Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Edý Hranostaj

01. 01. 2007
1
3
882
Autor
Fehu

no v podstatě by to měl být scénář k filmu, ale samozřejmě vím, že takhle scénáře nevydapají... tak to berte jako něco mezi...

Mladý kluk sedí u televize, kouká se na film Střihoruký Edward. Z filmu právě běží scéna, ve které Edward stříhá zběsile stromy. Mladík se zasněně kouká a usmívá se, v rukou také drží nůžky a něco vystřihuje z většího kusu tvrdého papíru. Pomalinku se mu pod rukama rýsuje velké písmeno S. Když dostříhá, okoukne svůj výtvor a podívá se vzhůru na stěnu. Na ní visí plakát Supermana, ten je vyfocen tak, že dominuje hlavně ono supermanovo písmeno S na jeho hrudi. Je to fotka z prvního dílu Supermana s hercem Christopherem Reevem.
Do ticha místnosti, zní jen televize, respektive Edward.
 
 Kluk vychází jednoho ze vchodů velikého panelákového domu, jednoho z mnoha na velikém sídlišti.Vyjde před dům a rozhlédne se, je oblečen do teplákové soupravy s nádechem modré barvy, na zádech má sichrhajckou připnutý delší různobarevný ručník a na prsou vystřižené písmeno S. Na sídlišti je docela prázdno, kluk se pyšně rozhlíží a kochá se nechápajícími výrazy na tvářích kolemjdoucích lidí. Pokouší se neobratně, ač roztomile napodobit postoj z plakátu.
 Po chvilce se odhodlaně rozejde, směrem k menšímu kopci, nakupené hlíně, nacházející se na okraji sídliště, sousedící s kravínem. Kluk prochází sídlištním komplexem a pomalu se k němu připojují děti, přibližně stejného věku jako je on sám. Holka se psem, děti hrající si na písku, děti hrající si s míčem. Pomalu se za ním utváří zástup, někdo se usmívá, někdo vykuleně kouká. Kluk se ohlídne a usměje se. Pozvolna se blíží ke kopci, děti začínají být hlučnější, jeden hodí po klukovi míčem a trefí se do hlavy. Míč se však jen odrazí pryč a kluk dělající jakoby nic, pomalu stoupá na kopec. Zástup zůstává stát pod ním. Když vyleze nahoru, rozhlédne se. V pozadí jsou vidět pasoucí se krávy a světle žlutý kravín, před ním se rozkládá moderní sídliště s hranatými budovami. Kluk dominující na vrcholu kopce se koukne na obecenstvo stojící pod ním, potom se rozběhne a skočí. Děti vzhlédnou nahoru a udiveně koukají, jejich pohledy sledují něco, co se nejprve nachází nahoře, ale pochvíli se jim hlavy začnou sklánět a je poznat, ze onen objekt klesá dolů, až se jejich pohledy zastaví na zemi. Všichni koukají se skloněnou hlavou. Udiveně sledují něco na zemi před nimi, po chvilce se začnou ti v popředí usmívat, zvedne se vítr a je slyšet škubající se látka a jednomu z diváků přistane na obličeji špinavý ručník.

 Muž v prosklené kanceláři, nápadně podobné americkému stylu těsně se k sobě lepících průhledných kancelářských buněk, zasněně kouká na fotku v novinách, která hlásá blížící se premiéru nového dílu Supermana: „Superman se vrací“. Do kanceláře vejde další muž, podle vzhledu nadřízený a vytrhne zasněného muže z bloumání.

 šéf: „Hele Edý, jak dlouho mám čekat na ty kopie?“
 Edý: „Ehmm, omlouvám se, šéfe, hned to bude, jen sem se tady nad něčím zamyslel…“
 Šéf: „no já nemám nic proti zamýšlení, ale myslet můžeš i při práci, ne?“
 Edý: „Ano šéfe, už jdu na to…“

Šéf odejde a Edý začne sbírat nějaké papíry ze stolu do úhledného komínku, který si vezme do rukou a odejde z místnosti na chodbu. Vše dělá zcela automaticky. Vypadá jako zapřažený stroj, který vůbec nepřemýšlím nad tím, co dělá. Jde po chodbě se skloněnou hlavu, když dojde nakonec automaticky zatočí, aniž by se podíval kde je a kam jde. Míjí se s lidmi, kteří se chovají zcela stejně jako on. Každý jde po své straně chodby až to připomíná spíše silnici s autama. Edý dojde do místnosti s kopírkou, kterou automaticky zapne, automaticky do ní naslepo strčí papíry a automaticky začne kopírovat. Má zcela nezúčastněný výraz, který jakoby ani nepatřil žijící osobě. Kouká se otevřenými dveřmi na chodbu, kde proudí ostatní zaměstnanci a vykonávají vše se stejnou samozřejmostí jako on. Poodhaluje se nám život v ostatních kancelářích. V jedné si zrovna někdo vaří kafe, zalívá hrnek vodou a poté pije. Vše zcela automaticky. V druhé někdo píše něco na mobilu, ale ani se u toho nedívá na displej. V další zrovna čistič oken myje okna, ale jakoby to ani nebyl člověk, jako spíše naprogramovaný stroj na mytí oken. V jiné kanceláři souloží šéf se sekretářkou, oba jsou duchem někde jinde, ani jeden si to neužívá, jako dvě neorganické bytosti. V další zase někdo píše na stoji, ale kouká se zcela někam jinam, jakoby ani jeho ruce nepatřili k němu. Edý kopíruje a u toho přemýšlí.

 Edý: „Někdy si říkám, že člověk po třicítce ani nepotřebuje vidět. Taky by mě zajímalo, na co by se měl člověk pořád koukat… od doby, kdy trefím ke kopírce poslepu, pro mne zrak ztratil smysl …“
 
Do reje pracoviště vejde z cinknuvšího výtahu slepec o bíle holi a v černých brýlích. Rozhlédne se – instinktivně, ale hned poté začne naslepo máchat kolem dokola tou svojí holí a je očividně nespokojen a na nesprávném místě. Pomalu se rozejde, ostatní kolem něj proudí, jakoby tam ani ten slepec nebyl. Projde kolem místnosti s Edým, ale ani ten si slepce nevšimne. Jakoby byly všichni okolo stejně slepý jako on. Při všem tom tápání nechtěně vrazí do kolemjdoucí sekretářky- ta co souložila se šéfem a té následkem toho spadnou šaty. Žena se začne zběsile zakrývat a dělat povyk, ale poté si uvědomí, když se rozhlédne kolem, že se na ni nikdo nedívá, že si ani nikdo nevšiml, že se něco stalo a že je všem putna, to že je na veřejnosti odhalená. Každý si hledí své práce a člověk, který to způsobil je vlastně slepý. Žena se blesku rychle uklidní, v klidu si oblékne šaty, popadne papíry, které předtím nesla a opět se zařadí do dění. Slepec, aniž by si byl čehokoli vědom se nakonec dobelhá k nouzovému východu označeného zelenou cedulkou „exit“ a neobratně se prodere dveřmi ven. Edý stále kopíruje, když v tom si najednou všine, že ze dveří (to že do nich před chvíli vešel slepec ovšem neví) vyjde malej kluk s ručníkem připnutým na zádech a barevným vystřiženým písmenem S na hrudi. V podstatě je to ten samý kluk, který byl v úvodu tohoto scénáře. Ovšem, než se Edý vzpamatuje klučina je již pryč. Edý zapomene na kopírku a vydá se ono dítě hledat. Pomalu se plíží chodbami, ale pokaždé se něco mihne v jiné části areálu, než kde zrovna Edý hledá. Vypadá to spíše, jakoby si s ním ten kluk hrál na schovávanou, ale ovládal nadpřirození schopnosti, takže by se dokázal strašně rychle přemisťovat. Skoro jako takové superdítě. Nakonec se Edý dostane opět k místnosti s kopírkou a uvidí tam toho kluka jak se po ní válí břichem na skle. Z přístroje vylétávají kopie klukové hrudi, nebo spíše supermanovského znaku. Edý se vrhne ke klukovi a strhne ho z kopírky.
 
Edý: „co to tady provádíš…?“
Kluk: „coby.. kopíruju, ne…!“
Edý: „to vidim že kopíruješ, ale tady nemůžeš být… jak ses sem vůbec dostal…?“
Kluk: „normálně… přišel sem po schodech, copak si mě neviděl…“
Edý: „tady nemůžeš zůstat…, tady nemáš vůbec co dělat…, rozumíš“
Kluk: „ a ty tady toho máš co dělat spousty že…, prosimtě Edý…“
Edý: „co ti je do toho… co tady dělám a co nedělám… ale ty tady nemůžeš zůstat, poď, dělej…“
Kluk: „počkej, tohle si vezmu… notak co děláááš…“
 
Edý chytne kluka za ruku a začne ho násilím táhnout pryč z místnosti. Kluk se ještě natáhne ke kopírce a vezme si jednu z kopií své hrudi. Vyjdou na chodbu a dají se směrem ke dveřím k východu, ale doposud volný průchod jim překazí postava šéfa, který se v jejich blízkosti zjeví a začne se s někým bavit. Edý ihned změní směr a oba se nenápadně přesunou do jeho kanceláře. Edý začne stahovat žaluzie, ale zjistí, že žádné na okně nejsou, že to je jenom maketa, která si na žaluzie hraje. Když se mu to nepodaří strčí kluka za roh stolu a posadí se před něj na židli.
Edý: „to je strašný, nikdy mě ani nenapadlo ty žaluzie použít…a teď když je potřebuju tak…“
Kluk: „jestli se bojíš o mě, tak nemusíš… mě nikdo neuvidí… a i kdyby mě někdo vidět mohl, tak si mě beztak nikdo nevšimne… vidíš... tady na tebe každej sere…“
 
Kluk ukáže Edýmu na okolní kanceláře, kde se každý věnuje tomu svému.

Edý: „ale já tě vidím… to ses jako… něco jako moje představa… nebo co?“
Kluk: no spíš sem něco jako ty… jenže za mlada… nebo ještě přesněji sem to něco v tobě co chce ven, ale nemá jak … když si byl malej… tak to bylo jednoduchý… stačilo si nalepit na břicho kus papíru a byl z tebe superman, ale teď… teď je to stebou horší…“
Edý: „jak horší… to že sem se za mlada choval jako naprostej vůl, ještě neznamená, že sem byl něco lepšího než sem teď“
Kluk: „ne to neznamenalo, jenže teď se chováš jako vůl pořád a ani si nemusíš na nic hrát…“
Edý: „nevim co po mě jako chceš… mám se chovat jako dítě, abys byl spokojenej, nebo co?“
Kluk: „ne… prozatím mě bude stačit... na… zatím to vybarvi…“
 
Kluk podá Edýmu kopii, kterou vzal z tiskárny. Edý na to chvíli kouká a potom začne ledabyle vybarvovat.
 
Kluk: „notak… stačí ti jen červená a žlutá… hele přišel sem ti pomoct… když sem tě dneska ráno viděl vzpomínat, když si se opájel těma svýma spontánníma výjevama, došlo mě, že máš ještě šanci…, že ještě nejseš ztracenej případ…“
Edý: „jako to jako myslíš, ztracenej případ…?“
Kluk: „neboj… jak říkám, přišel sem tě zachránit… musíš mě ale poslouchat… na slovo… jako bys byl můj pes…“
Edý: „počkej… počkej…“
Kluk: „dělám si legraci… jen jako kdybys byl můj pes… ne doopravdy…hehe… hele dokresli to… a já ti zatím řeknu o co půjde…………… hele dá se říct, že ty ses doopravdy superman… a to jen díky tomu, že v tobě ještě zůstalo kousek mě… když si byl malej kluk a vylezl si na ulici s tímhle na zádech, nebyl to pro tebe ručník… byl si prostě něco víc, byl si superman…
a nejdůležitější na tom všem bylo, že si tomu věřil… a znáš tu otřepanou frázi, že když někdo něčemu věří, dokáže cokoli… ftipný na tom je, že to je pravda… jenže když se z kluka postupem času stane muž… ten malej kluk se pomalu ale jistě ztratí…a to je ta potíž… proto se většina lidí už zachránit nedá… jenže ty, díky tomu že máš kousek toho dítěte v sobě… že ses ještě tak trochu malej spratek... hahaha… můžu si já dovolit se tobě tady zjevit a ty nejen že mě vidíš, ale ty si se mnou dokážeš i povídat… dobrý ne… rozumíš tomu…?“
Edý: „spíš si připadám jako magor…“
Kluk: „ani nevíš jak je mě nepříjemný ti to tady všechno vysvětlovat.. jako magorovi… ale když ono to jinak nejde… musím se polopaticky…, nebo to je jedno… to o co mě jde, je... poslouchej… mam na tebe jednu závažnou otázku…věříš, že dokážeš být něco víc než jen…?“
Edý: „nooo…“
Kluk: „Hele neber v úvahu, že se tady bavíš s malým klukem… odpověz sám za sebe... věříš ještě stále, že bys mohl bý…t superman? … dřív si tomu věřil…“

Edý dlouho přemýšlí… kouká do blba… potom se rozhlédne po ostatních kancelářích…

Edý: „tak jako věřím………………… sem asi magor… „
Kluk: „no vidíš… tak se do toho pustíme… už si to dobarvil…?“
Edý: „jo… na…………… co s tím chceš dělat?“
Kluk: „jen si to nechej… a ještě si k tomu přidej tohle… na…“
Kluk si sundá ze zad připnutý ručník a podá ho Edýmu. Ten si to začne na sebe připínat

Kluk: „no, tohle si přindej sem a tohle zase na záda… tak … a teď Edý je z tebe superman… je mi jasný, že tomu zatím moc nevěříš… ale to půjde…“
Edý: „ spíš si připadám jako…“
Kluk: „magor, já vím… to si už říkal… a myslíš si, že si superman jako magor nepřipadal??? Jak ty můžeš vědět, že připadat si jako magor není s tím, být superman, spojený??? Takže třeba právě proto, že si připadáš jako magor je známka toho, že supermanem doopravdy si… takže už se přestaň opakovat a poslouchej… teď pudeš na záchod… a důležitý je abys šel na ten záchod JAKO  superman… nebo jako magor to už nechám na tobě…“
Edý: „na záchod… vždyť se mě ani nechce…“
Kluk: „to je jedno… tady ani tak nejde o to jít na záchod jako spíš o to jít na záchod jako někdo… chápeš… na tady se napij, abys měl lepší pocit… když už tam budeš ze sebe něco ždímat…“
 
Kluk postrčí Edýmu umělohmotnou láhev s vodou, která stála na druhém konci stolu.
Edý začne pít.

Kluk: „co je ještě důležitý… někdo tě musí po cestě anebo právě na tom záchodě vidět…“
 
Edý se zakucká…

Edý: „Cože? vidět… to jako takhle?“
Kluk: „jo… přesě tak…“
 
 
Edý pomalu a obezřetně vyjde z kanceláře. Rozhlíží se a když nikoho nevidí, pomalu, tak aby si ho nikdo nevšiml, jde směrem k záchodům. Podaří se mu projít bez povšimnutí a tak si oddechne, stoupne k pisoáru a začne močit. Kroutí hlavou a povídá si sám pro sebe.

Edý: „já sem magor… já sem magor…. Já sem magor… JÁ SEM em á gé ó er… magor…“
 
Najednou se otevřou dveře a do místnosti vejde neznámý muž. Edý ihned ztichne a přikrčí se co nejvíce se stěně ve snaze zmizet. Příchozí se upraví v zrcadle, potom si stoupne vedle Edýho a začne také močit. Edý se na něj nervózně kouká a čeká kdy si ho dotyčný všimne a kdy se začne smát. Pomalu se narovnává až si stoupne do normální pozice. Muž močící vedle se otočí a jen tak přátelsky pokývá hlavou. Edý se nenuceně usměje. Muž také, ale jen tak aby se neřeklo, absolutně ne tak, jakoby to mělo mít něco společného se supermanovským kostýmem. Potom si zapne kalhoty a odejde pryč. Edý zaraženě přemýšlí.
Vyjde ze záchodů a rozhlédne se, každý si hledí své práce, nikdo neřeší jak je Edý oblečen. Pomalu se sune ke své kanceláři, lidé ho míjí, ale Edý vypadá jakoby byl zklamán, nikdo ho nevidí. Posadí se za stůl v kanceláři, podívá se na klučinu, který se kochá výhledem okna.

Kluk: „tak co… jaký to bylo?“
Edý: „nevim… nikdo mě neviděl…“
Kluk: „no vidíš… nikdo tě neviděl… jaký to bylo…?“
Edý: „jaký to asi mohlo bejt, když mě nikdo neviděl… nijaký…“
Kluk: „no právě… proto se z tebe musí stát konečně ten superman… chápeš… nestačí se jen obléci jako on… musíš se i tak chovat, chápeš…“
Edý: „to mám jako lítat, nebo co?“
Kluk: „na to je ještě čas… prozatím bude stačit, když se začneš chovat jako superman v těch úplně nejobyčejnějších věcech… zatím si nedokázal jít se ani vychcat jako on…“
Edý: „a co mam teda dělat…“
Kluk: „se pořád ptáš… jako malej kluk… copak ti nezůstala ani trocha té tvé dětské fantazie, té tvé spontánnosti..? vidíš tamhle tu holku?“

ukáže na sekretářku, kterou předtím pigloval šéf.

Edý: „no… myslíš jako Ester... co je sní…“
Kluk: „nic… jdi za ní a polib jí jako superman…“
Edý: „cože??“
Kluk: „zase to tvoje cože… prostě jdi k ní a polib jí jako superman… a jelikož ty seš superman… a každá ženská ve skrytu duše touží po hrdinovy, po supermanovi, zvlášť tady Ester… tak jí to ukaž… ukaž kdo seš…?
Edý: „nevim tyvole… něco jinýho je jít na záchod jako on… a něco jinýho je jít líbat šéfovu nabíječku…“
Kluk: „to je úplně to samý… jakej je v tom rozdíl… jestli chceš, tak si ji odtáhni na záchod, to už máš fuk..“
Edý: „a nemohl bych si prozatím tady zkusit něco lehčího jen tak na zkoušku… než…“
Kluk: „to tady chceš zkoušet zvedat kelímky na dálku nebo co…, hele… něco si ujasníme… musíš mě věřit… já bych tě neposílal na nesplnitelnou misi…prostě mi věř!“

Kluk pozoruje Esterninu kancelář z dálky. Ester sedí u stolu a nepřítomně něco píše do počítače. Ke stolu přijde Edý a před Esteriným obličejem se objeví supermanův znak. Zvedne hlavu a podívá se na Edýho. Na blízké skříňce se zrovna pootočí otočný větrák a Edýmu se zavlní plášť. Ester se začne smát, Edý se otočí jakoby chtěl odejít, něco si pro sebe za zády zadrmolí, potom se opět pootočí k Ester, chytí ji kolem pasu a začne ji vášnivě a dlouze líbat. Ester se prvně mírně brání, máchá kolem sebe rukama, ale nakonec se odevzdá Edýmu a jeho vášnivému polibku celým svým tělem. Oba stojí v prosklené kanceláři, všichni na ně můžou vidět, ale nikdo si ani nevšimne, že by se dělo něco zvláštního. Každý se oddává té své neutuchající manuální činnosti. Když onen super polibek skončí, Ester je zcela proměněná. Vlní se v Edýho rukou jakoby to byla barová tanečnice, je vláčná a rozvášněná a naznačuje Edýmu hlavou na postraní dveře, které vedou do neznámé a neprosklené místnosti. Edý se koutkem oka podívá směrem ke své kanceláři a uvidí kluka, jak na něj kývá hlavou, aby se za ním vrátil. Edý očividně nechce Ester jen tak opustit, a začne se rozmýšlet mezi tajuplnou místností a svým mladším alter egem. Nakonec je poznat, že něco Ester namluví a nechá jí osamocenou.
 
Šéf jde okolo místnosti s kopírkou a zarazí ho, že kopírka tiskne. Nakoukne dovnitř, ale nikdo tam není. Jde blíž ke stroji a prohlíží papíry, které se sami tisknou. Mezi všema těma smlouvama, dokladama, zákoníkama a návodama objeví pár kopií klukových S z jeho hrudi a kousek novin s plakátem. Vzpomene si na Edýho, jak si prohlížel reklamní upoutávku na nový díl Supermana.

Šéf: „Hranostaj!!!“
 
Vypne kopírku a mírně nasupeně vyjde z místnosti
 
 
 
Edý vejde do své kanceláře a posadí se nechápavě do křesla.
 
Edý: „proč sem nemohl…“
Kluk: „protože tohle supermani nedělají…, superman vždycky nechává rozvášněné a roztoužené dívky napospas osudu, svým představám a sám odchází neposkvrněný a volný pro všechny další a ostatní… nebo mě chceš namluvit, že tohle je tvá Lojs… že ses do ní zamiloval nebo co…, no tak vidíš…“
Edý: „no jenom že… Ester je prostě Ester… to je baba jako sviňa… a dostat jí je snem každého chlapa tady v baráku, chápeš…“
Kluk: no právě, tys ji měl na dosah ruky a nechal si ji být… v tom ses jedinečnej a pro ní ses teď něco jako superman… hele… už to neřeš… čeká tě další úkol… ještě si užiješ dost a dost…“
Edý: „no…dobře… tak co mě čeká teď?“
Kluk: „teď by ses měl jít najíst…“
Edý: „najíst… myslíš, jit se najíst jako „superman“ že... no to asi zvládnu, ale není to nějaký jednoduchý po tom všem co sem teď zmáknul…?“
Kluk: „správně jdi se najíst jako superman, naproti do restaurace… a po cestě nazpátek musíš někoho zachránit… život někomu zachránit…“
Edý: „myslíš, že zachraňovat lidi je tak lehký…? A hlavně pochybuju, že bude vůbec nějaká příležitost… když už náhodou bude chtít někdo někoho přejet, nebo bude někdo někam padat, tak stopro  to bude zrovna na ulici kde budu nebudu já…!“
Kluk: „nehudruj pořád a běž… však on se někdo najde… neboj…“
 
Edý jde po chodbě a brblá si pro sebe.

Edý: „zachránit člověka…, jakoby to bylo tak lehký... jdi se najíst a po cestě někoho zachraň… jo, dík… to je rada jako prase…“
 
Prochází kolem kanceláře Ester a ta na něj kulišácky mrkne. Dojde k výtahu, zmáčkne tlačítko a čeká. Za ním, aniž by si toho Edý všiml, projde šéf, zadumaný jako všichni ostatní a směřuje k Edýho kanceláři. Když k ní dojde, tedy ke kanceláři Edýho Hranostaje, jak je psáno na cedulce na dveřích, nikdo šéfovi na zaklepání neotevře. Edý nastoupí do výtahu, potom vyjde z budovy, potom přejde po přechodu a vejde do restaurace. Pořád si pro sebe něco brblá. Stoupne si k pultu, vezme si tác, k měnu vidličku a nůž a objedná si jídlo z menu na tabuli před ním. Pokladní se svěšenou hlavou jen vyslechne objednávku, tu mu potom hodí na talíř, vyinkasuje peníze a Edý si sedne ke stolu u okna. Pomalu do sebe souká jídlo. Sní asi tak polovinu, očistí si ubrouskem ústa, dopije kolu a pomalu se sune zase ke dveřím. Pořád si pro sebe něco breptá. Dojde k semaforu, ale svítí zrovna červená, takže se zastaví a svěsí hlavu jako ostatní kdo stojí vedle něho. Kupodivu na silnici nejezdí moc aut a také kupodivu se najednou mezi těmi několika málo auty objeví postava zmateného slepce, který máchá všude kolem sebe holí a rukama a neví kde je. Auta se mu vyhýbají jen tak, tak, až jedno zatroubí a to probere Edýho z bloumání. Uvidí zmateného slepce a blížící se auto, které se řítí přímo na něj. Ihned se Edý vzpamatuje a přiskočí slepci na pomoc. Strhne ho v poslední chvíli ze silnice a zachrání mu tak život. Během toho naskočí na semaforu zelená a tedy podle známého zvuku, značícího, že se může přecházet, chodci zvednou hlavy a uvidí, jak Edý hrdinsky zachránil vetchého slepce. Když je po všem, všichni začnou tleskat a hrnout se jeden přes druhého k Edýmu. Někdo z nich má dokonce fotoaparát, kterým to celé zdokumentoval.. Edý je ovšem natolik zmaten, že se pomalu odplíží pryč ze scény a nechá starostlivý lid se starat o zachráněného slepce.
 
Edý vejde do kanceláře.
 
Kluk: „tak jaký to bylo?“
Edý: „jak si věděl, že tam bude ten slepec…?“
Kluk: „já sem to nevěděl, musíš si uvědomit, že když už seš jednou superman, možnost zachraňovat lidi, se na tebe bude lepit jako hovno na košuli… no nebo se tě to tak alespoň bude držet…“
Edý: „takže sem superman…“
Kluk: : nojo… už skoro jo… jen musíš překonat poslední zkoušku…“
Edý: „no… poslouchám…“
Kluk: „ovšem ta záleží jen a jen na tom, jak hodně si věříš…“
Edý: „co ti na to mám říct… líbat Ester sem si taky nevěřil… a dokázal sem to…“
Kluk: „dobře… tak zamkni dveře a otevři okno…“
 
Šéf vejde do kanceláře k Ester a zeptá se jí.
 
Šéf: „Prosím tě kočičko, neviděla si Edýho…?“
Ester: „No, viděla… byl ve své kanceláři… copak tam už není…?“
 
Oba se podívají skrz kanceláře, až do té Edýho a uvidí ho jak zamyká dveře. Šéf se ihned k němu rozejde. Dojde ke dveřím a začne na ně bouchat.
 
Kluk: „toho si nevšímej…“
 
Edý se zaraženě koukne ke dveřím, ale potom si všimne rozvášněného pohledu ze vzdálené Esterčiné kanceláře a hrdostí se úplně nadme. Šéf mezitím bouchá na dveře a vyhryžeme Edýmu, ať otevře nebo že ať si ho nepřeje. Ester to celé pozoruje z dálky, vidí, jak Edý přistupuje k oknu, otevírá ho a stoupá na okenní parapet. Plášť se Edýmu zavlní poryvem větru a poté Edý skočí. Ester vykulí oči a běží ke svému oknu, aby se podívala jak to sním dopadlo.
 
 Na ulici je hotový poprask. Všichni jsou ještě celý poplašení z té neuvěřitelné záchranné mise, kterou tam před několika minutami Edý předvedl. Kolem slepce se motá halda lidí, ale nejblíže u něj stojí televizní reportérka, která s ním dělá rozhovor do kamery.
 
Reportérka: „od očitých svědků je patrné, že vás zachránil muž vypadající jako superman, jak se cítíte jakožto zachráněný někým takovým…“
Slepec. „Já jsem netušil kde to jsem, celý den jsem dneska bloudil, až najednou ze tmy vytrysklo světlo, které mne zachránilo…“
Reportérka: „myslíte tím jako toho supermana…“
Slepec: „já vám nepovím kdo to byl, odkud se zval, ani jak vypadal… jsem slepý, mohu vám jen říct, že to byl neobyčejný pocit a neobyčejný člověk…“
Reportérka: „a to my naopak můžeme říct jak vypadal… náhodou se nám podařilo získat pár exkluzivních fotografií, kde je právě ona osoba zachycena, očití svědkové se shodují na tom, že se objevil z ničeho nic, jakoby se jen tak prostě zjevil… a zmizel stejně záhadně…“
 
Vtom se ozve zděšený křik od kolem stojících lidí a pár metrů za reportérkou a slepcem spadne dutým nárazem bezvládné tělo na zem. Vznikne zmatek a kameraman se rozběhne podívat s kamerou blíže. Když se prodere k místu, objeví se v hledáčku kamery zkrvavené Edýho tělo, ležící na zmuchlaném ručníku a s dominantně připíchnutým znakem S na hrudi.
V davu se začne ozývat… „to je on… to je on… to je superman…!“

3 názory

Ahoj, obsadíš mě?

Fehu
12. 01. 2007
Dát tip
diky za kritiku a vubec za to zes to precetl!!! no natocit by to slo, ale dalo by to dost prace... takze jak rikas, slo by to dost tezko, taky jsem od toho upustil, jelikoz se me scenar prestal jako pro film libit... ale premyslim o tom z toho udelat divadlo:) ne fakt, tam si muzes nejake ty uskoky dovolit ( hlavne ohledn ete role kluka:)... ovsem ten uvod bych tocil k tomu tak i tak... nojo, takze diky !!!!

Vitex
12. 01. 2007
Dát tip
Do prdele ! Přečtl jsem to a napsal k tomu extrémně dlouhou kritiku a než jsem to stihl odeslat, došlo k odhlášení, což mě nasralo (!) a nechce se mi to už znovu celé psát. Tak jen krátce : Je to faň, ale asi nezfilmovatelné, leda s malým hereckým géniem pro postavu toho kluka, protože tolik keců, co tam má, by se asi nedalo natočit jen tak. No vlastně kdyby byl už starší, tak jo, ale já jsem si ho při čtení představoval tak na pět let. Taky místo natáčení by bylo těžké najít a taková mnohost postav a scéna s autem taky není moc dobře filmovatelná (samozřejmě myslím na možnosti amatérského filmaře - v Hollywoodu by to šlo v pohodě). Příběh je zajímavý i když ze začátku na to moc nevypadá. Závěr je faň - možnost všemožných různých interpretací. Ale asi bych to já osobně zakončil nějakým dialogem šéfa a té sekretářky nahoře v kancelářích a ne tím dole na ulici (k tomu chodci a lidem bych se už po skoku vůbec nevracel). Možná bych tam nechal i toho kluka - třeba by mu šéf řekl : "Co tady děláš, ty spratku ?! Zmiz, než tady něco zničíš !" Nevim. Celkově mi to přijde jako dobrý nápad - i vymyšlené v jednotlivostech je to dobře. Ale jak říkám - zfilmovat by to šlo asi hodně blbě. * (nakonec jsem to napsal skoro všechno)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru