Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

* nočním tónům tichosti *

02. 01. 2006
15
1
4297

Má to být slohovka do školy :)) No já jsem neměla v plánu to sem dávat :)

 

Otevřu okno a vykloním se ven. Na zem se snáší noc, podepřu si rukama hlavu a jen se tak dívám a přemýšlím...

Průvodce dnem se ponořil do západních vod a inkoustová čerň se pomalu rozlévá do všech čtyř rohů oblohy, aby převzala žezlo. Noc, ta tajemná stužka, vlající za pavučinou měsíce, kličkuje mezi domy, protéká úzkými uličkami a zalehává spáčům mysli, je lehoučká jako vítr, který ji zanáší do každého koutu.

Sametovým dotekem vkládá uspávací pel na víčka, motýlími křídly smetá starosti a smutky předešlých dnů. A voní... Voní lehoučkým smutkem modři, voní tichem, které vybrnkávají stíny v mollových tónech, voní hvězdami a jejich společnicemi, pouličními lampami. Lampy... ráno z nich pláče rosa, protože musí vyhasnout, když se noc převléká do dne...

Noc bezedně objímá umňoukané střechy a sovy, co houkají do rytmu jejího dechu. Hvězdy rozčesávají zacuchané prameny tmy, aby každý vlásek její černočerné hřívy mohl pohladit zemi, sklouznout se po hladkém povrchu a zkroutit se zpět ve spirále větru. Noc našeptává stromům šum, který se pak v ozvěně vrací a přináší i ve dne noční tajemnost, kterou dokreslují i rozvláčné pohyby břitů listí. I den je malou součástí noci... ze sluncem rozpálených silnic sálá žár.

Noc má dvě podoby. Noc jako uspávačka unavených lidí, vysvoboditelka noc, co po namáhavém dnu přináší odpočinek... A noc jako pyšná, rozhýčkaná královna, s výsadním právem na strach, úzkost v srdci a rozmazávání kontur předmětů, ve kterých se odráží chuchvalce mraků s jejich vojevůdcem měsícem, který před nocí couvá, aby se vsákl do oblak, a po několika dnech opět bojoval s nocí bitvu, která nelze vyhrát ani prohrát... Jméno královny noci je vypsáno hvězdami po obloze, ale tak roztřeseným písmem, že nelze přečíst...

Zavírám okno, ale noc je pořád se mnou, zalézá mi do vlasů a něžně bodá do spánků, nutí spát a snít...


1 názor

Daryll.x
05. 10. 2007
Dát tip
krásný slohový útvar(a to vůbec nic proti). Popisově úžasný, pocitově taky... Pokud to měl být popis, opravdu povedené. Chválim hlavně excelentně zvolená slovíčka! T

babka
15. 04. 2006
Dát tip
Pěkný. Na slohovku je to škoda. Uštvaná učitelka nemá čas to vychutnat.

Je tam pár moc hezkých obrazů, ale zbytek mi přijde takové klišé, takové ustálené, okoukané... promiň

"...úzkost v srdci a rozmazávání kontur předmětů, ve kterých se odráží chuchvalce mraků s jejich vojevůdcem měsícem, který před nocí couvá, aby se vsákl do oblak,.." zaujalo, moc hezké celé, tip*

Nickyx
05. 02. 2006
Dát tip
Tolik krásných obratů, nejen obratů...*

katugiro
05. 02. 2006
Dát tip
slohovkou sice trochu zavání, ale stejně se líbí zvlášť v závěru

Jeitik
28. 01. 2006
Dát tip
och.. to je klása :-)

eleja
09. 01. 2006
Dát tip
nemam moc rada takove popisy, ale tohle je .... hledam spravne sloho .... hebounke, hebke, jakoby to sklouzlo po kuzi a zanechalo prijemny pocit.. jenom me trochu zklamal zaver, na zavreni okna neni nic prilis poetickeho :-) ale i tak *

Rézinka
08. 01. 2006
Dát tip
Moc krásné...hodně lyrické, i když Tobě se to třeba tolikrát číst nechce, mě jo, protože to stojí za to ;) Nechtěla jsem spojovat úroveň díla s věkem, ale nejde jinak--smekám!

Díky :)

Děkuju... Princezničko :)) Víš co jsem zjistila? Že při horečce se píše nejlíp :)) aspoň teda mě.. když teda nejni člověku až TAK blbě... Doporučuju vyzkoušet :) A ať se brzo uzdravíš! :)

Lyrae
05. 01. 2006
Dát tip
nikdy by mně nenapsdlo takhle psát prozu...je to krásné...ale být to delším, asi trochu začne nudit po chvíli...jenže to delší není a tak to nenudí, líbí se mi to moc a celou tu dobu co jsem to četla jsem si připadala jako princezna na hrášku...to je možná i tím, že mám horečku:)))***

Děkuju, s tou prózou... myslím, že už něco "normálního" jako jsem psávala dřív, už nenapíšu, protože... já nevím, Písmák mě děsně moc změnil, mi přijde... Proto i z obyčejný slohoky vznike to, čemu říkáš "próza-skoro-báseň " :-D -- sama nevím, jak to nazvat :))) No jo, Mácha... toho jsem měla za referát na češtinu a dokonale se mi zhnusil... Nevím, jak to dělám, ale vždycky, když mám z něčeho referát nebo něco podobnýho, tak mi ten dotyčnej člověk, o kterým referuju, začne lízt pěkně na nervy :-D No jo, trošku jsem se po sobě opičila :-D A ještě jednou děkuju :)

Pisces
04. 01. 2006
Dát tip
Mám radši poezii. Ale tahle je natolik poetická, že se četla jedna radost. Píšeš dobře. Počkej ještě za pár let, bude z tebe paní spisovatelka s velkým "S" :-) princezno, t/*

:-D no nevím nevím... :)) kuju

stenos
03. 01. 2006
Dát tip
Hezký.Opravdu moc.

romale
03. 01. 2006
Dát tip
Možná to bude znít blbě, ale nemám rád takovou malovanou prózu a navíc taky jsem se nic nedozvěděl... - toť můj názor...

Děkuju... romale: v pohodě :) TOHLE možná bude znít blbě, já něco podobnýho taky nečtu ráda :-D Díky

romale
03. 01. 2006
Dát tip
;-)Vidíš, já si zase dovedu přesdstavit, že bych něco podobn¨ého napsal...;-) vlastně jsem jednou psal jako slohovku popis - Krajina mých snů nebo tak nějak, byl to můj jediný v životě... sám bych to po sobě teda nečetl;-)).............................

:-D no vidíš, já ani nevim, proč jsem si vybrala takovej pitomej slohovej útvar, když byl volnej jak on, tak téma :-D se docela děsim, až nám něco takovýho zadá učitelka za povinný... to se při psaní unudim :)) no a co teprv, kdybych si to chtěla zkontrolovat.. uff :-D

romale
03. 01. 2006
Dát tip
;-) Jo, to jo... já už jsem se tomu pak vyhýbal...až teda na maturitní písemku, tam snad horší témata nemohla být... ze zoufalosti jsem po hodině, co už všichni horlivě psali vybral téma - Láska je nevyléčitelná choroba nebo něco v tom duchu, byl to taky volný útvar...podal jsem to jako ňáký horor z nemocnice - dodneška jsem přesvědčený, že jsem nic horšího nenapsal, čekal jsem tak trojku, čtverku... a ona mi dala - češtinářka (jinak ale byla fajn) jedničku a ještě mě pochválila před třídou... což mě strašně naštvalo, neboť jsem věděl, že to nestojí za nic... Někdy jsou ty slohovky sranda... ;-)

:)) Já jsem si zase očíhla, jakej styl má naše.. hm, teď už bejvalá.. češtinářka ráda, tak jsem toho tak trošičku využívala :-D Teď jsme ale dostali jinou, tak musim zjišťovat, čim se u ní uchytim :))) Hmm, trošičku podvod :) No bóže, od toho je škola :-D Jsme dostali přes Vánoce sloh za DÚ, docela opruz... ale aspoň jsme v tom nebyli sami, brácha dostal za úkol fejeton, chachá :-D Ale je fakt, že někdy si horší témata vymejšlet nemůžou...

Radža
03. 01. 2006
Dát tip
Myslím, že tě češtinářka pochválí, ani já nemůžu jinak. Na tobě člověk hned pozná, že jsi básnířka, i když píšeš zrovna prózu:-)) Hned tak se toho asi nezbavíš – začneš psát prózu a vyleze z toho próza-skoro-báseň ;-)) Nebo próza jedna báseň??? Ale líbí se mi to, přestože je to čtenářsky náročné – na udržení pozornosti, musíš stíhat chápat všechny ty obrazy(mimochodem některé opravdu moc vydařené - ,,Noc, ta tajemná stužka, vlající za pavučinou měsíce, kličkuje mezi domy, protéká úzkými uličkami ..." nebo ,, když se noc převléká do dne…" a další – nechci sem vkládat kopii celé Tvé slohovky :-))) ,... Pravda, pravda, noc je krásná – pokud to není ta noc od Máchy(,,Hluboká noc – temná je noc! – Temnější mě nastává – – –" ) , promiň, že ti sem tahám takový myšlenky. Jako lyrizovaná próza zvládnuto skvěle – skoro jsem v pokušení prohlásitl, že dokonale. TIP

Radža
03. 01. 2006
Dát tip
Teď se dívám – zakomponovala jsi část své Písně umňoukaných střech, že? :-))) Mě ty střechy byly hned nějaké povědomé ;-) Tvoje práce to je, tak co bys to nepoužila – já jsem to už taky tak dělal, ale co to bylo, to raději nechtějte číst – taková ztřeštěnost :o)))

assez
02. 01. 2006
Dát tip
hmmm....to je krásné,už se budu pokaždé těšit na večer ;-)) tip

Silvita
02. 01. 2006
Dát tip
Tak proč jsi to sem dávala ? :-)) *ale vyplatí(lo) se

Protože tě poslouchám na slovo :-D

BarDan
02. 01. 2006
Dát tip
Je to....jak bych to jenom řekla.....melancholické a excelentní (noc je jako had. Můžeš ho nenávidět nebo milovat). tip

Norsko
02. 01. 2006
Dát tip
toto bych nikdy nenapsal...******

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru