Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šaman z kmene Tagish

06. 02. 2006
1
1
1123
Autor
Meheš

Snad se vám to bude páčit...

                         Šaman z kmene Tagish                                                                 -

 

          Za časů, kdy ještě moudré ženy a dívky toužily nalézt pravdu,žil jeden starý indián z kmene z kmene Tagish.Jmenoval se Ummogatsu,Milující Pohled.Své jméno získal v mládí poté,co se ocitl tváří v tvář velké mědvědici,jeho život visel na vlásku,ale on zachoval klid a vyslal kní svůj milující pohled,ten ho zachránil.Medvědice si překvapením sedla a poklonila se mu.Ostatně ,na tom nebylo nic zvláštního,zvířata ho často navštěvovala i ze vzdálených krajin Skalistých hor,jeho energie je prostě přitahovala.

Byl velkým šamanem svého kmene,těšil se nebývalé úcty a obdivu žen,uzdravoval nemocné,předvídal budoucnost,zpíval magické písně a promlouval s kojotem,neb ten stvořil svět.Časně zrána odcházel rozjímat do Jelenní jeskyně,kde přijímal příslušníky jiných kmenů s jejich prosbami a dary.Učinil šťastnými i tyto indiány,kteří se pak navraceli do svých domovů s čistou myslí.K polednu se navracel do vesnice,aby předal svou moudrost i budoucí chloubě kmene.

         Ummogatsu nečinil rozdíly mezi pohlavími,ke všem byl vstřícný,každého inspiroval.Měl husté černé vlasy,rozložitou hruď,hluboké oči,silné paže,které i v jeho věku lehce napínaly tětivu luku.Jeho ruka byla jistá,nikdy neminula cíl,vždycky říkal,chcete-li  trefit střed,nesmíte mířit.Jeho žena Šeptající Vítr ho vždy vítala ve svém stanu vonícím jídlem a svým úsměvem.Ummogatsu jí to oplácel společnými večery za svitu hvězd.Ona ho milovala,navíc oba znali Řeč světa,řeč beze slov,nejvyšší lásku.Uměli číst myšlenky.

        Za úplňku se pravidelně konal tanec duchů u Atlinského jezera a po každém osmém úplňku čekala na obyvatele tohoto kmenevýprava na posvátnou horu Denali,za zlatem,aby nakoupili vše co vesnice potřebovala na zimu.Součástí byl i tajemný obřad jako oběť bohům.Indiáni chodili Chilkotskou stezkou,kterou mimo nich znala už jen lesní zvěř.Výprava čítala deset mužů v čele s Milujícím Pohledem,velkým ochráncem.Vydali se na cestu ,která jim bude trvat třináct dnů.Denně ušli dvacet mil.Ummogatsu mystifikuje ostatní,aby se soustředili na cestu,ví,že bude nezvyklá.Konečně se objevuje Chilkotský průsmyk,nejobtížnější úsek cesty.Objevují se zde medvědi.Jejich kultura byla ale vyspělá,všímají si znamení i z letu ptáků-dvou orlů-kteří je provázeli již po dlouhou dobu.Stále však nemohli pochopit,co se jim snaží naznačit.

      Najednou se všichni posadili na zem do kruhu do pozice Olmeckého prince,jazyk prostrčili mezi rty,vytáhli chrastítka,vstoupili do transu.Konečně poznali,co se jim orli snaží povědět,a sice že na úbočí hory je očekává v malé jeskyňce Krásná bytost,spějící k osvobození.Ihned se vydali na cestu,slunce zapadalo,nastával šerosvit a vtom se před nimi objevil kůň v barvě noci,přátelsky zaržál a otočil se bokem,na kterém deku a na ní nápis „Již dlouho vás očekávám“Připravili se na cestu a s východem Slunce vyrazili.Asi po hodině vraník zahrabal na znamení,že cesta je u konce.Ummogatsu vstoupil do jeskyně a spatřil tam dívku,bílou jako měsíční kámen,měla plavé vlasy,které ji čechral vítr a přitom šeptal :“To je ta ,co poznala pravdu“.Dívka se usmívala .Vtom usedli,uvolnili se a četli spolu budoucnost:“Ano ,přijde doba ,kdy okřídlení draci budou křižovat oblohu,povozy budou jezdit bez koní a nastanou války,pak přijde mír a až ten mír bude trvat tisíc let,sblíží se všechny národy světa,tehdy povstane indiánský národ jak bájný fénix z popela.“

       Milující Pohled a Šeptající Vítr přijíždí do vesnice a zjevují velké učení:“Náš lide!Žádná z bytostí,které žijí na zemském povrchu,nezmizí,všechny budou přetvořeny.Od chvíle,kdy k nám promluvil kojot a kdy my jsme promluvili k němu,se naše slova a těla, v nichž se pohybujeme,začali proměňovat.“Nato se všichni oblékli do slavnostních oděvů a začali připravovat slavnost Zasvěcení,ta bude probíhat po devět nocí.

Jsou vysíláni poslové do všech světových stran a přichází s šamany a náčelníky celé Ameriky.Vidíme zástupy Šavanů,Šoniů,Čipevajů,Arapahů,Siouxů,Navahů…

Dochází k velkému sjednocení.

Ummogatsovy vize se naplňují.


1 názor

Meheš
22. 08. 2011
Dát tip
Ale ne zas tak dobrý, aby to dostalo tip...

Alya
06. 02. 2006
Dát tip
Dobrý, je vidět, že se o mytologii indiánů hodně zajímáš. Fakt se vyznáš

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru