Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Underground

14. 01. 2001
8
0
2359
Autor
Zoltan

Co sem napsat? Snad jen díky vám všem, kteří jste to se mnou dokázali!

Nezbylo víc než pár fotek a vzpomínky. Pamatuje si někdo, když ještě existovalo Belmondo? Na skupinu Znouzectnost chodím již od relativně malého věku. Prvně jsem na ní byl právě v Belmondu. Pamatuji si jen, že atmosféra byla vynikající. Bylo mi 14. Tenkrát to byl jiný čas. Pankáči mohli chodit všude a nikdo se s nikým nepral. Možná díky tomu, že Skinheads ještě nebyli tak zprofanovaní a rozrostlí. Já tam byl jednoznačně nejmladší. Další věkové kategorie se pohybovali od osmnácti a výš. Všichni mě tam ale brali jako jednoho z nich. Byli jsme na té stejné lodi. A tak jsem si tam našel spoustu kamarádů. Byli sice o mnoho starší než já, ale to nevadilo. Dnes mi je o mnoho více. Na Znouze chodím od Belmonda s železnou pravidelností. Podařilo se mi vynechat jen dvakrát. Nemoc. Plátěnky od Vietnamců jsem vyměnil za Gladiátory, koženou bundu za pohodlnější plátěnou. Jako pokaždé, setkal jsem se v předsálí se strašnou spoustou lidí. Jako vždy jsem žádné neznal. Tentokrát jsem mezi nimi ale cítil něco jako tíseň a obrovský smutek. Neuměl jsem to pojmenovat až do okamžiku, kdy jsem si vzpomněl na koncert před x lety v Belmondu. Všechny ty obličeje, které mě míjely na parketu, se kterými jsem se srážel v kotli… Kam se všichni poděly? Kde jsou tihle veteráni, kteří se mnou brouzdali po nočních klubech? Byli to skvělí lidé. Zásadoví, až podivně čestní, nervali si do žil žádné sračky. Bodlo mě z toho u srdce a zastavil jsem se na schodech přede dveřmi na parket. Jen jsem se rozhlížel a přemýšlel. Kde jsou? Okolo mne proudily davy lidí. Kam se sakra poděli? Pohlédl jsem do obličejů jedinců z davu. Zarazila mne další myšlenka. Ježíši Kriste, vždyť já tu byl vždy ten nejmladší! Nikomu z procházejících nemohlo být více než 18! Dobře, beru. Já taky začínal chodit na koncerty ve třinácti. Jenže to jsem byl jen já na celé Belmondo! Ostatní byli mnohem starší! Následně jsem si promítl svou náhodnou konversaci s osazenstvem tohoto večera. To se už můj mozek docela vařil. Ihned mi došlo, co mi na těch lidech připadalo divné. Oni na mě koukali tak, jak jsem koukal já v Belmondu na kamarády, kterým bylo dvacet! To jsem už tak starý? Jsem tu už považován za veterána a kmeta? Proboha to ne! Vždyť to bylo včera co jsem viděl Znouze poprvé! Došel jsem až k židličkám vzadu a posadil se na jednu z nich. Moc se mi mluvit nechtělo. Podíval jsem se do tváří lidí, kteří tam byli se mnou. V mysli jsem vyslovil opět onu otázku. To jsem už tak starý? Každého jsem si podrobně prohlédl. Každý je o mnoho mladší než já. Neuvěřitelné. Tak že jsem zestárnul? Pak přišel koncert. To, že vidím pohodlně přes hlavy všech až na pódium jsem si už vysvětlit uměl. Ani mě to moc nepřekvapilo. Nakonec koncertu (mimochodem byl opět dobrý) jsem zahlédl kluka, jak poskakuje i když hudba dohrála. Mohlo mu být tak patnáct. Chvilku mi to vrtalo hlavou, pak jsem na to ale zapomněl a věnoval se kamarádům. V metru při cestě domů jsem si ještě jednou přebíral všechna ta hrůzná zjištění. Došel jsem až k onomu klukovi. V tu chvíli mě udeřilo do čela, že ten kluk si frčel na travičce. To nevadí. Jenže pak mi došlo, že takhle jsem ve svých začátcích frčel taky. To znamená, že jsem pro své starší kamarády vypadal taky jako idiot? Jak velké pochopení pro mne museli mít a jak velké mé úlety museli přehlédnout! Jenže kde jim všem je konec? Na jejich místo, tím myslím místo pohodových poklidných lidiček nastoupila generace Skejťáků a ať se vám to líbí nebo ne, ti už pohodoví nejsou. Chovají se zbytečně agresivně, nemají pochopení pro žertíky kapely, neznají to, čemu jsme tenkrát říkali „kolektivní pohodové vědomí“. Díky tomu se změnila i atmosféra na koncertech. K horšímu. Odešli snad všichni mí kamarádí z undergroundu jen proto, že se tu vytvořila tahle společnost mladších a oni jako starší byli prostě přečísleni a tak postupně přestali chodit? Nebo je k tomu vedly existenční problémy? Každopádně mi došlo, jak strašně sám poslední roky na koncertech jsem. Pokud mezi vámi, kteří si tohle přečtete je někdo, kdo pamatuje onu atmosféru z Belmonda, nebo Bunkru a chtěli by jste zase vyrazit, zanechte mi tu na vás kontakt. Moc mi všichni chybíte!!!!!!! Zoltan - Jan Profous P.S. Když jsem tohle psal, chlap nechlap, chtělo se mi brečet. Celý večer jsem se uzavřel do sebe a vzpomínal na vás na všechny; vytáhl pár fotek, které po všech těch akcích s vámi zůstaly. Rozvzpomínal jsem se na vaše, rozesmáté obličeje, které už asi nikdy v životě neuvidím. Vás, kteří jste byli opravdový Underground.Charakterní lidé, ne vychlastané obličeje nedospělých individuí. Vy všichni, kteří jste utvářeli můj náhled na svět, vám patří veliký dík! Vězte, že se vám podařilo utvořit človíčka, který jde ve vašich stopách, ve stopách staré školy. Pokusím se tu pochodeň podat další, mladší generaci. Snad nás pochopí… - Nakonec jsem brečel jako malé dítě. I dobré vzpomínky bolí.
šestič
04. 04. 2001
Dát tip
Znouze je Folk jak prase, tekže nechápu označení underground, ale asi máš pravdu. Kdo chodí do klubu mlejn v praze aspoň trochu dýl, tak si určitě vzpomene že dřív na ZNC byl samej pankáč a teď abych se pomalu ptal kdo v tom davu JE starší 15. let, ale teď se to lepší a já na koncertu potkávám čím dál tim víc vrstevníků ( jen přímo se mnou jde vždicky tlupa alespoň 20ti lidí ). Je taky pravda že znouze mněkne čim dál tim víc, je to asi věkem. Jo zpráva pro všechny: jestli u vás někde hraje znouze tak na ni padejte, protože Romana čeká dítě takže asi nachvíli přeruší vystupování.

tOjik
07. 02. 2001
Dát tip
cava: no prave ze ZNC neni "andr." to je to blby jinak s tebou plne souhlasim.

cvrček
25. 01. 2001
Dát tip
Znouzi mám rád, ale ta nostalgie, je, myslím, zbytečná

PetrViP
16. 01. 2001
Dát tip
avi

Mahoney
15. 01. 2001
Dát tip
držím palce * a&M., & b&b

PetrViP
15. 01. 2001
Dát tip
ahoj, tak jsem si to přečetl. musím říct, že je to jedna z tjech srozumitelnejch věcí, co se psaní týče;-) a teď ty výhrady: 1) ten patnáctiletej kluk jsem měl bejt já?!? to snad ne... dyť víš, že mi už dávno patnáct není. navíc jsem nefrčel na travičce, ale na pár skleničkách vínka, který jsem v hektice do sebe naházel za rekordní čas, protože jsem si ze ZNC nechtěl nechat ujít ani ň... pokud jde o mne, já se na takovejhle akcích chovám dost spontánně, když mám k tomu náladu. a na koncertech, kde se to prostě přenáší virově, jí mám tuplem (když je koncert dobrej:)... rozumíš? odhodim konvence nebo zábrany, a když jsem tam nikomu nepřekážel, tak proč si nezatančit (nezařádit), to je přece povoleno, nebo není? prostě jsem měl dobrou náladu, tak jsem ulít... 2) myslím, že to motáš všechno dohromady. ZNC cpát do undergroundu je trochu křeč, nemyslíš? (pravdu má podle mne tedy Cavalera.) už proto, že ať si to chceš přiznat nebo ne, ZNC využívá popovejch nápěvků a prvků. ne nadarmo se tomu říká pop punk. a je taky pravdou - a jsem rád, že nejsem sám -, že to nový cedidlo ZNC je prostě strašný! a to se projevuje i na koncertech, jestli sis toho nevšiml. vždycky, když se hraje písnička z novýho alba, nikdo nic nedělá, jen se stojí a kouká... (nemyslím, ty vepředu, který se budou točit dokola, i kdyby se střílelo z kulometu). tady si myslím, že ZNC dokazuje, a tím albem to jen potvrdila, že se v sobě utápí - rozpouští. a to jak po stránce hudební, tak textové. ta osobitost už je prostě vyčerpána! to se originálním kapelám stává... 3) a teď o undergroundu... bavil jsem se o tom nedávno s Břízou, takže ten mne jistě rád třeba doplní:) ty za undergroundem vidíš ty chlapecký ideály (skinheads, punks; mj. gratuluj si, právě v tom ještě nejsi tak starej;-))))) přečti si ale Chadimovu Alternativu nebo Magorův zápisník a pak pochopíš víc, o co jde (celkem ti rozumím, co chceš říct, ale je to dost kostrbatý a nepřesný; jestli chceš, klidně ti ty knihy půjčím). řekl bych, že po revoluci se stal pojem underground dost neuchopitlený (pro mne znamená strašně citlivej pojem), zatímco před revolucí a zvláště v době normalizace byla ta hranice jasně daná. ale tohle už dávno neplatí. dneska je underground, řekl bych, až módní slovo - na západě je součástí reklam a reklamní politiky. skinheads a punks, jakožto politické útvary snažící se strhnout režim, podle mne v androši nemaj co dělat. proč? je to o politice! androš ale přece není o politice, alespoň nikdy nebyl a ani by neměl být. měl by si zachovat statut kluturního postoje (ale to už je spíš moje subjektivní, snad ojediněné mínění). já ti tu asi budu citovat Pilaře a jiný lidi, ale ty Plastici a DéGéčka (a jiní) jsou uznávaní taky právě proto, že jejich tvorba nešla proti systému, ale paralelně s ním (pro ty lidi to znamenalo svobodně tvořit), což ho paradoxně narušovalo. vem si, že tyhle "buldoky", jak píše Magor, úřady chtěly (skoro) násilím vystěhovat ze země... kdybych to měl řešit, tak pro mne osobně androš dneska znamenaj kapely jako DG 307 (ty vlastně stále), klidně i MCH Band, New Kids Underground, ale to vlastně není podstatný... podstatný je, kdo to jak válí a jekejch k tomu užívá prostředků a drogy? Jirous píše, že nejsjížděnější dorgou striktního androšskýho okruhu let před revolučních byla jakási látka (teď nevím jak se jmenuje), a ta je obsažena v pivu... jinak je pozitvní, že nad tím přemejšlíš, je nás víc, co se pokoušíme předat poselství (co se týče androše), přemýšlím nad tím taky a stále se učím, kupodivu mne to baví, je to místy až mystický:))

JiKo
14. 01. 2001
Dát tip
Chlapi nepláčou! ps: dávno vím, že se to jen říká, není to pravda Moc dobře napsaný TýAjPý

ruby
14. 01. 2001
Dát tip
vis ja se ve spolecnosti pankacu obcas pohybuju, lodicky a platformy svych vrstevnic jsem vymenila za marteny a je mi dobre, a mu mas pravdu znam jen par pohodovych lidicek, kteri tusi o co kraci, ostatni jsou vetsinou opili bouchaci, bohuzel. p.s. znouzi mam moc rada.

Rivka
14. 01. 2001
Dát tip
Přesně to si pamatuju... ZNC - a pak po dvou letech zase, jenže to už jsem tam byla naprosto cizí a skoro rušivý prvek... a okolo samí divný lidi:) Holt jiná doba, jiný mrav:) (ju - tak nejsem sama, komu připadá, že ta mladší generace neumí pít):))

Rivka
14. 01. 2001
Dát tip
- ale potěšil jsi mě, už jsem si říkala, že jsem tu coby skalní obdivovatel Znouze sama:))))

Lampář
14. 01. 2001
Dát tip
:o) Nejsi, Rivko ... A tenhle pocit /dobře popsanej/ máme asi fšichni ... halt stárnem, no ... Liberecká Hůlka třeba ... jestli to tu někomu něco řekne :o) ...

Cavalera
14. 01. 2001
Dát tip
Ona i ta Znouze už není co bývala. Poslední LP je tragédií. Tohle už není TA ZNOUZE co bývala. Tahle už nemá svůj náboj, své mimořádně dobré texty. Už předposlední LP dávalo tušit, že se Plzenští poněkud mění, ale nechalo se tam najít pár alespoň průměrných textů, které se již však zdaleka nedají porovnávat texty z "Vítejte v blázinci", "Obludný neználek" a další. A pokud Znouze nenaváže na svou starou dobrou kvalitu, je s ní ámen. ... aneb underground už není co bejval (Našrot)

Zoltan
14. 01. 2001
Dát tip
Mam pocit, nebo se celý underground řítí do záhuby drog, chlastu a podobných sraček? Mám pocit, že tu toho nikdy tolik nebylo. Co se ZNC týče, tak na příští ve mMlejně! Zoltan

Cavalera
14. 01. 2001
Dát tip
Jen poznámka ... ale Znouze není underground, ten byl o něčem jiném a dnes už ení asi vůbec , ten opravdový ...

Skleboun
14. 01. 2001
Dát tip
Prinutils me se nad sebou zamyslet...vazne jsme pro vas my mladsi pochybna individua, ktera kouri marjanku a rve se do sebe jeste jiny sracky(musim totiz podotknout, ze ja k temto lidem nepatrim, i kdyz Znouze mam taky rada)? Az mi bylo trochu smutno, mozna proto, ze jsem si vzpomela na par lidi... Ale je to moc pekne napsany, to se musi nechat. Malem jsem brecela s tebou.

tOjik
14. 01. 2001
Dát tip
super jak prase taky chodím na ZNC ale do Brna a mívá pododný pocity s tím , že je to tam plný diskofilů a člověk si ani nezaskáče

tOjik
14. 01. 2001
Dát tip
zapoměl sem tip

Janis
14. 01. 2001
Dát tip
No jo ZNC....Ty teksty..ale stejnak...... ( Musíte prostě zapomenout na svůj nejoblíbenější černý svetr.který vám propálí nějaký místní recidivista.kterému ani nevidíte do obličeje přes to šílený háro .... mylované džíny ...smrdící a polité pivem..... ..ale stejnak znáte něco lepšího než se obejmout s tím individuem.který vedle vás postává.. i když identifikace pohlaví je nejednoznačná a zazpívat si... To jsme my hasiči jdéém hasit...) Já tedy (asi) nééé :))) I když naštvali mne tím znechuťujícím vstupným...(a spletli si naše krásné mjestečko s pardubicema.ale my jsem občané tolerantní.takže rajčata ani jiná shnilá zelenina a pískání se neobjevovalo často) :))))))))

Janis
14. 01. 2001
Dát tip
Jo a ještě snad něco...... nenávidím používání výrazů..."frčel na travičce" myslíš že na travičce se může "frčet"..neříkám.že marihuana není droga.Je. Ale ve srovnání s alkoholem.který je v naší společnosti droga číslo jedna.je marihuana poměrně neškodná..nechci se tady jakkoliv zastávat drog.. to ani v nejmenším... Jenom mi teď vytanul na mysli obrázek mého otce(která má mimochodem ZNC taky rád).který se rozhodl pěstovat marihuanu ...a opravdu to není patnáctiletý kluk... Nevidím jediný důvod .proč si nezakouřit(no ano jeden joint sice obsahuje tolik škodlivin jako 30 cigaret.ale já se považuju za příležitostného kuřáka..copak nejní pjekný dát si nádhernýho špeka s lidma který máte rádi a jenom sedět a vnímat ?

Janis
14. 01. 2001
Dát tip
Do háje to mjelo být soukromje :((( no nic..stav inteligence nezlepšen :(((

Cavalera
14. 01. 2001
Dát tip
Jen poznámečka k té trávě. Je docela podstatný rozdíl mezi trávou kterou si vypěstuješ na zahradě, nebo dostaneš od nějakýho kámoše a mezi kvalitní trávou dovezenou třeba z Hollandska.

Sadaf
14. 01. 2001
Dát tip
Jenom slaboch se stydí za slzy.Díky,Zoltane,díky...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru