Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pozvracela jsem motýla - PITVA

01. 10. 2005
4
0
3475
Autor
kokolaking

takže jen krátce. forma měla být přehledná, nikoliv krásná. výtky typu hrubka sem, čárka tam neberu. článek je spíše souhrnem postřehů a polemických otázek o podstatě havrančina díla a osobnosti. Domyslete si, co chcete, dělejte si vývody, jaké chcete, myslete si, že kokolakingovi hrabló. Všem, kteří budou namítat, že kritika není konzistentní, navrhuji, aby mou práci přijali jen jako shrnující článek k dosavadní Havrančině tvorbě. (opět značně nedokonalý. Někdo bude křičet, že se snažím do kontextu podsouvat něco, co tam není. Je mi to srdečně jedno. A NÁ ZAVĚÉÉR MÓŽNA VYVSTÁNE OTAZKÁ, PRÓČ. PRÓTO, ŽE\'S MĚ DOSŮD NÉODBLOKÓVALÁ.

1. Havranko, tohle je opravdu krok vedle. Nazval bych to Havrančiny stokrát recyklované myšlenky

2.

 

a) Pozvracela jsem motýla

(promiň tvorečku, já nerada).

Mé myšlenky, které se mi draly na jazyk, mu přilepily křídla k zemi.

Ptačí lep dáveného jmelí.

Horečka omladnic

 

-expozice k hl. tématu

- z textu se dále dozvídáme, kdo motýl je. Zde to není podstatné. motýl byl pozvracen - jak duševně (aneb co vyhrábnem v popélišti), tak zřejmě i fyzicky (pro další běh básně)

- a opět přírodozpytný leitmotiv slovníku. Proč horečka omladnic? Zřejmě leitmotiv potratu (viz Hrůzy z vysavače)

 

b) Půjč mi prvorodičko placentu.

Přiložím si jí na svou znetvořenou tvář.

Možná se s ní zahojí i moje srdce.

 

- tohle mi připomíná Parsifala, ale jen tak na okraj, protože to s tím nemá nic společného.

- že by víra v psychické očištění od traumat z dětství skrze vlastní mateřství? Čí bylo to, které rány vytvořilo?

- opět mi zde přichází na mysl leitmotiv potratu

 

c) Předloktí v krvi, jako ta patnáctka na šestce, která si přetnula žíly a pak se v šestým měsíci oběsila na kříži, co hrdě nosila na svým labutím krku.

(Ten kříž jí vnutily jeptišky, co sem furt dolejzaj lovit duše.)

 

- leitmotiv víry, křesťanství (viz Patero), dále jeptišek (ibidem), sebevraždy (Zápočet)

- stěžejní motivy celého Havrančina literárního díla i literárního života, s nimiž je tak obsedantně spjata

- povšimněte si prosím „labutím krku“ – nalézáme zde klasické přírodozpytné metafory, sice již poněkud vybledlé, ale zcela typické. Proč jich autorka používá? Snad se za nimi neskrývá? A pokud ano, co?

- znovu se ležérně mluví o „strašlivých“ věcech medicínských, snad za účelem šokovat, abychom viděli, jak jsou ty strašlivé vrány (jeptišky, n’est-ce pas?) zlé. Aby nás to bouchlo do nosu. Běžný Havránčin naturalismus, co víc dodat (viz Zápočet)

- tato sloka je ovšem naprosto zbytečná, máme jí zde jen tak, aby nám křesťani neusnuli na vavřínech. Takováto strukturální záležitost není v autorčině díle bezprecedentní (viz celé incestní pasáže z Hrůz z vysavače, zde ovšem slouží přibližně ke stejnému účelu, jako výše zmíněný naturalismus). Redundantní pasáže lze najít i v Pateru, které není kompaktní jako např. Skautíci či Zápočet.

 

d) Dítě čeká dítě

Masturbace při menstruaci

 

- šokující slovník

- jak bylo kdesi uvedeno, bývá v mnoha případech soulož pouze masturbací ve vagině ženy. Ovšem mladá bioložka by v tom případě měla vědět, že během samotného krvácení je šance na oplození téměř nulová

- anebo zde můžeme vystopovat potratový leitmotiv (krev při zákoku, např. kyretáži)

 

e) Bezhlavá volavka.

Ta, která lovívala v rybníku u krematoria, padla do popela.

Svůj k svému.

Potloukla si křídla (chromniklové klouby totiž nehoří).

 

- a další personifikace, kdopak je to tentokrát? Někdo, kdo zjevně potřeboval endoprotézu

- autorka v kritikách pod dílem uvádí „Skrátka tím P.S. jsi se, ač nevědomky, surově a necitelně trefil do věcí, o kterých nejspíš ani nic netušíš. Celý ten oddíl o volavce popelavé lovící ryby, ..u krematoria... mělo v sobě jistý vazby i na jiná díla i písmáky a vůbec.“ Zde interpretací posloužit nemohu, ale zajímalo by mě, copak v té PSce bylo.

 

 

f) Maminko, mají pipinky na věčnosti také věčné popeliště?

Co tě to jen napadá, holčičko moje?

 

Rubínová červeň chladnoucí v sychravosti podzimního rána.

Jo, jedna jediná rána (6,50 Kč za patronu) stačila, aby jí v letu ustřelili hlavu.

(Aspoň nebudou v pečínce chroupat broky.)

Ale volavky jsou cítit po rybině.

To pohlaví občas taky, a přesto si ho v zatmění smyslů milenci navzájem vylížou.

Jak talíře na štědrovečerním stole (pozor na kosti, rády se staví v krku).

 

- styl drsný, před čím se to skrývá?

- kontrast sexu a smrti, kosti mohou představovat falický symbol

- ztracené iluze mladé dívky? (maminko…, nebudou chroupat…)

- dozvídáme se, jak se to vlastně stalo. Jak došlo k početí. Sestřelená volavka (cena prezervativu?) -> hlava ustřelená -> rybina -> pohlaví -> kost

 

g) Brouzdala jsem nahá obilím, plašila koroptve a pila jejich vejce.

Živila jsem jimi to moje v podbřišku, které mě dnes poprvé koplo.

Víš proč chodívají holky čůrat ve skupinkách?

Našla jsem na půdě v košíku svůj školní batůžek.

V penále dopisy příběhů prvních lásek.

Odepjala jsem z něj plyšového Rákosníčka a připnula ho na dětskou postýlku,

aby hlídal nenarozenou vílu, co mi tančí v břiše.

Vodnář otočil kohoutem.

Skřípěla rez.

Já vím, že tě rajcujou zrzky. Pihatý a modrovoký.

Do tý doby, než promluví.

 

- přírodozpytný leitmotiv

- leitmotiv roury– první výskyt

- opět motiv ztracených iluzí

- poslední dva verše jsou metempsychózou autorky do postavy mladé dívky (ostatně celý příběh působí silně autobiograficky. Havranka kdesi v kritikách uvádí, že to z ní vyjelo spontánně, jako námět na povídku. Pánové, uvědomte si, že zde jednáme s čirým výpisem téměř z hlubin podvědomí, se syrovou, nezrafinovanou duší)

 

h)

Kope mi do močáku, ale já jí přesto šíleně miluju.

(Počkej až se bude drát ven.)

Hysterčíš holka, řekla jsem dnes ráno zrcadlu a nechala v koupelně horký déšť, aby…

Prší víš?

Smály jsme se obě. Cítila jsem uvnitř tvojí radost.

A já budu ještě několik dalších měsíců to všechno okolo tebe,

Má havranuško

(Snad budu mít dost mlíka.)

Venku za sklem dubnová plískanice. Jakási žena si pyšně nese tiše vrnící košík. Moje maminka.

 

- viz čůrání ve skupinkách (g)

- proč se zde vracíme k matce? (srovnej b – ne toho Parsifala, to pod tím) A v dubnové plískanici? (viz věk autorky)

- srovnej též Hrůzy z vysavače

 

i) Motýli jsou moc krásní, ale nesmí se jim dívat lupou do tváře.

A né že byste jim vypálili oči z hlavy slunečním paprskem.

V noci jsem na svit baterky a rozprostřenou deku chytla lišaje.

Lechtal mě sosáčkem na tváři.

(Po prázdninových nocích bývávají pak ráno ve škole afty.)

Zmáčkla jsem mu zadeček a napíchla jsem si ho na špendlík.

Tady v tý krabičce manželství ti nikdo nesfoukne prach z křídel, ale přesto a právě pro to nebudeš už nikdy lítat v povětří.

Pověsím si tě na stěnu ložnice, a do oken záclony snů,

 co jsem je háčkovala svými dívčími přáními.

(Přesně podle příručky Praktické dívky.)

 

- viz (a), též pod kritikami, motýl je partnerem hrdinky (to ostatně vyplývá ze zbytku textu)

- leitmotiv zklamání (poslední dva verše)

 

j) S kožíškem urousaným v ranní mléčně bílé rose

vonící syrovostí vstavačů na louce.

Teď už zase jarní.

Tohohle klíštěte se jen tak nezbavíš.

Nechala jsem tě dávat tam, kam to patří. Hluboko (aby měly kratší cestu).

V ranní plískanici lásky doznívá pleskot netopýřích křídel.

Neodbytná topornost.

Dej pozor, ať si nevyšťouráš ven svý budoucí potomky. V hnízdě na ně dnes totiž cosi čeká.

 

- první dva verše opět zbytečný eroblábol (viz Vysavač)

- vlastně všechny verše

 

k) Vzpomínáš, jak jsme vlezli do sklípku s vodoměrem?

(Prý že mi něco ukážeš…)

Odklopils víčko, a mě se protočily panenky.

To ze svíčky kapající vosk, co mi teče po rukou (horký, ale přesto nepálí).

Otírali jsme se zápěstími navzájem ve slabinách a očichávali.

Tvoje vůně mi vydržely na polštáři skoro týden.

A mladičký kohoutek kokrhal před klukama ve vikýři hasičárny

(ten den jsi totiž vylétl o bidýlko výš než ostatní a byl jsi na to patřičně pyšný).

Pračka tě připravila o ty bílé památeční kapesníky,

co jsem do nich krvácela pro první hlubokou lásku.

Už to nebude tak dlouho trvat, a příliš se nevyspíš.

Tatínku.

Malá řvoucí víla se opět dožaduje prsu.

 

- leitmotiv roury

- opět zbytečné personifikace a rádoby vilné pasáže

- leitmotiv kapesníčků (viz Hrůzy, též některé kritiky k Pozorovateli)

 

Co z toho plyne?

 

1. Příběh vypráví bezesporu o mladé dívce, která je víceméně svedena a v záchvatech vášní otěhotní. Flirtuje se zde znovu s motivy potratu a sebevraždy, jako možného řešení. Nakonec se ovšem dotyčná rozhodne dítě donosit, neboť objevuje radost z mimina.

2. Prostředky jsou klasicky Havrančinské. Nalézáme zde zcela zbytečné erotické pasáže halené do pláštíku „originálních“ metafor. Ostatně jako vždy. Autorka se kdesi obhajovala, že jejím cílem je (přibližně) co nejvíc odhalit život, popsat jej až na kost. Tohle zde ovšem už jednou bylo. Znovu a v obvyklé mohutnosti objevujeme ptačí a jiné přírodopisné personifikace. A já se ptám proč; nevím, potřebuje-li za ně autorka skrývat sebe samu (z jakého důvodu?) anebo považuje lidi jen za trošku plešatější opice (tomu by nasvědčovala jednak povídka o Skautech, jednak ironické poznámky na sentenci „pán tvorstva“ kdesi v kritikách).

3. Co je ovšem nejzajímavější je provázanost tohoto příběhu s příběhem samotné autorky (komentář ke g, b, h). Proč se projektuje do příběhu své postavy? Snaží se snad před něčím uniknout? Z něčeho se vyléčit (napadá mě ta pičárna s Parsifalem, ale toho si nevšímejte)?  

 

Abychom vše shrnuli

 

1)      proč se Havranka5 projektuje do své postavy? Aneb myslíte si, že to Havranka se zálibou v Ich formě přehání? 

 

2)      proč neustále užívá personifikací?

3)      Jaká je její církevní empirie? (ale ano, nacpěme si to sem)

4)      Proč se neustále snaží písmáctví šokovat (též její sms válka)?

5)   Jaký mají význam neustálé erotické pasáže? (a prosím bez výmluvy o zavděčení se slintajícímu Písmáctvu - velcí autoři se přeci ke kompromisům nesnižují)

6)   Bude se hlavní mužský hrdina opět jmenovat Filip?

 

 

Jistě, že to není vše, ale už jsem tím strávil až příliš času. Na závěr prosím formalisty, aby se nenavážely do formy mého příspěvku. Co se vydedukovat nabízelo jsem vydedukoval. Zbytek si udělejte sami. Je to především pobídkou k samostatnému myšlení.


Petr_Pan
08. 11. 2005
Dát tip
kytiii> dík za objasnění tohoto. co si myslím o havrance já, jsem už někde psal. měj se báječně

Kytiii
07. 11. 2005
Dát tip
rozhodně Havrance do řiti nelezu, neboť takováto činnost by vypadala nejspíš takto: Havranka je úchvatné stvoření, jejíž názory jakoby vypadly z mé vlastní hlavy, jen kdybych byla inteligentnější... jen jsem svobodně obhajovala její právo na názor (se kterým ale současně nesouhlasím, ale to je mezi námi)... a ňufat nemusíš, neboť nesnáším psíky se smutnýma očima, co za člověkem lezou jak ocásek...

Petr_Pan
30. 10. 2005
Dát tip
kytiii Ti tady jen leze do řiti - to pro mě moc váhu nemá ( kytiii> avi ze slušnosti + ňuf )

Petr_Pan
30. 10. 2005
Dát tip
+ shazuješ se, jen co je pravda ( omlouvám se - až teď jsem zaregistroval avi od reccared )

Havranka5
27. 10. 2005
Dát tip
Petr_Pan - pokud má mít tvoje tvrzení nějakou váhu, měl by jsi ho zdůvodnit, jako to udělala kupř. Kytiii.

Petr_Pan
15. 10. 2005
Dát tip
havranka je prostě blbá. nic víc k tomu. tohle mi přijde zbytečný

Florencie
10. 10. 2005
Dát tip
Já nevím.. Tyhle kritiky.. Ať si každej píše co chce, vždyť je to jenom o vypovídání a vydání se a ať se to líbí komu chce..

a2a2a
09. 10. 2005
Dát tip
Kokolakingu, teď už vím, kdo jsi a slibuju, už si dám pozor. Kytičko, potvrzuješ mimo jiné, že tato diskutabilní báseň nůže být vnímána jinak právě holkama a ty by ji mohly i měly rozumět snázeji. A Kokolaking vykonal prospěšnou práci, byť je názorově jinde.

kokolaking
09. 10. 2005
Dát tip
Vidějó? "Té síly díl jsem já, jež, chtíc páchat zlo, vždy dobro vykoná."

Kytiii
08. 10. 2005
Dát tip
Havranka a její díla jsou jako olivy - buď je nenávidíš, nebo se po nich můžeš utlouct... a já olivy zbožňuju... Návdavkem toho se všechna její dílka dají číst bez uzardění, že dotyčný Písmák neabsolvoval první pomocnou, zaujmou, že je musím dočíst až do konce a ač s jejími některými názory nesouhlasím... tak jsem velmi ráda, že Havranka nějaké své názory má a není jen další tupou ovcí ve stádu primitivních přejímačů hloupých neověřených informací... a jestliže se jejím dílem někdo zaobírá tak daleko, že z toho vzešla tahle pochybná recenze, pak není právě toto ten nejlepší důkaz, že někoho oslovila? Sračkoidní dílo nedočteme do konce, natož abychom k němu psali kritiku, ne? Toť nejspíš vše... Jinak kritika je to nejspíš průměrná, ale jako nekritik to nedokážu objektivně posoudit... Havrance hodně zdaru

Kytiii
08. 10. 2005
Dát tip
ještě avi - zmíněné

kokolaking
08. 10. 2005
Dát tip
z tebe bude kytii za chvíli ještě větší spammer, než jsem v těchto pohnutých dobách já:))) tohle není přímo kritika, ale to je vcelku jedno. nyní.

Ariela
06. 10. 2005
Dát tip
nahodou...Havranka je chutna... je ako reality show alebo bulvar...vulgarna, prazdna, radoby kontroverzna.... ...vsetci nadavame...vsetci sledujeme :))))

kokolaking
06. 10. 2005
Dát tip
ták chystá se reakce. 1. a2a2a - K otázce mé identity; tobě asi neřekli, co se stalo s tvým otcem? 2. havranko, víš že z tebe mívám občas závrať? Bystřejšího a poťouchlejšího člověka těžko hledati.

Havranka5
04. 10. 2005
Dát tip
Havranka není král kofoly pročpak si to myslíte? vždyť jsem úplně jiná omlouvám svou pýchu, i sebe sama, ale jste mimo jako kofola při rozboru mojí povahy i tvorby díky a2a2a za zastání co jsem si (trošku záměrně) navařila, to si budu muset slízat... sama kost mám, už od čtrnácti tu samou... právě proto tip za to, že na mě ještě nikdo žádnou recenzi nikdy nenapsal

rjGee
03. 10. 2005
Dát tip
jo. bude to tak a2a2,

Smetiprach
02. 10. 2005
Dát tip
Výborně, to je jak kdyby Lyryk potratil... :-)))

a2a2a
02. 10. 2005
Dát tip
Tato tvá kritika je rozborem spíše tvé osobnosti než konkrétního díla Havranky.

kokolaking
02. 10. 2005
Dát tip
a2a2a: Tím je víceméně každá interpretace, neboť každá je nějakým druhem průsečíku světa interpretova a světa autorova. Osobně mi tak vůbec nepřipadá, ale ocením další podněty z tvé strany této záležitosti se týkající. smetiprach: kdýž sté sí Péruna necháli poprávit...

kokolaking
02. 10. 2005
Dát tip
a propos cosés o mněé dozvěděl?

hastrman
02. 10. 2005
Dát tip
zkus jí sehnat nějakou pořádnou "kost" a uvidíme, jestli s tím přestane :-)))

hastrman
02. 10. 2005
Dát tip
a avi sakryš :-)

a2a2a
02. 10. 2005
Dát tip
Obávám se, že to nemá smysl. Pokud budeme mít spolu možnost setkat se na nějaké akci, určitě si v klidu pohovoříme. Havranka5 je možná svými kritikami provokatér, osobně jsem s ní pár takovýchto zkušeností udělal, ale myslím si, že to myslela dobře a měl jsem z ní dobrý pocit. Báseň, o kterou tady jde, se mi líbí, napsal jsem proč, má zřetelného ducha, tvá kritika mi připadá zaujatá. Není náhodou, že báseň vyprovokovala tolik tak výrazných záporných reakcí. Mám dojem, že jste mnozí hodnotili spíše autorku než její dílko. Pokud to tak není, tak se omlouvám. Ale nechci se tady rozepisovat. Pokud budeme mít příležitost, určitě si věci vysvětlíme lépe. A nakonec, vůbec bych se nedivil, kdyby pod nickem kokolaking byla autorka sama. Odpovídalo by to jejímu stylu.

rjGee
01. 10. 2005
Dát tip
..no jasný!!! souhlasím s Tebou. Její neustálá rozpolcenost v projevech dámy a inťošky na jedné straně a lascívní mrdny na straně druhé. Osvěžující espritní schizofrenie života. Začínám se do ní zamilovávat...

rjGee
01. 10. 2005
Dát tip
Jinak pochopitelně za Tvoji vysoce osobní angažovanost, hraničící s vábením na jedno pozoruhodné tykadlo - to jejich TUCTUCTEETEETEE.. :-)

Kunna
01. 10. 2005
Dát tip
je to fakt vtipný, dobrej nápad co tu sem těch pár hodin tak tohle mi přijde nejlepší, to letí

Delahaye
01. 10. 2005
Dát tip
kurňa, proč si s tím troch nepohraješ ? jak graficky, tak obsahově ? blbě se to čte, jinak chvályhodný počin

Vojcek
01. 10. 2005
Dát tip
Mám rád Benátky. Jen to čtení z Bible do hodin rytmiky nepatří.

kokolaking
01. 10. 2005
Dát tip
D: neápomínjé, žé sú staléj kokoláking. I když vím, že by to bylo potřeba, nemám zájem do toho investovat tolik času - tohle vzniklo přibližně za 1,5h. Obsahově je to vážně spíš prefabrikát, ale jak už jsem řekl, čas je čas. Alespoň to poskytuje tej réferencé. Na zpřehlednění? No, něco s tím provést mohu

Delahaye
01. 10. 2005
Dát tip
go on .-)

kokolaking
01. 10. 2005
Dát tip
avi

Elyanne
01. 10. 2005
Dát tip
nedotazeny, ale i tak moc dobry

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru