Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

LAMPA PRO LUCIFERA

22. 11. 2005
1
0
1114
Autor
MADVLAD

Mám doma z Ikei takovou fádní velkosériovou lucerničku.Onehdy v noci mě zas popadla malovací mánie-neudržitelná touha pomalovat vše,co mi stojí v cestě...Zapálil jsem uvnitř svíčku,a na skleněné plochy jsem kreslil co možná nejstrašidelnější příšery,démony,ďáblíky a satanáše.Unavilo mě to natolik,že sem si výsledek ani pořádně neprohlédl,sfoukl svíčku,a usnul.Ráno se s velkým očekáváním jdu podívat na lampu,a...No hrůza-to,co se mi v noci zdálo jako samo pandemónium,ráno vypadalo jako ilustrace Heleny Zmatlíkové ke knížce\"S čerty nejsou žerty\"!Chtěl jsem aby z lampy šel strach,a zatím vypadá jak\"Alladinova kouzelná lampa od Walta Disneyho\"!Měl sem pocit zbytečně promrhané energie-lampu sem kamsi založil s obavami zda nezačínám být senilní,když namísto Belzebuba kreslím Čerťu Berťu.Pár dní na to mi povidá moje 6letá Barunka:\"tati,poďme si hrát na\"DIVOKÉ KOČKY\",což je naše oblíbená hra na imaginární kapelu-jak jezdí po turné,dává interview,a-samozř.hraje!A k takovému koncertu je potřeba zvl.osvětlení-víte!?-modré,zelené,nachové žárovky,a:\"zapálím´čertovskou lampu´\",říkám BA.Ve\"tmě že by se dala krájet,jsem zapálil svíčku,a...nemýlil jsem se-nemaloval sem žádné\"strašidla z vikýře\",ale samotné Peklo,že mi i už na leccos zvyklá BA povídá:\"zhasni to tatínku prosím-já se toho bojím!Lampa byla malovaná ve tmě-pouze se svíčkou!Nebyla určena dennímu světlu!A mě napadla tady tato slovní hříčka o Luciferovi-Světlonoši:

Počmáraná lampa.Ve dne?Je k smíchu!
Však člověče,zadrž svou pýchu!

Kol půlnoci,kdy den nadobro prohraje s večerem,
setkáš se v zrcadle se samotným Luciferem!

Ta stejná lampa,ten stejný pokoj-
snad nemáš strach?ČLOVĚČE!

Tak škrtni tou sirkou-
lampu vzbudí jen plamen
-nečeká na Otčenáš,nečeká Amen!                                                                                                                                                                                            
Kdo dodá jí světla,nechť pánem je Pekla!


Čumák
12. 04. 2006
Dát tip
tak ta basen mi moc nesedi, ale prolog je krasny pribeh. je v tom neco moc hlubokeho a strasne smutneho, teda asi to tak citim spis jenom ja, protoze v noci si pomerne casto pripadam jako clovek, ale denni svetlo me desi a krade mi mou pravou tvar... *

MADVLAD
30. 11. 2005
Dát tip
Souhlasím Jenyku!Ale pochop,že já to nevymyslel-byla to reakce na Tvé kritiky!Ne,těm se vůbec nebráním-jinak bych to přec nestrkal do arény,leč uznej že bys asi reagoval podobně,kdyby někdo komentoval Tvoje díla způsobem,z kterého bys jasně cítil,že se dotyčný ani nepokouší je pochopit!-alespoň tak mi to přišlo u Tebe-zkus se podívat na historii naší"komunikace",a uvidíš,že mi(možná)dáš za pravdu!?Jinak o Tvé,i kohokoli jiného samozřejmě stojím-a i o negativní(byť pochopitelně bych raději četl kladné-jako asi každý..)!Naše vzájemné nepochopení se, možná pramení v tom,jakými cestami jsme se dostali k poezii-tedy i v tom,co od ní očekáváme a hledáme!Ty jakožto učitel češtiny kladeš důraz na gramatiku,formu,použitá slova,jejich vzájemné vazby apod.,což pro mne,kterrý jsem k básním došel oklikou přes hudbu a filozofii,jsou věci naprosto okrajové,a hledám nějaké sdělení,neobvyklý pohled na mnohé věčné filozofické otázky,nebo naopak úplně běžné věci,pointu,či vtip.Mistr,který bravurně zvládá všechny ty mnou výše vyjmenované body je Krchovský.Nemyslím si o těch věcech co dělám nic zvláštního,přesto se mi(právě ve světle reakcí na jiné věci)zdá,že ta téměř bezvýhradně negativní-a někdy až výsměšná(třeba od Tebe)kritika není oprávněná,a že prostě nebylo pochopeno jak se říká"co tím chtěl básník říci":-)!Skutečně;gramatickou dokonalost,dokonale zvládnutý rým,či nějaké hexagonální vrstvení souvisejících řádků u mne asi nenajdeš-ani nějakou zvláštní poetiku-a jistě se vyskytnou i takové ty dětské nemoci-přesmyčky apod.,kterých si všimnu až už je to odeslané,přesto;kdo si dá tu práci nad tím přemýšlet pochopí,že JSOU"o něčem"-a to,že to z nich asi není patrné na 1.pohled a v trysku,je spíš plus než minus-řek'bych!I když,je třeba říct,že k tomu pochopení je ještě potřeba podobný pohled na svět,a podobnou životní zkušennost a filozofii-ale to vlastně platí obecně,proto myslím,že třeba něco,co je z mého pohledu naprostá pitomost,ale někoho s podobným pohledem na život osloví má svůj smysl-tedy to je i trochu poznámka ke stylu hodnocení tuhle na Písmáku,kde mi to přijde trochu jako atletika-změřit se dá skok do dálky,sprint na 100metrů,ale báseň?Četl jsem tu jakousi diskuzi"mistrů zakladatelů",kde apelovali na ty kdož sem vkládají svá dílka,aby měli touhu se zlepšovat,jinak že nebudou plýtvat svým drahoceným časem ke komentování kravin(pokud neuvidí onu snahu)!To chápu,přesto mi není jasné,co vlastně si pod tím pojmem"zlepšování se"představují/jete(i Ty si se té diskuze zúčastnil)?Mezi řádky mi to totiž naznačovalo,že zlepšovat se znamená přibližovat se jejich vkusu-a to je věc,která se mi zdá býti podstatná-a kterou sem zaregistroval-a myslíže právě proto,že jsem nováček-tedy že existuje něco jako"písmácká laťka"a"písmácký vkus"-a že vás to pohlcuje,a všichni se mu podvědomě během těch let přizpůsobujete!Možná se mýlím,ale za zamyšlení se nad tím by to možná stálo-co myslíš!Na jednom textu,o němž jsem přesvědčen že by tady naprosto propadl doprovázen kritikami typu:"bože,to ne!","čeho se člověk tady na tom písmáku ještě dočká!?"apod.,se Ti to pokusím demonstrovat-ten text je totiž geniální(začne-li se člověk v něm trošku"hrabat")-ale naprosto"nepísmácký".Autor EgonBondy:Nikdo,nikdo,nikdo,nikdy,nikde,nikam se nedostal,snad já takový vůl přeci jen nejsem!?".Zdravím já!

nevěrný
22. 11. 2005
Dát tip
trošku těškopádné

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru