Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PSYCHOLOGIE

28. 03. 2006
0
0
818
Autor
darkfantom

pokračování


Vliv rozvodu na děti



Osnova:



  1. Úvod
  2. Teoretická část

    1. výhradní péče matky

      • reakce dětí na rozvod
      • dlouhodobé problémy dětí ve výhradní péči matky

    2. výhradní péče otce

      • shoda pohlaví rodiče a dítěte ve výhradní péči
      • hlavní problémy rodin s výhradní péčí rodiče opačného
        pohlaví
      • nejlepší cesta ke štěstí dítěte v rodinách s výhradní
        péčí jednoho rodiče

    3. společná péče

      • porozvodové uspořádání


  3. Praktická část – dotazník
  4. Závěr (použitá literatura)

Rozvod a jeho oběti


Rozvod se v naší společnosti stal zcela běžnou záležitostí.
Rozvod (ne-li vlastní, tak blízkých) a jeho perspektiva otřásl pocitem
bezpečí u většiny lidí.


Rozvod je jednou z největších zkoušek v životě
člověka. Klade nesmírné nároky jak na psychiku rodičů, tak i (a to především)
na psychiku dětí. Existuje jen velice malé procento dětí (jestli vůbec nějaké),
které by rozvod rodičů negativně nezasáhl. Některé se s ním
vyrovnají lépe, jiné hůře, všechny však nějak poznamená. U některých
dětí pak zůstávají trvalé následky, jež mohou značně ovlivnit jejich
budoucí život. Člověk se v naší společnosti nemusí příliš rozhlížet,
aby příklady takového poznamenání nalezl. Přesto však není třeba podléhat
přílišnému pesimismu a beznaději, co se týká rozvodové problematiky,
protože existují i mnohé účinné cesty, jak zmírnit dětem jejich bolest a
omezit negativní dopad rozvodu na jejich psychiku.


Toto téma jsem si vybrala především proto, že rozvod je
problém, který se vyskytuje v naší společnosti až příliš často a
který má či měl velký vliv na ohromnou část jejích členů. K zabývání
se tímto problémem mě motivovala též skutečnost, že rozvod rodičů
potkal mnoho mých blízkých přátel a já jsem byla svědkem ničivého vlivu
této události na jejich psychiku. Začalo mě proto zajímat, zda existuje řešení
rozvodové situace, které by trápení dětí buď úplně zamezilo nebo je
alespoň z velké části zmírnilo, a v čem toto “řešení nejmenšího
zla“ spočívá.


V této práci bych chtěla shrnout vlivy rozvodů na
psychiku a chování dětí a také alespoň zčásti ukázat, jak lze jejich
negativní dopad na dítě zmírnit. Jelikož je v naší společnosti přibližně
devět z deseti dětí z rozvedených rodin svěřeno do výhradní péče
matky, chtěla bych se zabývat především tímto typem porozvodového uspořádání
se všemi jeho výhodami i nedostatky. Přesto bych nerada opomenula případy výhradní
péče otce či společné péče obou rodičů a jejich kladné i záporné
vlivy na dítě. Doufám také, že se mi podaří přiblížit problematiku
toho, jak by mělo porozvodové uspořádání vypadat, aby na dítěti
zanechalo co nejmenší následky. Co bych touto prací chtěla zdůraznit, je,
že dítě se stává často jednou z nejtěžších obětí rozvodu, přestože
na něm nenese sebemenší vinu, a že záleží jen na rodičích, jestli mu
jeho pozici usnadní či ztíží.



Teoretická část



  1. Výhradní péče matky





    Reakce dětí na rozvod



    Pro všechny děti v péči jejich matek je rozpad
    rodiny smutným a tísnivým zážitkem. V prvních týdnech a měsících
    po rozchodu rodičů a poté, co otec z domu odejde, jsou u všech dětí
    patrny nějaké negativní reakce.


    Ne každé dítě reaguje stejným způsobem, ale jisté
    symptomy stresu se objevují velice často. V reakci na odloučení rodičů
    děti cítí zlost, zmatenost a obavy, vyžadují více pozornosti od svých
    rodičů a učitelů, začnou plakat pro maličkosti a pláčou častěji. U
    starších dětí se mohou vyskytnout stesky na tělesné nevolnosti, jako jsou
    bolesti hlavy a bolesti žaludku, pro které nemůžeme nalézt žádnou
    organickou příčinu. Často tyto (velmi reálné) bolesti překrývají tajený
    vztek či touhu po větší míře laskavé pozornosti.


    Malé děti často procházejí tím, co psychologové nazývají
    “regresí“, jako reakcí na stres z rozvodu. To znamená, že chování dětí,
    když zápasí s tím, aby se vyrovnaly s rozruchem v rodině, se
    stává méně zralým. Tak se například může objevit noční pomočování
    nebo dumlání palce. Jako by se tyto děti chtěly vrátit k dřívějšímu
    období svého života, kdy se cítili bezpečněji.


    Většina rozvedených rodičů téměř bez výjimky přehlíží
    či podceňuje rozsah, závažnost a trvání traumatu dítěte způsobeného
    rozvodem. Bez ohledu na závažnost traumatu dávají rozvedení rodiče přednost
    víře, že jejich dítě příliš netrpělo a že jakékoliv reakce, které u
    něj vidí, jsou pouze přechodné. Téměř univerzální nutkání rodičů je
    “mít už to všechno za sebou“, a to co nejdříve, přestože to znamená
    ignorovat psychická traumata. Většina rodičů chce na rozvod pohlížet jako
    na jednorázovou záležitost, která při nejhorším u jejich dětí způsobí
    sice negativní, ale krátké reakce. To platí zejména o rodičích, kteří o
    rozvod žádali a chtějí oslabit svůj pocit viny tím, že minimalizují útrapy
    dětí. Většina rodičů věří obecně rozšířené domněnce, že děti
    jsou tak odolné, že se mohou lehce otřepat z jakékoliv krize, včetně
    rozvodu. Není tomu tak. Je známo, že oběti traumatu mohou někdy fungovat
    zcela dobře v oblastech, které nemají s jejich traumatem žádnou
    spojitost. Podobně děti z rozvedených manželství mohou vynikat v řadě
    oblastí, avšak mohou v sobě nosit skryté problémy se sebehodnocením a
    s mezilidskými vztahy, které se nemusí projevit po řadu let.


    Dokonce i dětem z rozvedených manželství, kterým se
    podaří uniknout dlouhodobým problémům, to trvá asi tak dva roky, než
    znovu získají svoji psychickou rovnováhu. V této době jsou vystaveny
    celé sérii změn, které se zvětšují a zahrnují mnoho aspektů života.


    Více než polovina dětí z rozvedených rodin s výhradní
    péčí matky má pocit, že třebaže se před rozvodem rodiče často hádali
    a v rodině panovala špatná atmosféra, nejsou na tom po rozvodu jejich
    rodiny lépe. I když se jim vede docela dobře, dali by ve většině případů
    přednost otočit ručičkami hodin nazpět a vrátit se do předrozvodové
    rodiny i přesto, že si pamatují většinu problémů.


    Ještě větší podíl dětí, asi tak čtyři z pěti,
    chová naději, že se jejich rodiče znovu sblíží. Rozvodem se totiž dá do
    pohybu řada nevítaných změn, které jsou překážkou pro štěstí dítěte
    – otec se odstěhuje z domu, matka stále nemá čas, protože musí více
    pracovat (peněz je vždy málo), rodina se přestěhuje z domu a z prostředí,
    které bylo dítěti známé do menšího bytu, rodiče na sebe křičí a hádají
    se ještě více než dříve.


    Co na dítě působí nejhlouběji, ačkoli se o tom většinou
    nemluví, je šokující vědomí, že láska netrvá věčně. Rodiče tu kolem
    dítěte nejsou navždy. Jedna z nejdůležitějších jistot, se kterou děti
    počítají, je stálá přítomnost a ochrana jejich rodičů. Rozvod jim tuto
    jistotu vezme. A zanechává oprávnění k nedůvěře ve stálost lásky.
    To pak handicapuje děti později v životě, když se začínají vyvíjet
    jejich vlastní vztahy.


    Když se manželé žijící v konfliktním manželství
    dozvědí o problémech dětí v domácnostech s výhradní péčí
    matky, mohou si nakonec položit otázku, nemají-li setrvat v manželství
    pouze pro dobro dětí. Myslím, že by skutečně měli udělat vše, co se dá,
    aby se manželství zlepšilo a aby tím sobě i dětem ušetřili bolest
    rozvodu. Dalším mocným argumentem proti rozvodu by mělo být snížení životní
    úrovně dětí. Na druhé straně však děti, které žijí ve výhradní péči
    matky, na tom nemusí být nutně hůře než ty, které zůstávají ve špatném
    domově se dvěma rodiči, naplněném stálými konflikty a napětím. Rozvod může
    také znamenat pro děti pozitivní změny. Zcela jistě pro ty, které jsou
    chronicky zneužívány svými otci.


    Asi pro 50-70% dětí nezanechává rozvod žádné viditelné
    trvalé jizvy na psychickém vývoji. Přesto však stále zůstává 30-50% dětí,
    které trpí dlouhodobou pozorovatelnou škodou, jejíž stopy lze vysledovat až
    k rodičovskému rozvodu. 



    Dlouhodobé problémy dětí ve výhradní péči
    matky:



    Psychologická poškození dětí vyrůstajících v rodinách
    s výhradní péčí matky mohou získávat různé formy: nejistotu z hlediska
    sexuální role, omezení schopnosti vytvářet intimní vztahy, depresi, úzkost,
    nedostatečné sebeovládání a - průvodce téměř všech emocionálních
    problémů a poruch chování – nízkou míru sebeúcty, nízké sebehodnocení.



    a) Sebeúcta


    Sebeúcta je psychologická charakteristika, která by se
    dala též popsat jako reputace, kterou má člověk sám u sebe. Říká-li člověku
    vnitřní cit, že je osoba schopná a cenná, pak má sebeúctu vysokou – a
    naopak. Když si uvědomíme okolnosti, které jsou nejpříznivější pro
    rozvoj zdravé sebeúcty, snadno porozumíme, proč jsou děti z rozvedených
    rodin v tomto směru postiženy. Sebeúcta rozkvétá, když vztah rodičů
    k dětem je vztahem vřelé, chápající a pozitivní pozornosti. Pro rodiče,
    kteří procházejí rozvodem, jsou však tyto vlastnosti nedostatkovým zbožím.
    Zahlceni svými vlastními starostmi, smutkem a hněvem mají rozvedení rodiče
    alespoň po určitou dobu vážně ochromenou schopnost reagovat na děti optimálním
    způsobem. Ve spoušti, kterou zanechá rozvod, mají matky samoživitelky zvýšený
    sklon k hubování, kritizování a trestání svých dětí. Čím
    depresivnější je taková matka, tím obtížněji bude dětmi pozitivně
    zaujata. Může se od dětí odtáhnout, někdy se i ponořit do výru aktivit
    mimo domov, a to vše v úsilí zlepšit svůj trýznivý vnitřní stav.


    Děti, zejména mladší, nerozumějí depresím starších.
    Když se matka zdá nepozorná, vlažná, málo citová, mohou se její děti
    domnívat, že udělaly něco, co jim matku vzdálilo. Podobně na sebe děti
    vztahují nepřítomnost otce, jakoby to byla jejich vina, že se rodiče
    rozvedli.


    Je samozřejmé, že čím dříve matka získá svoji původní
    emocionální rovnováhu a čím více je fyzicky a emočně dostupná, tím lépe
    se bude dětem dařit. Otec, podle toho, jakým způsobem zařídí a povede svůj
    vztah k dětem, jim může jejich trápení buď zmírnit, nebo zhoršit.
    Bude-li je vidět často, bude-li ve vztahu k nim spolehlivý, udrží-li s nimi
    úzký vztah a bude-li se o ně starat, ujistí tím děti, že ztráta lásky v jejich
    rodině se nerozšířila i na ně.


    Na druhé straně, má-li otec s dětmi jen omezený
    kontakt, zklamává-li je opakovaně tím, že je vyzvedává pozdě, nebo zruší-li
    původní domluvu na společné trávení času úplně, pak děti dospějí k přesvědčení,
    že otec si jich už mnoho necení. Od toho je jen malý krůček k pocitům
    nízké ceny. Většina dětí začne pociťovat chybu spíše u sebe, než aby
    si začaly myslet, že jejich otec je špatný jako rodič.


    Odborníci radí rodičům, aby dětem zdůraznili, že
    rozvod je záležitostí mezi maminkou a tatínkem, tedy záležitostí dospělých,
    a že s dětmi se nikdo nerozvádí a že jsou stále milovány.


    Nízká míra sebeúcty pochází také z pocitu hanby
    spojené s rozvodem. Rozvod může pro děti znamenat, že jeho rodina není
    tak dobrá jako rodina úplná a tak že ani samo dítě není tak dobré jako
    ostatní. Skutečnost, že mnoho vrstevníků je též z neúplných rodin,
    děti často příliš neuklidní. Nezáleží totiž pouze na pocitu odlišnosti
    od ostatních, ale děti se také většinou identifikují s pocity hanby u
    svých rodičů. Rozvod znamená, že své selhání a selhání našeho vztahu
    vyhlásíme veřejně. Nevyhnutelný pocit hanby se jen málo tlumí tím, že
    mnoho jiných selhalo před námi. Pocit osobního selhání a ztráta společenského
    postavení provází rozvod téměř vždy a zasahuje jak dospělé, tak i děti.



    b) Maskulinita


    Sebeúcta dítěte je úzce spojena s jeho pocitem, jak
    přiměřeně naplňuje mužskou nebo ženskou roli. Největší pravděpodobnost,
    že budou chlapci v tomto směru handicapováni je u těch, kteří jsou
    deprivováni ve vztahu ke svým otcům. Platí to zejména tehdy, kdy k rozvodu
    došlo ještě předtím, než dítě začalo chodit do školy: průměrný
    chlapec ve výhradní péči matky se cítí a jedná méně mužsky než
    chlapec, jehož rodiče se nerozvedli. Když se takto poznamenaného chlapce
    zeptáme, jakým činnostem, hračkám a případným povoláním v budoucnu
    dává přednost, pak jeho volby mají méně společného s jinými malými
    chlapci a více společného s malými dívkami. A nejen jeho myšlenky
    jsou jiné. Ve skutečnosti si i více hraje s děvčaty a mladšími dětmi
    než s chlapci, jejichž otec žije doma. Dává i přednost těm typům
    her a činností, které se líbí malým dívkám.


    Kdyby šlo o pouhé odmítnutí konvenčního maskulinního
    chování, nebylo by na tom nic příliš zlého, avšak chlapci ve výhradní péči
    matky, kteří se vyhýbají tradičnímu maskulinnímu chování, nevolí takové
    chování vědomě. Zcela naopak. Tito chlapci by chtěli být jiní, ale nevědí
    jak, nebo jsou příliš nejistí a nemají odvahu to zkusit. Jsou většinou
    velmi závislí na svých matkách, nejistí v jednání s vrstevníky
    mužského pohlaví a často jsou jimi zastrašováni. I když si zkoušejí hrát
    s jinými chlapci, bývají ignorováni nebo odmítáni a důsledkem toho
    také velmi nešťastní, osamělí a plní pocitu odcizení. Jsou méně
    asertivní a více závislí na svých spolužácích. Od různých tělesných
    a soutěživých aktivit spíše plaše ustupují a vyhýbají se sportům vyžadujícím
    kontakt.


    Matka, která má svěřeného syna do výhradní péče, může
    povzbuzovat a odměňovat jeho nezávislé a zkoumavé chování. Je také důležité,
    aby podporovala synův vztah k otci tím, že projeví k otci kladné
    postoje a usnadní setkávání syna s ním. Na neštěstí mnoho takových
    matek svého syna od nezávislého chování odrazuje a podobné projevy potlačuje
    a omezuje. Začínají se něčeho obávat, když se chlapec zapojí do nějakých
    dobrodružných, hlučných či nespoutaných aktivit. Veřejně kritizují
    otcovské kvality svých bývalých manželů. Je-li matka ustrašená a
    omezuje-li aktivní a asertivní chování svého syna a otevřeně ponižuje
    otce, pak je větší pravděpodobnost, že její chlapec se stane plachým,
    nadměrně závislým a nejistým v pocitech své příslušnosti k mužskému
    pohlaví.


    Otec, který nemá syna ve své péči, mu však může
    pomoci tím, že se s ním bude často stýkat a že se vynasnaží, aby vzájemný
    vztah zůstal úzký a vřelý. To zvýší pravděpodobnost, že se s ním
    syn bude identifikovat. U chlapců, kteří nemají častý kontakt se svými
    otci, je zvýšená pravděpodobnost, že budou nejistí ve své maskulinitě.


    Toto větší riziko nejisté maskulinní identity u chlapců
    ve výhradní péči matky má své kořeny nejen v pouhé nepřítomnosti
    otce. Je zde vliv i jiných faktorů, jako jsou matčiny postoje a chování. I
    když se matka samoživitelka snaží být svým dětem matkou i otcem ze všech
    sil, některé věci takové matky svým synům dát nemohou. Jednou z nich
    je silná maskulinní identita.



    c) Intimní vztahy


    Aby člověk dokázal zakládat a prožívat úspěšné
    intimní vztahy, potřebuje k tomu mít určité vlastnosti a mít jistá přesvědčení,
    z nichž většina bývá formována právě rodiči. Jsou to především
    přesvědčení o naší vnitřní ceně jako partnerů, důvěra v lásku
    toho druhého, dostatečné citové odpoutání od našich rodičů, tak abychom
    byli psychologicky k dispozici k úzkému vztahu s jiným dospělým,
    a schopnost účinně řešit konflikty, které v intimních vztazích
    nevyhnutelně vznikají.


    Ústředním psychologickým úkolem adolescence a rané dospělosti
    je vytvoření vztahů k příslušníkům druhého pohlaví. Otcův zájem,
    podpora a dosažitelnost dávají synovi zřetelnou výhodu ve společenském
    styku se ženami. Šance mladého muže na úspěšnost jeho manželství je větší,
    těšil-li se vřelému a úzkému vztahu se svým otcem a viděl-li harmonický
    vztah mezi svými rodiči.


    Je-li pro matky samoživitelky těžké dát svým synům
    maskulinní sebedůvěru, pak je pro ně téměř nemožné vychovat dívky,
    které mají hlubší důvěru ve svoji atraktivnost vůči mužským partnerům.
    To je ve velké míře role otce. Dojde-li k tomu, že otec nefunguje – ať
    již svými postoji, chováním či nedostatkem zájmu o dceru – pak je zvýšená
    pravděpodobnost, že dcera bude mít obavy a pochybnosti o své atraktivnosti
    jako ženské partnerky, bude mít pochyby, že by ji nějaký muž mohl milovat
    pro ni samu a může mít obecnou nedůvěru v muže. Bude také méně
    pravděpodobné, že najde uspokojení v lásce. Dokonce i u problémů s dosažením
    orgasmu v manželském svazku lze vystopovat určité souvislosti s nepřítomností
    otce v útlém dětství.


    Dívky, které vyrůstaly v rodině bez otce, mají zřetelně
    větší potíže dosáhnout pohody ve vztahu s muži. Stojí je také více
    času a námahy vzbudit u mužů pozornost než dívky z rodin úplných. V jejich
    volném čase je lze nalézt častěji na místech, kde se zdržují chlapci. Na
    schůzky s partnery začínají chodit mladší a jsou také více aktivní
    sexuálně. Podle výzkumů se tyto dívky většinou dříve vdají, při sňatku
    bývají často již těhotné. Jejich manželé jsou častěji muži s nižším
    vzděláním, nepříliš úspěšní ve společnosti. Důsledkem toho tyto dívky
    cítí ve svých heterosexuálních vztazích více obav a méně uspokojení,
    mají obavy, že by je mužští partneři mohli zranit, opustit, zradit.


    Z toho vyplývá, že cítí-li se dívka odmítnuta
    prvním mužem svého života – svým otcem – pak všechna další setkání
    s muži jsou ovlivněna touto událostí, jsou plna obav a podezření. Co
    může napomoci jsou dobré vztahy s jinými muži – s nevlastním
    otcem, který se opravdu stará, se starším bratrem, dědečkem, strýčkem, učitelem
    či psychoterapeutem. Přesto však obavy příliš často zůstávají.


    Podobně jako dívky mají i chlapci vychovaní v rodině
    s jediným rodičem problémy dosáhnout naplnění v heterosexuálních
    vztazích. Třeba i deset let po rozchodu rodičů je velká část těchto mladých
    mužů osamocena a má za sebou jen velice málo trvalejších heterosexuálních
    vztahů (pokud vůbec nějaké). Ze strachu z odmítnutí jsou k ženám
    velmi zdrženliví, nesnaží se příliš ženu dobývat a při sebemenším náznaku
    nezájmu se ihned stáhnou. Bojí se otevřít a důvěřovat druhému často
    ani pořádně nevěří v lásku, protože si pamatují bolest svých rodičů,
    když se vztah začal vyvíjet proti nim.


    Zdá se, že jak muži, tak ženy z rozvedených rodin očekávají
    a obávají se, že jejich vlastní citový život, že i jejich vztah selže.
    Rozvod tak může zanechat smutné dědictví předávané z generace na
    generaci.


    K problémům v intimních vztazích zakoušených
    dětmi vychovávanými u rozvedených matek podstatným způsobem přispívá
    nadměrná závislost na matce. Otec pomáhá dětem k psychologickému
    odpoutání od matky tím, že nabízí dětem bezpečný vztah na matce nezávislý,
    a tím, že funguje jako určitý nárazník mezi dětmi a matkou. Bez otcovy přítomnosti
    je pro děti obtížnější dosáhnout nezávislosti v psychické pohodě.
    Místo toho, aby se odpoutávaly postupně, buď se této ústřední úloze
    adolescence vyhýbají tím, že lpějí na bezpečí a jistotě domova, nebo
    proklamují svoji nezávislost dramatickým, často nezralým způsobem. To někdy
    zahrnuje převedení závislosti z matky na partnera či partnerku. Avšak
    bez opravdového pocitu psychické samostatnosti je jejich snaha o vybudování
    zralých mezilidských vztahů odsouzena k nezdaru.


    Jedním z hlavních znaků životaschopného a zdravého
    intimního vztahu dvojic je jejich schopnost úspěšně řešit konflikty, které
    nutně vznikají. Děti se pozorně dívají, co jejich rodiče dělají s konfliktem.
    O mnoho let později, když musí řešit vlastní manželské potíže, čerpají
    z těchto raných lekcí. Může to být i jeden z důvodů, proč děti
    z rozvedených rodin s větší pravděpodobností volí rozvod jako
    odpověď na své vlastní manželské problémy. Rozvod připraví děti o příležitost,
    aby zblízka pozorovaly, jak si dva dospělí úspěšně poradí s konfliktem.
    Přesto je však možné i po rozvodu modelovat pro dítě situace, jak úspěšně
    řešit konflikt. Pokud má otec kontakt s dětmi, pak spolu potřebují
    rodiče alespoň minimálně spolupracovat. Je důležité, aby toho byli
    schopni a snažili se vyhnout nadměrné zlobě. Jejich klidná komunikace po
    rozvodu může dítěti výrazně pomoci řešit partnerské konflikty v jeho
    budoucím životě.



    d) Citové stavy


    Rozvodem děti hodně ztrácejí. Kromě ztráty denního
    kontaktu s otcem obvykle vidí méně i svoji matku, která věnuje více
    času výdělku než musela věnovat dříve. Někdy dochází k úplnému
    přerušení kontaktu s některými příbuznými, jako např. s prarodiči
    ze strany otce. Mohou také přijít o svůj důvěrně známý domov a jeho
    okolí, o školy, přátele a dokonce o domácí zvířata.


    V rodinách s více než jedním dítětem dochází
    k situaci, že děti jsou připraveny o možnost trávit čas s jedním
    z rodičů o samotě. Tato skutečnost není běžně známá či uvědomovaná.
    Sourozenci společně navštěvují svého otce a také se jako skupina vrací
    ke své matce.


    Děti ztrácejí pocit rodinné jednotky tak, jak ji znaly předtím.
    Zvláště stresující je, že rozvod otřese něčím, co děti považují za
    samozřejmé, totiž že rodiče budou stále někde nablízku.


    Mnohé děti dosáhnou po počátečním rozvodovém rozruchu
    znovu své rovnováhy a prožijí celkem slušné normální dětství. I když
    litují, nakonec se se svými ztrátami smíří, vyrovnají se s realitou
    rozvodu a přizpůsobí se reorganizaci rodiny, která nyní žije pod dvěma střechami,
    a také tomu, že je nyní v jejich životě více dospělých.


    Některým dětem se však takové přizpůsobení nepodaří.
    Rozvod v nich zanechává psychická zranění, jejichž jizvy vzdorují
    uzdravení i přes delší časový odstup. Jednou ze známek takových zranění
    a varovným signálem rodičům jsou poruchy v náladě mladého člověka.
    Mohou mít podobu trvalého smutku a deprese, nadměrných obav a celkové úzkostnosti
    či velkých výkyvů v náladě. Zda dítě bude, či nebude depresivní,
    je dáno řadou okolností. Avšak za jinak stejných podmínek platí, že čím
    větší ztráta pro dítě, tím je náchylnější k depresi, ať již v dětství
    nebo později v životě.


    Velké množství dětí se ke ztrátě úplné rodiny stále
    vrací. Se smutkem lpí na snu o úplné rodině. Nejde při tom o příležitostnou
    fantazii normálního dítěte o životě v idylické televizní rodině,
    kde se všechny konflikty řeší v lásce během třiceti minut. Děti z rozvedených
    rodin by obšťastnila mnohem prozaičtější nabídka. Velmi by je lákala možnost
    být částí třeba obyčejné rodiny, ve které by tatínek a maminka žili
    pod jednou střechou. Rodiče podceňují důležitost tohoto uspořádání,
    které děti považovaly před rozvodem za zcela samozřejmé a které postrádají,
    když je nenávratně pryč. Děti, pokud se s touto ztrátou nemohou
    vyrovnat, někdy podnikají i zoufalé pokusy s cílem, aby jejich rodiče
    byly opět pohromadě.


    Patrně tou nejméně nutnou ztrátou způsobenou rozvodem,
    která je často přehlížena, je zpřetrhání vztahů mezi dětmi a prarodiči
    z otcovy strany. Ve svém přání distancovat se co nejvíce od svého bývalého
    manžela nedovolí žena kontakt jeho rodičů s jejich vnuky. Dojde-li k takové
    situaci, pak jde o velmi nešťastné řešení. Prarodiče mohou být totiž
    cennými pomocníky rozvedených rodin.


    V citových výkyvech a zmatcích po rozvodu jsou rodiče
    až příliš zaměstnáni svými vlastními problémy, než aby plně vnímali
    své děti. To připravuje děti o hlavní zdroj jejich sebeúcty – schopnost
    vnímat se jako zdroj radosti svých rodičů. Dědeček a babička, o jejichž
    potěšení z vnuků nelze pochybovat, nabízejí proti takové deprivaci
    neocenitelnou pomoc. Jinými slovy, prarodiče, kteří zůstávají dětem
    dostupní, fungují jako bezpečný úkryt před rodičovským nepřátelstvím
    a dodávají cenný pocit stability. Zejména v případě, je-li manželství
    prarodičů dobré, děti mnoho získají, stanou-li se svědky dlouhodobého,
    úspěšného vztahu. Později v životě jim to může pomoci překonat určitý
    strach z intimního vztahu, strach, ke kterému jsou děti z rozvedených
    rodin náchylné.


    Mnoho dětí vychovávaných v rozvedených rodinách
    trpí nejen depresí, ale navíc i vyšší mírou úzkosti. Podobně jako jiná
    traumata pro děti, i rozvod trvale mění způsob, jakým děti přemýšlejí
    o světě a o svém životě. Dokonce i v domácnostech, kde děti byly svědkem
    bojů mezi rodiči, je zpráva o rozvodu obyčejně překvapí. Představa dětí,
    že rodiče tu s nimi budou stále je tak samozřejmá, že je opak prostě
    nenapadne. Když však jeden rodič opustí domov, mnohé děti už nikdy nezískají
    ten pocit jistoty, který měli před rozvodem. Nemůžeš-li se spolehnout na
    své rodiče – základnu svého pocitu bezpečí – nemůžeš se pak
    spolehnout na nic. Život již není tak bezpečný, tak předvídatelný, tak
    jistý.


    Úzkost se může projevovat psychosomatickými symptomy, např.
    častými bolestmi, pro které neexistuje žádný somatický podklad. Může
    nabýt podoby neurotických návyků, jako je žvýkání tužek, okusování
    nehtů nebo tiky. Může nabýt formy specifických strachů. U některých dětí
    se vyvine velmi silná separační úzkost. Obávají se, že by mohly být
    ponechány o samotě nebo bez přítomnosti rodičů. Mohou se obávat, že je
    rodič opustí, že budou uneseny nebo že se rodičům stane nějaká nehoda.
    Ve většině případů lze dětskou úzkost zmírnit, zvládají-li rodiče svůj
    rozvod dospělým a civilizovaným způsobem, čímž zvyšují pravděpodobnost,
    že se děti přes krizi přenesou dobře.


    Naneštěstí v mnoha rodinách síla konfliktu po
    separaci nezeslábne. U dětí vychovávaných v takových rodinách je
    nejvyšší pravděpodobnost nástupu dlouhodobých psychologických problémů
    a také zpětného pohledu na dětství jako na nešťastnou pouť. Když se
    rodiče neustále hádají, ponižují druhého nebo proti němu bojují, často
    nevnímají bolest, kterou to způsobuje jejich dětem. Přitom jednou z nejspolehlivěji
    prokázaných souvislostí ve výzkumech v dětské psychologii je škodlivý
    vliv nadměrného množství rodičovských konfliktů na děti. Když se rodiče
    navzájem podrážejí, pak děti nevědí, s kým se identifikovat, koho
    respektovat, komu věřit. Když rodiče ukážou, že při výchově dětí
    mohou spolupracovat i v případě, že spolu nemohou žít, mají jejich děti
    pocit, že jsou chráněny, což jim umožňuje, aby pokračovaly v identifikaci
    s oběma rodiči.



    e) Sebeovládání


    Často se stává, že děti, které se trápí, zaměřují
    své problémy navenek, a to ve formě poruch chování.


    Krátce po rozvodu vzroste u dětí negativismus,
    impulsivita, agresivita a neposlušnost. K takovým projevům dochází
    doma i ve škole. Jak chlapci, tak dívky zlobí více v bezprostředně
    porozvodovém období. Avšak problémy chlapců bývají vážnější a trvají
    déle. Dva roky po rozvodu problémy průměrné dívky prakticky mizí a její
    chování je stejné jako chování dívek z úplných rodin. Ve stejném
    časovém období se chování průměrného chlapce sice většinou dosti zlepší,
    ale výrazné problémy v chování dále zůstávají. Podle výzkumů
    mohou tyto problémy přetrvávat i v době šesti let po rozvodu.


    K problémovému chování chlapců a dívek z rozvedených
    rodin přispívá několik faktorů. Rozvod připraví děti o mnoho věcí a
    hodně dětí z toho bývá depresivních, zklamaných a zlostných. Mnoho
    dětí cítí-li se špatně má sklon také špatně se chovat, zejména když
    cítí, že nad nimi rodiče nemají plnou kontrolu. Ve většině rodin má pro
    děti otcův zákaz větší váhu než zákaz matčin. Naše kultura to
    posiluje tím, že dává více autority a moci mužům. Není-li otec doma, děti
    často cítí oslabení mocenské struktury. Většina dětí cítí, že s matkou
    jim toho projde více.


    V některých případech je zlobení dětí vlastně
    odrazem špatného chování dospělých. Rozvádějící se manželé jsou na
    sebe často zlostní a neovládají se. Není nic neobvyklého, když je zlobná
    konfrontace provázena násilím. Nemohou-li se ovládat dospělí a předvádějí-li
    to dětem, jak jim pak mohou chtít zamezit, aby nevybuchovaly také?


    Chlapci s problematickým chováním nejlépe prospívají
    v péči rodičů a učitelů, kteří systematicky dodržují pravidla a
    postupy, jsou vřelí a pečující a mají věci pod kontrolou. Z domovů, kde
    chyběl otec přichází neúměrně mnoho delikventů. Nejen že existuje silná
    závislost mezi nepřítomností otce a mužskou delikvencí, ale i mezi mírou
    recidivity: delikventi, jejichž otec nebyl přítomen ještě než dosáhli věku
    šesti let, mají vyšší míru recidivity než ti, jejichž otcové byli doma
    během jejich dětství.


    Souvislost mezi antisociálním chováním a nedostatečnou
    otcovskou péčí neznamená, že všechny nevydařené vztahy mezi otcem a
    synem nutně povedou k delikvenci, nebo že pozitivní vztah k otci
    zaručuje, že dítě se antisociálnímu chování vyhne. Do hry vstupuje mnoho
    jiných faktorů, včetně ekonomické situace a kvality vztahu chlapce k jeho
    matce. Avšak vřelý, angažovaný, pečující otec je stráž proti antisociálnímu
    chování, zatímco otec neplnící rodičovské funkce pravděpodobnost
    delikvence zvyšuje.


    Ještě dva další faktory jsou zde velmi důležité, zejména
    pro chlapce. Zaprvé, problémy se sebeovládáním jsou málo pravděpodobné,
    když rodiče podporují vztah druhého rodiče s dítětem tím, že spolu
    dobře komunikují, že se vyhnou vzájemnému snižování a když se dohodnou
    na výchovných prostředcích. Ve skutečnosti to znamená, že rodiče stále
    vystupují v zájmu svých dětí jako rodičovský tým i přes rozpory,
    které ukončily jejich manželství. Za druhé, chlapci, kteří se často stýkají
    se svými otci, se dovedou lépe ovládat.



    f) Rozvoj intelektu


    Vliv otce na mentální rozvoj dítěte začíná již v pátém
    až šestém měsíci po narození dítěte. U malých chlapců, kteří mají
    častější kontakt se svými otci, se začnou mentální dovednosti a zvědavost
    projevovat dříve než u těch, kteří mají kontaktu méně. Zdá se, že malá
    děvčátka takový prospěch z kontaktu se svými otci nemají. Otcové
    ovlivňují intelektuální vývoj svých dcer až o něco později.


    Intelektový vývoj chlapce je posílen je-li otec dobrým
    spoluhráčem, schopným udržet chlapcovu pozornost v jeho hrách a umožňujícím
    hru, která stimuluje hlavně tělesně. Naproti tomu intelektový vývoj děvčete
    je posílen, poskytuje-li otec dostatek slovní stimulace, jako např. vyprávění
    a chválu, a reaguje-li na její nabídky společenské intrakce.


    Snadno dosažitelný otec pomáhá svému synovi dosáhnout
    ve škole jeho intelektového potenciálu tím, že slouží jako příklad muže,
    který úspěšně funguje mimo domov. Avšak bez ohledu na míru vlastní úspěšnosti
    nebude mít otec týž vliv na intelektový vývoj svého syna, není-li mu nablízku.
    Nedává mu tak dost příležitostí, aby ho syn pozoroval, napodoboval a aby
    se s ním identifikoval.


    Podobně vřelý vztah otce a dcery a výraznější otcova očekávání
    od dcery vedou u žen k vývoji autonomie, nezávislosti, úspěšnosti a
    tvořivosti. Výsledky a úspěchy dcer může otec nejen podpořit, ale i
    brzdit tím, že ji zanedbává nebo zneužívá.


    Otec hraje velmi významnou roli v tom, čeho jeho děti
    dosáhnou intelektově nebo ve vzdělání. Vliv jeho působení může být
    pozitivní nebo negativní. V žádném případě však není nevýznamný
    a proto je velmi špatné, ztratí-li dítě po rozvodu kontakt se svým otcem.


    Kromě rodičovského chování jsou zde ještě jiné
    faktory, které ovlivní reakci jednotlivého dítěte na rozvod jeho rodičů.
    Je to věk dítěte, jeho základní temperament, předrozvodová osobnost, a
    také ekonomický stav rodiny. Tak například za jinak vyrovnaných podmínek můžeme
    předpovědět, že dítě s vážnými psychologickými problémy nebo s poruchami
    učení před rozvodem, dítě, které mělo vždy těžkosti se přizpůsobit
    změnám a nějaké nepřízni a jehož matka musí pracovat dlouhé hodiny a přestěhovat
    se do čtvrti s vysokou mírou kriminality, protože otec se vykroutil z povinnosti
    platit výživné, bude rozvodem zraněno mnohem více než dítě, které bylo
    před rozvodem dobře přizpůsobené a které zůstává v témže domě a
    téže škole jako předtím a jehož matka není stresována finančními
    starostmi.


     


    Je zde ještě jeden faktor, který je významný při úvahách
    o pravděpodobnosti , že se dítě rozvodu dobře přizpůsobí. Dívky ve výhradní
    péči matky prospívají nejméně do doby adolescence zřetelně lépe než
    chlapci, a to doma, ve škole i mezi vrstevníky. Chlapci jsou více zranitelní,
    a to v několika ohledech. Je zde větší pravděpodobnost, že budou nešťastní,
    depresivní a stažení do sebe. Hůře vycházejí se svými rodiči, učiteli
    a vrstevníky. Snáze se dostanou do rozporu se zákonem. Mají více nejistoty
    co do své sexuální identity. Mají potíže se soustředěním a při práci
    ve škole se méně snaží. Před adolescencí hrají tedy otcové mnohem větší
    roli v psychologickém vývoji synů než dcer. Dívkám se také připisuje
    větší pružnost, větší schopnost se vzpamatovat, chlapcům zase negativnější
    vliv rodičovského konfliktu.




  2. Výhradní péče otce




    Výhradní péče otce neušetří děti od bolesti rozvodu.
    Reagují stejným rozsahem citu a chování jako děti v domovech s výhradní
    péčí matky. I když každé dítě reaguje poněkud rozdílně, a také mnohé
    záleží na věku dítěte, některé symptomy se vyskytují velmi často. Patří
    mezi ně hněv, zmatení, obavy a lítost. Tyto děti se snadno rozpláčou, takže
    rodiče by častý pláč neměl překvapit. U malých dětí v domácnostech
    s výhradní péčí otce je větší pravděpodobnost, že se projeví
    regresivní prvky, jako např. noční pomočování, cucání palce, zvýšená
    potřeba pozornosti od rodičů a od učitelů. Reakce tohoto druhu bývají většinou
    však pouze dočasné.


    Také ne všechny změny jsou negativní. Někteří otcové
    s výhradní péčí (stejně jako některé matky), kteří opustili velmi
    stresující manželství, tvrdí, že jejich děti byly po rozchodu rády a cítili
    úlevu. U některých dětí se také v době rozchodu rodičů může
    objevit více sebeovládání a dospělého chování.


    I přes zprávy o některých pozitivních důsledcích zůstává
    jasné, že rozvod rodičů je pro většinu dětí hlavní stresující událostí
    v životě. Rodiče by také měli očekávat široké spektrum reakcí.
    Jasné je také to, že v domovech s výhradní péčí otce nejsou
    tyto reakce nijak horší než v domovech s výhradní péčí matky.


    Stejně jako v rodině s matkou samoživitelkou i v rodině
    s výhradní péčí otce si většina dětí myslí, že situace před
    rozvodem byla jednoznačně lepší a ještě více jich doufá, že se rodiče
    dají opět dohromady. Ať dítě zůstane s kterýmkoli z rodičů,
    nahlíží skoro vždy na rozvod jako na nevítaný zásah do svého života a
    druhý z rodičů chybí dětem stejně ať jde o matku či o otce.


    Pokud srovnáme některé charakteristiky dítěte ve výhradní
    péči otce a ve výhradní péči matky (míra smutku, deprese, úzkosti, sebeúcta,
    zralost vzhledem k věku, nezávislost, poruchy chování, psychosomatické
    potíže, vztah dítěte k vrstevníkům, učitelům, rodiči, s nímž žije,
    přání po usmíření rodičů, touha po úplné rodině), zjistíme, že
    psychický stav dětí žijících s otci je v průměru srovnatelný s psychickým
    stavem dětí žijících pouze s matkou. Průměry však nevypovídají o
    všem. Jak už jsem dříve zmínila, některé děti se s rozvodem svých
    rodičů vypořádají lépe než děti jiné. Záleží to na celé řadě
    faktorů - mnoho z nich jsem již popsala. Co bych však chtěla zdůraznit
    teď je pohlaví dítěte, které má jako jeden z těchto faktorů
    bezesporu vliv na to, s kým se bude dítěti dařit lépe – s otcem
    nebo s matkou.



    Shoda pohlaví rodiče a dítěte ve výhradní
    péči



    Podle některých výzkumů se ukázalo, že děti ve výhradní
    péči rodiče stejného pohlaví – tedy chlapci v péči otců a dívky
    v péči matek – byly porozvodové situaci přizpůsobeny lépe než děti
    ve výhradní péči rodiče opačného pohlaví. Proto samozřejmě není překvapivé,
    že v rodinách s výhradní péčí matky mají dívky méně problémů
    než chlapci. Psychologové se dlouho domnívali, že se chlapci hůře přizpůsobují
    rozvodu rodičů a že jde o důsledek této skutečnosti. Je však velice pravděpodobné,
    že to není rozvod jako takový, který činí situaci obtížnější chlapcům
    než dívkám. Příčinou je výhradní péče matky. Chlapci žijící po
    rozvodu s otci nemají problémy, které jsou tak charakteristické pro
    chlapce žijící s matkami. To se však nevztahuje na všechny situace. Ačkoli
    důkazy opravňují dávat dostatečnou váhu faktoru “shodnosti pohlaví“ při
    rozhodování o svěření dítěte, jde pouze o jeden z mnoha faktorů,
    které ovlivňují úspěch nebo selhání porozvodového uspořádání. I jiné
    okolnosti, jako je kvalita vztahu dítěte ke každému z rodičů, mohou převážit
    význam pohlaví dítěte. Ne všem chlapcům se daří lépe v péči svých
    otců, ne všechny dívky prosperují lépe ve výhradní péči svých matek.


    Děti ve výhradní péči rodiče stejného pohlaví – ve
    srovnání s dětmi ve výhradní péči rodiče opačného pohlaví – bývají
    zralejší, více společenské, více spolupracující a samostatnější. Jsou
    méně úzkostné, méně náročné a mají více sebeúcty. Jsou také více
    spokojené s tím, jak bydlí a žijí. Jinými slovy, tyto děti jsou více
    vyrovnané se sebou a se světem. Jako skupina komunikují tyto děti snadněji
    než chlapci z výhradní péče matky či dívky z výhradní péče
    otců, snadněji se s nimi naváže kontakt a jsou také atraktivnější.
    Mezi otci s výhradní péčí a jejich syny bývá často kamarádský
    vztah, stejně jako mezi matkami s výhradní péčí a jejich dcerami.


    Naproti tomu u chlapců žijících ve výhradní péči
    matek a u dívek žijících ve výhradní péči otců se v mnohých výzkumech
    projevila vysoká míra agresivity a poruch chování. U těchto dětí byla zjištěna
    nejnižší míra sebeúcty a byly nejméně společenské. Ostatními dětmi,
    zejména vrstevníky stejného pohlaví, byly častěji odmítány, hrály si většinou
    s dětmi opačného pohlaví nebo mladšími. Tyto děti se pohybují v začarovaném
    kruhu. Agresivní chování vede k odmítnutí ze strany vrstevníků, což
    způsobuje frustraci, která vede k dalšímu agresivnímu chování.


    U chlapců vychovaných otci s výhradní péčí je menší
    pravděpodobnost delikvence než u chlapců vychovaných matkami, avšak u dívek
    vychovaných otci je taková pravděpodobnost vyšší. Bylo též zjištěno,
    že u dětí vychovaných rodičem opačného pohlaví je větší pravděpodobnost
    nedokončení střední školy.


    Problematika děvčat vychovávaných v domácnostech
    vedených otcem byla dokumentována v jednom z výzkumů o dětech v osmdesátých
    letech. Dívky z výhradní péče otců byly více zapojeny do protispolečenského
    chování a byly náchylnější k depresi a úzkostným stavům.


    Ať již posuzujeme samostatnost, zralost, sebeúctu,
    sociabilitu, úzkost, agresi, delikvenci nebo depresi, dospíváme k závěru,
    že se průměrně daří chlapcům lépe v péči jejich otců a dívkám
    v péči jejich matek. Z toho vyplývá, že pohlaví dítěte je
    faktorem, který by měl mít významnou váhu v rozhodování o porozvodové
    péči.


    V rodinách, kde rodič s výhradní péčí uzavřel
    nové manželství, nemusí rozdíl mezi chlapci a děvčaty v přizpůsobení
    odpovídat původním vzorcům. Do hry vstupuje mnoho jiných faktorů, které
    určují, zda nové manželství pomáhá či brání psychické pohodě a dobrému
    stavu dítěte, či zda tato skutečnost nevede k žádnému rozdílu. Mezi tyto
    faktory patří věk dítěte, kvalita vztahů dítěte s každým s rodičů
    a s nevlastním rodičem, osobnost nevlastního rodiče a styl jeho rodičovské
    péče, spokojenost a stabilita nového manželství a přítomnost nebo nepřítomnost
    dětí z předchozího manželství nevlastního rodiče v domácnosti.
    Jsou-li takové děti, pak je otázka, jak spolu nevlastní sourozenci vycházejí,
    dále jaký je postoj prarodičů k novému sňatku, zda partneři v novém
    manželství mají spolu dítě, jak se k tomuto dítěti chovají ve srovnání
    s dítětem z předchozího manželství a jaký je vztah nové manželské
    dvojice k rodiči, kterému nebylo dítě svěřeno do výhradní péče.
    Tak například: Čím mladší dítě, tím spíše citově přijme příchod
    nevlastního rodiče do rodiny. Zejména mladý chlapec, pokud měl málo
    kontaktu se svým otcem, bude patrně vítat přítomnost dospělého muže v domácnosti.
    Na druhé straně dítě, které se těší pravidelnému kontaktu s rodičem,
    jemuž nebylo svěřeno do výchovy, bude nejspíše odmítat nový manželský
    svazek, má-li za následek omezení kontaktu s druhým rodičem a jestliže
    jej nevlastní rodič kritizuje. Nevlastní rodič, který podporuje vztah dítěte
    k vlastnímu rodiči, se kterým dítě nebydlí, a který se nesnaží
    zaujmout roli vychovatele co nejdříve, má lepší vyhlídky na budování
    pevného a uspokojujícího vztahu s nevlastním dítětem.


    Má-li dojít k rozdělení sourozenců, bratrů a
    sester mezi rodiče, pak pouze s velkou opatrností. Sourozenecká podpora
    může někdy převážit výhody vyplývající z péče rodiče stejného
    pohlaví.


    Vztah dítěte k rodiči stejného pohlaví je důležitý,
    jeho význam by však neměl být namířen proti významu druhého rodiče v životě
    dítěte. Děti potřebují oba – matku i otce.



    Hlavní problémy rodin s výhradní péčí
    rodiče opačného pohlaví



    1) Změna role dítěte v rodině:



    Tento častý problém je výsledkem zhroucení obvyklých
    hranic mezi dítětem a rodičem. Někteří rodiče s výhradní péčí,
    zejména když se cítí osamoceni, citově deprivováni či stresováni, se
    orientují na své děti a vyžadují jejich společenství, radu a útěchu. V důsledku
    toho se od dětí očekává, že budou jednat jako skuteční partneři.


    Na takovém posunu rolí mají do určité míry podíl
    okolnosti, ve kterých se rodič s výhradní péčí nachází. Pracuje-li
    na plný pracovní úvazek, přesun části tradičních rodičovských
    povinností na děti se zdá nevyhnutelný. Například mnoho rodičů samoživitelů
    nemá jinou možnost než pověřit nejstarší dítě dohledem na mladší
    sourozence, i když by samo potřebovalo dohled dospělého. Nebo také dochází
    k situaci, kdy rodič nemá nikoho, s kým by se podělil o své
    starosti a tak je svěřuje svým dětem.


    Dojde-li k posunu rolí, může to být těžkým břemenem
    zejména pro mladší děti. Jedním z neblahých důsledků je, že dítě
    neprožije (relativně) bezstarostné dětství. Spoléhají-li rodiče na to,
    že jim děti poskytnou citovou podporu a společenství, zákonitě dojde ke vzájemné
    frustraci. Většina dětí zkrátka není schopna pravidelně uspokojovat citové
    potřeby svých rodičů. Rodiče se pak cítí zklamáni a děti mají pocit méněcennosti
    a pocit viny. To vede k většímu napětí a ke konfliktu mezi rodičem a
    dítětem. U dětí dojde ke snížení sebeúcty, protože se cítí neschopné
    splnit rodičovská očekávání. Budou-li takové děti generalizovat své zkušenosti
    z rodinného života na ostatní lidi ve světě, mohou skončit jako dospělí
    s hluboce vštípeným přesvědčením o své neschopnosti vyhovět potřebám
    opačného pohlaví. Tento postoj vytvoří bariéry, které budou bránit dosažení
    a udržení uspokojujících intimních citových vztahů k opačnému pohlaví.


    Je pravda, že některé matky s výhradní péčí
    hledají citové zázemí u svých dcer a otcové u svých synů. Ale protože dítě
    je jakousi psychologickou náhradní postavou za manželského partnera, je to
    nejčastěji dítě opačného pohlaví, které rodič staví do takové role.


    Děti ve výhradní péči rodiče druhého pohlaví vykazují
    více poruch chování, více úzkosti a nižší míru sebeúcty než děti v péči
    rodiče shodného pohlaví. Je tomu tak proto, že dítě zkrátka nezvládne
    nahradit rodiči partnera, což nese velmi těžce a vede to ke zmíněným
    projevům. I když tyto děti nakonec vyhoví některým citovým potřebám
    rodičů a situaci zvládnou, je to často za cenu zpomalení jejich vlastního
    citového vývoje.


    Rodič, který až příliš potřebuje dětskou blízkost a
    po příliš dlouhou dobu, poskytne dítěti jen stěží potřebnou míru nezávislosti
    a jen stěží ji u něho bude posilovat. U dítěte se může objevit pocit, že
    připoutání k člověku mimo rodinu je něco jako zrada. Není-li tento
    konflikt řešen, dítě vyroste v jedince sice věkem dospělého, ale
    citově handicapovaného, neschopného milovat někoho jiného bez pocitů úzkosti
    a viny.



    2) Sexuální napětí mezi dítětem a rodičem:



    V některých rodinách jsou hranice mezi dítětem a
    rodičem tak setřeny, že vzniká reálné nebezpečí vzniku sexuálního
    vztahu mezi rodičem a dítětem.


    V životě mnoha rodin probíhá spodní proud sexuální
    přitažlivosti a vlastnictví mezi rodičem a dítětem opačného pohlaví. Za
    normálních okolností jsou tyto pocity pod kontrolou a i mimo plné vědomí
    – částečně v důsledku společenského tabu na incest a částečně
    proto, že přítomnost druhého rodiče má tlumivý účinek. Tak například
    otec dá obvykle svému synovi najevo, že v jeho vztahu k matce jsou
    určité meze: nemůže s ní spát v jedné posteli a nemůže se k ní
    chovat jako manžel. Tyto meze pomáhají chlapci vyrůst v muže, který
    je schopen vytvořit si vztah lásky k jiné ženě.


    Je-li domácnost bez otce, chlapec se těžko vzdává přání
    výlučně vlastnit svou matku. Může se aktivně snažit, aby jejich vztah byl
    těsnější. Přizpůsobí-li se mu matka, dojde mezi nimi k určitému
    napětí, které je živeno sexuálními pudy. To je příčina, proč nepevné
    hranice mezi rodičem a dítětem vedou k větším problémům u dětí,
    které jsou v péči rodiče opačného pohlaví. Extrémní blízkost mezi
    matkou a jejími dětmi, i když není nikdy žádoucí, působí méně úzkosti
    její dceři než jejímu synovi.


    Jiným zdrojem takovýchto problémů mezi rozvedenou matkou
    a jejím synem je matčin společenský život. Matčiny schůzky s partnerem,
    nehledě na to, že ohrožují chlapcovu fantazii o výlučném vlastnictví
    matky, navíc u něho ještě umocňují vědomí její sexuality, což vede k častým
    pocitům úzkosti a smutku.


    Zesílení sexuálních pocitů se neomezuje pouze na matky s výhradní
    péčí a jejich syny. Podobné problémy existují mezi otci s výhradní
    péčí a jejich dcerami, a to ze stejných příčin.


    Dojde-li k incestnímu vztahu v porozvodovém období,
    jde o výsledek zhroucení hranic mezi rolemi dítě – rodič. Incest zcela
    jistě existuje i v nerozvedených rodinách. Není pochyb o tom, že někteří
    rodiče, schopní ovládat takové impulsy v rámci trvání manželství,
    tuto schopnost ztrácejí, když manželský partner již není doma. Tito rodiče
    by měli být zvláště ostražití a neměli by dovolit, aby došlo k psychologickému
    posunu rolí.


    Naneštěstí někteří otcové s výhradní péčí
    tlumí své citové projevy vůči dcerám, aby minimalizovali možnost obvinění
    z pohlavního zneužívání. Mohou se stát škrobenými či chladnými a
    fyzicky vzdálenými, což si děti mohou vysvětlovat jako odepření lásky.
    To může být ještě dalším faktorem přispívajícím k emocionálním
    potížím některých děvčat ve výhradní péči otce. Většina mužů se však
    nemusí obávat vřelosti vůči svým dcerám, většina mužů je schopna
    projevit svoji lásku k dětem přiměřeným a zdravým způsobem.
    Dojde-li k pohlavnímu zneužití dcery otcem, je to projev nikoli vřelosti
    citů, nýbrž vážné poruchy osobnosti.



    3) Problémy dítěte s identifikací se svojí sexuální
    rolí:



    Chlapci


    Konflikt při sexuální identifikaci je jedním z nejvážnějších
    úskalí pro chlapce žijící ve výhradní péči svých matek. Svého otce po
    rozvodu vidí stále méně a méně, což znamená, že je pro ně stále méně
    příležitostí, aby se od svého otce něco naučili a aby se s ním
    pokud možno identifikovali.


    Co je pro identifikaci se svou sexuální rolí pro takovéhoto
    chlapce snad ještě nebezpečnější než nedostatek kontaktu s otcem, je
    vyjádření negativního názoru matky na bývalého manžela před synem.
    Otcova nepřítomnost připravuje syna o příležitosti k identifikaci s ním
    a matčin kritický postoj k otci může dokonce oslabit chlapcovo přání
    se se svým otcem identifikovat. Nejde jen o to, že matka hodnotu otce snižuje.
    Chová-li se jako mnoho jiných matek v takovém postavení, může více
    nebo méně skrytým způsobem přimět syna, aby tyto negativní postoje přejal.


    Na jedné straně chce chlapec potěšit matku a dovídá se,
    že tak může učinit, když se k ní připojí v kritickém hodnocení
    otce. Na druhé straně má potřebu mít dobré pocity o sobě samém, což však
    nelze, když snižuje cenu otce. Je tomu tak proto, že ústřední část
    chlapcovy psychologické výbavy, jeho pocit, kým vlastně je, se odvozuje od
    identifikace s otcem. Právě v aktu zřeknutí se otce se chlapec zříká
    ústřední části svého já. Jen velmi zřídka má chlapec negativní názor
    na svého otce, aniž by měl tentýž názor na sebe. To nám pomáhá vysvětlit,
    proč tak mnoho chlapců vychovaných matkami samoživitelkami trpí pocity méněcennosti.
    Většina matek by jistě nechtěla úmyslně narušit sebeúctu svých synů,
    neuvědomují si však, že popuzení syna proti otci vede současně k tomu,
    aby se syn obrátil i proti sobě samému.


    Pro chlapce je ještě horší, když matka odmítá nejen
    jeho otce, ale všechny muže. Takový postoj může vést k potlačení či
    oslabení jakýchkoli maskulinních tendencí u jejího syna. Když chlapec popře
    svou identifikaci s otcem, podkope tak i svoji základní identitu příslušníka
    mužského pohlaví.


    Není-li otec trvale přítomen, je zde riziko, že se
    chlapec stane příliš závislým na matce, což ještě víc ohrozí jeho
    pocit maskulinity. Mnohé z poruch chování, které vidíme u chlapců ve výhradní
    péči matek, jsou reakce na příliš intenzivní vztah matka – syn a na
    pochybnosti chlapce o vlastní maskulinitě. Jedná-li chlapec vzdorovitě a
    neposlušně, plní tím dva cíle. Zaprvé získá psychologickou distanci od
    své matky. Zadruhé, postaví-li se matce, dokáže si, že je silný a
    nepoddajný. Někteří chlapci se uchylují i k extrémějším formám
    chování, aby se ujistili o své maskulinitě. Výzkum prokázal, že mimořádně
    velký počet chlapců – mladistvých delikventů – pochází z domovů,
    kde otec není přítomen. Často právě násilné a protizákonné projevy
    jsou zoufalými pokusy dokázat, že jde o “skutečné muže“. Je třeba si
    uvědomit, že to, co pro rodiče vypadá jako problém, je často pokusem dítěte
    o řešení – v tomto případě jde o nesprávně zaměřené úsilí
    posílit sebeúctu a maskulinní sebedůvěru.


    I když jsou vzdorovití chlapci pro rodiče zátěží, vážnější
    problém představují chlapci, kteří vyřeší pochybnosti o své maskulinitě
    nastoupením opačné cesty. Místo, aby se od svých matek odtrhli, přimknou
    se k nim ještě více. Místo, aby zápasili o dosažení maskulinní
    sebedůvěry, začnou se až příliš identifikovat s matčinou feminitou.
    Místo aby byli dominantní a předváděli se před ostatními, tlumí svoji
    asertivitu a pasivně se nechávají ovládat druhými. Často dojde k tomu,
    že matce a synovi taková úzká vazba vyhovuje a nevidí žádnou potřebu změny.
    Takovým rodinám se pak pomáhá hůře než rodinám, kde chlapec aktivně
    vzdoruje matčině vlivu.


    Tito chlapci bývají nazýváni “maminčinými mazánky“.
    Někteří se tak bojí opustit bezpečí matčina domova, že odmítají chodit
    i do školy. Obyčejně mají těžkosti, aby vyšli s jinými chlapci, a dávají
    přednost hrám s děvčaty a mladšími dětmi.


    V krajních případech se chlapec identifikuje s matkou
    do té míry, že vzniká porucha nazývaná psychology “porucha identifikace
    se sexuální rolí“. U takového dítěte nejde jen o potíže, má-li se cítit
    kompetentním příslušníkem mužského pohlaví – takové dítě se mužem
    ani stát nechce. Některé děti s touto poruchou se stanou transsexuály.
    Takové případy jsou ale velmi vzácné. Většina chlapců je schopna nalézt
    jiné cesty k řešení svých konfliktů týkajících se sexuální
    orientace a role.



    Dívky


    Situace týkající se problémů sexuální identity není
    stejná u chlapců ve výhradní péči matky jako u dívek ve výhradní péči
    otce. Jak chlapci tak i dívky si nejprve vytvářejí identifikaci s matkami
    v období kojeneckého věku. Teprve potom se chlapci identifikují se svými
    otci, proto jsou zranitelní konfliktem, je-li pouto s otcem oslabeno.


    Děvčata jsou na druhé straně takovým konfliktem méně
    zranitelná. Pokud nejde o případ, kdy byla dívka vychovávána otcem již od
    kojeneckého věku, identifikuje se od počátku s matkou a je schopna si
    tuto primární identifikaci podržet, i když s matkou nežije. Ačkoli
    mnoho dívek přebírá mnohé od svých otců, jen velmi málo z nich se
    identifikuje se svými otci natolik, že by začaly mít starosti se svým ženstvím
    podobným způsobem jako chlapci se svým mužstvím.


    Je zde ještě jiný důvod, proč v tomto směru
    podstupují dívky ve výhradní péči otců méně rizika než chlapci ve výhradní
    péči matek, kteří mají slabší sexuální identitu. Dívky v naší
    kultuře mají totiž širší kontakt s dospělými osobami stejného
    pohlaví, než je tomu u chlapců. Většina učitelů základních škol jsou
    ženy, stejně jako personál v mateřských školách a školních družinách
    i osoby, které vykonávají dozor nad dětmi v domácnosti za nepřítomnosti
    rodičů. Dívky tak snadněji naleznou pro svoji roli náhradní model.


    Existují-li pro dívku ve výhradní péči otce ve vývoji
    jejího ženství nějaká rizika, pak souvisejí spíše s obavami otce než
    s jejími vlastními obavami. Někteří otcové mají pochybnosti o své
    schopnosti pečovat o dcery a vychovávat je přiměřeně nebo je naučit věcem,
    které se většina dívek naučí od svých matek.



    Nejlepší cesta ke štěstí dítěte v rodinách
    s výhradní péčí jednoho rodiče:



     I přes psychologická rizika provázející vývoj dítěte
    v porozvodové výhradní péči jednoho rodiče zvládají některé děti
    situaci úspěšněji než druhé. Hlavně však záleží na rodičích, kterým
    dětem se to podaří nejlépe. Zde bych chtěla shrnout několik zásad, které
    jsou všeobecně uznávané jako účinné pro lepší vyrovnání se dítěte s rozvodem.


     1) Dostatečný kontakt s každým z rodičů tak,
    aby dítěti bylo umožněno udržovat vztahy s oběma na vysoké
    kvalitativní úrovni.


    Tím by mělo být zajištěno, aby děti v důsledku
    rozvodu neztratily jednoho z rodičů. Rodič, jemuž byly děti svěřeny
    do výchovy, má slovy i skutky podporovat jejich kontakt s druhým rodičem.
    Sourozenci by měli mít příležitost trávit nějakou dobu s každým
    rodičem samostatně. Oba rodiče by měli být pružní (v určité míře) a
    ochotní přizpůsobit se jeden druhému, je-li třeba. 



    2)Kooperativní, málo konfliktní vztah mezi rodiči.



    Splnit tento požadavek bude pro rozvedené rodiče patrně
    nejobtížnější, ale je to současně největší dar, který mohou dětem dát.
    Nemohou-li rodiče překonat svůj hněv, děti mohou pochybovat, zda rozvod něčemu
    pomohl. Přetrvávají-li výrazné konflikty mezi rodiči, budou se děti cítit
    rozpolceny a budou konflikty bolestně prožívat. Takové děti budou rovněž
    úzkostnější a budou se méně ovládat.


    Mohou-li rodiče jednat s cizími lidmi s běžnou
    mírou slušnosti, pak se jistě – v zájmu svých dětí – mohou snažit
    o stejné jednání se svými dřívějšími manželskými partnery.



    3)Správné výchovné metody.



    Za optimální by se dala označit demokratická výchova,
    která má tři základní složky – vřelost, pevnost, důslednost. Vztah
    rodičů k dětem by měl být především empatický, plný porozumění
    a ochoty naslouchat potřebám a pocitům dětí. Zároveň však děti potřebují
    jasné vymezení jejich hranic. Tito rodiče se vyhýbají dvěma extrémům -
    nejsou ani příliš povolní, ani příliš tvrdí a trestající. Tato rodičovská
    strategie vede u dětí k vyšší sebeúctě, zralosti a společenské
    odpovědnosti.



    4)Co nejméně změn pro děti.



    Rozvod změní dětem mnoho věcí. Mohou-li rodiče zůstat
    v téže lokalitě, jejich děti si alespoň udrží stejné přátele,
    okolí a školu. Nejdůležitější je, že se děti mohou stýkat s oběma
    rodiči. Jestliže rodiče nerespektují závazek žít v dostupné vzdálenosti
    jeden od druhého, výsledkem bude, že děti ztratí pravidelný kontakt s jedním
    rodičem.



    5)Vhodný systém podpory od okolí pro děti a pro rodiče.



    Rozvod naruší důvěru dětí v trvalost lásky. To může
    být částečně kompenzováno pokračující láskou a zájmem příbuzných.
    Prarodiče mohou dětem nabídnout ujištění přinášející stabilitu a lásku
    a bezpečné útočiště před vzájemným nepřátelstvím rodičů.




  3. Společná péče obou rodičů





  4.  



“Společná péče podle zákona“ znamená, že oba rodiče
jsou oprávněni činit rozhodnutí v důležitých záležitostech, které
se týkají jejich dětí, jako je léčení, vzdělávání a účast na náboženských
aktivitách. V některých případech si rodiče svou autoritu rozdělí,
takže si každý ponechá právo činit rozhodnutí jen v některé
oblasti. Oba rodiče mají též právní odpovědnost za aktivity svých dětí.


“Společná péče fyzická“ znamená, že pobyt dítěte
v domově každého z rodičů je rovnoměrněji vyvážen, než by
tomu bylo v případě výhradní péče jednoho rodiče, a přibližuje se
poměru jedna ku jedné.


Takováto uspořádání se vyznačují vysokou mírou
kooperace a flexibility, ve které rodiče vzájemně respektují důležitost
toho druhého pro jejich dítě. Rozvod tuto skutečnost nemění. V době,
kdy to děti nejvíce potřebují, se jim dostává ujištění o trvalé lásce
obou rodičů, aniž by jeden byl primární nebo měl větší autoritu než
ten druhý.


 Vliv společné péče obou rodičů na dítě:


Kritici tohoto druhu porozvodového uspořádání argumentují,
že rodiče nejen nejsou schopni spolupracovat, nýbrž že se tím zvyšuje i
jejich vzájemné nepřátelství. Zvyšuje se tím i pravděpodobnost, že děti
budou zapojeny do bitvy rodičů jako nástroje pro zraňování druhého.


Stoupenci společné péče naopak tvrdí, že se děje právě
něco opačného. Jsou přesvědčeni, že stejný podíl rodičovských práv a
odpovědnosti, tak jak je tomu při společné péči, vyústí v menší míru
nesnášenlivosti mezi rodiči a v nižší motivaci zapojovat do rodičovských
bojů i děti.


Bylo zjištěno, že konflikt mezi rozvedenými rodiči
nevykazoval znaky zhoršení jako důsledek zvýšeného požadavku na rodičovskou
spolupráci a komunikaci ve společné péči. Naproti tomu rodiče, u nichž
byl spor vyřešen výhradní péčí, vypovídali o největším zhoršení
vztahů postupem času. Rodiče se společnou péčí nejenže spolu vycházeli
lépe, ale vyjádřili i více spokojenosti s bývalým manželským
partnerem v jeho rodičovské funkci.


Místo aby byly děti ve společné péči obou rodičů nástrojem
rodičů v boji proti partnerovi, jsou spíše svědky menšího napětí a
větší spolupráce mezi rodiči ve srovnání s dětmi z rodin s výhradní
péčí jednoho z rodičů. To ovšem neznamená, že společná péče
zaručuje srdečné vztahy mezi bývalými manželi nebo že automaticky snižuje
napětí mezi rodiči. Přesto je však zřejmé, že úspěšná komunikace týkající
se dětí mezi rozvedenými partnery možná je.


Výhodou společné péče je maximální kontakt mezi dítětem
a oběma rodiči. To umožňuje dítěti vyhnout se povrchnímu vztahu, který
často provází výhradní péči jednoho rodiče. Děti, které udržují
smysluplný vztah s oběma rodiči mají při vyrovnávání se s rozvodem
zřetelnou výhodu.


Podle průzkumů nemá společná péče na děti negativní
vliv, jak předpovídali její kritici. Ba naopak. U dětí ze společné péče
byla zjištěna vyšší míra sebeúcty, děti ze společné péče obou rodičů
mají o sobě obecně lepší mínění. Vědí, že táta je stále aktivně
zapojen do jejich života, i když již nebydlí s mámou. Nemají
pochybnosti, které trápí mnoho dětí vyrůstajících v domovech matek
s výhradní péčí a které si vysvětlují relativní nezájem otce jako
vlastní chybu či selhání.


Vyšší míra sebeúcty není jedinou výhodou, které se těší
děti vyrůstající ve společné péči. Když tyto děti později hodnotili
vliv rozvodu na své životy, postoje nebyly tak nepříznivé. Byli to zejména
chlapci ze společné péče, kteří uváděli méně záporných zkušeností
z rozvodu a jeho dozvuků ve srovnání s chlapci ve výhradní péči
matky.


Nemělo by být zvlášť překvapivé, že děti jsou více
spokojeny se společnou než s výhradní péčí. Rodiče, kteří
spolupracují v péči a výchově, spolu vycházejí lépe, a tak jejich děti
vyrůstají v klidnější atmosféře. Stejně důležité je, že
porozvodové uspořádání umožňuje těmto dětem, aby ve svých životech
pociťovali průběžnou přítomnost obou rodičů.


Ačkoli společná péče nevede ke zmatení nutně u všech
dětí, některé děti se mohou skutečně těžko přizpůsobovat změnám
prostředí při přecházení z domácnosti matky do domácnosti otce a
naopak.


 



Varianta společné péče – rozdělení dětí
mezi rodiče



Někteří rozvedení manželé se dělí o svou rodičovskou
odpovědnost nikoli společnou péčí o jedno dítě, ale tím, že každý z
nich má v trvalé péči alespoň jedno dítě. Toto porozvodové uspořádání
bývá vša


Kimísek
28. 03. 2006
Dát tip
hmm.. zkus to pro začátek zmenšit a nasadit si dioptrie a pak to je ODpodtrhni .) pak mi pošli třebas avi .)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru