Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Veronika

30. 09. 2006
4
4
1945
Autor
marw
Ještě před pěti minutami se zastavila u svých domovních dveří. To byl bod zlomu. Tam začínal svět a končilo bezpečí. Chvíli zůstala stát, pak je ale zprudka otevřela. Bylo to rázné vykročení, ve skutečnosti ale mlela z posledního. Její odhodlání bylo vystavěno na podobných základech jako domeček z karet a ona si dobře uvědomovala, že jestli si nedá dobrý pozor, může z něj v okamžiku zbýt jen hromádka rozházených karet.
Jenže některé věci se dost dobře odkládat nedají.
 
Nezačalo to špatně. Cestou na zastávku téměř nikoho nepotkala, naštěstí nikoho koho by byť je od vidění znala a u koho by mohla mít podezření, že by znal ji. Přesto i z těch pár odpoledních chodců neměla dobrý pocit, bála se, že každému z nich je pro smích, že ji každý z nich prokouknul. Jen někteří jsou shovívaví a nedávají nic najevo.
Veronika klopila zrak k zemi – nerada pozorovala a nesnášela pocit, že je pozorována. Každé střetnutí pohledů s kýmkoli je jen krutá konfrontace, střet dvou zvířat. Pohledy, úsměšky, skryté pokukování a hodnocení. Každý vás hodnotí. Každého hodnotíte.
Když už musela, na své okolí se vždy snažila dívat jen letmo, nedbale a jakoby mimochodem, každým svým pohybem dávat najevo svůj nezájem... A tiše a zoufale doufat, že celý svět bude projevovat stejný nezájem o ni.
            Někdy by dala cokoli za jedno obyčejné tlačítko, které by zaručilo její neviditelnost pro okolní svět. Jednoduše zmáčknout a přestat existovat. Alespoň na chvilku.
 
Teď stála na zastávce tramvaje a z její kapsy od kalhot byl slyšet tichounký cinkot. Jednou rukou si neustále hrála s klíči od bytu a její pohled přitom směřoval daleko do dálky – dívala se po směru kolejí, které se zvolna táhly po dlouhém nábřeží... Kam až oko dohlédne, stále rovně. Případnou tramvaj tak bylo možné vidět několik dlouhých minut před jejím příjezdem. V dohledu ale žádná nebyla.
Povzdechla si a její ramena se mírně propadla. Všechno je špatně a to je teprve na začátku. Z ostrého svitu odpoledního slunce ji čím dál víc pálily oči, musela sklopit zrak dolů. Sluneční brýle ale samozřejmě nechala doma. Zrovna dneska. Sakra.
Nervózně si odhrnula za uši pramen vlasů, který jí spadl do čela. Ihned si uvědomila, že se před odchodem z domu zapomněla učesat. Tohle člověka dokáže rozhodit. Neovládla se a zprudka se rozhlédla okolo sebe a ve všech okolních tvářích zoufale pátrala po náznacích úšklebků a výsměchu. Srdce jí začalo zprudka bušit, suše polkla. Bože.
„Vždyť jsou to jenom vlasy, sakra. Všichni kašlou na moje vlasy. Je jim to fuk. Oni jsou mi taky fuk. Je mi jedno kdo jsou, kam jdou a proč. Kašlu na ně. Kašlu na to, co si o mně myslí.“
Tohle ale nepomáhalo, tohle nepomáhalo nikdy.
Celý okolní svět jí najednou připadal agresivnější. Začala rychleji dýchat. Měla pocit, že se ji její okolí snaží rozdrtit. Ze všech stran vnímala obludnou hektičnost, hlasitost a uspěchanost okolního prostoru. Jen na dosah ruky jezdila po silnici ve dvou pruzích obrovskou rychlostí spousta aut. Kdyby skočila půl metru, je okamžitě mrtvá. Auta svištěla jedno za druhým a průjezd každého z nich byl až bolestivě hlučný. Tramvajový ostrůvek byl navíc plný lidí... Neustále přicházeli, kolem ní jich bylo pořád víc a víc. Procházeli okolo, musela se jim vyhýbat, musela se na ně dívat a oni se dívali na ni.
Je tak snadné umírat osamocením a současně být ušlapáván tisícem bot.
Musí se okamžitě začít chovat normálně nebo bude vypadat jako naprostý blázen. Všichni budou vědět, co je zač. Začaly se jí třást ruce. To bylo to poslední, co chybělo. Tohle asi nezvládne. Nezvládne nic – není to dlouho, co ji to napadlo. Ta nejhorší obava, jakou znala, a co hůř: s hrůzou si tehdy uvědomila, že je to možná pravda. Od té doby to nemohla dostat z hlavy: pocit, že možná přestává zvládat svůj život.
Hlavou jí proběhlo staré známé řešení: uteč. Okamžitě pryč, je jedno kam, ale hlavně daleko. Na chvíli zavřela oči. Domů!
            Zhluboka se nadechla a svoje oči zavrtala přímo před sebe na osamělý strom na druhé straně ulice. Na nikoho už se nepodívala.    
            Základ všeho je dýchat. Nikdy nepřestat dýchat.
            Hluboký nádech, zadržet dech a napnout se. Pomalý výdech a uvolnění. Pauza.
            Znovu.
            A znovu.
A znovu.
Když přijela tramvaj, málem se lekla.
 
 
Veronika se opře na zadní plošině vozu a poloprázdná tramvaj se rozjede. Celé tělo má napjaté, ještě se trochu klepe. Tohle bylo ideální místo – nikdo nevidí na ni, a ona má výhled na všechny. Spousta hlav otočených ve směru jízdy. Jak asi vypadají zepředu? Ne, to ji rozhodně nezajímá.
Když tramvaj jede, uklidňuje ji to. Všechno je v pořádku, směřuje ke svému cíli. Nic se neděje. Dívá se ven, pozoruje ubíhající okolí a odraz svého obličeje ve skle. Překvapilo ji, že nevypadala tak příšerně, jak se ještě před chvilkou cítila. Nevýrazný, trochu zamračený obličej, dlouhé černé vlasy stáhnuté do culíku.
Asi za deset minut přijde krize: tramvaj už dlouho stojí na frekventované křižovatce. Veronika netuší proč, ale tohle ji dokáže spolehlivě znervóznit – tramvaj, která stojí a nehýbe se. Ze které není možné utéct. Někdy přijde takový atak paniky, že se málem nedočká příští stanice, kde okamžitě vystoupí. Občas pak jde raději celý zbytek cesty pěšky, než aby se odvážila znovu nastoupit.
Jedeme. Tramvaj se rozjela a Veronika přerývaně oddechuje. Uvědomuje si, že třeba už zítra tudy pojede a tohle bude jen vzpomínka – i když se bude snažit, nepodaří se jí dostat se do stavu, v jakém je dnes. To všechno je jen v její hlavě; ale i když to moc dobře ví, nepomáhá to.
Vystupuje na velkém náměstí, kde musí přestoupit. Druhá tramvaj přijíždí rychle, je ale nepříjemně plná lidí. Veroniku přesto ani nenapadne, že by ji nechala odjet. Nemůže přijet pozdě. Kdyby počkala na další, bude pořád myslet na to, že určitě přijede pozdě.
Ve voze se postaví na relativně volné místo u okénka a tramvaj vyrazí přes řeku do jiné části města. Po chvilce jí začne být nepříjemný kluk, který sedí na sedačce pod ní. Nevypadá vůbec sympaticky a má protivný pohled. Veronika je přesvědčená, že patří jí – špatný dojem je zřejmě vzájemný. Bojí se ho. Rychle se dívá ven. Tuhle část města vůbec nezná.
Vůz se postupně vyprazdňuje a Veronika cítí zřetelnou úlevu pokaždé, když někdo vystoupí. Asi po třech zastávkách ji napadne, že už by tam pomalu měla být. Tramvaj zrovna vyjíždí ze zastávky. Jaká je příští stanice? Samozřejmě to přeslechla. Není to už ta její? Nebyla to tahle? Určitě už to přejela... Bude se muset vracet. Vůbec to tu nezná. Pěkně to tedy zvorala. Myšlenky se jí strašně rychle honí hlavou. Není schopná myslet. Má pocit, že tramvaj hlásí zastávky špatně. Možná je hlášení o jednu zastávku pozadu? Nebo napřed? Rychle přebíhá k okénku na druhou stranu – musí zahlédnout název další zastávky. Ano, už ho vidí. To není ta její. Ale nebyla už? Všimne si, že dva metry od ní je vylepený seznam zastávek na lince. Připadá si jako naprostý idiot. Rychle ho hltá, hledá tenhle úsek. Tady je... Vystupuje až za dvě zastávky.
Vrací se na své původní místo. Na nikoho okolo se ani nepodívá.
 
Na místě, kde Veronika vystoupí, je velká křižovatka s benzínkou. Tramvaj jede dál po hlavní ulici, Veronika musí nalevo do parku, vystoupat po schodem nahoru do kopce.
Teď, když je téměř u svého cíle, dostavuje se opět úzkost. Pomalu přejde silnici a začne stoupat po dlouhých schodech. Je si čím dál tím méně jistá, jestli chce pokračovat. Začíná jí být špatně. Ujde asi deset metrů a neustále zpomaluje, nakonec se zastaví. Nerozhodně se otáčí a pozoruje benzínku. Rozhodne se a rychlým krokem se vrací. Chvílemi běží – jakmile se jednou rozhodla, má pocit, že každým okamžikem bude pozdě. U stojanů zpomalí, opatrně pozoruje vnitřek obchodu. Nikdo si jí nevšímá. Rychle zajde za roh a zaběhne na dámský záchod. Dveře nejdou zamknout. Sakra. Rychle trhá toaletní papír na několik kousků a dává ho na prkénko. Stáhne džíny a kalhotky a sedá si, nohou zarazí dveře. Stihla to jen tak tak.
Přichází alespoň částečné uvolnění napětí. S odporem splachuje. Na benzínce si alespoň koupí cigarety. Tváří se suverénně.
Vrací se zpátky tou samou cestou, přejde silnici a pomalu stoupá do prudkého kopce. Je o poznání klidnější. Park nahoře končí a ona objevuje část města plnou krámků, obchodů a kanceláří. Sleduje čísla domů a opatrně se blíží k tomu svému. Pak to najde – zajde do průjezdu a prohlíží si zvonky. Tak tady to je. Kolik je hodin? Zbývá ještě čtvrt hodiny, samozřejmě je tu zbytečně brzy. Tady nebude v žádném případě stát. Vrací se na chodník před domem a celou čtvrthodinu bezradně chodí před blokem domů, stopadesát metrů tam a zpátky.
Přesně v celou zazvoní na zvonek. Pak se zastřeným hlasem představí. Odpovědí je jí pozdrav a zabzučení dveří.
 
 
Uběhne hodina a půl a Veronika vychází ven. Před domem se nepřítomným pohledem rozhlíží a pak někam zamíří – jde nazdařbůh, má o čem přemýšlet. Na dalším rohu narazí na lékárnu. Vejde dovnitř. Ve frontě se bojí. Bojí se, že ta holka za pultem bude vědět, co jí dává za prášky. Bojí se, že to budou vědět všichni, kteří stojí za ní. Ne, to ne. Ti si nemůžou všimnout. Bude to vědět jen ta holka a ta nesmí dát nic najevo. Nesmí.
Když přijde na řadu, jakoby nic podává přes pult předpis. Slečna jí najde všechny krabičky, nakonec jsou dohromady tři. Zřejmě udělala dojem. Říká jí, kdy a kolik. To ona už ale všechno ví. Platí a odchází.
„Je mi fuk, co si o mně myslí. Je mi to fuk.“
Je to fuk.
 
            Namířila si to zpět dolů, přes park. Najednou si začala uvědomovat, jak moc unavená se cítí. Zahlédla osamocenou lavičku uprostřed stromů a vyčerpaně se na ni zhroutila. Cítila se, jako kdyby celý týden házela lopatou. Byla úplně vysílená, ale i spokojená sama se sebou – to, co pro ni bylo ještě ráno jen nejasná děsivá představa, se jí podařilo zvládnout. A teď pojede domů...
            Zapálila si cigaretu a rezignovaně si dala hlavu do dlaní. Promnula si oči a s ironickým úšklebkem chvilku pozorovala okolní svět.
Začala si v hlavě promítat všechno, co zažila za poslední měsíce... Musela se usmát. Najednou měla pocit, že to půjde. Viděla sama sebe, jak o tom všem pobaveně a s nadhledem vypráví svému nejlepšímu příteli, kterého už brzy potká. Viděla, jak ze všeho zbyl jen humorný závěr jedné malé banální historky, kterou bude klidně moct vyprávět i vlastní mamince: „Vlastně o pár dní, týdnů nebo nanejvýš měsíců později už jsem toho najednou měla tolik na práci, že jsem na tohle všechno zapomněla... Úplně jsem zapomněla, že se mnou něco bylo.“
Pak dodá: „Pokud mi tedy vůbec kdy něco bylo.“
A maminka se jen usměje.

4 názory

sidonia
13. 12. 2009
Dát tip
avi

marw
10. 02. 2007
Dát tip
poliana: jo, to je fakt, většina lidí to nepochopí - ale to je spíš chyba, i když vím, jak to myslíš a něco to do sebe má. tohle byl jenom pokus, s tím výsledkem jsem nebyl moc spokojený... matka je vlastně promakanější a lepší variace na stejné téma ;). a dík za hezkou kritiku :-).

poliana
10. 02. 2007
Dát tip
Je jasný o co v přípěhu jde, ale nevím jestli tomu, kdo to nezažil... ale nejde o to oslovit všechny,ne? Ten kdo se v tom najde, zajásá! A to, že Veronik v závěru vzpomíná s takovou lehkostí na to šílený období, je úžasná naděje pro oslovené. Díky TIP

Lakrov
06. 02. 2007
Dát tip
Skoro nic nedočtu do konce. Není divu, protože vkus pisatelů a čtenářu se pochopitelně musí v mnoha ohledech lišit. Tohle mě zaujalo asi tím 'příslibem blázince'. Hned první odstavec na mě dělá dojem, že byl opakovaně a s citem čten a upravován. A skoro celý text působí podobně čistě. Některé věty mě vyložně těší: Je tak snadné umírat osamocením a současně být ušlapáván tisícem bot. Snad by se daly trochu vyladit ty přechody z minulého do přítomného času. Třeba na začátku třetího odstavce: ...Veronika se opře na zadní... Jelikož se zdá, že celý děj je spíš ohlédnutím do minulosti (ve kterém je ovšem na některých místech použití přítomného času nutné k dosažení napětí a spádu) bylo by snad vhodnější první větu každého takového odstavce zahájit v minulém čase a teprve v některé z dalších vět citlivě přejít do času přítomného. Stejně tak je potřeba si dávat pozor na slova, jako je 'teď', 'pak', 'ještě' prostě všechna ta (čert vem slovní druh), která vymezují postavení děje v čase. To neznamená, že některé z nich teď v textu nesedí, ale mohlo by k tomu dojít právě při provádění zmiňovaných úprav 'času' (pokud se do nich pustíš). V posledním odstavci věta: Vlastně o pár dní, týdnů... vnáší (použitím minulého času) do celého děje poněkud zmatek. Postava Veroniky 'žije'. Snad i proto, že vím o jedné takové (dnes už je jí přes čtyřicet). Duševní poruchy jsou jedním z námětů, který stojí za námahu. Ne proto, abychom se chlubili 'panoptikem hrůz', ale spíš proto, abychom si dokázali vážit toho, co máme, když nepotřebujeme průvodce v samoobsluze apod. Asi je to na TiP, i když nejvíc ze všeho by se mi chtělo text rozebrat na jednotlivé nápady a nálady a ty pak rozsekat na jednotlivé věty a ty hladit a pak je znovu poskládat, a vytisknout a čmárat si do nich a... to už by bylo asi tak léto a ješté pořád by si nikdo nic nepřečetl. Nic si z mých připomínek nedělej. Za chvíli se změním ve vlka a... :-)

marw
02. 10. 2006
Dát tip
sidonia: díky moc - není to špatný, mít jednu zaujatou čtenářku :). nevím proč, ale z tohohle nemám extra dobrý pocit. Není to špatný, ale není to tak dobrý, jak bych chtěl - a chtěl jsem to napsat mnohem líp. Možná je to i tou třetí osobu, jsem spíš zvyklý na ich formu. Nějak jsem to automaticky začal psát takhle, možná protože je to příliš osobní téma :o). Za pár dní se na to třeba zkusím podívat ... a uvidím :).

sidonia
01. 10. 2006
Dát tip
"Jak asi vypadají zepředu? Ne, to ji rozhodně nezajímá." tohle mi prijde jako divny celkem.. vis jako, ze se to popira.. nejak divne mi to tam rusi .. chtelo by to napsat nejak jinak....vis jako ze prvni veta je, jako by se ona ptala, a pote nekdo jinej, rekneme vypravec pribehu/autor/kdokoli.. popre jeji myslenku.. bud zmenit tu prvni.. nebo tu druhou.. hmm,,,...asi "Veronika musí nalevo do parku, vystoupat po schodeCH nahoru do kopce." - mala chybicka mimo jine - hned v dalsi vete je "začne stoupat po dlouhých schodech" - mozna to slo i rict jinak... nez takovy zbytecny obtezkavani opakovanim... "Cítila se, jako kdyby celý týden házela lopatou" tohle me rozesmalo, fakt:) h¨vzhledem ke konrextu a tak.. semjako napjata co jeste bude a ted takova rana do palice, haha:))) konec se povedl.. mela sem strach, abys to nejak nepokazil jako.. vis,podle me, neni nejtezsi napsat neco, co by lidi bavilo, v pripade prozy teda, ale neco, co by lidi bavilo a neznechutil je ten konec.. prip. aby jako nevrhl nejaky blby svetlo na celek.. jo, chlape, to je kumst tady okej hele, prijde mi, ze celou dobu vis, co pises a jak to je... u nekerejch to tak neni.. zacnou a pak sami koukaj, co z toho je.. prijde mi, jako bys to mel - treba nejak nevedome.. heh, jesy to teda de jako - nejak jako promysleny, vis... a ze se drzis ty svy lajny, sem tam ujedes, ale pak ses zase v koleji, v kery vlastne chces byt. takovej dojem to me vzbzuje a takovy se mi to libi. to po strance literarni. /jakoze od redaktora:)/ za sebe samou jen, ze libi ale ja sem zaujata me proste bavi te cist no *

sidonia
01. 10. 2006
Dát tip
hehe, spletla sem se.. prvni tri teda jako...

sidonia
01. 10. 2006
Dát tip
ac to mozan neni jasny mi teda.. jako proc ta prvni cast jako bych cetla o sobe ty jo.. a prece.. neco jinak - na povrchu, samozrejme

sidonia
01. 10. 2006
Dát tip
hele budu psat pri cteni.. ja ybch mozna pak neco zaúpomnela, jo?

StvN
30. 09. 2006
Dát tip
Zrovna u dělších děl je dobré nechat je uležet a časem vyhladit jak jen to jde.

marw
30. 09. 2006
Dát tip
jako vždy jsem to sem fláknul hned jak jsem dopsal první verzi... odpornej zlozvyk :). možná se tomu ještě zkusím podívat na zoubek, už jsi druhej kdo mi říká, že to nemusí být moc jasné... jako obykle - upřímný dík za přečtení.

StvN
30. 09. 2006
Dát tip
Nejsem si jist, jestli mi vadí nebo nevadí, že není jasné, o co v příběhu jde. Nevím, jestli si na něj někdy vzpomenu. Možná až uvidím takovou holku na zastávce. Tohle dílo bez kontextu nedokáži hodnotit. Možná se mi líbí, a možná ne.

SENIOR
30. 09. 2006
Dát tip
Chvilema to má jakoby čtitelnost jako návod k pračce ale snaha je vidět.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru