Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hlavou proti času

12. 12. 2005
1
0
838

Hlavou proti skále
a ta nám hlavu drtí,
ženem se neustále,
jak pobláznění chrti.

Nestaví dnešní doba,
asi má zpoždění,
zůstává zášť a zloba
a chybí souznění.

Až jednou zmoudřím,
něco prožiju či věkem,
pravdu čistou uzřím,
ta jediná mi bude lékem.

Zastaví rychlý tep doby
a bude skvět se v tichu,
ať celý svět se na mě zlobí,
že přetrhl jsem mu míchu.
K_Anče
12. 12. 2005
Dát tip
beru první sloku

DOKY
12. 12. 2005
Dát tip
S dovolením bez jakéhokoliv slitování řeknu naprosto upřímně svůj názor a zkusím to odargumentovat: Je to špatný. Autor je určitě vnímavý a poezie schopný člověk, ale tady se musí pilovat ještě i základy. 1.) Hlavou proti skále a ta nám hlavu drtí ... zbytečná duplicita slova. Působí neobratně. 2.) ženem se neustále (nerytmické - mělo být použito ženeme) 3.) stejně tak jak(o) pobláznění chrti. 4.) Vzba "jako pobláznění chrti" je vazbou spřaženou jak ke třetímu verši, kde je ještě vpořádku, tak k verši prvnímu. Źádný chrt se však hlavou proti zdi rozbíhat nebude, takže tento obraz působí v této vazbě absurdně. 5.) Až jednou zmoudřím - důraz na druhou dobu, Pravdu čistou uzřím - důraz na první dobu navíc o slabiku delší - působí vyloženě nerytmicky. Doporučuji autorovi něco z teorie sonetů a překladů W.Shakespeara. 6.) Nerytmická je i celá poslední sloka, jako by se to v ní všechno posčítalo. 7.) Pojmy jako pravda čistá, jediná bude lékem, celý svět se zlobí, přetrhávání míchy světu - v kontextu této básničky je to patos jako Mates. Svědčí o absolutní nevyzrálosti autora, který ještě nepochopil, že je světu poměrně ukradený a jestli se mu jednou podaří světu zkřivit pouhý vlásek na hlavě, bude určitě velikým mužem své doby. 8.) Báseň je nutno hodnotit vzhledem k věku autora v relaci. 9.) Autorovi doporučuji studioum teorie poezie - není toho zase tak moc - čtení kritik u mnoha jiných děl než jen u těch svých a začít pracovat na tématech, která jsou mu prožitkově blízká, kde si již nemusí vymýšlet věci (navíc mimo realitu). Škola, vztahy mezi dětmi a rodiči, vzpomínání na první autíčko ... zní to blbě, ale i tato témata se dají zpracovat velmi hezky a s poezií. DOKY, ve snaze zavčasu vrátit autora na runway k lepšímu rozjezdu příště.

hvězdář
12. 12. 2005
Dát tip
moc těžké...

DOKY: Děkuji, budu se snažit ... Jen tak někde ukradnout čas ... ;-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru