Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lepší úchyl za stromem než samota v klíně

Výběr: sidonia
19. 10. 2005
9
1
2844
Autor
Vihar

Lepší úchyl za stromem než samota v klíně.

Napsala ta, která do hloubky nepoznala ani jedno z toho…

 

Já jsem Barborka.

A ty se jmenuješ Anička, že jo?

Řeklo to sotva třináctileté děvčátko místo pozdravu.

Pokusila se pohnout.

Tisíce vzteklých mravenců se jí okamžitě rozeběhlo pod ňadry. V mraveništi ale neležela. Něco neviditelného jí přišláplo zpátky do bláta plného ostrých střepů.

Kdyby neměla od včerejška přeraženou stydkou kost, pochcala by se bolestí.

V hlavě jí vysokým tónem bzučelo. Jakoby jí neviditelný avšak všudypřítomný bodavý hmyz vysával svými sosáky mozek.

Chceš ukázat moje hračky? Pokračovalo to děvčátko v hovoru. Mám jich teď spoustu. Je ti chladno, viď? To přejde.

Taky jsem ležela tady v tom potoce.

 

Pomohla mu dovnitř. Ani vlastně nevěděla proč. Snad síla zvyku.

Přirážel naprosto přesně v souladu s tlukotem jejího srdce.

Ta pravidelnost a souznění tepotu života jí deptala.

Chvějící se podbřišek proti její vůli lačně polykal lepivě nahořklý sliz

zaplavující ve vlnách její nitro.

Topila se

Sama v sobě

V jeho přilnavosti.

Chtěla to ze sebe vyplivnout ven,

ale nedoplivla dál, než na svou tvář

napuchající po čerstvé facce od života.

Neměla přidrzle provokovat.

Rouhala se.

Ve verších.

 

Proč jen je orgasmus zcela nezávislý na lásce a citech?

 

Poslední, na co si vzpomíná, je to opuštěné nádraží v zatáčce, asfaltka a staré hrušně podél cesty.

Jsme teď nejspíš manželé. Ale já nechci, s ním ne… nikdy! Povídala si dál, jakoby pro sebe, ta holčička.

Přece, když se kluk s holkou vyspí, jsou pak manželé, ne?

Ta prostá dětská otázka jí naprosto vyvedla z míry. Kdyby to bylo jinde, smála by se na celé kolo pro tu její upřímnou naivnost. A holčička pokračovala:

Ale on tu není. Ještě ne.

Čekám ho.

 

Co to ta holka furt plácá?

Proč píšeš Aničko, že jsi sama, když každou ze svých básní věnuješ nějakému klukovi?

Já měla jen jeho. Bolelo to. Pak už ne.

Běž pryč!

Ty přece nechceš být sama?

Začínala mít pocit, že zešílela, a ta holka je jen plod jejího vlastního Já.

Barborčin hlas se nepatrně změnil.

Já bych tak chtěla umět psát básničky. Jako ty Aničko. A taky chodit do tanečních. Povídala jsem si o tobě s jedním člověkem, který šel okolo, víš? Nesl v ruce svazeček tvých básniček.

To jsou ty papíry rozházené okolo tvého těla.

A ona si myslela, že je to sníh.

Holčička se sebou trhla: Jdou sem nějací lidé…

Tak je přiveď huso! Na co čekáš? Až tady zhebnu?

Vybuchla v návalu nepříčeného a zoufalého vzteku.

Nevidíš, že jsem celá dolámaná?

Nemůžu. Oni jsou totiž ještě živý. Řekla Barborka stále stejným, nevýslovně teskným tónem. Já jsem umřela, protože jsem prochladla a vykrvácela.

Pobodal mě nožem do bříška, tady podívej.

A pak si stáhl slipy.

Prvního ledna.

Byl mráz.

Jak na Nový rok, tak po celý rok. Napadlo jí.

V tu chvíli si všimla dívčiných potrhaných šatiček. Tedy košilky a krajkovaných bílých kalhotek. Nic jiného na sobě totiž Barborka neměla. A jejích útlých nožek, bělejších než ty kalhotky.

Já jsem se nejspíš zcvokla…

Děvčátko mělo po celém tělíčku několik hlubokých řezných a bodných ran. Nekrvácely.

Co je to zcvokla? Zeptala se holčička.

Přitom se na ní dívala pohledem špatně oblečené panenky.

Když se nedočkala odpovědi, pokračovala dál:

…Ale vy jste silná dospělá žena, vy to přežijete, já nechci aby jste přežila, já tu nechci být sama. Prosím, neodcházejte zpátky slečno. Já, já tu nikoho nemám, ani kámošku, ani maminku. Samota moc studí…  tady uvnitř, víte slečno? A bolí.

 

Ta dívka mě snad prosí, abych umřela?!

 

Paměť se jí počala vracet. Snad to bylo tím pocitem v břiše. Jako by včera večer zhltla plný kelímek zkaženého rybího salátu a nemohla ho dnes ráno vyzvracet zpět. Nebo to tak páchnou ti raci, co se pozvolna slézají k jejímu polovyholenému klínu?

Skočil na ní v té zatáčce. Zezadu a nečekaně. Lapala po dechu (avšak orgasmus to tentokrát ještě nebyl).  Něco v ní zachrupalo. Kosti. Její. Táhl jí za nohu jako jateční zvíře. Slyšela sebe samu, jak naříká bolestí.  Pak jí pustil a nevýslovně pomalu obcházel kol dokola svou čerstvou kořist. Slyšela jeho kroky a cítila v každé buňce svého těla, jak si jí prohlíží.

Tohle nebyl (jen) chtíč.

 

Ty jsi viděla toho, kdo mi tohle udělal? Kdo mě takhle zřídil?

Viděla. Přikývla.

A proč jsi nekřičela? Proč jsi mi nepřivolala pomoc?

Nechtěla jsem být už sama. Samota bolí, tady, moc.

A taky studí, to už jsi říkala holčičko, problesklo jí hlavou.

Barborko.

Ta dotěrná holka snad čte myšlenky!

On ti neublížil. Přijdou si pro tebe, vytáhnou tě a vyléčí, a já tu zase zůstanu sama. Všichni mě litují, ale nikdo nemiluje.  Maminka teď celé noci propláče. Nemá to konce. Pro ní, ani pro mě. I když pro mě to už skončilo. Slýchávám jí až sem, k Vraňanskému potoku, kde jsem ležela, když mě rodiče našli. Už nedostanu ve škole vysvědčení, a není to moje vina, a kamarádky tu žádné také nejsou. Ty bývalé, co jsem měla za života a které chodí tady pořád okolo na autobus do školy, mě nevidí.

 

Aničko, chtěla bych ti otřít slzy, ale nemůžu,

protože jsi ještě živá, a já bych se o tvoje slzy ošklivě popálila.

Proč jsi mi rozkopala hračky?

Promiň, asi jak jsem padala z těch schodů. Nějak mi uklouzla ruka po zábradlí. Zvláštní, že ty schody nikam nevedly. Vybavovala si z hromady hraček tu deštěm promáčenou a sluncem vyšisovanou plyšovou chobotnici, která, když šlápla na její slizovité studené tělo, jí ovinula nohu chapadly a neodbytně se přisála.

Sestoupil za ní po těch schodech a sundal z ní ty plyšové polypy.

Jednoho po druhém.

Mrtvolky dětských hraček.

Tohle nebyly ruce úchyla, i když se o to sebevíc snažily.

 

Máte pravdu slečno, já zažila oboje, samota je teď horší. Vždyť já vlastně nejsem sama – mám tu ptáčátko. Vypadlo z hnízda a umřelo. A tak si můžeme spolu hrát. Pojďte, když půjdete se mnou, ukážu vám ho. Postavila jsem mu hnízdečko, aby mělo domov.  Víte, je moc důležité mít se kam každý večer vracet, a opravdu tam dojít.

Halekání hlasů.

On jí neublížil, on jí jen ukázal samotu. I toho úchyla, jak si ho přála skrze svou báseň, napadlo jí.

Teď už to znáš, dívko.

Hlasy se blížily.

Tak já už budu muset pryč, odhánějí mě…, tak pa.

Počkej! Chtěla ještě říct děvčátku, ale omdlela vysílením.

 

Do sluncem prozářeného pokoje vstoupil lékař. 

Jak se cítíte slečno?

Už líp, pípla do ticha.

(bylo jí příšerně)

To je dobře.

Jste totiž těhotná, slečno.

 

 


1 názor

Baziliška
14. 06. 2006
Dát tip
Připadá mi sprosté narážet tímhle stylem na něco, co se opravdu stalo...je to laciné. Přála bych ti to zažít:(( Je mi z toho blivno a smutno.

Vespa
08. 03. 2006
Dát tip
už jsem od tě přelouskala všechno, ale tohle... kde se to v tobě bere, čoveče? taková odpornost? příliš...zlé

pocit, nějakej pocit v mojí hlavě, kterej se nedá popsat. T.

Marcela.K.
02. 12. 2005
Dát tip
,,,jak to můžeš vědět...vždyť seš chlap...je to děs...a pak mám pustit dceru tancovat ? ...a do rána se zblázním strachem...T ti dám,ale asi nevím proč...

hustééé..... bože.....jak Ty to děláš tak autenticky?

Milly
23. 11. 2005
Dát tip
jo, tak tohle mi přijde dobrý........- dost složitý místy a dobrý přirovnání....... ale teď už je zas pozdě a necítím se na to, teď pročítat...... :-)

Milly
25. 10. 2005
Dát tip
možná kvůli tomu, že už je noc, jsem četla začátek dvakrát, než mi došel pravý význam. Konec jsem nečekala, jen jsem sledovala průběh příběhu bez přemýšlení, jsem unavená, tak se ještě vrátím, až si odpočinu.

sidonia
24. 10. 2005
Dát tip
rozbrečels mě (teď vypadám jak naprostej idiot - zásadně nebrečím, tím míň na veřejnosti a ještě míň ve škole v počítačový učebně..hnus) konec mi moc nesedl, ale všechno ostatní.. ježišikriste *tv + nej

sidonia
24. 10. 2005
Dát tip
jo a pár avi k tomu

Tipec
21. 10. 2005
Dát tip
Tohle je psycho, vážení. ..."Sestoupil za ní po těch schodech a sundal z ní ty plyšové polypy." Ještě teď mi běhá mráz po zádech.

oleandr
19. 10. 2005
Dát tip
tak to je husté, ale líbí se mi to moc....T

Lakrov
19. 10. 2005
Dát tip
Vyvolává to ve mně spoustu otázek. V první řadě asi tu, nacházím-li se na správné planetě. Jenže i tahle otázka je zbytečná, protože jinou planetu neznám. TiP.

Elyanne
19. 10. 2005
Dát tip
Malem jsem se udusila. Precetla jsem ji jednim dechem, vazne. Tak nejak se me hluboce dotyka. Cast "Pomohla mu dovnitr" az "Rouhala se. Ve versich." je pro me dokonala. "Co to ta holka furt placa" az po pohled spatne oblecene panenky taky moc dobre. Dal se to trosku rozsypa a rozjizdi. A nebyt toho konce, ktery byl predvidatelny - byly jen dve moznosti, jak to mohlo skoncit, budto umre, nebo prezije a bude tehotna. Kdyz prezije a bude tehotna, bude trpet vic, takze.... vedela jsem to.... nebyt toho konce, bylo by to mozna i na vyber.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru