Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Anděl nebo kat?

08. 03. 2001
9
0
4599
Autor
Deltex

Člověk je sám o sobě bestie, jen na povrchu je stejně jako u chleba s máslem přimáznutá tenká vrstvička slušnosti! (E.M.Remarque) - tohle je oblíbený citát, který si oblíbila jedna dobrá kamarádka, nevím jestli jsem jej interpretoval dobře, ale pravdivý bohužel je ...až tragicky!

 Ještě včera jeden z těch šťastnějších co měli všechno. Teda skoro všechno – měl proč žít. Pro jeho lásku, pro NÍ! A teď? Zrazen, zašlapán a sám. Ztratil víru, víru v dobro. Nemá důvod proč žít. Jeden z těch bláznů, co si všechno moc berou, moc prožívaj …jeden z mála. Opovrhovaný, protože podléhá emocím. Neřídí se davem a proto je opuštěný. Tedy vlastně teprve od včerejška. Ještě včera totiž na ten svět byli dva a ve dvou se to lépe táhne… tedy on myslel, že není sám, však teď si tragicky uvědomil, že byl sám celý život a sám nejspíš taky bude. Nic nebolí tolik jako zrada člověka, kterého jste nade vše milovali. Nic nebolí tolik, jako smrt, smrt osoby, kterou jste milovali. Ne, nemám na mysli smrt fyzickou… poněvadž ten, kdo ztratí schopnost cítit je opravdu mrtev, nikoliv ten co leží pod tunami hlíny!

 Temný, zaprášený, polorozpadlý stěny staveniště. Kolem se prohání vítr. Ne vánek, ale studenej vítr. Zima. Slzy deště pleskají o dlažbu. Blesk prořízl zamračenou oblohu. Těžký, olověný mraky. Taky stíny. Uprostřed toho jeden temnější. Člověk. Mladý, shrbený člověk. Sedí a pláče. Sedí tu už dlouho. Z úst se mu line proužek dýmu z pomalu vyhasínající cigarety. Horké slzy tečou po tvářích a pálí, moc pálí. Vlezlé mrazivo proniká na kůži. Symfonie kapek. Hluk. A matička noc vše přikrývá svým hávem a nedává naději paprskům světla proniknout ven. Ten mladík má v očích skelný, nepřítomný nádech. Snad přemýšlí, snad vzpomíná. Jak jen mohl být osud tak krutý? Osud ne, spíš lidi. Bolest. Zvlhlej černej kabát a vysoký kožený boty. A spousty vody! Sedí tam a přestává doufat, že se to zlepší. Pořád pláče, ...pláče za zvuku deště! Slzy dopadají spolu s kapkama a mísí se dohromady. Další blesk a za ním ohlušující, téměř hmatatelný zvuk hromu. Pak ticho, tedy až na ten déšť a...

 ...z venku zazní těžký kroky. Další přízrak. Celej v bílym. Pomalu kráčí, jako by se jej ani ten déšť venku netýkal. Bílej kabát, boty i bezprstý rukavice. Skvělej vohoz, jen trochu přízračnej. To ty bílý vlasy, ne odbarvený, ale úplně bílý. Pomalu kráčí směrem k černému stínu a kyne mu na pozdrav, ten jako uhranutý sedí a zírá. Další blesk. Cigareta vyhasla. A jen tam tak sedí a kouká na něj. Nečekal ho. Tma. Kdo to je?! Co tu dělá?! Postava v bílym jen pokyne, hořce se usměje a prohodí pár slov. Pak přiloží prsty sedícímu člověku na spánek. To je všechno. Temný mladík odhazuje cigaretu a šokovaný se zvedá. Jako bez duše pomalu odchází. Shrbený. Postupně jako by si cosi uvědomil se jeho krok mění a hlava zvedá.

 Temný, zaprášený, polorozpadlý stěny staveniště ...a jinak už nikdo víc. Jen uprostřed toho sedí jeden světlejší stín. Mladý, shrbený člověk. Sedí a pláče. Z úst se mu line proužek dýmu z právě zapálené cigarety. Horké slzy tečou po tvářích a pálí, po tvářích, které jsou lemovaný bílýma vlasama, ne odbarvenýma, ale úplně bílýma...

 Někdo mu říká „anděl“ a někdo „kat“. On totiž bere lidem jejich bolest - city …a tím jim dává šanci přežít. Kde se vzal? Svět ho stvořil. Stvořil ho jako zbraň proti těm, kteří jsou jiní. A tak chodí po Zemi, bere lidem trápení a přenáší jej na sebe. Dobrák? Ne, spíš kat, protože co zůstane, když vezmete lidem schopnost cítit? Nic, jen tělo bez duše a takhle on zabíjí. Však nemůže jinak. Pro někoho „kat“, pro někoho „anděl“… pro mě „kat“, co pro vás?!

 A tak tam sedí, jen malou chvíli, protože pak musí jít dál – konat svou povinnost, která tolik bolí. Horké slzy tečou po tvářích a pálí, po tvářích, které jsou lemovaný bílýma vlasama, ne odbarvenýma, ale úplně bílýma...


Jsem zpátky!!! Vykuř!!! Jsem zpátky!!! Vykuř!!! Jsem zpátky!!!

Deltex
09. 04. 2003
Dát tip
Mozna ano, mozna ne... kdo vi. Samota te nauci vnimat svet jinak...

Cejvik
07. 04. 2003
Dát tip
Asi ta precitlivelost bude pocitem samoty co mas od pocitacu... Jestli jo, tak jsme na tom stejne. Podobnou povidku jsem napsal jedne taky... jiny text, ale pricina stejna.

Andulka
04. 04. 2003
Dát tip
mladi - laska - slzy - smich :-)

Deltex
04. 04. 2003
Dát tip
Ano:o)

Deltex
18. 12. 2002
Dát tip
:o)

PUSINCA
15. 12. 2002
Dát tip
Tak to ten můj září všemi barvami :o)

Deltex
09. 12. 2002
Dát tip
Toť otázka... život bez lásky nebolí, ale je nebarevný.

Deltex
06. 12. 2002
Dát tip
Už ani nemluvím, nemá to cenu... snad jen hořký úsměv.

tak mě napadlo...nebylo vy spíš správnější říct- Láska bolí ? Nebo život BEZ Lásky ?.......

do hajzlu.....sory... to hodně zabolelo, zvlášť když si uvědomím jak je každý z nás tomuhle blízko...:( nemůžu víc než t

Deltex
05. 12. 2002
Dát tip
Život bolí... dík.

ani nemluv :o/// ...........

Deltex
19. 10. 2002
Dát tip
Ano a o tom je život!

Dirty
19. 10. 2002
Dát tip
jo, je...

Dirty
18. 10. 2002
Dát tip
je to zvlastni, protoze jsem po ty povidce na kterou jsem reagovala jako prvni, otevrela tady tuhle a vmisils tam ty pasaze, ktery puvodne "nemeli smysl" ... ted je to o necem jinem, i kdyz se to v mnohym podoba, aspon me to tak prijde... hmm, kat nebo andel? to je tezka otazka, chapu lidi, ktery reknou, ze kat, ale co kdyz se to neda vydrzet? co kdyz prave proto, ze moc citis, radsi bys byl prazdnej?? chapu taky lidi, co reknou andel...

Deltex
18. 09. 2002
Dát tip
WiruZ: Díky:o)

WiruZ
12. 09. 2002
Dát tip
Je to vcelku pěkné až... Odstranil bych ten předposlední vysvětlovací odstavec. Je to tedy jenom můj subjektivní názor, ale mě tam trochu vadí. Myslím si, že i bez něj je to dost jasný. A že se pesimista? No to určitě, kdyby lidi byli jenom optimisti byla by tu dost nuda a svět by přišel o mnoho krásných uměleckých děl. Anebo taky ne?

Mínox
02. 08. 2002
Dát tip
Škoda - jako stráž myšlenek je to hezčí!!!

Deltex
02. 08. 2002
Dát tip
Ano, možná... je to hodně smutné - obě dvě variace.

Deltex
21. 07. 2002
Dát tip
Ano, v tom máš možná pravdu...

Deltex
19. 07. 2002
Dát tip
Francois:o), myslím si, že život není spisovný:o)

IVANOL
19. 07. 2002
Dát tip
:-)... ...fakt seš takovej pesimista nebo je to postoj? ...kritická rada: pusť do svých děl trochu světla..prozáří Tě to! ...dík

Deltex
19. 07. 2002
Dát tip
Ivanol: Ano, možná, ale možná také ne...

IVANOL
19. 07. 2002
Dát tip
Del: chceš o tom mluvit?

Deltex
19. 07. 2002
Dát tip
Nevím... to je prostě o tom, jak moc o věcech přemýšlíš, jak moc si bereš svět kolem a abych pravdu řekl, svět není moc hezké místo.

Francois
15. 07. 2002
Dát tip
Máš tam pár nespisovných výrazů a někomu to tady vadilo, mě ne.

Deltex
13. 07. 2002
Dát tip
Děkuji. Co myslíš výrazovou češtinou?

Francois
12. 07. 2002
Dát tip
Hubertxy má velmi zajímavý názor, já to chápu anděl - kat - je to něco jako život, ten nám něco bere, dává. Jinak mě nevadí výrazová čestina, velmi dobře napsáno. tip

Josefk
24. 05. 2002
Dát tip
pěkný, s Mikeyem souhlas

Deltex
16. 07. 2001
Dát tip
Hm, zajímamé a já Ti děkuji za vysvětlení... jsem rád, že mám jasno. Měj se fajn. DeX

Deltex
12. 07. 2001
Dát tip
Kdo, že by měl radost????

Deltex
12. 07. 2001
Dát tip
No, já se nerozčiluji, jen jsem to slovo ještě nikdy neslyšel, tak chci pochopitelně vědět, co označuje! Prosím přibliž mi to.

Deltex
03. 07. 2001
Dát tip
Děkuji Jani! Měj se nádherně! DeX

Deltex
11. 06. 2001
Dát tip
Thanx very much!

Drui
09. 06. 2001
Dát tip
Woooooow - tip... Wooooow, wooooow!!!

Deltex
11. 04. 2001
Dát tip
Díky FLO! Měj se hezky!

FLO
06. 04. 2001
Dát tip
Z tohodle vyplývá jedna velká pravda, totiž že člověk je vždycky na všechno sám. A vždycky bude. Jinak dobře napsaný, chápu co chtěl básník říct.

Deltex
22. 03. 2001
Dát tip
Hi, to já nerad! Jo, když já nemohu najít tvůj mail, tak mi mailni ty - na WhiteMage@Atlas.cz, ju? A já ti velerád odepíšu! Měj se nádherně!!!!

Deltex
21. 03. 2001
Dát tip
Lidi? - těm by to nepomohlo!

Kate
21. 03. 2001
Dát tip
proč seš takovej pesimista?????????????????????????????????????? Kate

Kate
20. 03. 2001
Dát tip
je to tvůj názor, ale já ho s tebou nesdílím podle mne je svět nádherný místo pro přemýšlení!!! někdy si přeji být sama na pustém ostrově (ale to bych asi dlouho nevydržela :-))))) moc toho nakecám a asi bych vykecala díru do stromů:-) ale jde mi o tu pohodu ,kouzlo vychutnat si, když je člověk sám, hezky si to spořádá v hlavě,vyřeší si svoje problémy apod. svět si neidealizuji lidi by to ale potřebovali!!!!!!!!! Kate

Deltex
16. 03. 2001
Dát tip
Jo a já taky řeknu své - dnešní svět je založen na pokrytectví a zradě, od svých rádoby přátel nelze očekávat podporu, poňevadž jakmile přijde chvíle, kdy jde do tuhého, zjistíte, že v nouzi poznáš přítele - a většinou, ač je to tragické toho přítele nepoznáš, protože všichni jsou pryč... smutné, že? Citliví lidé, kteří od bližních čekají lásku, porozumění, pochopení spláčou nad výdělkem ...bohužel, takový je dnešní svět! Ano, jsem pesimista, ale ...možná taky ne! Mějte se nádherně!

Kate
16. 03. 2001
Dát tip
proč tak smutně milý Deltexi???? nebuď pesimista, svět sám o sobě je krásný, kazí ho jen lidi, prostě si je odmysli a dívej se na západ slunce, na let ptáků po obloze,na padající sníh, poletující barevné listí apod. Je opravdu krásný, není proč být pesimista lidi jsou už takový, není důležitá kvantita přátel, ale kvalita, takže stačí jen jediný!!!!!!!!!!!! hlavně když je Kate

Deltex
16. 03. 2001
Dát tip
Možná, že ano ...a nebo taky ne:-) Myslíš, že nesleduji západ slunce... ale ano, samotnému to vždycky pomáhá ...to ano, ale svět není hezké místo, tak proč si ho idealizovat a nevidět... proč?

Kate
15. 03. 2001
Dát tip
já jsem ti o téhle povídce řekla své Kate

Deltex
12. 03. 2001
Dát tip
Děkuji za důvěru!

Deltex
09. 03. 2001
Dát tip
NO zatím na tom pracuji, ale přesto díky za rady!

není to špatné...věcné poznámky viz Mikey... podle mě umíš lepší...

zirafka
08. 03. 2001
Dát tip
zezacatku mi to prislo nudny, ale nakonec je to docela dobre, jen kbydy to bylo vetsima pismenkama :)))

Janis
08. 03. 2001
Dát tip
...EXIT......

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru