Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nůžky, aneb levný kůň pana Kantůrka

14. 10. 2005
0
0
1119
Autor
Raspberryk

Jedno dne jsem se dozvěděla, že staré pečivo z naší hotelové jídelny si bere náš stavbyvedoucí pan Kantůrek pro svého koně. Netušila jsem, že má koně. Každý ví, že Kantůrek je městský člověk a vlastní sado-maso salon v Košířích, ale že by vlastnil i koně..? Zeptala jsem se ho, zdá je to pravda, a odpověděl mi „Ano, koupil jsem si moc výhodně koně. Letos na podzim byli koně opravdu levní.“ Zarazila mě informace, ze koně mohou být jaksi hromadně zlevněni. Kantůrek mi vysvětlil, že se letos špatně urodilo obilí, tudíž bude dražší krmení pro koně. Takže se lidí koní zbavují a cena koní klesla. Zvýšením hodnoty obilí se snižuje hodnota koní.

Můj přítel jako ekonom mi vysvětlil, že z vědeckého hlediska věci mohou být substituty nebo komplementy. Substituty jsou předměty, víceméně vzájemně nahraditelné, například housky a rohlíky. Pokud se zvedne cena na jeden z výrobků, zvedne se cena i toho druhého. Komplementy jsou naopak věci, které se nenahrazují, nýbrž se používané současně, například magnetofony a kazety. Ty se na trhu chovají úplně jinak: pokud se zvýší cena jednoho z komplementů (magnetofon), pak cena druhého se sníží (koupí se málo magnetofonů, bude málo zájemců o kazety, jejich ceny klesnou) V opačném případě – zlevní se magnetofony, prodá se jich hodně, stoupne poptávka po kazetách, pak prodejce logicky cenu zvedne.

Tato zákonitost se však podle mě dá uplatnit pouze u věcí, chovajících se jako substituty nebo komplementy. Pokud někdo ale zdůvodní, že když chceme zvýšit tresty za zločiny proti osobnosti, musíme snížit tresty za majetkové delikty, připadá mi to jakoby vedení supermarketu prohlásilo, že vzhledem ke zvýšení cen na jogurty je nuceno snížit ceny desítiletých koňáků. Nebo že by stát disponoval omezeným počtem trestů a pokud chce přidat na jednou místě, musí ubrat na druhem…


AHED
14. 10. 2005
Dát tip
páni to je ale řečtina!!

plovárna
14. 10. 2005
Dát tip
Kantщrek :-))

Raspberryk
14. 10. 2005
Dát tip
Ježismarja!!! Ten krám! Už jsem to opravila

AHED
14. 10. 2005
Dát tip
Opravil bych gramatický chyby: s hlediska - z hlediska můžou - mohou a celkově tomu ani nerozumim, a ani to neni vtipný...

Je to ale zaujimavy postreh... stat sa asi neriadi vedou a tym co je spravne z hladiska teorie... stat je nevzdelany.

nihil
14. 10. 2005
Dát tip
mam pocit, ze som to uz niekde cital (a velmi silny), neviem presne ale nejakys hojne citany tyzdennik. ak je to tak, patrilo by sa napisat autorovo meno..alebo je sam pan autor na pismakovi?

Raspberryk
14. 10. 2005
Dát tip
To snad ne! Toto jsem napsana minulou sobotu jako domaci ukol pro pana Vernera na Literární akademii, dokomce jsem mu to ani neodevzdala, to musí být náhoda! Moje svědomí je čisté

nihil
14. 10. 2005
Dát tip
okej, okej....pocit...asi niekto pouzil rovnaky postup. skoda, ze neviem, kde to bolo...nejako by som to tu dorucil...ale to neva. hlavne ze ty vies...

Kandelabr
14. 10. 2005
Dát tip
se mi zdá že to nějak motáš divně všechno dohromady :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru