Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dementia praecox / Mellarius

01. 01. 2006
7
0
5714
Autor
StvN

Dementia praecox/Mellarius ? malej_blazen

Dementia praecox/Mellarius ? Jiří Simeth

 

Motto: ?Kde je autor? Kde sedí a co ze svého místa vidí. Tomu říká svět??

 

V Dementia praecox je čtenáři nabídnut pohled do niterných vzpomínek člověka, který cítí, že za sebou má uzavřenou část života a nyní vybírá, co zachová jako vzpomínku a s čím půjde dál.

 

Chystám se pronést několik obyčejných slov o ne zcela obyčejném díle, které jsem na začátku charakterizoval větou, která mě napadla nakonec, když jsem se ptal. Dílo, které z čtenáře udělá hlupáka plného otázek není zcela beze smyslu. Není pro nás však možné dešifrovat každou myšlenku, ale můžeme se ptát, co znamená pro čtenáře.

 

V básni Dementia preacox Jíří sám píše:

 

koneckonců je to moje projekce ? mé srdce

 

Vzpomněl jsem si na slova mladého Werthera:

 

?Ach, co vím, může každý vědět ? své srdce mám já jediný.?

 

Možná proto se čtenář cítí jako přihlížející divák. Stejně jako Werther je i autor ve svém mládí duší více romantik. Avšak z veršů nedýchá vášeň 19. století, nýbrž chlad století jednadvacátého. Projev je částečně apatický, vyřčená slova působí syrově. Autor je první osoba a na nás je, jestli s ním budeme dýchat nebo se budeme pouze dívat.

 

Co chce autor sdělit?

 

jsme bezvětří

 

Tak začíná sbírka, Modlitbičkou, ale kdo se skrývá za slovem jsme? My všichni? Bylo by to hezké, ale autor se ve svém věku nedokáže dívat tak daleko, on je první osoba a množným číslem označuje nanejvýš dvě bytosti. Sebe a dívku. Nebylo by moudré hledat jednu dívku, každým veršem se ukazuje, že jde o několik dívek a nakonec poznáme, že spíše než o konkrétních dívkách, čteme o zážitku, jaký jsme zvyklí nazývat láska. Je to tedy jakýsi archetyp mladé dívky.

 

Hned v první básni se setkáváme s typickým aspektem mládí, které uchyceno někde mezi nebem a zemí, mezi rozumem a duší, létá v oblacích

 

Rozhodl jsem se že

budu sbírat hvězdy

 

a hned se propadá do bahna

 

A náhle mezi prsty plné kamínku a bahna

ucítil jsem první chladnou hvězdu

 

Krásná ukázka romantismu plného protikladů. Báseň Světlonoš je o hledání snu, o přání, které naráží na bariéry skutečných lidských možností, jež zatím tušeny přece sráží člověka k zemi. Kde tedy autor sedí? Pravděpodobně na trůnu mládí, v začínající dospělosti, jak ji známe ? chladnou, kalkulující, přízemní.

 

Styl výpovědi je blízký automatické generaci hašišových a tripových spisovatelů, kteří nechávali své nevědomí promlouvat skrze vědomý proud slov a s trochou štěstí i myšlenek. Zajati ve své nemoci, vypisují se na papír a tvořené dílo působící jako terapie zároveň léčí, ale také nedovoluje odstup, plně pohlcuje a mučí, takže je nemožné vidět pravdu. Hnacím motorem je víra ve vlastní myšlenky.

 

Sílu veršům dodávají vzpomínky, zářezy na duši. Nejsou naše. Patří autorovi. Myslím si, že Modlitbička

 

jsme bezvětří
a pak dej bože, že
proměň naše vlasy v křídla
abychom mohli uletět
někam hodně - hodně daleko

 

rozhodně není určená nám všem, ale ani milencům. Je srdeční záležitostí autora a jeho duše ? duší. Sbírka je pojmenovaná Dementia praecox neboli duševní rozpad osobnosti, patrně nikoli z pouhého rozmaru. Na vině je právě onen přerod z chlapce v muže. V chlapeckém životě nehrají velkou roli vznešené veličiny jako morálka nebo etika, ale osobní zážitky ? osobní zážitky s dívkami a stejně niterně hluboké vzpomínky na dětství. Na to nepojmenované dětství.

 

Soudím tedy, že sbírka Dementia praecox je výpovědí člověka, který si začíná uvědomovat vyšší hodnoty a nechce se hloupě zbavovat svého starého já. Svléká duši z kůží, prohlíží si ji a dokonce vystavuje na odiv nám, čtenářům. Dementia praecox je sbírka splněných přání, ať už pod slovem splněná přání myslíme šťastné nebo nešťastné osudy.

 

Báseň Šílenec, další výbuch mládí ? chlapec se cítí jako šílenec i při té nejobyčejnější činnosti, když ji dělá v rozporu se zaběhnutým řádem a zvykem okolí. Kdo z nás se někdy necítí jako šílenec? Dalším znakem mladí je bezmezná víra ve vlastní city. Chlapec se cítí jako šílenec a hned si myslí, že je duševně nemocný. Báseň Šílenec je celá ponořená v minulosti. Nenajdeme ani náznak dospělosti.

 

Aniela aneb srdeční záležitost.

V této básni lze najít vše, čím je možné charakterizovat celou sbírku.

 

Báseň Aniela viz. Aorta může být považována za milostnou. S velkou dávkou milosrdenství k autorovi. Aniela není jedna konkrétní osoba, ale spíše všechny dívky, které prošly autorovým životem a možná mnohem více.

 

Onen chladný romantismus ? bez zjevných emocí se vznáší na měsíc a bez emocí klesá ke dnu. Vnímá vznešené city a výšiny duše, ale stejně dobře si ohmatal i dno lidskosti ? pudové záležitosti, sexualita. Nabízí se slovo vize. Bere plnými hrstmi vše, co vidí a bez jakéhokoli třídění to prosívá svou duší a podává nám ? zmrzačené a pokroucené tak, jak je on sám.

Syrově materialisticky se chápe předmětů:

 

Ve čtyři hodiny ráno jsem si všiml mola

vznášelo se?

 

svou vizí je deformuje do výšin:

 

spousta poučných postav

a úsměvů zde byla na prodej

 

a okamžitě se vrací k fragmentům lidství

 

na dně ležela polorozpadlá rybářská loďka

s vysypanou sítí uvízly v ní prsty a sperma a peříčko?

 

a to celé zakončuje chladným konstatováním:

 

bylo mi to líto

 

Jeho vize mají s beatnickými vizionáři společné ono nepochopení světa takového, jaký je; přetváření, deformování, bloudění. Z těchto vizí nelze nic usuzovat o světě, který jej obklopuje, leč pouze o světě, který vypouští ze sebe.

 

Když se podíváme na pořadí básní ve sbírce, zdá se, že je v nich časový řád. Světlonoš je přání, ono dětské ? chtěl bych být. Hledání vzoru. Verše hrabalových holubů naráží na první vzpomínku o dívce. Krátkou a hlubokou. Dementia praecox spolu se Šílencem jsou svědky duševní přeměny (nikoli rozpadu, jak si autor možná myslel). Aniela je věnována dívce, dívkám, chvílím zanícené lásky a loučení s největší láskou v lidském životě, s láskou vášnivou a neomezenou. Poslední báseň je věnována dědovi a nekonečné vzpomínce na dětsví.

 

V básni Včelař Georgios, kde se praví

 

ptám se sám sebe

na co budu vzpomínat

 

a nebo

 

Včelaři zhasínal?s

lampy a lesky a včely a řeku a hvězdy světlonošovi

 

je nejsilnější vzpomínkou vzpomínka na dědu a tato síla je koncem dětství a začátkem dospělosti. Chlapec našel vzor.


StvN
21. 02. 2006
Dát tip
Čeho chceš dosáhnout?

StvN
21. 02. 2006
Dát tip
Kdyby ses raději věnovala něčemu užitečnému.

StvN
20. 02. 2006
Dát tip
Několik poznámek - Kde tvrdím, že je to kritika? Existuje tu kategorie interpretace? Je to skutečně interpretace? (nebo ti to tak jenom připadá) Reklama to samozřejmě neni. Myslet si to můžeš, ale neobstojíš.

StvN
18. 02. 2006
Dát tip
Komu rozprávam, co kam patří?

StvN
18. 02. 2006
Dát tip
A s tou raklamou - nechápu tu poznámku.

Příliš lidí je tak zblblých zdejšími "kritikami", že už nepoznají rozdíl mezi kritikou a interpretací. Tohle není kritika. Chtělo by to víc mimopísmáckého rozhledu - tomu ostatně nasvědčují i jisté náznaky v textu samém.

StvN
31. 01. 2006
Dát tip
Nevim, co to je. Jsem ing. Do kritik jsem to zařadil proto, že - no zkrátka klasickej problém s kategoriema. A teď mi řekni, ty chytrej hadře nebo hadre, hadráku, co jsi mi tu vyplodil ty. Úplnou pičovinu. Jenom rejpeš argumenty veškerý žádný. Slize. glassy - jistě, jako vždy

StvN
31. 01. 2006
Dát tip
Já to za chybu nepovažuju. Proč vy lidi máte furt potřebu komenotvat naprosto nedůležitý detaily! Já ti taky nekecám do toho, že větu nazčínáš velkým písmenem a tak dále. Máme se chytat za nitky co visí z našich odrbaných svetrů? Od člověka, kterej tak dobře ví, co je to kritika jako literární útvar, bych očekával jistou úroveň projevu a ne jen anonymní štěknutí. Nemusíš souhlasit.

StvN
31. 01. 2006
Dát tip
Fakt myslíš, že mi to nedochází?

StvN
31. 01. 2006
Dát tip
Ale né. Já nevim, proč tak píšu. ( To s tim volebním právem je samo pravda, toho se děsim. )

pozorovatel
31. 01. 2006
Dát tip
no, podle mě jsi to vzal špatně do rukou.. nijak moc se v psaní kritik nevyznám, ale tady jsem se místy divil, co to tam píšeš moc se mi to nelíbí a taky třeba kritika až moc chápu jako učitele, který na něco poukazuje

pozorovatel
31. 01. 2006
Dát tip
a glassy mi slíbila kritiku sbírky a já se cítím být podveden!

StvN
26. 01. 2006
Dát tip
Joo kdyby profi, hned bych si řekl o místo v nějakých novinách.

Alojs
26. 01. 2006
Dát tip
dneska je to těžké... i člověk, který novinařinu vystuduje, má problémy se někde uchytit (alespoň jak mi to líčil můj příbuzný)... P.S.: navrátil jsem se po delší době, a pokusím se dohonit vzniklé resty z mé strany

Alojs
25. 01. 2006
Dát tip
sbírku jsem nečetl, ale tahle kritika mě pohladila po srdci. čtivě napsáno, vhodně zvolená slova... no prostě profi. fuck, jsem dneska hyperpozitivní. *

ch_34
03. 01. 2006
Dát tip
Štěpáne, děkuji ti...

StvN
03. 01. 2006
Dát tip
Není za co, Pavle. A doufám, že se se svou prací pochlubíš.

Semeno
02. 01. 2006
Dát tip
Taková síla zatvrzení. Tolik uzavření, tolik odmítnutí. Tvrdost,... přeci jen k sobě... snad .. natolik je pokora.. úcta Mám strach,... jen z tvých slov v kritikách Kritika je odtažitě profesionální ,..ale snaží se .. tolik se snaží nepropadnout ani jedné straně. Stojí a balancuje. Už to že stojí je zázrak. Blaho přeji tvému rovnému hřbetu. Sbírku si přečtu až na tohle tady zapomenu. Teď by mi to bylo velmi nepříjemné, po všech těch slovech.. po vší té rovné cestě, která nenutí,..jen existuje jediná.. nevěřím pravdě. sem

sidonia
02. 01. 2006
Dát tip
jasne, never pravde, ja taky neverim dik za obohacujici avi prozrela sem

StvN
02. 01. 2006
Dát tip
Neni to o pravdě.

sidonia
02. 01. 2006
Dát tip
sem zmatena beru sve prozreni zpet prosim uz zadne avi, diky:)

Semeno
02. 01. 2006
Dát tip
Není.

Jak jsem psal uz v odysseovi - "Nejsem kritik ani vykládač textů. Interpretace není nad moje možnosti, ale vždy jsem k jakémukoliv textu přicházel s tím, že mu nemusím plně porozumět, ale spíš že mi jde o vyvolané emoce/asociace. Jsem toho názoru, že umění, jež programově musíme pochopit, je umění na nic. Já nechci mít stejné myšlenky jako autor, nechci abych viděl před očima to co viděl on - já chci mít své vlastní myšlenky, své vlastní pocity jen a pouze inspirované a odvozené z autorova textu, to je podle mého pravé umění ("Skutečná poezie nic neříká - jen vybírá jednotlivé možnosti. A otevírá všechny dveře. Můžete si vybrat ty, které vám nejlépe vyhovují." J. D. Morrison)." a proto tvrdim ze to co si napsal si napsal jiste spravne tak jak to citis a mnohe z toho je i pravda.... jsem rad za to co si napsal....a myslim ze ne jenom ja (snad ti sem prijde pavel taky podekovat:)

sidonia
01. 01. 2006
Dát tip
libi se mi povedena kritika skvely sbirky, rekla bcyh *t

romale
01. 01. 2006
Dát tip
I když jsem si jisté části textu interpretoval po svém - trochu jinak(koneckonců četl jsem ji před chvílí), v zásadě souhlasím se Sid... (a jsem rád i za to, že mě kritika přivedla ke sbírce samotné, rád se k ní ještě vrátím...) ###

Eidam
01. 01. 2006
Dát tip
yes *

Eileen
01. 01. 2006
Dát tip
Text: dobry... nebudu nic rikat, ale snad jen to, ze chlad ... -spíš smutek, schovanej... ten se chová chladně (neci zadne avi, libi se mi ta kritika) jiriku, jojoo,pavel se zblazni radosti:)))

Micro
01. 01. 2006
Dát tip
Jako kritika dobré. * Ze začátku jsou dva překlepy, ale to je maličkost :). s čím půde dál slov a ne zcela Hodně se mi líbí ten citát, který tu už někdo uvedl: "Nejsem kritik ani vykládač textů..." - řekl bych, že tohle je jen jeden pohled - tvůj - a kdokoliv další může mít zcela jiný. A to je dobře.

StvN
01. 01. 2006
Dát tip
Za překlepy dík, sám jsem je hledal. Na dílo se sice můžeš dívat z mnoha pohledů, ale podle mého je pouze jeden skutečně pravdivý. Může být velmi rozsáhlý.

Micro
01. 01. 2006
Dát tip
Slovo pravdivý bych sem už opravdu nedával. Jak může být pouze jeden pohled pravdivý? Jaký? Slovo pravdivý mi sem vůbec nepasuje, vždyť kolikrát ani autor přesně neví, co má dílo znamenat, a když se k němu vrátí za nějakou dobu, i pro něj může být posunuto zase kousek jinam. Pravdivý mi jako popis nesedí. To slovo a jeho význam myslím - říct, že je jediný skutečně pravdivý. Možná že jeden je takový, kterým ho viděl autor - tedy tvůrce, a ten je jakoby hlavní (i když pro čtenáře může být nepodstatný a kolikrát pro něj nepodstatný je), protože je to ten, z jakého je to chápáno od toho, kdo to prezentuje, ale i tak to slovo - pravdivý - to mi tu nesedí - jako popis tohoto pohledu. Nebo jsi to myslel jinak?

StvN
01. 01. 2006
Dát tip
Odpověď je jednodušší než si myslíš. Přece všechno, co existuje je jenom jedno, nic není dvojí, a vše, co existuje je pravdivé. Můžeš se sice dívat různými pohledy, ale nebudou pravdivé. Budou možná vyhovovat.

Micro
01. 01. 2006
Dát tip
Tahle dedukce mi u poezie vůbec nesedí. Poezii brát jako jedno lze, ovšem taky ji můžeš brát (třeba jednu sbírku, báseň, verš) jako část celku a jako takovou samotně existující. (Takže jednu sbírku můžeme brát jako nekonkrétní počet existencí jednotlivých prvků z hlediska toho, kdo se na ni jak dívá, a tedy i nekonkrétní počet pravd.) Pak je tato část celku - podle tvé teorie - pravdivá a těch pravd je tam podle toho, jak to kdo vidí. A každá pravda je jiná. Proto různé pohledy můžou znamenat různé existence a tedy různé pravdy. A říct, že nebudou pravdivé nejde - protože - jak říkáš, co existuje je pravdivé.

StvN
01. 01. 2006
Dát tip
Ne, to není dedukce. A trochu se pleteš. Věř mi, nemůže existovat více pravd o nějaké veličině nebo existenci. A rozhodně ne podle druhu pohledů. To nejsou pravdy, to jsou tlachy, řeči, názory, cokoliv, jen ne pravdy. Ovšem nesmíš si tu jednu pravdu představovat jako jeden výsledek, jako číslo, řekněme. Jak jsem řekl, může být velmi rozsáhlá.

Micro
01. 01. 2006
Dát tip
Řekl bych, že je, došel jsi z obecnějších výroků ke konkrétnímu výsledku, novému ("Přece všechno, co existuje je jenom jedno, nic není dvojí, a vše, co existuje je pravdivé. Můžeš se sice dívat různými pohledy, ale nebudou pravdivé." a předtím jsi ještě uvedl "Na dílo se sice můžeš dívat z mnoha pohledů, ale podle mého je pouze jeden skutečně pravdivý.") Ne - a budu se opakovat - dejme tomu (jak říkáš), že nemůže existovat více pravd o nějaké veličině nebo existenci. Já to nikde netvrdím. Říkám, že sbírka nebo báseň nemůže být považována jako jediná (jedna) existence - tady právě platí to, že záleží na pohledu - jak vidí jednotlivé existence v té básni - a každý tam může vidět jiné. Báseň je stroj sestavený z ozubených kloleček a každý čtenář vidí jiná kolečka - každý vidí jiný stroj, jiné existence - ten stroj je složen z nekonkrétního počtu existencí (v rámci různých pohledů) a právě proto může stejně nekonkrétně působit i ta tvoje pravda. A nemůže být jedna. Vlastně říkáme téměř totéž, ale ty vidíš tu jednu pravdu jako něco, co je složeno z menších celků a může to být tedy rozsáhlé (koukáš na to jako na jednu existenci). Já už přímo říkám, že tady máme více existencí a díky tomu více pravd. Což ale není to asmé. Ty mluvíš o jedné pravdě. Já o více pravdách - z hlediska pohledu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru