Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pan&Pan

11. 01. 2006
0
0
750
Autor
Paruresis

Pane, povídejte mi zase něco.

A co byste chtěl slyšet, pane?

Ale, tak něco ze života, jako jindy.

Ze života, ze života.. hm, vy už ale vlastně o životě víte všechno, vám nemusím nic vykládat.

I ne, ještě jste mi nevyprávěl, co se stane, když se stane z chudáka boháč.

Pane, to je zapeklitá věc, na to se musí filosoficky, to není jen tak. To máte takhle, chudák by nebyl chudákem, kdyby zbohatl, takže je vlastně zhola nemožné, aby se stal z chudáka boháč.

No, ale co když ten chudák vyhraje třeba v loterii?

Tak už to nebude chudák ale šťastný boháč a boháči nejsou přece chudáci.

Tento ale chudý byl, než si vsadil loterii a vyhrál.

Byl ale není, je to boháč a už si ani nepamatuje, že by někdy byl chudý, takže to chudák už není, jezdí výhradně drahým automobilem a kupuje jen drahé značkové tabáky.

Takže vy tvrdíte, že pokud chudák zbohatne a stane se boháčem, že vlastně chudákem nikdy nebyl?

Ne, ne, pane, já tvrdím, že chudák nikdy nezbohatne, poněvadž chudáka se drží chudoba do smrti.

Takže ten chudák je vlastně takový smutný člověk, co nikdy nepozná radosti života?

Ale pane, vy mě špatně posloucháte, já neříkal, že by byl chudák smutný.

Pane, říkal jste, že nikdy nezbohatne, tak co je to potom za život, žít ze dne na den v nejistotě a bez peněz? Z toho přece plyne, že ten chudák musí být smutný.

Proč by byl smutný? Takový chudák je možná šťastnější než ten boháč! Znáte to, když celý den pracujete, ba dřete, a nemáte co do huby, večer přijdete domů a za výplatu si dáte pořádný kus chleba se slaninou? Panečku, to je pocit, to je pocit k nezaplacení, tohle boháč přece nikdy nezažije, ten nezná hlad, ten je věčně sytý.

To máte pravdu! Ale vy přeskakujete, zapomněl jste říct, co předcházelo té práci při hladu!

Nu, té předcházelo hledání práce, hledání a hlad. Hlad a hledání není dobrá věc, zvláště když hlad neustupuje a hledání nemá nálezu, to je pak špatné. Za to když hledání končí nalézáním a hlad nasycením, to jsou ty pravé pocity štěstí.

Takže ten chudák je šťastný hned dvakrát, když hledání má cíle a hlad je nasycen.

Ano, tak je to.

Ale to je oproti tomu boháči o dva kroky kupředu, poněvadž boháč není šťastný ze sytosti a ani z hledání, protože nemá co hledat, boháči přece nehledají, nehledají práci, protože nepotřebují pracovat.

Sám jste si odpověděl. A víte vy co? Měl jste pravdu, chudák může zbohatnou, tedy, chudák je vlastně bohatý celý život, je bohatší než ten nejbohatší boháč na celičkém světě, protože štěstí je ten největší majetek jaký může kdo vlastnit!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru