Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Quenta nontarion

24. 07. 2006
0
0
1926
Autor
Mínox

Napsáno roku 1995

Když Sauron viděl, že sám je příliš slabý na ovládnutí světa, opět se podvolil Melkorovi. A Melkor rozhodl, že lidé dostanou stroj. Stroj, který je udělá ovladatelnější a snadněji zvládnutelné. Stroj, který mu v budoucnosti umožní řídit jejich kroky. Ale také stroj, jenž je ještě více odcizí Oromëmu, Yavaně a ostatním Valar.

Tehdy učinil Sauron na Melkorův pokyn stroj a dal jej lidem, aby jej užívali ku prospěchu svému. Když Sauron dal lidem tento stroj, nazval jej počítač. Již předtím dal lidem různé hračky a některé z nich uměli provádět matematické operace. Název "Počítač" naznačoval lidem, že i tento stroj bude něco podobného. Avšak vše se vyvíjelo jinak. Tento stroj se později ukázal být mnohem víc, než jen hračkou na sčítání, odčítání a na jiné operace s čísly. Ten stroj měl myslet a byl tomu stále blíž a blíž. Neměl sice duši, neboť tu mu ani Sauron dát nemohl. A tak to Morgoth zaonačil tak, že počítač odebíral sílu lidského ducha a s pomocí jeho a temných kouzel, vložených na počátku do malé černé krabičky, nazvané chip, mohl vykonávat práci, pro kterou byl stvořen. Lidé netušili, co jim tento stroj všechno přinese. Zpočátku v něm skutečně viděli jen další Sauronovu hračku. Tehdy stroj přijali a protože v té době bylo lidstvo rozmarné (alespoň ta část, která si to mohla dovolit), rychle se jej naučilo vyrábět. A tak lidé vyráběli počítače, netušíce, co jim všechno přinesou. (Tak, jako kdysi prsteny moci, dávající moc, kterou též brali.) Brzy zjistili, že jim počítač umožňuje mnohem víc. Avšak v těchto dobách, kdy lidstvo opanovala pýcha, (stejně jako v dobách Atalantë) se to nezdálo být divné a lidstvo naopak tak mocný stroj uvítalo. Lidé totiž zjistili, že jim počítač usnadňuje poznání. Netušili však, že toto poznání je pokřiveno temnými myšlenkami Morgothovými. Tak rostla výroba počítačů. Svět halil temný dým. Lidem však nebylo viděti nebezpečí temnoty. Přeceť zde byla příležitost více poznat, být moudřejší. A té lidstvo odolat nemohlo. Vždyť Ilúvatar sám dal lidem touhu po poznání. A dal jim též ctižádost. Melkor však těchto ctností zneužil, ve snaze si lidi lépe podmanit. A tak je touha po poznání přivedla do područí Nepřítele a ctižádost stala se touhou po moci. Počítač dával lidem možnost mnohem rychleji poznávat. Pamatoval si za ně a oni zapomínali, myslel za ně a oni myslet přestali. Řídil jejich válečné stroje a oni se odcizili zacházení s mečem, sekerou, či lukem a šípem. Čím více však lidé věděli, tím dále viděli a nebylo tam ani Erua, ani Valar, neboť Sauron, poslouchaje Melkorových příkazů, umně omezil výhled lidí mimo svět. A lidé dostali strach z té obrovské prázdnoty a toužili najít ve "vesmíru" bytosti sobě podobné. Protože však Eldar, po kterých ve skutečnosti lidé toužili, odpluli kdysi dávno do Amanu a ten byl Smrtelným zapovězen, pátrali marně. A tak se prohlubovala jejich opuštěnost. Tak také rostl pocit jejich vlastní mimořádnosti a dokonalosti. Někteří v té době přestali věřit v jakéhokoli stvořitele světa, hovoříce o jakési vývojové teorii. U některých však tato teorie byla jen zástěrkou pro víru ve vlastní božství. Mnoho se jich také prostě utíkalo před světem k počítači. A počítač dával lidem pocit zapomění, slibuje úlevu od starostí světa. Přinášel jim zábavu a umožňoval boj bez nebezpečí smrti, uče tak lidi zbabělosti. Přinášel jim i záplavu informací a s nimi pocit vlastní nedokonalosti a malosti. Vyžadoval po nich přesná data a přesné úkoly, trápě je svou tvrdohlavostí. A lidé se cítili hůř a hůř a rostla v nich nenávist k sobě samým a ke svému okolí. Pak plenili a pálili a zabíjeli se ve víře v falešné bohy, či spíše sami v sebe. Pak ničili a pustošili, neboť věřili ve vlastní moudrost a velikost. Pak rdousili a kradli a Morgoth je z povzdálí sledoval. A sledoval je i Sauron, mna si ruce a čekal. A jak tento příběh skončil ? Kdo ví ? Počkejte si ještě pár věků... A možná právě tento věk má být ukončen velkým tím vítězstvím (a nebo prohrou). Možná právě počítač dá Melkorovi možnost vrátit se do našeho světa, odkud ho Valar ve Válce Hněvu zapudili a pak nastane Konec věků, kdy lidé spolu s prvorozenými i s Ainur budou zpívat Hudbu Ainur, která již bude bez chyb. Kéž se nyní přízeň Valar zase k lidem navrátí, pomáhavše jim v marném jejich boji proti sobě samým...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru