Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Spolužačka

02. 11. 2006
0
0
370
Autor
Jeniffer

Člověk někdy nemá vysvětlení pro to, co napíše. Prostě má potřebu to sdělit svému okolí a vyslechnout si nějaké další "příběhy z dětství"...

Měla jsem v první třídě spolužačku. Nebyla to vlastně moje spolužačka, chodila se mnou pouze do jednoho oddělení školní družiny-taková hrozně ufňukaná a dost tichá holka. Zároveň když se dostala do kolektivu, snažila se zviditelnit a byla hrozně hlučná. Malý děti jsou zlý. Jsou vážně zlý a škodolibý. Jestliže někdo brečí, schválně se na něho koukají a libují si v tom, jak se druhé děcko utápí v slzách. Jako dospělá jsem toto jednání nikdy nepochopila. Očima dítěte se na tuto věc koukám jinak. Taky jsem se tak chovala a nevím proč. Možná se už odmalička lidská rasa učí tomu chovat se jako zvíře. Udělat výběr a přežít. Soustředit se na slabší jedince a uhlodávat z nich každou chvíli ždibec sebedůvěry a dělat to tak dlouho, dokud jej ostatní přihlížející nezavrhnou a nevyřadí z kolektivu. „Hele, Karolína zase brečí!“ zazní odněkud již tak běžná fráze. Stačí, aby se pár očí stočilo jejím směrem a dravá zvěř má vyhráno. „Kája“, tak se jí říkalo. (Dodnes ve mně tohle jméno vzbuzuje naprostou antipatii pojmenovat cokoliv živého „Kájo“)…Kája začala natahovat a se stále větším přibývajícím počtem škodolibých úšklebků se kolektivu podařilo docílit sladké odměny. Kája zkřivila obličej a začala brečet. „ Nechte ji na pokoji!“ křičí paní vychovatelka a všemožnými posunky dětem gestikuluje, aby se od Káji co nejvíce vzdálily a začaly se věnovat své činnosti. Ačkoliv je na paní učitelce vidět hrubá nespokojenost s chováním dětí, zračí se jí v obličeji ještě jiná grimasa. Znak pohrdání a ty z všímavějších dětí si její prvotní reakci zapamatují. Pohrdání…pohrdání dítětem, které na svoji obranu používá pláč. Neupřímný, nucený ….odporný. A jestliže se ji ústa pohybují ve znamení výčitek na úkor zlomyslného chování dětí, v mysli se ji zračí nápad, že kdyby mohla, přidala by se ke všem těm zmenšeninám dospělých a vysmívala by se Káje taky. Úděl objektivních autorit bývá těžký a ne každý dokáže objektivním zůstat.
   Káju jsem viděla minulý týden. Od první třídy uběhlo bezmála dvanáct let. První, co mě praští do očí jsou její křivé zuby. Pamatuji se, že jako malá nosila rovnátka. Co však udělá technika v současnosti, nedokázala udělat před dvanácti lety…Nebo že by Kája byla nedůsledná a rovnátka nenosila? Obyčejný oči, trochu dál od sebe, malý bezvýrazný nos, dlouhé splývavé neupravené vlasy. Měla dost silně namalované linky pod očima. Na krku ověnčená stříbrnými řetězy, ty samé ozdoby měla i na zápěstí. Její styl oblečení si nevybavuji přesně. Tuším, že byla tak trochu tzv.v „punky stylu“. Černé, upnuté kalhoty a sáčko ve stejné barvě k tomu. Seděla na zápraží s nezvykle hezky vypadajícím klukem a bouřlivě se s ním líbala a objímala. Z takového výjevu se mi udělalo trochu nevolno, odvrátila jsem zrak doufajíc, že páreček bez toho, aniž by si mě všimnul, minu. Kája však ve vteřině zvedá hlavu, roztáhne pusu do úsměvu, z něhož jí vykukují pokřivené zuby a zahalasí: „Ahoj Jennifer!“. Usměji se, odpovím a kráčím dál. Některé věci v životě jsem dosud nedokázala pochopit…

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru