Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vánoční stromek

16. 08. 1999
0
0
630
Autor
Kmínek

Řekl jsem si, že když mi to v té hlavě leží, zkusím to dát na papír ...

Vánoční stromek Představte si tu krásnou atmosféru doznívajících vánoc, několik dní po tom Štědrém, pravda, všechny dárky již rozdané a těch několik posledních vzadu pod stromečkem čeká už jen na členy vzdáleného příbuzenstva. Sami jste jich kupu rozdali, naplněni tím příjemným pocitem z radosti druhých, často také uspokojením z levného pořízení těch milých drobností. Kdesi ve skrytu duše možná ovšem dřímá úlisná nespokojenost z dárků vám věnovaným. Každoroční příděl ponožek, zubních past a tolik potřebného vybavení domácnosti samozřejmě potěší, kdo by také odolal tomu vřelému úsměvu svých blízkých, ale chtěné prezenty to prostě nejsou. V těch několika volných dnech jste se s tím ale již úspěšně smířili a s předtuchou dalších Vánoc, a s myšlenkou, že to možná konečně vyjde, jste se poddali sváteční pohodě. V těchto dnech je na programu většiny rodin ta sladká povinnost konzumace všech nejrůznějších druhů cukroví a jiných vánočních pokrmů, sledování televize, čtení nových knih a spousta dalších poklidných aktivit. Prostě pohoda. Pravda, pokud bydlíte jako já v panelovém domě, je možné, ba dokonce pravděpodobné, že se vám tuhle pohodu pokusí některý ze sousedů (ač třeba neúmyslně) překazit. Žiji zde již osm let a stačil jsem si zvyknout na různé libůstky svých spolunájemníků. Tak například už mě nevyvede z míry, když nefunguje světlo na chodbách, výtah či vchodové dveře. Beru jako fakt, že některé nájemníky prostě baví tyhle věci uvádět v nefunkčnost. Maminka, která neustále omlouvá svého mladého, na svůj věk dosti nevyzrálého syna, jenž obohacuje stěny nejrůznějšími barevnými kolážemi mě nepřekvapí a jsem srozuměn i se zvykem svého postaršího souseda hrát na tahací harmoniku. To, že bydlí o dvě patra níže rozhodně není na překážku poslechu jeho víkendových koncertů. Zdi jsou tenké a harmonika hlasitá. Zjistil jsem, že během vánoc za ním jezdí příbuzní, má z nich samozřejmě radost, a tak mám příležitost slýchat harmoniku častěji. Osobně proti němu, ani proti jeho hraní nic nemám, nechávám na vašem soudu nakolik to muže být nepříjemné. Netvrdím ovšem, že jsem nějaký ideální soused. Sedíte vtom roztomilém nicnedělání třeba před televizí a najednou vám za oknem proletí vánoční stromeček. Urostlý zelený smrček. Tak přesně to se vám může stát, pokud budete mít za souseda mne. Nevím, jak byste reagovali právě vy, ale když si představím si své spolunájemníky, náramně se bavím. Takhle to u nás v rodině funguje už nějaký pátek. Smrček opadá, a tak abychom neudělali nepořádek jak v bytě tak v domě, vždycky jej raději házíme z okna. Sejdu dolů, a když matku ujistím, Že rozhodně nikdo nejde, v několika rodinách se možná odehraje zmíněná scéna. Nutno podotknout, že bydlíme v pátém patře a stromek tak stačí nabrat slušnou rychlost. Vůbec vše spjaté se stromečkem je u nás v rodině obestřeno zajímavostmi. Jako malý chlapec jsem s notnou dávkou invence prohlásil, že živý strom nepotřebujeme a abychom ušetřili, pořídíme si umělý. Nemohlo to dopadnout jinak, než že pravidelně každý rok vynesu tu umělou náhražku z komory a netknutou ji po měsíci zase vrátím. Vždy zvítězí kouzlo Vánoc a s ním i potřeba toho stromečku skutečného. Někdo může namítnout, že kácet mladé stromky pro několikadenní parádu je zbytečné, či dokonce proti přírodě. Vím, ale ruku na srdce, je spousta daleko horších věcí které na ni pácháme a stromek k vánocům prostě neodlučitelně patří. A ta příprava je kouzelná. Rozhodně bych vám doporučoval koupit si někdy veliký stromek a zkusit ho postavit v malé místnosti. Tak to rok od roku vypadá v našem pokoji. Narážet na velikost starších panelových bytů je zbytečné, pravděpodobně to znáte. A já se stejně zase neovládnu a koupím pořádného dlouhána. S pilkou v ruce pak dlouze bojuji za jeho zasazení do stojanu. A pak, když konečně stojí, chvíli si ho jen tak prohlížím a říkám si, že mu to zase moc sluší. A žárovičky. Tisíckrát jsem byl varován, že žárovičky mohou být neutažené, některá může nefungovat, a že je mám nejdříve raději vyzkoušet. Pravidelně potom ovšem obcházím světélko po světélku a dotahuji a vyměňuji. Je to zmatek. Konec ovšem korunuje dílo a když zazáří na Štědrý večer, vím, že ten zmatek stál zase za to.
mike
20. 08. 2000
Dát tip
Příjemná a pohodová povídka. Tahacího harmanikáře sice z vlastní zkušenosti neznám, přesto jsem se príma bavil. Díky.

Anonym
26. 08. 1999
Dát tip
Doufém, že jsi již vyrostl..... NIA

Saša
17. 08. 1999
Dát tip
Bydlíš v paneláku jen osm let - to ti závidím
předtím jsi bydlel v domku (?) - jinak to nevidím
Bydlení v domku byl vždycky můj velký sen,
uprostřed haly vánočního stromku kmen,
ozdůbky, betlém i andělíčky
lehké je uschovat do krabičky
v domku se vždy místa najde dost
rozzáří vánoce o radost
Kde jen se berou tyhlety sny
když trávíš v bytě prázdné své dny
toužíš se ke hvězdám povznést
své sny chceš k reálu dovést...

slavek
17. 08. 1999
Dát tip
Vánoce... Období lásky, dárků, svornosti... A nejvíce sebevražd...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru