Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O OSVOBOZENÍ ZVÍŘAT

23. 08. 2005
6
10
9518
Autor
Jerry_Shit

Tato recenze byla napsána pro filosofický časopis FILÉ vydávaný na Katedře společenských věd Univerzity J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, do čísla nazvaného Potrava filosofů.

Jaká je potrava filosofů? Na to vám mohu snadno odpovědět - nevím. Stejně tak nevím, co konzumují feministky (ne, vážně nejedí mužská přirození (pokud vím)), ale za to vám mohu říci, čím se živí papoušci soví, medojedi kapští nebo co požírali vakovci psohlaví či dronteové mauricijští..., ale o tom jindy a jinde. Raději vás seznámím s jedním australským profesorem filosofie a jeho dílem.

 

Peter Singer, jak se onen muž jmenuje, přednáší filosofii na mohashské univerzitě v Melbourne a zároveň je ředitelem tamnějšího Centra pro lidskou bioetiku. Vyučoval na univerzitě v Oxfordu, New Yorku, v Boulderu v Coloradu a na kalifornské univerzitě v Irvinu. Kromě akademické činnosti je aktivně zapojen do Hnutí za osvobození zvířat jako předseda pobočky ve státě Viktoria a jako místopředseda Federace společenství na ochranu zvířat v Austrálii a na Novém Zélandu. Často přispívá do The New York review of books a do jiných magazínů a vědeckých časopisů. Je autorem hlavního článku o etice v současném vydání Encyclopaedia Britannica.

Rád bych vám nyní přiblížil jeho dílo - knihu, která poprvé vyšla ve Spojených Státech v roce 1975, však první české vydání spatřilo svět až o 26 let později. Kniha se jmenuje "Osvobození zvířat" a Singer se v ní zamýšlí nad otázkou druhové nadřazenosti, tzv. speciesismu, který řadí vedle rasismu a sexismu a stejně tak odsuzuje, jako všechny typy nerovnoprávnosti, které jsou u lidí tak typické. (Dalším příkladem jsou sofičtí odpůrci rovnoprávnosti, kteří říkají, že zájmy jednotlivců s IQ pod 100 si zaslouží méně pozornosti než zájmy těch, jejichž IQ je nad 100.) Hned v první kapitole zdůrazňuje, že svou myšlenku zrovnoprávnění zvířat a lidí myslí naprosto vážně, stejně jako když Mary Wollstonecraftová, předchůdkyně dnešních feministek, vydala v roce 1792 své "Ospravedlnění ženských práv". (Tehdy se jako odezva objevil anonymní spisek "Ospravedlnění práv zvířat", což byla parodie snažící se fakta Mary Wollstonecraftové vyvrátit. Dnes víme, že byl napsán významným cambridgeským filosofem Thomasem Taylorem.) Stejně jako se tehdy zdála absurdní rovnoprávnost mužů a žen, může se nyní zdát absurdní rovnoprávnost zvířat a lidí (což jsou vlastně také zvířata). Samozřejmě tu nejde o rovnoprávnost úplnou, např. psi nebudou mít volební právo nebo kočky s koťaty nebudou pobírat sociální dávky, protože by to byl stejný nesmysl, jako kdyby muži měli právo na potrat. Jde akorát o to, aby si lidé uvědomili, že není pravdou to, co v sedmnáctém století prohlašoval francouzský filosof René Descartes, že: "Zvířata jsou automaty", nýbrž jde o bytost cítící a mající emoce stejně jako my, a pokud jim někdo vypaluje rozžhaveným železem značky na kůži nebo jim kape kyselinu do očí, že tím opravdu trpí. (Aby Singer čtenáře přesvědčil o tom, že zvířata skutečně trpí, předkládá jim opravdu vyčerpávající fyziologický výklad - na straně 25 napsal: "Čtenář, kterému prostý lidský rozum říká, že zvířata jsou schopna trpět, může přeskočit na stranu 41, ...".) Singerovi jde hlavně o to, aby zvířata zbytečně netrpěla a žila stejně jako my "plnohodnotný život". Jeho argumenty jsou pádné a jasné (navíc i pravdivé), což dokazuje v dalších kapitolách, kde popisuje praktiky na velkofarmách, v drůbežárnách, masokombinátech a v laboratořích testujících všemožná "svinstva" na zvířatech a přikládá i fotografie. Jakmile čtenář po přečtení těchto hororově laděných kapitol pochopí, co zvířata dnes prožívají, stejně jako prožívali v minulém století židé v koncentračních táborech, zhnusený čtenář (pokud není bez citu) dojde k další kapitole, ve které mu Singer nabízí rozhřešení: každý máme moc snížit toto utrpení našich bližních a zároveň snížit zátěž životního prostředí a zvýšit produkci potravin - můžeme se přidat k bojkotu těchto společností těžících z utrpení tím, že snížíme spotřebu masných výrobků. Pokud se někdo nedokáže masa vzdát a stát se vegetariánem, může se snažit alespoň omezit tuto spotřebu. Singer doslova píše: "Zkuste to! Kupte si dobrou vegetariánskou kuchařku a zjistíte, že být vegetariánem nepředstavuje žádnou oběť". Mnoho čtenářů samozřejmě bude mít spousty námitek, které jim však Singer dokáže vyvrátit. Jistě bude mít mnoho lidí také obavy o své zdraví narušené omezením nebo vyloučením masa z jídelníčku, ti se však mohou snadno dozvědět od odborníků na zdravou výživu, zda jim to může škodit či nikoliv.

Ještě bych dodal, že předmluvu napsal známý profesor Erazim Kohák, který má sice ke knize jisté výhrady (jako správný filosof), ale nakonec o knize píše: "Je to kniha stěžejní, jedna ze známek ekologické gramotnosti. Všichni ji potřebujeme pročíst, promyslit, prodebatovat - a pak ovšem také kritizovat, aby se stala opravdu podnětem celkové změny postoje a ne jen kultovní knihou zdravé výživy. Čtěte ji. Tak či onak vám přemění život."

 

Těm z vás, kteří dočetli až sem, mohu přece jenom osvětlit něco málo o potravě (nejen) filosofů, a to pomocí několika citátů:

 

*Člověk není a nikdy nemůže být "pánem přírody" a jiných bytostí, je spíše jejich bratrem. Může přežít pouze v harmonii s nimi a bojem o jejich přežití.*

/Milan Machovec - "Smysl lidské existence"/

 

*A maso zabitých zvířat v jeho těle se stane jeho vlastním hrobem. Protože, pravím vám, kdo zabíjí, zabíjí sama sebe, a kdokoliv jí těla zabitých zvířat, jí tělo smrti.*

/Ježíš (z esejského Evangelia míru)/

 

*Právě jsi dojedl oběd: jakkoliv daleko jsou jatka, jsi spoluviník.*

/Ralph Waldo Emerson/

 

*Vegetariánství je kritérium, podle něhož poznáme, jestli je něčí snaha o morální dokonalost pravdivá a upřímná.*

/Lev Nikolajevič Tolstoj/

 

*Proč bych se vám měl zpovídat z toho, čím se živím? Kdybych se cpal pečenými těly zvířat, měli byste důvot ptát se mě, proč to dělám. Zvířata jsou moji přátelé... a já své přátele nejím.*

/Georg Bernard Shaw/

 

*Pozvete hezkou dívku na večeři a objednáte jí šunkový sendvič! Házení perel sviním je příslovečnou hloupostí. Ale jak nazvat házení sviní perlám?*

/Henry S. Salt/

 

*Pokud se mne týká, nikdy jsem nemohl bez hněvu hledět na to, jak jsou pronásledována a zabíjena nevinná a bezbranná zvířata, která nám nijak neškodí.*

/Michel de Montaigne/

 

*Kdyby se jednoho dne stal obecným názor, že se můžeme obejít bez masitých jídel, přineslo by to nejen velkou ekonomickou revoluci, ale i mravní pokrok.*

/Hrabě Maurice Maeterlinck/

 

*Teď se už na tebe mohu dívat klidně - už tě nejím.*

/Franz Kafka (při pohledu na rybu v akváriu)/

 

*Jestliže nějaká bytost trpí a my si toho nevšímáme, neexistuje pro takový postoj žádné morální ospravedlnění.*

/Jeremy Bentham/

 

*Projevují lítost, a přesto jedí předměty svého soucitu.*

/Oliver Goldsmith (o lidech, kteří protestují proti krutosti vůči zvířatům, ale nedokáží dosáhnout svého přesvědčení do konce a stát se vegetariány)/

 

*Stejně dobře jako jíme zvířecí těla, bychom mohli jíst i lidská.*

/Diogenes/

 

*V mládí jsem se zřekl jedení masa, a přijde ještě den, že lidé mně podobní se budou na zabíjení zvířat dívat tak, jako se dnes dívají na zabíjení lidí.*

/Leonardo da Vinci/

 


10 názorů

Jerry_Shit
02. 05. 2007
Dát tip
To by si Země kooooooooooooooooooooooooooooooooonečně ulevila od těch prasat nenažranejch...

Jerry_Shit
02. 05. 2007
Dát tip
Každý kilo masa míň je dobrý...myslím, že jseš na dobrý cestě, i když v kuchyni to fakt musí bejt problém. On člověk nemusí bejt ortodoxní vegetarián, stačí, když spotřebu masa omezí...a v jednotě je síla. - To kdyby takhle jako Ty jedl maso každej Američan, věř mi, že by se nekáceli deštný pralesy v Amazonii kvůli pastvinám pro krávy (do Hamburgerů) a na světě by neexistoval hladomor! Umíš si to představit...a tak málo by k tomu stačilo! Holt tu musíme bejt my - vegouši, kteří se snažíme vylepšit světovej průměr spotřeby masa. :)

Jerry_Shit
02. 05. 2007
Dát tip
No vidiš. Tak co, nejdeš do toho? ;)

Jerry_Shit
02. 05. 2007
Dát tip
Když v živočišných, tak třeba v mlíku a vejcích, ne? A ty já můžu (bio ovšem).

Jerry_Shit
02. 05. 2007
Dát tip
Nejdříve Ti chci poděkovat za to, že sis to přečetla, potom Ti chci říct, že se mi nemusíš omlouvat, protože já už si taky nepamatuju, co jsem tam skoro před dvouma rokama řešil (takže se možná taky budu opakovat), a pak Ti taky děkuji za Tvůj názor, ale nemohu s ním úplně souhlasit. Ano, pravdou je, že šimpanzi nebo makakové žerou maso, ale zabíjení obratlovců nepatří vyloženě mezi jejich časté činnosti (jde pouze o aktivity mladých pubelescentních šimpanzů v tlupě, kteří, podobně jako mladí lidé, zkouší svojí sílu). Převážná část potravy jsou vejce, hmyz (hlavně termiti), červi, ovoce a různá semena. Ale taková gorila nížinná je třeba úplný vegetarián, orangutan sumatránský i bornejský jsou též vegetariáni. O tom, že je člověk všežravec, se dá spekulovat, jelikož zuby, délka trávicího traktu a žaludeční šťávy jsou daleko podobnější býložravcům a po časté konzumaci masa vznikají proto nezřídka zácpy, bolesti břicha, atd. - a to z toho, že maso tělo nemůže pořádně natrávit a tak vysloveně hnije člověku ve střevech. (Mimochodem, být všežravec přece neznamená žrát maso, já jsem např. lakto-ovo-vegetarián - tzn. také všežravec.) Nota bene: k tomu masu, co prodávají v marketech, se opravdu nemůže přihlížet jako k nepostradatelné složce potravy - naopak - větší svinstvo do těla už nemůžete cpát. Takže: kdo nezkusil přestat žrát maso, neví, co je to zdravá strava. ;)

KikiRiki
08. 09. 2005
Dát tip
Havranka5 : Zdravíčko, s tvým názorem biologa nebudu polemizovat – nikoliv pro to, že konsenzus považuji za nemožný, ale pro to, že by to nejspíše pohltilo značnou část mé energie. Byl by to totiž „boj“ teze a ideálu – čistě pragmatické mysli technologa s myslí idealisty (věrce v člověka jakožto moudrého obyvatele této planety, člověka schopného plnit své sny a neklesajícího na mysli pro malicherné překážky). Nuže, spíše bych na tebe směřoval otázku „ Pokud se podíváš do historie lidstva, co myslíš – bylo více pokroku vzešlého z ideálů, nebo z učebnicové teze? Tvá představa o problémů zemí třetího světa je dosti zavádějící a od skutečné reality věru vzdálená. Takové a podobné názory mě mrzí, neboť si při nich uvědomuji, jak velikou moc má většinová část médií a jejich zaujatý pohled na svět. Nebudu tě za tvůj názor kárat, neboť to není tvá chyba, ale možná by jsi se měla nad touto věcí více zamyslet a vyhledat i nějaké jiné informační prameny, než z kterých vyplívá tvůj pseudopoznatek. Ovšem jedna jistota zůstává, pokud se někdy podíváš do Afriky, či budeš v kontaktu s jejími obyvateli, tak tvůj názor bude zcela jiný. Na závěr bych ještě rád zmínil a třeba i zopakoval svůj pohled na věc vegetariánství : Není ani tak důležité zda člověk jí, či nejí maso, jako spíše zda člověk jí maso uvědoměle, či z pouhé nedomyšlenosti a konvence. Pokud se zvířeti dokážeš podívat do očí, vzít v potaz všechny jeho projevy života a pak jej setnout pro pouhý plátek masa – tak je vše v pořádku, ovšem, pokud víš, že by jsi nesvedl zabít zvíře a přesto máš na talíři plátek masa – tak je v Tobě obrovský rozpor, který škodí více Tobě, než-li tvému zvířecímu okolí. Ta neuvědomělost je zde podobně trýznivá jako u většiny Němců za Hitlerova mocenství.. „My za to přeci nemůžeme, nic jsme o koncentrácích nevěděli!“ Mějte oči otevřené drazí milí lidé, nežijeme v dogmatu – vyvíjíme se a moudříme!

Jerry_Shit
07. 09. 2005
Dát tip
(Abych neposílal nechtěná avíza, budu psát každému zvlášť.) Obludný_Neználek: Předem mi promiň za to avízo, ale myslím, že "přineslo ovoce" v podobě Tvého velmi dobrého názoru. Osvětlila si mi tím to, co lidem na vegetariánech vadí (hezky jsi to přirovnala k osvětě Tomáše Halíka). Na to bych Ti chtěl odpovědět to, že přestože má Halík potřebu lidi evangelizovat a tím některé obtěžuje, jsou tu i tací, co mu porozumí a to jim třeba i pomůže. To ale nechci přirovnávat k případu vegetariánů, protože u nich jde převážně o to, že nenásilnou cestou bojují o práva zvířat! (Příměrem může být třeba Martin Luther King, který takto bojoval o práva černochů v Americe.) Proto ta osvěta, proto to "dokolečkadokola" omílání. Až to lidé pochopí (že nejde o módu či demagogii, ale o holé životy zvířat), pak nebude potřeba o ničem diskutovat. P.S.: Rozhodně se nechci tvářit svatě nebo se povyšovat, chci o tom jenom diskutovat, protože mi to přijde NUTNÉ!

Jerry_Shit
07. 09. 2005
Dát tip
pacajda: Teď už konečně chápu, jak to cítíš (totiž - když jsi psala o vegetariánech jako o vrazích (živých rostlinných buněk), nevěřil jsem svým očím, jaké máš mínění). Musím Tě uklidnit: s květinami zacházím a smýšlím stejně jako Ty. Jsem radši, když rostou na louce, než když schnou ve váze. Když kupuji někomu květinu, tak v květináči. Ten samý vztah mám i ke stromům, houbám a lišejníkům. Je pravda, že sbírám plody rostlin a houby, ale mám k nim úctu a nikdy bych je jen tak nezabíjel. Ale jak jsem psal výše, nemůžu si dovolit extrémy jako džinista, který volí raději svou smrt, než smrt třeba octomilky.

Jerry_Shit
07. 09. 2005
Dát tip
Pišta_Hufnágl: Uznávám, že první otázka nebyla přímo nejvhodnější, ale přišlo mi, že ses svou odpovědí o tom, co jedí bíložravci a co býložravci, glassy vysmíval (tak jsem Tě pouze upozornil, kdo to napsal první). Pokud jsem se ale mýlil, tak se Ti omlouvám. Druhá otázka sloužila jako příklad řešení ekonomické, ekologické a sociální krize, který Singer v knize navrhl. Pokud totiž člověk jí pouze rostlinnou stravu, stačí mu asi desetkrát méně, než kdyby tou potravou krmil zvířata, kterými by se nasytil stejnou měrou. (A k tomu ani neuvádím pohonné hmoty (jak správně podotkl bluegrasshopper) a pitnou vodu, které padnou za spotřebu kvůli masu.) Tvé odpovědi jsem si četl opravdu důkladně, aby mi náhodou něco neuniklo nebo jsem to špatně nepochopil, a myslím, že rozumím Tvým argumentům. Nevím ale, proč by Ti mělo být vegetariánů líto (že si nemohou pochutnat na zvířatech? že jim lidé nerozumí?). Mně je zase líto těch, co jim nerozumí. Jinak chápu lidi, proč jedí maso (také jsem ho dřív jedl), proč s tím nechtějí přestat a proč si myslí, že by jim to mohlo uškodit. Ať si tedy kupují - skvělej nápad! - maso označené z biofarmy. A k Tvému poslednímu názoru: Osvětli mi, prosím Tě, proč by na Zemi vše vyhynulo, kdyby podle "našeho modelu" měla začít fungovat celá potravní pyramida? (Já bych spíš řekl, že když se v budoucnu nesníží spotřeba masa, "vyhyne na Zemi lautr všechno...").

dva_karlove
07. 09. 2005
Dát tip
Jerry: Omluva přijata, neb jsem se vysmíval zejména svému debilnímu přepsání. Byjologycki vzdělanému člověku by se to stávat nemělo... :) Ohledně toho modelo - exaktně vzato, nechcete "škodit" čemusi, co podle vás vnímá. Jenomže tenhle názor je (zcela zcestně) založen právě jen a pouze na lidském výkladu slova "vnímání". Šelma by měla deprese z toho, že žere krávu, kráva by se trápila nad jetelem, jetel by trpěl vstřebáváním nebohých sloučenin... Vpravdě filozofické téma "od kdy je Vědomí nadřazeno přírodě?" je navýsost pitomé už právě z pohledu biochemie - tu prostě nepřesvědčí muslim, křesťan, ani vegetarián. Je třeba ne vytvářet falešné a veskrze nelogické varianty, ale přísně dodržovat rovnováhu, danou nám evolucí (nebo Bohem, to je na tobě). Všechno ostatní je popírání přirozena, ať se nám to líbí nebo ne. Vegetariánů je mi líto proto, že si lžou, aby se cítili lépe. Přijde mi to... pokrytecké.

papouch
05. 09. 2005
Dát tip
řízek!!!

to mne je jasne ;) preto sa na to pytam pistu

dva_karlove
05. 09. 2005
Dát tip
Blue: To je vtipný... :) Takže pobít většinu krav, že jo? A prasat. A vůbec. Ať nežerou naše vobilí!!!!....

ale otazka bola polozena takto: zasyti 7kg zrna viac ludi ako 1kg masa ? snad nie o pobiti vsetkych prasat slo ci sa mylim ?

dva_karlove
05. 09. 2005
Dát tip
Věta zněla takhle, co se pamatuju: "kdyby snížili američané svoji potřebu masa jen o 10% ročně, získalo by se tím pro výživu lidí 12 miliónů tun obilí". 7 kilo zrní tam nevidím. Navíc, tebou položená otázka zní asi jako jestli "sedm buchet bez marmelády je víc než jedna s marmeládou, nebo ne".

12mil.t.zrna/7kilo je tych 10% percent masa ja nehladujem takze pre mna je ta otazka scestna ale myslim ze clovek ktory je fakt hladny by ti povedal to prve

dva_karlove
05. 09. 2005
Dát tip
A jéje....

nie som filantrop vole ;)

dva_karlove
05. 09. 2005
Dát tip
:)

Blue: No, prostá logika mi napovídá, že když budou baštit míň masa, bude potřeba víc ječmene. Čili to množství nevznikne, ale naopak bude chybět. Ad návrh: Bylo by pochopitelně třeba, aby se vrhli i na tu osvětu...:)

hmm a vyzivova hodnota 1kg masa a 1kg jacmena (ineho zrna, hrachu alebo cohokolvek) ?

Jerry_Shit
03. 09. 2005
Dát tip
Bohužel jsem nemohl dřív odpovědět na všechny vaše ohlasy, jelikož jsem byl příliš zaměstnán, tak to ještě dodatečně napravuji. pacajda: Tím spíš, že máš vejšku přírodovědného zaměření, bys měla vědět, jaký je rozdíl mezi NS obratlovců a rostlin. Víš, také jsem studoval (Fakulta životního prostředí na UJEPu a Fakulta lesnická a environmentální na ČZU). To si jako myslíš, že když utrhnu květinu, že trpí stejně jako utýrané prase? :-) Havranka5: Děkuji za názor, i když si nemyslím, že je zrovna dobré se chlubit tím, že zabíjíš zvířata a ještě popisovat detaily. Vím, že to spoustě lidí přijde naprosto normální, že spousta lidí má v sobě něco z Descarta a žije tím, že zvířata jsou jenom věci, co slouží člověku a nic necítí. Slepičí vývar je jistě pochoutka, ale i bez něj se dá dobře žít. Mě třeba místo vývaru z krávy úplně stejně posílí česnečka. Pokud si někdo myslí, že vegetariáství je demagogie, neberu mu to, ale jsem smutný z toho, že to někdo nedokáže pochopit díky svým předsudkům, které ho oslepily. Labutě že jsou přemnožené? Cože!? Zato lidé jsou asi kriticky ohrožený druh... A myslíš si, že mít doma zvíře, starat se o něj a mít ho rád je úchylné?! Kam si dala srdce, dívko? O vymírání druhů je sice pravda to, že spousta druhů vymřela díky evoluci nezávisle na člověku, ale kolik druhů už člověk vyvraždil, aniž by k tomu měl nějaký důvod? Vždyť díky člověku vymírá každý den několik desítek druhů, tím myslím endemity z deštných pralesů! A to je sakra rozdíl: člověk oproti evoluci, která takové množství druhů, co stihl člověk za posledních deset let vyvraždit, vyhladila během mnoha miliard let. A ten poslední odstavec mě taky rozsekal. Ještě že to nečet KikiRiki, který dělá v Humanistickém Hnutí, kde pomáhá chudým afričanům...asi mu pošlu avi. :-) Cale: "...velmi rozumným lidovým názorem"? Lidový názor to možná je, ale velmi rozumný mi teda fakt nepřijde. A pokud chtěla někoho vyprovokovat, tak se jí to nepovedlo, páč jsem flegmatik. (Ale teda docela jsem žasnul.) :-) Jaromír_Jágr: "vsadim boty, že těm zvířatům je to fuk.. prostě si žijou... jenom ty lidi si pořád něco vymejšlej a stěžujou a křičej a myslej si, jak velkou pravdu maj a že tahle cesta je ta správná" - tak tohle snad nemá cenu ani komentovat (myslím hlavně začátek). Ale tím cos napsal potom o vegetariánech (ne to s tou smrtí, to pod tím) mě docela potěšilo. :-) Pišta_Hufnágl: Mám se teda ptát? 1/ Tak mi teda řekni, kdo napsal první "býložravci" s měkkym "í", glassy nebo ty? 2/ Víš třeba to, že kdyby snížili američané svoji potřebu masa jen o 10% ročně, získalo by se tím pro výživu lidí 12 miliónů tun obilí, což by stačilo pro výživu 60 miliónů lidí? 3/ Nemáš rád tupý přístup (že někdo řekne, že ho to prostě nezajímá), takže Tě asi problematika vegetariáství zajímá; pochopil jsi aspoň, proč se někdo stane vegetariánem? 4/ A co Ti na vegetariánech vadí? Omezují Ti tvou svobodu? 5/ Je také ještě něco, co bys chtěl ohledně vegetariánství vědět? :-) bluegrasshopper: Když dítě brečí, že si odře koleno, lidé ho litují a utěšují. Ale když brečí zvíře, které trpí šílenou bolestí, lidi to spíše uspokojuje a ještě mu přidají. Lidi jsou nejen hrozný rasisti, ale i "tvaristi"! A o tom to je... Jinak jsem rád, že se nad tím zamýšlíš. K pochopení spousty věcí by Ti jistě pomohla ona kniha. :-)

Jerry_Shit
03. 09. 2005
Dát tip
Sorry za ty chyby. Nějak jsem si to po sobě přečetl, až když jsem to odeslal.

Hm. Když už jsem dostala to nevyžádaný avízo (protože, pokud jsem si všimla, mně jsi na nic neodpovídal), tak si okomentuju: povím ti, co MNĚ vadí na vegetariánech. Ne to, že nejedí maso a vedou je k tomu bohulibé účely. Neuvěřitelně mě míchaj tím, jak se tvářej svatě. Vždycky si vzpomenu na Tomáše Halíka, který podobnejm - akorát hurákřesťanům - říkával "jurodivý evangelizátor". Jurodivý evangelizátor stojí u dveří kostela a náhodného návštěvníka - protože každého návštěvníka - se táže Bratře, JSI SPASEN? A původní zájemce o jakoukoliv myšlenku kvůli takovému blbci zděšeně prchá. No, a Svatý Spasitel Všehomíra a Veškerenstva, jurodivý vegetarián, začne vyprávět, jací jsme kreténi, že maso jíme. A já holt nemám rádo, když se mi v živejch barvách líčí, že jsem idiot, protože něco dělám jinak. Nerozumím tomu, proč příslušníci "menšinovejch směrů" (to neni pejorativní označení a je vás takovejch víc) tak ječej. Nechápu, proč ječej feministky, lesbičky, svědci jehovovi, ni vegetariánův nechápu. Pokud toužíte nejíst maso, nejezte ho. Sice nechápu, proč to nemůže zůstat vaší soukromou věcí, ale budiž. Toužíte se podělit o víru, sdělte svý argumenty. Ale tyhlencty "dokolečkadokola - vy jste nepochopili, nerozumíte, víte že kdyby (ANO, VÍME!)...", většinou (teď nemluvím o tobě, tak pozorně jsem tě zas nesledovala, takže netuším - bez urážky) polopoučený bláboly mě dostávaj do kolen. Jako každá sekta. Obludný_Neználek, v. k. KDEKO/LIVRE/CIPIENT

pacajda
03. 09. 2005
Dát tip
Jerry, budeš se tomu možná divit: prosím své blízké, aby mi nenosili řezané květiny, protože nemohu snést pohled na jejich POMALÉ A TICHÉ umírání. Je mi líto KAŽDÉHO násilně přerušeného života. Víš, na vegetariánství mi vadí to jednostranné fandění fauně a pohrdání florou (viz svou odpověď pro mne) a také to, že je obvykle militantní. Co se týká zabíjení: oni a ony (zvířata a rostliny) umírají, abychom my žili... Žel nemůžeme žít ze vzduchu. Abych se z výčitek nezbláznila, musela jsem pro sebe akceptovat některé zásady (nikomu je nevnucuji - předpokládám, že každý má svědomí), jako je střídmost a zabíjení BEZ TÝRÁNÍ (zvířat i rostlin). K tomu - pravda - velkokapacitní výroba potravin zrovna nepřispívá...

Víš, Jerry, to, že se někdo přepíše, to je sice velice vděčné téma k rádobychytrému rýpání, nicméně jako argument v diskusi je to ... mírně řečeno hloupoučké. Ovšem to samozřejmě záleží na tvém intelektu, jak s tím naložíš... Ad bod 2 - věta "Víš třeba to, že kdyby snížili američané svoji potřebu masa jen o 10% ročně, získalo by se tím pro výživu lidí 12 miliónů tun obilí, což by stačilo pro výživu 60 miliónů lidí?" je minimálně nejasná, ne-li úplně zmatená. Nějak mi není jasné, jak snížení spotřeby masa vygeneruje 12 tun čehokoli. A trošku odvisle - to, že je třebaobecné stravovací návyky vyvážit, jsem psal už výše. Meleš pořád dokola to samé. Bod 3? Jo, chápu, proč to lidé dělají. A je mi jich trošku líto, neb je to de facto extremismus, čili zaslepenectví ve jménu hypertrofované idey, se vším, co k takovému přístupu patří. To už jsem taky psal. Zvláštní, jak dokážeš číst selektivně... 4 - Co mi vadí? Nic. Ničte si vlastní zdraví, jak je libo. Ale proč tolik křiku? (správně to trefil/a Neználek) 5 - Jelikož se biologií, resp. fungováním různých živočišných druhů, věnuji už přes třináct let, těžko mi zde vyjevíš nějakou zásadní pravdu. Váš (vegetariánů) problémeček tkví v tom, že jste si vytvořili jakousi "víru", která nepřipouští fakta, co do té víry nezapadají. TO je to zaslepenectví. Je to stejné, jako bandy potrhlých ochranářů, co se rozhodnou, dejme tomu, chránit tygra. Že by ale bylo moudřejší chránit jeho biotop, to jim nedoteče... Mrzí mě ten fundamentalismus. To je ta tupost, o které jsem psal. Kdyby lidé tvého typu byli schopni přijmout vlastní přirozenost, a - jati touhou neškodit - zasazovali se o (jak pacajda správně píše) střídmost, čili rovnováhu s ekosystémem, budu všemi deseti pro. To, co předvádíte, je při nejlepší vůli jen tragikomická ukázka kardinální neznalosti a salonního spasitelství. Řeknu to ještě jednodušeji, aby to pochopil skutečně každý (i vegetarián :) ) - Kdyby podle vašeho modelu měla začít fungovat celá potravní pyramida, vyhyne na Zemi lautr všechno... A ještě k pacajdě: S tou velkovýrobou máš recht, nicméně mohu říct (dle svých četných expedic po těchto závodech), že situace se oproti stavu před patnácti lety rapidně zlepšila. Pořád je to ještě čuňárna a humus, ale posuv k lepčímu je zjevný (většinou). Škoda, že se vegetariáni místo svých hloupatých teorií nezačnou věnovat tomuhle. Bohatě by stačilo, kdyby začali -jako spotřebitelé- vyžadovat maso označené "z biofarmy". A tenhle tlak by, při přiměřené kupní síle, velmi rychle dokázal podmínky zvířat zlepšit až k maximu. Jenomže to stojí nějaký ten peníz, že... A proč investovat, když stačí planě hulákat...

*biologii, resp. fungování* - to je oprava pro Jerryho, kdyby se toho zase chtěl chytit...

nemusim, nezerem, na prijebane debaty serem. glassy: myslis ako ze adolf bol typek lebo mu slo o uchovanie zdraveho genofondu populacie ?

glassy: ehm... Tak snad přečíst si to ještě jednou? Ta věta totiž měla i další části. Ještě jednou? Pořád nic? Tak nic. Nevadí. Třeba to k tobě časem dojde. Třeba dojde i to, že argumentovat ve stylu "manželé Stodolovi pracovali na jatkách => všichni řezníci jsou zvrácení" je mimo mísu daleko víc. A když ne, nevadí. Kvůli pár lidem používajícím demagogický argumenty se svět nezboří.

Jerry_Shit
01. 09. 2005
Dát tip
To si fakt myslíš, že není rozdíl mezi umučením zvířete a utržením jablka? A co takle zabití člověka nebo utržení květiny - to je asi taky to samý, co?

dva_karlove
01. 09. 2005
Dát tip
Z hlediska násilného přerušení vývoje samozřejmě ano. Cokoli "nad" je tzv. morálka. A tu si, jak známo, stanovují lide dle svých potřeb. Ale to je ti asi zbytečný vysvětlovat....

Jerry_Shit
01. 09. 2005
Dát tip
Přesně tak...morálka. :-)

Jerry_Shit
31. 08. 2005
Dát tip
bluegrasshopper: Nervová soustava mouchy je oproti kravské o dost pozadu, tzn. že kráva cítí bolest daleko víc, nežli moucha. Nervová soustava krávy je dokonce na úrovni lidské NS s tím rozdílem, že krávy nemají tolik rozvinutý mozek, např. centum řeči nebo myšlení. To ale neznamená, že necítí bolest stejně jako my. Ano, přirovnání malého nemluvícího dítěte je trefné. Když ho něco bolí nebo má hlad, tak řve...a kráva zase bučí.

co je na bolesti špatný?

dva_karlove
31. 08. 2005
Dát tip
Debaty o bolesti jsou pindy. Když už, tak buď se bavme o destrukci živé hmoty před ukončením přirozeného biologického cyklu, a pak není rozdíl mezi utrženým jabkem a zabitou slepicí, nebo... Nebo se není o čem bavit.

Cale
30. 08. 2005
Dát tip
Havranka_Pátá : překvapila velmi rozumným lidovým názorem. Jen snad s tou chemií u vývaru možno drobet polemizovat a i detailní manuál k podřezávání kurů mi přijde jen jako čirá provokace v řady vegetariánské. :-) Ale jinak - jo.

Havranka5
29. 08. 2005
Dát tip
„Dokázali by jste to zvíře zabít?!“ Ano. Slepice a menší zvířata, která přeperu, zařezávám zpravidla nožem. Původně jsem sekala hlavu na špalku sekerou, ale jednou se mi bezhlavý kohout vysmekl a poškrábal mě na tváři a málem, že jsem nepřišla o oči. Bezpečnější je na drůbež kleknout celou vahou, sevřít mezi stehny, chytit za krk a nad mísou na krev několika dlouhými tahy (ostří směrem odspoda předtím všoupnout pod peří) říznout a počkat několik minut, až pipka vykrvácí a zeslábne. Takový čerstvý domácí slepičí vývar (+ mrkev, petržel, pórek) s domácími nudlemi a čerstvou pažitkou ze zahrádky je pochoutka. Jsou lidé, kteří musí díky předsudkůma slabší povaze i domácí zvíře střelit, ale nůž je lepší, anžto vám nechroupou při jídle v zubech broky. Tabu - my nejíme labutě, ač jsou přemnožené, indové zase krávy... I když, takové labuťo knedlo zelo by nemuselo být vůbec špatné. :-) Možná mnohem lepší, než pečená husa. V případě, až tuhle zemi v blízké budoucnosti vytunelují úplně, a pro poctivě pracující lid nastane bída a hladomor (uprostřed přeplněných supermarketů, jen nebudeme mít ty peníze na nákup) a úředníci s předpisy EU nám vezmou naše drobná hospodářství, možná nepohrdnu v kruté zimě ani vraní polévkou... Jinak argumenty vegetariánů jsou zpravidla čirá účelová demagogie. Právě díky masité složce stravy, se mimo jiné mohl vyvíjet lidský mozek a člověk tak bouřlivým vývojem. Rovněžpak jedině silný hovězí vývar postaví na nohy těžce pracujícího či nemocného vysíleného člověka, protože v sobě obsahuje spousty volných aminokyselin i dalších cenných organických látek i minerálních solí, které tělo rovnou bez dalšího namáhavého trávení rovnou zužitkuje ke své regeneraci a posílení. V neposlední řadě, městští lidé jsou přehnaně a úchylně přecitlivělí ke zcela přirozeným věcem. Z umělého odtržení od přirozenosti právě pramení všechny ty hnutí za nebohá zvířátka, ve kterých tito lidé vidí své domácí či plyšové mazlíčky, které často (a to je vrchol úchylnosti) jsou jim dražší než vlastní děti... Jinak výrok autora: "...že celá planeta je "díky" lidské populaci a jejímu pokroku v hajzlu," je typickým příkladem výkřiku šílenství víry, propagandy a demagogie. Díky lidskému pokroku máme antibiotika a očkovací látky, které nejenže chrání lidskou, nýbrž i zvířecí populaci. Rovněž díky lidem nejenom mnohé druhy vymírají (vymíraly i před člověkem a vymírat budou i nezávisle na něm i po něm...) nýbrž i mnohé druhy zvláště hospodářských zvířat vznikají a nebo jsou zachráněny před vymřením. Největší nebezpečí planetě nehrozí od lidí v průmyslových společnostech honících se za ziskem, a od kulturních vzdělaných pracujících lidí již vůbec ne, nýbrž právě od stále početnější masy těch hladovějících ze zemí třetího světa, kteří jediné co dokáží při každé pseudohumánní potravinové injekci, je se rozmnožovat a pak ještě hlasitěji řvát a škemrat o dávky místo toho, aby se živili prací.

Delahaye
28. 08. 2005
Dát tip
víš, ono se to nezdá, ale já Tě mám fakt docela rád :-) Krásnou neděli, Barčo

pacajda
28. 08. 2005
Dát tip
Tvá recenze vyvolala - právem - velkou diskusi, a za to zasloužíš T. Ad. Peter Singer a jeho bioethika: velmi sporná záležitost, zejména hypothesou o tom, KDO JE OSOBNOST. Ad vegetariánství: O vy pokrytci! Není vám líto kapustiček a mrkví? Vždyť jíte ještě živé buňky, teprve ve vás umírají. Nejste jen hroby, jste i vrazi... Nebo jíte zvadlé a zetlelé?

glassy: 1)Bíložravci žerou jen bílé věci, narozdíl od býložravců, co žerou spíš to, co je dozelena... :) 2)Nepotřebuješ rozumět? Hmmm...:( To je velmi tupý přístup... Mi to ale spíš připadá, že NECHCEŠ rozumět, stejně jako kupříkladu člen kmene, založeného na uctívání magického světla žárovky, nebude chtít slyšet o elektřině. Vegetariánství obecně má bohužel tu neblahou vlastnost, jako většina pokoutných sekt - selekce informací. Vhodné se prezentují, nevhodné zpochybňují, případně úplně zapírají. Ecce, komunistické manýry! :) (to jsem si nemohl odpustit, to jistě uznáš. paralela je příliš zjevná) Jo, a k řem předkům - kdysi jsme byli sliz v moři. Tomu se právě nadává "evoluce", té přeměně. A ta neprobíhá v řádech desetiletí. Obecně - přestala mě tahle diskuse bavit. Mám rád věcné zkoumání argumentů, a ne odseknutí "nepotřebuju", a pod. Je to jednak nepokorné a velikášské, a jednak blbé.

P.S. Inteligentní člověk je u mě ten, co se neustále ptá - Nemýlím se? Nic takového tu nevidím.

anojo jsem si pokládal otázku, proč jsou někteří vegetariáni (nebo vegani, ale to je zase na další debatu). Jde o reflexi na společenské dění - něco jako soucítění. Podle mě je to slepé soucítění nebo zkreslené. Soucítí se zvířaty, který jsou zabíjeni (na smrti nevidim nic špatnýho - přírodní zákon, no), vězněni a týráni. Pak bych chápal, že vegetariáni se budou snažit zlepšit podmínky pro zvířata, ale oni zabíhají dál a tvrději. ať přemejšlim, jak přemejšlim, tak jsou na tom mnohem hůř lidi než ty zvířata a teď nepíšu o viditelný bolesti... vsadim boty, že těm zvířatům je to fuk.. prostě si žijou... jenom ty lidi si pořád něco vymejšlej a stěžujou a křičej a myslej si, jak velkou pravdu maj a že tahle cesta je ta správná nevim, jestli znáte lepší řešení, ale nejlepší způsob, jak "osvobodit" zvířata, je hromadná sebevražda lidí, jinak to prostě nejde... je nás moc a zvířat míň hihi, smrt vegetariánům (vtip, hehe, vtip) kolem a kolem mi jsou vegetariáni milí a potřební nutí svět k přemýšlení a sebereflexi (a to je všechno:) nyní jste osvíceni) ať žije Jágr

Delahaye
28. 08. 2005
Dát tip
glassy : ale dyk já vím, že je má láska jednostranná (jednocestná ?) kdybych si všecky takový dával do albumu, tak s ním můžu teď už ubíjet nosorožce :-) P.S. Spontánní , to já moc nejsem. :-( Ke svý škodě. A omlouvám se za avi. :-)

pacajda
28. 08. 2005
Dát tip
glassy: mám vysokou školu přírodovědného zaměření, takže si o tom můžeme popovídat z hlediska biochemie, biofyziky i fyziologie. Ale snad raději jindy a jinde.

Jerry_Shit
27. 08. 2005
Dát tip
Pokud si člověk uvědomuje, že celá planeta je "díky" lidské populaci a jejímu pokroku v hajzlu, proč se nesnaží něco s tím dělat (místo toho, aby si sednul k bedně s pekáčem v ruce a pustil si nějakej príma "zábavnej" pořad, kterej mu pomůže na ty lidský průsery zapomenout, jenom aby neměl z toho depku)?! Pišto, když tvrdíš, že vegetariánství není přirozené, myslíš si, že přecpávání se masem je? A navíc mě dostalo to, jak si napsal, že vegetariáni zavírají oči před přírodou! Právě že nezavírají (narozdíl od "nadužívačů masa"), naopak - snaží se přírodě pomoci, a to i za cenu odepírání si něčeho, co je sice dobré, ale ne nepostradatelné. A pokud to někdo nechápe, ba dokonce odsuzuje, měl by se nad tím znovu zamyslet. A jsem rád, že si uvědomuješ tu nadměrnou konzumaci masa (kvůli jejímž důsledkům například existují přírodní katastrofy či hladomor v rozvojových zemích). Nechci nikoho přesvědčovat o bezmasé stravě, člověk nemusí chodit do extrému jako například džinisté (kteří umřou žízní, když jim ukážeš, že i ve vodě jsou živí tvorové), stačí když tu nadměrnou konzumaci omezí.

"Pišto, když tvrdíš, že vegetariánství není přirozené, myslíš si, že přecpávání se masem je?" - tož v této diskusi nehodlám pokračovat, dokud nebudeš číst to, na co se "snažíš" odpovídat, vořechu. Howgh.

Delahaye
27. 08. 2005
Dát tip
:)) nevím jak vy, ale já se slušně pobavil. Jinak samozřejmě souhlas s Reccardem - taky bych to chtěl takhle pěkně říct. Takže nebudu hůře omílat už jím řečené. A taky s Pištou - ach jo, zase žádná hádka :-) glassy nám opět načepovala ze svého fundamentalistického soudku a zalila pěknou dávkou demagogie :-) A Jerry - máš samozřejmě právo na svůj názor. Ale poslední krapítko hysterickou reakcí shazuješ svoji předchozí - samozřejmě v intencích "názoru" - slušnou a věcnou argumentaci. P.S. Nezlomíme Jardovi i druhej malíček ???

Delahaye
27. 08. 2005
Dát tip
glassy : zakaž mi sem psát, dítě moje :-)) tak to nečti, lásko, a nebudeš už muset o nic škemrat. nic nedělám radši, než dráždím zaslepené dogmatiky, víme ? a samozřejmě hahaha :-) Krásný večer Tobě a neděkuj, není a nebude fakt zač (a ještě jeden smajlíček especially for you :-) ) P.S. tak jakýpak íííí ve slově býložravý píšeme, nó ?

papouch
26. 08. 2005
Dát tip
a co bůček? taky sójovej? .-) A krkovička! A šunčička! Nebo kousek zadního naprudko na pánvi s wošestrovou womáčkou!!

Á, vegetariáni. Tyhlencty evangelizační tendence miluju. glassy: A že v 19. století si každá (no, každá ne, jasně, ale spousta) hospodyně zabíjela svoji slípku doma, to je ti známo? A že dneska lidi umíraj většinou v nemocnicích, když dřív umírali doma, to taky? Celkově degenerujem, ne že sme pokrytci. Mimochodem, manželé Stodolovi... Že Mengele byl doktor, to je ti známo? Podle týhle logiky by každej učitel byl pedofil, každej doktor vrah... Ptákovina.

glassy glassy... Jedno mi pověz - proč je na světě vůbec skupinka lidí, kteří odmítají vlastní přirozenost, zavírají oči před přírodou, evolucí.... Že lze nadřadit ideologii nad biologii, sny nad skutečnost. Chápu (a podporuju) wellfare - ale nalhávat si, že mě příroda (bůh - vyber si sama) stvořila jako bíložravce??? To je trošinku mimo....

P.S. Jiná věc je, že nadužívání živočišných bílkovin je katastrofální. Že málokdo se smíří s představou, že přirozené (a humanoidnímu tělu vlastní) je zbaštit flákotu dvakrát až čtyřikrát do měsíce (zhruba). Hamburgerová společnost tohle asi nikdy nepřijme, ale přivádí mě to na myšlénku, že "vegetariáni" by se spíš měli snažit přesvědčit okolí o nutnosti stravy vyvážené, ne překlopené do opačného extrému...

(aby nedošlo k mýlce - jsem klasický příklad nadužívače masa...)

Jerry_Shit
25. 08. 2005
Dát tip
Reccared: Jsem rád i za Tvůj názor, jelikož jak jsem uvedl slova Erazima Koháka: "Všichni ji potřebujeme pročíst, promyslit, prodebatovat - a pak ovšem také KRITIZOVAT, aby se stala opravdu podnětem celkové změny postoje a ne jen kultovní knihou zdravé výživy." Je dobré už to, že sis to vůbec přečetl a napsal na to svůj názor. Šlechtí Tě i to, že sis vyhledal o Singerovi informace, to už je známka toho, že Tě to nějak zaujalo. I když... - i kdyby to nebyl jenom bulvár, který se snaží psát kdejaké "špinavé" senzace a nevynechá ani soukromí a rodinné vztahy (které ostatně můžou být každému u prdele), je dobré už to, že tento člověk začal přemýšlet o lepší cestě (ač není vůbec snadná a jemu samotnému se ještě nepovedlo po té cestě jít). Důležité na tom je to, že to, co on napsal není pouze utopické či katastrofické dílo, ale holá skutečnost! A pokud si to někdo (nemyslím teď Tebe) nedokáže v hlavě srovnat tak, jako nejen Singer, ale před ním spousty jiných jako Diogenes, Leonardo, Tolstoj, Maeterlinck, Shaw, Kafka a další (proto jsem uváděl ty citáty, aby bylo patrné, že Singer není jediný, kdo to tak cítí), tak ani nepochopí o co tady vlastně jde. Jinak nikomu nechci vegetariánství vnucovat, záleží na každém, jak se rozhodne, pouze mi jde o to lidi informovat, že je tu takováto cesta, po které neteče krev a nedýchá z ní strach a bolest, která sice obnáší nějaké oběti, ale rozhodně člověka netrýzní, ba naopak - prospívají mu. glassy: Děkuji Ti za pěkný názor, udělal mi radost. Třeba to o těch jatkách, o nemocích, atd. Líbila se mi věta: " A to kuňkání o potřebnosti masa je nesmysl." - s tím také souhlasím. Ještě chci doplnit jako příklad naše nejbližší příbuzné - lidoopy. Většina jídelníčku např. goril nížinných se skládá z plodů rostlin, ořechů, atd. Naše trávicí soustava i náš chrup jsou téměř totožné. KikiRiki: Díky Ti za vyčerpávající ohlas a názory. Fandím Ti, aby ses jednou mohl koukat na ty němé šupinaté tváře stejně jako Franz Kafka. :-) ...a u osvěty samozřejmě zůstanu. :-)

papouch
25. 08. 2005
Dát tip
to je fšechno krásný, ale řízek je řízek!!!!

Jerry_Shit
25. 08. 2005
Dát tip
Taky mám rád řízky - sójový. :-)

blbost umějí zvířata hrát hokej? neumějí, takže nemají žádná práva a svobody

Jerry_Shit
24. 08. 2005
Dát tip
Jaromír_Jágr: život není jenom o hokeji... tralfamadorian, glassy: Děkuji, že jste si to přečetli, a jsem rád, že vás zaujal.

život je hokej - zkus mi to vyvrátit nebo si snad myslíš, že ty koláče budou bez práce?

Jerry_Shit
24. 08. 2005
Dát tip
Já se bez hokeje obejdu a taky žiju. A na koláče si taky vydělám.

a proto jsi ty Shit a já milionář s kurvou na každém zlomeném malíčku

Jerry_Shit
24. 08. 2005
Dát tip
No vidíš, a já bych s tebou neměnil ani za nic...mám úplně jiné hodnoty...ale hlavně že jseš šťastnej, přeju ti to, Jardo. :-)

ts, moje hodnota činí několik miliónů dolarů ty nestojíš ani za zlámanou grešli moc dobře vím, že hodnoty nemáš ideály nejsou hodnoty

Jerry_Shit
24. 08. 2005
Dát tip
Peníze jsou hodnotou omezenej nafoukanejch lidí...

peníze jsou uchovateli hodnot, rozumbrado nebo snad máš lepší formu? tvý hodnoty nevidim..

Jerry_Shit
24. 08. 2005
Dát tip
Tak to máš blbý.

zamyslím se nad tvým názorem...hm

KikiRiki
24. 08. 2005
Dát tip
Reccared : Myslím, že vyvracet myšlenky a činy skrze minulost není zcela rozumné. Nemůžeme přeci popírat vývoj, skutečnost, že člověk se neustále zdokonaluje ve své citlivosti vůči okolí a snaží se nalézat nová, nekonfliktní řešení - a právě toto poznání a zdokonalení je mu životním smyslem. Ano, naše rodová linie se sice z větší části vybudovala na mase, ale z toho neplyne, že maso je nezbytnou a nenahraditelnou součástí potravy. Spíše bych z toho odvodil fakt, že člověk ve své minulosti nebyl schopen vypěstovat si dostatečný a druhově pestrý rostlinný sortiment. Maso je pozůstatkem dob nouze a utrpení, kdy nebylo mnohdy jiného zbytí, než pro přežití vlastní obětovat život druhého. Jsem neúplný vegetarián – neúplný pro to, že občas jím ryby, avšak to že jím právě jen ryby a ostatní živočichy ne, neznamená, že jsem si na tyto němé šupinaté tváře zasedl, jediné, co to pro mě znamená je fakt, že žiji v prostředí, kde někdy není snadné pohledat takovou potravu, která by mě přes den zasytila, znamená to jen tolik, že vegetariáni stále nemají dostatek možností se plnohodnotně najíst, neboť v některých obchodech, rychloobčerstveních a restauracích holt na nás uvědomělejší stále nedbají. Až si budu moci koupit sójový karbanátek i v obyčejném rychloobčerstvení, tak poskytnu svobodu i rybám. Můj přístup k lidem jež jedí maso je tolerantní, ovšem vždy je kombinován s jedinou otázkou : „Dokázali by jste to zvíře zabít?!“ Valná většina lidí mi odpovídá, že něco takového by nikdy nesvedli – u takových odpovědí jsem naplněn smutkem, nikoliv zlobou, jsem smutný neboť takový člověk v sobě nemá špetku vůle, odvahy a síly, aby žil v naprosté koherenci se svými názory a myšlenkami. Takový vnitřně rozhádaný člověk spíše propadá depresím, než-li uvědomělý vegetarián, který je naplněn radostí už jen z toho, že se dokázal vzepřít konvencím a naplnit své vnitřní přesvědčení. Pak jsou lidé, kteří maso jedí a dokáží i toho králíka, rybu či prase zabít, vykuchat a všelijak připravit. Takové lidi respektuji a jediné co mohu, je s nimi na toto téma pohovořit. Pokud zůstanou u svého zabíjení a u svého masa, tak jim ničeho nezazlívám a pouze připustím, že jsou holt z jiného soudku než-li já. K vegetariánství společnost nespěje jen skrze filozofii, ale i skrze ekonomii a ekologii. Kupříkladu na vykrmení jedné tuny živočišného masa padne desetinásobek – tedy 10t obilí, a to prosím nemůžeme ospravedlňovat tím, že maso má 10x vyšší energetickou hodnotu než obilí, neboť od takové ospravedlnění by bylo až krutě lživé. Všechny „koncentrační tábory“ pro zvířata jsou také nepřehlédnutelnou ekologickou zátěží, která se netýká jen půdy a podzemních vod, ale i naší atmosféry, kde se díky vysoké produkci methanu vytváří skleníkový efekt. Dále souhlasím s Glassy, že chov zvířat lidem přináší i četná zdravotní rizika. Ohledně pana Singera, jeho životopis ani politické názory sice neznám, ale z toho co jsem se o něm mohl dozvědět zde, usuzuji, že není obyčejným psychopatem, nýbrž zcela normálním sociálně smýšlejícím člověkem. To, že připouští život bohatých na úkor chudých jej jedině chválí, neboť se nestydí nazývat věci pravými jmény. Bohatý člověk, který se domnívá, že se mu peníze hromadí jen tak sami od sebe, aniž by za nimi stála práce druhých musí být nadmíru naivní. Snad bych mu jen vytkl, pokud je to tedy pravda, že nežije dle svých sociálních názorů a schovává se za většinu, možná se vyčerpal bojem za osvobození zvířat, či je mu za těžko vzdát se přepychu, v takovém případě by měl být upřímný a nemít silná slova, když on sám nemá dostatek síly na to, aby šel příkladek. Ale tím se nebudu zabývat, neboť se opírám o neověřenou informaci vzešlou z jednoho zdroje. Děkuji Jerrymu za tento příspěvek a doufám, že tímto jeho osvěta nekončí, nýbrž je to jen jeden z mnoha krůčků!

KikiRiki
24. 08. 2005
Dát tip
Glassy: Nu, a co Ti v tom brání milá Glassy? Myslíš snad, že když něco opravdu chceš, tak se Ti to nesplní? Člověk dokáže vše na co jen pomyslí - stačí jen opravdu chtít, věřit a nescházet z cesty:o)

"Zvířata jsou automaty"..bych řk že i lidi..ale o tom až jindy:) Každopádně zajímavej článek

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru