstupoval do sezóny s přesvědčením, že bude útočit na titul. To je u mistrovského týmu dosti překvapivé tvrzení.

McLaren sice v pátečním tréninku obsadil tři místa v první pětce, v závodě však očekávaný výsledek nepředvedl. Ale to, že Räikkönen startoval z boxů a dojel osmý, svědčí o lepší připravenosti týmu oproti minulému roku.

Sauber má pro letošní sezónu k dispozici nejmodernější aerodynamický tunel, který kdy patřil nějakému týmu F1. Díky němu postavil do letošní sezóny trochu revoluční vůz. Jeho přední přítlačné křídlo připomíná konstrukcí dvouplošník. Jacques Villeneuve dokázal s tímto vozem znepříjemnit postup nejednomu jezdci. Na očekávaný výsledek to přesto nestačilo.

Velký boom zažil tým Red Bull Racing, který si vyjel dvě bodovaná umístění. Čtvrté místo Davida Couldharda bylo pro tým naprosto nečekaným výsledkem, ještě umocněným sedmým místem Christiana Kliena. Podobný úspěch Jaguar nezažil od roku 2001, kdy Eddie Irvine vyjel třetí místo v Monte Carlu.

Toyota překvapila druhým místem na startu. Byl to Trulli, kdo přinesl tento triumf. Ralf Schumacher se umístil až v druhé desítce startovního pole. Pan Tomita se po skončení kvalifikace radoval s takovou intenzitou, jakou u jeho krajanů vidíme málokdy. Umístění v závodě už tolik radosti nepřineslo. Trulli dojel devátý a Schumacher dvanáctý.

U Jordanu a Minardi nemohli očekávat zázraky a taky se jich nedočkali. Oba týmy posadily do kokpitů nováčky. Nový Frentzen, Webber nebo Glock se mezi nimi neobjevil.

S podivem zůstává, že se oba mistři světa ujali funkce brzdících vozů. Villeneuve se Sauberem brzdil Alonsa s Renaultem několik kol. Ukázal tak, že ještě nepatří do starého železa. Jakmile však Alonso Villeneuvea předjel, brzy ho nechal daleko za sebou. Potom už Alonso zajížděl o poznání lepší časy. Včetně několika nejrychlejších kol závodu. Kdyby nebylo Villeneuvea, možná by se Renault konečně dočkal double na stupních vítězů.

U Velkého Schumiho je role retardéru více do očí bijící. Räikkönen po potížích na startu startoval z boxové uličky a velice brzy se dostal za Michaela Schumachera na 12. místě. Polovinu závodu se u této dvojice, kroužící po Albert parku hned za sebou, nic nezměnilo. Do boxů jako první zajel Räikkönen. Až několik kol po něm Schumacher. Ale Velký Schumi se vrátil až za Räikkönena. Kde se stala chyba? Nebo jsem se špatně díval? Kde by skončil Räikkönen, kdyby ho Schumacher nebrzdil?

Schumacherovo trápení ukončila kolize s Nickem Heidfeldem v zatáčce Stewart 11 kol před koncem velké ceny. Viník nehody je sporný, ale domnívám se, že část viny nesou oba.

Jak se to asi stalo? Schumacher vidí ve zpětném zrcátku blížící se vůz Williams. Je mu jasné, že se ho pokusí předjet. Jako ten, kdo volí stopu, mu postup manévrem znesnadní. Heidfeld, který má snad poprvé možnost bojovat se Schumacherem o pozici, je zřejmě zaslepen touhou ho předjet. Když si uvědomí, že předjížděcí manévr nemůže vyjít, je už pozdě. Aby zamezil přímé kolizi se zádí Schumacherova Ferrari, uhýbá vpravo na trávu. Tam ale jeho pneumatiky ztrácí přítlak a nemohou účinně přenášet brzdnou sílu. Quick Nick s neovladatelným Williamsem naráží do Ferrari na výjezdu ze zatáčky, kterou Schumi bez nesnází projel. Oba se roztáčí v hodinách a končí v kačírku.

Heidfeldovi zhasl motor podle všeho hned, Schumacherovi ne. A tak ho traťoví komisaři vytlačili na trať. Jeho pneumatiky byly plné nalepených nečistot a byly prakticky nepoužitelné pro další jízdu. Při kolizi přišel také o bodovanou pozici, a tak raději zajel do boxů a odstoupil ze závodu. To bude znamenat ve Velké ceně Malajsie výhodu nového motoru.

Těsně před koncem závodu také odstoupili z nebodovaných pozic oba jezdci stáje B.A.R. Udělali to zcela úmyslně, aby mohli vyměnit do další velké ceny motor. Dovoluje to mezera v předpisech F.I.A. Myslím si ale, že tato vysoce nesportovní taktika nikam nepovede. O to se v dohledné době určitě postará Max Mosley s F.I.A.

Přesto přeji všem týmům (snad s výjimkou Ferrari) dobré umístění v poháru konstruktérů a jezdcům mnoho umístění na stupních vítězů.

 

Zdroje: www.formule.cz, formule1.auto.cz, www.formula1.com, www.f1-facts.com
Delight
25. 05. 2005
Dát tip
bóže, todle hraní na kategorie mě umrtvuje!!!!!!!! :/ taky sice nejsem nijakej obdivovatel F1, ale napsaný je to fakt dobře.. takže *

inlajn
12. 05. 2005
Dát tip
...mně to příde srandovní..., ale fakty!!!!

inlajn
12. 05. 2005
Dát tip
...a je to text psanej dobrou češtinou, abych nezapomněl - a s takovýma postřehama, na který se nezmoh´ kdekdo ve sportovních deníkovejch rubrikách....

Nicollette
11. 05. 2005
Dát tip
když se řekne literární server, bleskne mi hlavou umění... jasně, že i v tomhle může leckdo vidět umění a je v pohodě, že to tady máš, ale myslim, že moc lidí to číst nebude :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru