Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

a co bys kdy, když už není

Výběr: Print, Lyryk, egil
05. 06. 2005
11
0
2463
Autor
Don´t_worry

Markel, děkuju za názor. Cením si ho. Čárky jsou autorským záměrem. Haha.

musím prošacovat každý dům

ozývá se do protilehlých ker a když už se látá zima do pytlů

zvenčí se ještě dere peří, že stěhování je v pološeru

utopeno do samot

 

xxx

 

úhor má samé podlitiny; v pozdním sběru

se země drancuje až na ostří - kymácí se

půda pod nohama; plovoucí dech

má vůni vína     nastaly holé časy,

v nichž nechala se poztrácet básnická slova      

v sutinách se omráčila noc

ač parchantěla couval si měsíc po nebi

a zíval naprázdno

 

xxx

 

i když chladí kachle – horko se v styku nezkosilo

a místo modliteb sklárna v žárem pukla do vod

jen vydral se vzdech; to až po úmrtí

chodí se bosky

 

xxx

 

v poločase klove se středem země

každé slovo, co se zastesklo — co nevydalo se stoupat

ke komínům dlouhou chůzí

            náhledy mají sirény podél lesa

a pole je našikmeno

ještě za tmívání se chodí po řezu

 

  když řetězci se světlo schová do zahrad

za plody rybízu a šklebí se jako hřích —

vrší se hluk do štůsků

a lidé spí

na špičkách

 

xxx

 

sítě jsou plné hmyzu; prvního června zhoustlo víno

narážíme na dálku         avšak z příborníku

se nůž nedvoří – tne a dál ne

 

přibývá letmých nocí poznaných zkraje

zpanštěla          říká se důvěrně, že vyznání je o styku

ale dál už ne

dál už ne

 

xxx

 

průvan tenkrát cosi tlumil

a nebe kondolovalo shůry, když vidělo až sem

jsou řečiště otevřená podle splavnosti ročních období

a to se plíží do končin, ačkoli rozpaženo

v kořenech i přesto povolilo

mají slova dálku v ústech a po nich dočista bývávalo nezbylo

jen: co se mi zdá

 

na tom ani netknuto


Petr_Pan
29. 06. 2005
Dát tip
mno - ze začátku celkem chaos - nebavila - asi od půlky ale hodně fajn - takže jsem se bránil, ale - stejně mě to nakonec strhlo, tedy - jako egil ;-)) TIP

díky moc všem

egil
21. 06. 2005
Dát tip
Nit se mi hledá obtížně, ale obrazy jsou tak sugestivní, že jsem hledání brzy vzdal a nechal se unášet. *

StvN
17. 06. 2005
Dát tip
Možná ti ještě přijdu na chuť.

Craerassy
13. 06. 2005
Dát tip
holé časy...celé mi to tak zní...jako podzim...dnes se moc nerozepíšu, protože jsem utahaná jako pes, ale působí na mě hrozně moc melancholicky...ale je v ní moc krásných obratů, pro které je mi blízká...spící lidé na špičkách, kořeny... *

nadik_k
08. 06. 2005
Dát tip
Obrovský *T*

Lyryk
05. 06. 2005
Dát tip
cítím určitou spřízněnost s usilovností kontemplace, ke mně to promlouvá...

Vinki
05. 06. 2005
Dát tip
tentokrat bravo s uzasem hned trikrat*

ledňáček
05. 06. 2005
Dát tip
to mas tezky ja tu byla vcera nekolikrat, dneska se zas vracim... rikam tehle poezii "extra intimni"; osobne si myslim, ze ji nikdo nemuze porozumet, nemuze oslovit nezaujateho ctenare a vsechny vykriky o jeji skvelosti jsou pokrytectvim a snobismem. Na druhou stranu za tvou poezii vidim spoustu vnitrni inspirace a energie. To vsechno je ale podle meho nazoru nepredatelne. Slova jsou ti uzka... Nemalujes nahodou ? Nedavno byl na ct2 dokument o jakymsi panovi (slavnej umelec, takze si jmeno samozrejme nepamatuju), ktery do svych padesatin psal a stale citil, ze mu neco chybi. No a pak zacal malovat, je ohromne uznavanej v zapadni Evrope a citi, ze dosel naplneni svych choutek. Ze nasel prostor. Paradoxne ale rikal, ze za nejvyssi a nejprostornejsi umeni povazuje hudbu :-). Zmenila´s prolog...je sebevedomejsi :-). Ale ta tva basnicka (nebo kompex poezie...nevim, jak to nazyvas) ma i mista, kde zcela evidentne svindluje. Zejmena ta "infinitivova" jsou vylozene hlucha. Jen tak pro zajimavost - zkus si spocitat vsechna SE, SI a podobny zvraty. Castecne jsou slabsi vydechy toho textu zpusobeny i extremni popisnosti...tadyk prave vidim tu vypjatou snahu sdelit nesdelitelne. Vykreslujes do umoru a je z toho prd. Jen text, po nemz se olizne dadaista a malokdo ho docte. Dalsi veci, ktera uz byla zminena (neprilis diplomaticky, ale zato dost trefne) vyse, je utrpnost te basne. Prazdnota. Balanc, kdy obe mozne strany prepadu jsou spatne. Mesto duchu, stin, poust, sero, vydrancovani...huuu. Patri to k nasemu veku (jakoze k tvemu a k memu :-)), ale konci to vetsinou nepochopene. Jelikoz tvou poezii znam uplne desne moc dlouho, od davnych rikanek, vzdycky jsem strasne stastna, kdyz vidim tu ohromnou cestu, kterou´s urazila. Aspon nekdo nekam miri. Ale posledni dobou...se mi tak trochu ztracis. Marti, myslim, ze todle nejni cesta. Tva poezie je perfektni skelet, ale krev ma asi jen v tvem pojeti. Ale treba takhle psat chces - pak je to fajn :-).

díky všem růženko, mám se nějak hájit? Za prvé bych řekla, že ta extrovnost, co se týče nějaké intimity, tam není ... Nechci ji. Nechci si tu vylévat srdce; proč? Buďto se ta slova budou brát, jak leží, běží a nebo tu prostě bude viset okřídlené "nezaujalo". Pokrytectví a snobismus, no jo, každý druhý je tu snob, když si myslí, že je předurčen k psaní, k umělecké dráze. Co na to říct? Já věřím, že tu existují lidi, co možná úplně nerozumějí, ale chtějí ... vidí si své a co bych jim to brala. (?) Před dvěma dny, co jsem to tady publikovala jsem i Markel vysvětlovala, že se jedná o nějaký rok; jeho skoupost (kromě první a poslední části) a ty obrázky, které nechávám ležet v nějakém momentu, nesnažím se o charakteristiku obecnou nebo popis celého ... bloku. K té čétédvojce. Asi určitě jsem to neviděla ... ruce mám levé, hudební hluch, takže to naplnění života tkví u mě asi v tom: nějak svůj život dojmout a přepadnout, abych si i do svých padesátin (aspoň to) psala a publikovala na Písmiči. Prolog změněn; dokonce jsem odsadila první a poslední část. Jinak beze změny. Nejen, že se může zdát prolog sebevědomější, ale je také kratší ... Nepočítala jsem je - ale pozoruju, že jich je hodně; dokonce, když je vidím v skoro každém verši, vypadá to hrůzostrašně ... Jak jsem řekla (jestli je kunda utrápená ... oujé) buď se člověk bude chtít utopit v jakési bezradnosti /nevím, jak to nazvat/, co dává okamžik, dobrá. Jestli to není cesta, pak musím zákonitě narazit. Musím někam jít; od říkanek, kde jsem byla hysterická (protože jsem ani jinou "poezii" neznala) po pointové báfně, kde jsem chtěla mít příběh, pointu, "hloubku" po tohle ... Až budu vědět, jak psát, budu si fandit, budu si říkat, že jsem dobrá. Nevím, jak dlouho se ti "ztrácím", ale momentálně vím, že tohle je ono. Díky.

ledňáček
05. 06. 2005
Dát tip
z me strany neprobehl zadny utok, odpoved na tvou prvotni otazku je proto ne neozvala bych se, kdybych si v "psani" neprosla velice podobnymi obdobimi jak ty; jenom mene kvalitne, zato obecne vyrazneji. Asi je z me strany potreba ti to rict, i kdyz je to po prakticke strance nahovnosdeleni. Treba to byla jen snaha ti diplomaticky oznamit, ze to dilko povazuji za sracku. A treba o techhle vecech jeste nic nevim. Zkus to brat tak...treba :-). Dekuju ti za reakci.

No ale to potom já pěkně děkuju za deset skoroodstavců a vlastně i za to nahovnosdělení, protože - jestli tě to potěší - respektuju ho a přikládám k němu nějakou hovnodůležitost (když už jsme se tak rozjely) ... Tys to otázku asi nepochopila; obhajoba není míněna a směřována k tazateli, ale spíše je to utvrzování se samotného autora; tedy: nebrala jsem to za žádný útok, ale za velice přátelské (až jsem se divila) pošťouchnutí a názor čtenáře. Pokud dojdu ke stejnému názoru jako už ty dávno, ozvu se. A nebo si vytrhávám všechny vlasy na hlavě. Pěkný dny.

ledňáček
05. 06. 2005
Dát tip
ti dam..."az jsem se divila"... :-) ty vlasy si vytrhej - je to intelektualsky (van gogh si uriz ucho, rimbaud prisel prevazne vlastni vinou o nohu, robespierre o hlavu,...) a navic myslim, ze silny prozitek basnika jeho poezii prospiva tak se mej

je to skvělé, tak skvělé t.

Zuzulinka
05. 06. 2005
Dát tip
mě se to moc líbí...viděla jsem v tom opravdu obrazy..jako by slova malovala....*

gemina
04. 06. 2005
Dát tip
vzdycky mam u tebe pocit takovyho zadostiucineni, ze ctu poezii(pac mimo pismaka nectu). Smek (smekám) t

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru