Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSlunce
22. 11. 2005
3
0
2038
Autor
Dixie
Jak nicotné je bytí v rozměrech galaxie...
dává mi radost že žiju
ani to neví
maartine, díiy, ono to tak nějak bude, dobře to sedí ke všemu, co o tom vím.
Helejte se, mravenečci, já jsem Vás jenom tak škádlil, nic nemám ani proti zrzavejm, natož černejm mravencům. A dobře vím, že na počtu nezáleží, spíš na velikosti. ;-)))
Braennewyn
24. 11. 2005
braen, hele: za chytrolína být nechci - ale ta pravidla se mi zdají rozumná (protože haiku je mnohem víc než 3 řádky) a tak je předávám dál. Nic víc.
maartine, díky za poučení a i já se ptám: odkud to máš? Já marně pátrám!
Dá se říct, že se s haiku seznamuju metodou pokusu a omylu.
3 mravenci jsou stejně málo jako 3 halíře. I kdybyste měli 2 negramotný lední medvědy
Tyhle pravidla nemám z knížky a vlastně ani nevím, jestli jsou úplně přesně opsaná - tohle jsem už před léty našel kdesi na netu (už si nevzpomenu, kde) a zdálo se mi to pro rychlou orientaci srozumitelné. Pro mě osobně je haiku: 1%v těch třech řádkách, 99% v tom, co si pak člověk, když to čte, domyslí a představí. Ale znalec, chraňbůh, nejsem, ani už je nepíšu, jen to takhle cítím. A fakt nechci dělat chytrýho, třeba se pletu a všechno je jinak...
tři_černí_mravenci
22. 11. 2005
Asi je vás na ty tři řádky moc, i když tři je na mravence vlastně hrozně málo. Kde máte ostatnní?
Ono je to takové neuchopitelné...
Poznámka - náležitosti klasického japonského haiku:
1.go-šiči-go - klasický japonský rytmus 5-7-5 slabik
2.kigo - sezonní slovo (májový deštík či sakury - jaro, chryzantémy - podzim, odraná větev - zima)
3.kiredži - doslovně: slovo-řez
4.wabi - patina, omšelost, kouzlo zabydlenosti a ohmatanosti, jakési oduševnění věcí nánosem času
5.sabi - vyjadřuje melancholii filosofického odstupu, samotu nikoliv ve smyslu zoufalého mladického pocitu opuštěnosti, ale naopak sladkou samotu, ve které člověk může naslouchat hlasu vlastního nitra
6.hosomi - štíhlost, básnička musí mít švih a být štíhlá
7.karumi - lehkost podání
8.šibumi - hořkost, střídmost, znamená: sladkost je jen náznakem a je vždy nerozlučně spojena s trpkostí ("Mé srdce je znavené a hory a moře tak krásné " - Santóka).
9.haiku může vyvolávat emoce, nesmí je však obsahovat
10.čím více významu ve slovech, tím méně významu v samotném haiku