Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Homo Multikulturensis

31. 10. 2005
0
0
1472
Autor
Tonko

Je to ukázka z hry na téma Multikulturalismus - je to vlastně o dítěti, které se setkává s jinakostí ....

I.dějství

 

Scéna první:

 

(hospoda, stůl a u něho čtyři chlapi v konečné fázi puberty, kolem 40 let…ohlížejí se )

 

1.chlap: Ty vole, kde může bejt tak dlouho?

2.chlap: Možná ho zas stará nepustila

(všichni se začnou smát)

3.(ještě se zalyká smíchem): Jsem ho dneska viděl s mladým…..dědeček hlídá.

4.chlap (směrem k hospodské): Nebudem na něj čekat, dej sem karty!

 

(když hospodská háže balíček karet na stůl karbaníkům, vstoupí do zakouřené světnice chlap se tříletým chlapcem)

 

Děda: (úsměv na rtech a skrývá omluvu): Dobrej!

Hospodská : (s úsměvem): dobrý den , koukám , že ste si vzal posilu?

Děda: (hrdě) To víte, s dědou je mu nejlíp …

(do toho skočí 1.chlap)

1.chlap: (směrem k dědovi ) To tam budeš stát a vykecávat nebo si dáš s náma marijáš?

2.chlap: (s úsměvem) Ser na kecy a pojď nám ukázat jak to hrajou Cigáni!

Děda: (úplně vážně) Vy chcete zase přijít domů oškubaný jako kuřata? Říkate si o to!

Děda: (směrem k hospodské): Rozměňte mi dvacku, já je to jdu na učit!

Děda. (směrem k chlapci): Tak si vem pohár a pojď se kouknout jak jim teď děda dá..

 

(chlapec si vezme pohár s pultu a děda si vezme natočené pivo a drobné za dvacku a sednou si ke stolu. Chlapec sedí dědovi po pravé straně a 4 chlapi jsou rozesazeni tak , aby jim byli naproti)

(Hra je v plném proudu, když v tom se z karbanické konverzace nad tahy a nad barvami rozvine konverzace)

 

4.chlap: (směrem k dědovi) Co ti to tak dlouho trvalo? Tě stará nechtěla pustit, viď?

Děda: (s jistým porozuměním) Mám starou jak ty? Ale né, musel jsem jít s malým na procházku, to víš hlídám, dneska u nás bude spát.

2.chlap: (nedočkavě) Hraj a nemel !!!

Chlapec: (zatahá dědu za rukáv a ustrašeně se zeptá) Dědo, kdo je to za pány?

Děda: (koukne na chlapce z vrchu a  mávnutím ruky směrem ke čtveřici chlapů) To jsou Gádže, víš děda s nima dělal ve statku … neboj, oni jenom tak mluví .

Chlapec: (nechápavě) A kdo to je gádžo?

(na to skočí 3. chlap nadechujícímu se dědovi do nádechu a nahne se přes stůl a chlapci potichu říká)

3.chlap: To je taková přezdívaka, já jsem gádžo a tvůj děda je cigán.

Děda: (souhlasně) No to je pravda, tady pán je gádžo a já jsem cigán …

(do toho skočí 1. chlap)

1.chlap: (směrem k dědovi) a nezapomeň , že jsi Cigán s papírama nebo už ti je vzali?

(smích)

Děda: (se smíchem) Já je mám pořád ale tebe koukám zase přibyli další a to na hlavu !!!

(smích)

4.chlap: (nedočkavě a ke všem) Jasně baby a hrajte !!! 

3.chlap: (směrem ke chlapci) : a co ty mladej? Seš taky Cigán jako děda?

Děda: (koukne na chlapce a šeptá mu do ucha): Řekni, já nejsem cigán, já jsem Cigán s papírama..

Chlapec: (nahlas a niž by věděl co říká) Já nejsem Cigán, já jsem Cigán s papírama !!!

(smích)

3.chlap: (směrem k dědovi) ty vole ty ho blbneš, ale máš recht, Cigáne !!!

Všichni chlapi: (směrem na 3.chlapa) s papírama !!! nezapomeň s papírama !!!

(smích)

 

Scéna druhá:

 

( děda sedí doma a má chlapce na klíně a koukají spolu na televizi)

 

Chlapec: dědo?

Děda: (kouká pořád  zaujatě na televizi)  no? Co?

Chlapec: dědo?

Děda: (na okamžik sklopí zrak na chlapce) no? Co je?

Chlapec: proč ti ty pánové říkali, že jsi Cigán? Ty už nejsi můj děda?

Děda: (odrhne svůj zrak od televize a po chvilce úsměvu s kamennou tváří k chlapci, kterého si na točí tak aby mu koukal do očí) Víš, to je jen taková přezdívka. Já jsem pořád tvůj děda a zůstanu tvým dědou. Víš to je jen přezdívka jako gádžo …rozumíš tomu?

Chlapec: (po chvilce ticha) takže to je jako s Jirkou? Jeho tátovi říkaj, že je Hery a mi Jirkovi říkáme taky Hery, takže tobě říkaj, že jsi Cigán , tak já jsem taky Cigán?

Děda: (s úsměvem ale vážně) Jo přesně a nezapomeň, že jsi Cigán s papírama, ty nejsi jen nějakej Cigán, ale s papírama na to nezapomeň!!!

Chlapec: (vesele) neboj, nezapomenu..

Děda: takže kdo jsi?

Chlapec: (hrdě) Cigán s papírama?

 

(po chvilce ticha a zvuku z televize vstoupí do místnosti babička)

 

babička: (směrem k chlapci) nemáš hlad? Něco ti naberu?

Babička: ( s měrem k dědovi)a ty mu prestaň motat hlavu!

Chlapec: nechci nic, nemám hlad..(heč) já jsem měl pohár, viď dědo?

Děda: (s měrem k chlapci, dává ho dolu ze stehen)Jasně a teď běž za babičkou ať ti dá něco najíst…za chvilku dávaj film …

(chlapec odběhne do kuchyně za babičkou a za chvilku se vrátí s kastrůlkem plným halušek s tvarohem)

děda: (dává si chlapce na klín) No vidíš…pěkně se najez a budem se koukat na kriminálku.

Chlapec: ( koukne na dědu a s plnou pusou) ty nechceš, jíst?

Babička: (zakřičí z kuchyně)  Toňu…naberem tyš tebe…su s tvarohem, takové ty ľúbíš!

Děda: (otočí se směrem ke kuchyni a zakříčí) Tak hej, ale málo, nie som hladný, mal jsem v krčme dve piva a nějak mi nesedli!

Babička: (nese dědovi jídlo) tak ti treba! Nemáš chodzic po karčmách ,nemluvím o tom, že se klidně zobereš chlapca! Radši se poradně naidz !

Děda: (potichu na chlapce, když si dává kastrůlek halušek před sebe)  ne aby si řek babičce , že jsem měl čtyři piva…ona by na dědu potom nadávala, to je tajemství.

Chlapec: neboj…budu ticho.

 

 

 

Scéna tři:

 

( je odpoledne po obědě a v kuchyni je děda a babička a chlapec je v předsíni a tam si hraje s autíčkem)

 

Chlapec. (nedočkavě) dědo? A kdy pro mě přijede táta?

Děda: (unaveně) za chvilku je tady….

Babička: (koukne na hodiny) Už by tady mali buct…(koukne na dědu) v koľko ti povedali, že si prídú pro malého?

Děda: ( mrzutě) A čo já viem,  som sa ich nepítal… ale tak kolem obeda .

(v tom se otevřou dveře a z nic se vynoří máma s tátou)

 

Chlapec: (rozběhne se k mámě a chytne jí kolem krku) : Mami! Mami!

Táta: ( zuje se a přijde do kuchyně) No , ahoj, nezlobil?

Děda: Ale vůbec nie …

Babička: (koukne na tátu) a ty čo že niepřídzeš se na nás kůknut a kde je Eliška, dáš si kávu?

Táta: ( omlouvavě) Mám teď vela roboty, ale šak jsem tu byl čtyry dny jsou tomu?…Eliška je v chodbe s malým ( otočí se na dědu) a čo ty apo, už je ti lepší?

Děda: (unaveně) hej , už je mi lepší …

 

(v tom přijde do kuchyně máma s chlapcem v náručí)

 

Máma: Ahoj, nezlobil?

Babička: (koukne na mámu a s úsměvem) ne vůbec nezlobil, dáš si kafe?

Babička : (koukne na tátu a zvýší hlas) Tondo, chceš kávu…

Táta: (sedá si vedle k dědovi na židli) hej urob aj mě, ale ne mocnů, už jsem vypil doma.

Babička: (koukne na chlapce v náručí) a ty Toníku? Nechceš, aby ti babička udělala čaj?

Děda: ( okřikne babičku s úsměvem) Koni? Chceš ovsa? Čo sa ho pítáš? Šak mu zrob!

 

(babička dá na stůl kafe a čaj)

babička: (všem) cukr je na stole.

Děda: (koukne na mámu, která zamíchá a kafe a napije se) Ty nesladíš?

Máma: (spolkne a s úsměvem) Přestala sem , tak je lepší.

Babička: To já kdybych si neosladila, tak ho nevipijem.

Děda: (s úsměvem) Já nepiju a nesladím.

Babička: ( vyčítavě) ale pivo! To jo čo, to by sis dal?

Chlapec( otočí se na tátu, heč) Tati, včera jsem byl s dědou v hospodě. Hrál tam karty a pánové mu řikali, že je cigán.

Babička: (vyčítavě na dědu) Ty si zas hrál karty? Ty si nedáš pokoj, ešte to uč chlapca?

Táta: ( s úsměvem na chlapce) a ty si hrál taky?

Chlapec: ne já měl pohár a koukal jsem dědovi do karet.

Táta: a kdo vyhrál?

Chlapec: No přece děda, on je Cigán s papírama, víš? Ty jsi taky Cigán s papírama? Já jsem!

Táta: (s úsměvem) no jasně , že jsem Cigán s papírama, mám je Cigánka, babička je Cigánka , všichni jsme Cigáni, tak ty jsi taky Cigán s papírama.

Babička: (podívá se na tátu) nemotaj mu hlavu!

Babička: (otočí se na mámu) Ty mu nic neřekneš?

Máma: (polkne kafe , otočí se na tátu a zakroutí hlavou a zasměje se)

Děda: ( směrem k babičce) čo že by mu to niepovedzel, šak je Cigán a nestydí se za to! (o točí se k chlapci) Viď, řekni babičce kdo si.

Chlapec: ( napije se čaje) já jsem cigán s papírama!

(smích)

 

II.dějství

 

Náš chlapec začal chodit do školky.

 

Scéna první:

 

(na pískovišti si hraje náš chlapec s kamarády)

 

1.kamarád Jirka, řečený Hery po svém otci: ( přijde k Chlapci a hraje si sním s autem)  Ahoj Toníku, můžu si pučit auto?

Chlapec: Jasně , ale ty mi pučíš bagr.

Hery: Tak fajn, já budu jezdit a ty mi budeš nakládat písek.

 

(ke hrajícím klukům se přidá kluk, který se přistěhoval do vesnice a ještě tam nikoho pořádně nezná)

 

Neznámý: Ahoj kluci, můžu s váma jezdit?

Chlapec: jasně, ale Hery ti auto nepučí, že jo Hery?

Hery: (koukne na neznámého) Jo di si za soudružkou učitelkou ta ti dá auto.

Neznámý: Tak jo…za chvilku se vrátím.

Chlapec: (na Heryho) jak se vůbec jmenuje?

Hery: Asi Michal.

(v tom se vrátí na pískoviště Neznámý a v ruce má auto)

Neznámý: ( vítězoslavně) Tak jsem tady…budu jezdit s Jirkou a ty mi budeš nakládat.

Chlapec: Jo jasně a jak se jmenuješ já jsem Toník.

Neznámý: Já jsem Pepík.

Chlapec: Tak fajn, přijeď ať ti naložím písek, stavíme hrad!

(chlapec naloží Pepíkovi písek na korbu  a otočí se na Heryho, který se někam zakoukal)

Chlapec: Hej, Hery, přijeď!

Hery: (veme auto a tlačí ho směrem po pískovišti k Toníkovi) už jedu, uděláme velikánskej, ten největší hrad!

Pepík: (koukne se nechápavě na Toníka) proč mu říkáš Hery, když je to Jirka?

Chlapec: To je jeho přezdívka.

Pepík: (koukne na přijíždějícího Jirku) Proč ti tak říkaj, jak na to přišli?

Hery: Protože  tak říkaj tátovy .

Pepík: (směrem k Herymu) : a tebe to nevadí?

Hery: (nechápavě): Ne proč? Mě je to jedno, už jsem si zvyk. (začne se smát)

Hery: ( se smíchem) Tady Tonda je zas Cigán s papírama, ale je to dlouhý, tak mu říkáme Tonču.

Pepík: (otočí se k Toníkovi a nechápavě) Tak ty seš Cikán?

Chlapec: (uraženě a nechápavě) Ne, já jsem Cigán s papírama po dědovi…co je to Cikán?

(do toho skočí Hery)

Hery: (vrátil se z prázdným autem a k Pepíkovi) Nemluv pořád a jeď..a jak říkaj tvýmu tátovi?

Pepík: ( rezignovaně) jo jo, už jedu a tátovi, říkaj Jozef.

Hery: ( frajersky) tak fajn, od teď seš Jozef, mě můžeš říkat Hery a to je Tonču…

 

Chlapec: (s úsměvem a hrdě) Ale jenom pro kámoše, jinak jsem Cigán s papírama.

(smích)

 

scéna druhá:

 

(Děti jsou ve školce. Sedí na zemi a učitelka stojí za klávesami.)

 

Učitelka: Tak děti, teď si za zpíváme. Zná někdo nějakou písničku? Třeba ty Pepíku.

Hery: (na učitelku) Soudružko učitelko, to není Pepík ale Jozef po tátovi.

Učitelka: ( očividně vyhozená z kontextu) Dobře Jirko … ale mi mu budem říkat Pepíku.

Hery: (frajersky) a víte, že Tonču je Cigán s papírama?

Učitelka: (vykolejená) Cože? Jak si na to prosím tě přišel? Toník je Cikán, ale to neznamená, že je někdo jiný, tak mu tak prosím už neříkej!!

Hery: (nechápavě) Proč?

Učitelka: (trapně) To, že je tmavší, neznamená, že je  jiný a že si sním nemůžeš hrát.

Hery: (nechápavě) ale já si sním hraju, jenom říkám, že je po tátovi Cigán s papírama, že jo Tonču?

Chlapec: (hrdě) Jasně, já jsem Cigán s papírama.

Učitelka: (naštvaně) Tak dost chlapci, už toho bylo dost. Od teď nechci slyšet, že Toníkovi říkate, že je Cikán a budete mu říkat jménem.

Hery: (provokativně) Proč?

Učitelka: ( vojevůdcky) tak už dost Jirko!!! Prostě nechci abyste mu tak říkali!!!!

Chlapec: (provokativně) Já nejsem Cikán , ale Cigán s papírama a kluci mi říkají Tonču, že jo Hery?

Hery: (směje se) jasně kámo.

Učitelka: (přísně) Tak už dost kluci. Říkejte si jak chcete a teď si zazpíváme!

Učitelka: (s jistotou k Toníkovi) Tak Toníku, ty budeš určitě umět zpívat nebo na něco hrát. Nechceš nám něco zahrát nebo zazpívat?

Chlapec: (v šoku, bojácně) Já, já neumím zpívat ani hrát.

Učitelka: (překvapeně) Jak to? Vždyť Ci.. no to je jedno, tak si vem aspoň paličky a budeš s nima ťukat do rytmu, aspoň  uvidíme , jestli opravdu neumíš hrát.

Učitelka: (do třídy) tak , kterou si zazpíváme?

Hery: (vesele) Prší, prší…

Pepík: (skočí mu do řeči) nene, kočka leze dírou…

 (nakonec se přihlásí Anička a děti zpívají Kde domov můj)

 

 

Děti se postaví do řady na podiu a zpívají Kde domov můj a opona se zavírá…..


sidonia
17. 11. 2005
Dát tip
hele, já to teda nečetla jen prologäle ptám se: nemáš nějakej materiál na téma: Vznik a charakteristika multikulturalismu???? když už sme teda u toho...

solomon
31. 10. 2005
Dát tip
ty pičo, to je dlouhýý zejtra se budu nudit tak se vrátim, kdyžtak mi to připomeň....

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru