Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

balada pro bílou růži

15. 04. 2007
23
57
3680
Autor
martinez
Dostala jsem růži… krásné bílé poupě… třeba vůbec netušila, že vyrostla pro něčí lásku… byla tak nádherně živá… s každým ránem vítala slunce a nový den… stejně jako já… a stejně jako já večer usínala s hlavou plnou slunce a léta… a možná taky toužila vzlétnout ke hvězdám… taky snila… a pak jsi přišel ty… ne poklonit se její kráse… zpřetrhal jsi její sny… já vím, to se nesmí tak brát… růže rostou pro lásku… snažím se zmírnit její osud… oprášila jsem starou, zapomenutou vázu a naplnila ji chladivou vodou… ale stejně… nemůže být šťastná… uvadá… tiše, trpělivě mi umírá před očima… nepláče, nestěžuje si… přijala svůj osud… zemřít pro lásku… a jakoby mě chtěla zprostit viny, večer se ještě narovnala… asi chtěla blíž ke hvězdám… ráno jsem se s ní rozloučila… na co ji věznit? poslala jsem ji po proudu řeky… do moře… v moři jsou milióny hvězd… a snad i milióny růží… mám strach… tak měla ráda hvězdy… a zemřela pro lásku… a já ji viděla umírat… co když musí každá láska umřít pro cizí lásku? …nikdo se neptá, jestli může utrhnout růži… nikdo se neptá, jestli může mít rád… přišel jsi a ptáš se, proč mám slzy v očích… pro růži, rozumíš…? na vázu už zase usedá prach… ne, neslibuj mi další růže…

57 názorů

Marcela.K.
27. 07. 2007
Dát tip
...já ji dostala a strčila do encyklopedie...nemohla jsem ji dát do vázy, nechtěla jsem manželovi lhát od koho je.... mám ji vylisovanou, o to to je horší...kdykoliv ji vezmu do dlaně, pláče...* rozumím ti...moc ti rozumím :-)

martinez
03. 06. 2007
Dát tip
Darmo-šlape, dík za pochopení... a že mě nenutíš to upravovat :o)

Darmo-šlap
03. 06. 2007
Dát tip
Pěkné. Místy dost dovysvětlované. Třeba: "co když musí každá láska umřít pro cizí lásku?" Tyhle otázky si musí klást čtenář sám. Ale chápu, že už s tím nelze nic dělat :-). Je to prožité, opravdové, tedy tip.

martinez
31. 05. 2007
Dát tip
nejde s tím nic dělat - je to vzpomínka stará... psala jsem to snad v 18 letech :o) ale dík za zastavení

Docela pěkný příběh, ale je toho docela najednou moc...Možná bych to víc oprostila a nechala jasnou kostru příběhu. Pošlu dál avízo

martinez
25. 05. 2007
Dát tip
pali :o)

palino8
25. 05. 2007
Dát tip
páči sa mi najmä časť od "Dostala jsem růži…" až do "ne, neslibuj mi další růže…"

DemonN
19. 04. 2007
Dát tip
jojo poslalas:)))...o nedotknutelnosti vím, proto nesahám na Bělostnou perlu a Království hříček:)

martinez
19. 04. 2007
Dát tip
díky... ale je to prastarý takže nedotknutelný... pro úpravy jako :o) a nevím esi jsem ti poslala avi od tý poslední včil... když tak mrkni

DemonN
19. 04. 2007
Dát tip
jednoznačně výborné plynutí textu, jemné, procítěné a loudavě strhující..jednoznačně dávám tip*...takže né že se ho pokusíš odpárat nebo vypárat...možná by to šlo zakončit spíše a ty mi zkoušíš slibovat další růže...

rainman
18. 04. 2007
Dát tip
*****

Najmladšia
18. 04. 2007
Dát tip
toš dakujem a lučim sa aj ja idem do prace za pol hodku..nikdy by som neverila že toto vyleze z mojich úúúúst

martinez
18. 04. 2007
Dát tip
to s tou vykotlanou vrbou by se starším bosorkám radši moc říkat nemělo... ;o) ale budu tou vrbou ráda, jen neříkej moc veřejně jak moc stará a vykotlaná su! :oD prchám do práce - opatruj se

Najmladšia
18. 04. 2007
Dát tip
to som rada...taky dvovrník,podpora butlava vrba moja:-))))

martinez
18. 04. 2007
Dát tip
mladucha - nehádaj se - jen si lidi vyměňujou názory... a chápeme sa ;o)

Najmladšia
18. 04. 2007
Dát tip
hej tu sa normálne ludia hádajú..ved ja som tu len na skok..mne to nepripomenulo malého princa,lebo ved ona ruza a skleny zvon,toto mi pripomenulo pravdu..taku tu skusenostnu..chapeme sa nie:-) *

jsem si omylem sama udělila tip - já jen aby si někdo nemyslel že su jako tak z toho sama odvázaná, to ne - to byl úklik :oD

martinez
17. 04. 2007
Dát tip
to se Dantemu hodně povedlo... nestydím se za to co jsem tehdy napsala ale dnes píšu určitě jinak... většinou teda :o) díky, IVO, za podporu i tip :o)

IVO
17. 04. 2007
Dát tip
Nech lidi mluvit a jdi svou cestou! Dante *T

avox
15. 04. 2007
Dát tip
Růže jsou poslové lásky, je jejich posláním umírat pro lásku */

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
jasně, kucííí - jako doma... :o)

silence
15. 04. 2007
Dát tip
a to si prave myslim ze se stalo tady, dilo mi dava i po jeho opetovnem precteni hodne volnosti a presto me vede jistou linii, provokuje me k fantazii, jinak fakt nevim, myslim ze tady uz toho moc nevyresime :) Musim ted letet na vyjezd, tak se klidne rozepis, jak se vratim, tak zareaguju:)

Ó
15. 04. 2007
Dát tip
...klišé...kýč...to je jenom teorie...o ženách, například, je napsáno mnohem víc básní než o růžích nebo o břízkách...ale abych taky dal "svoji kůži na trh"...proč řada akademických malířů je velmi průměrných a řada naivistů geniálních?... kdyby šlo umění naučit na škole, byli by jsme umělci skoro všichni...snad právě proto se tak hodně mluví o formě...tady je celá řada teorií a pravidel, dá se jí "naučit"...ale...teorie současně říká, se se jedná o zprůměrování....a skutečné umění se vyznačuje tím, že pravidla porušuje...

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
sasho - ten konec zadržel vodopád mých slz, je to dobrý, su zas sama sebou... ale jak jste to tu rozjeli, mi vykoplo pojistky na moment... tož opatrně :oD jo, a s tou reklamou se ti to povedlo, jdu se mrknout... :o)

gr_4you
15. 04. 2007
Dát tip
v žádném případě není kýčem jakékoliv jedno slovo byť často zneužívané - třeba láska nebo růže. Kýčem se stávají ve chvíli, kdy je použiješ v souvislostech notoricky ohraných. Jinak mám rád i využití kýče jako literárního prostředku, viz např mé dílo O naší velké lásce http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=227567 Obávám se ale, že autorčiným záměrem nebylo vytvořit kýč, přesto že se jí to povedlo. Martinez, tepu tepu a musíš počítat s tím, že když vystavíš dílo (jakékoliv), taxe do něj někdo obuje. To je tvrdý chléb literáta. Tím že kritizuju jednotlivé dílo samozřejmě nesnižuju nebo nezavrhuju Tvou tvorbu obecně, to jen pro jistotu, kdyby to náhodou nebylo jasné.

silence
15. 04. 2007
Dát tip
Rozumím Ti, ale osobni stranky redaktoru jsou prave stvorene proto, abys vedel, jakou vahu ma TIP od daneho refaktora, protoze nazory na to se docela ruzni. Nikde neni psano, ze TIP je za to a to, kazdy si urcil svou miru za co tipuje a za co ne. Jinak je to s vyberem, tam je to myslim jednotne, ze musi jit po vsech strankach o povedene dilo, ale i to je lehce napadnutelne. Tudiz, pokud nekoho zajima, jaky mam vztah k TIPum, je od toho ma redaktorsky autorska stranka. Nevyvracim Ti to, ze dilo povazujes za slabe, je to Tvuj nazor a ja ho respektuji. Definice kyce je sama sobe kycem, alespon mi to tak vyzni. I to nejkycovitejsi slovo lze v dilu pouzit tak, aby vysledek prinesl neco noveho, viz. vyse. Pokud nechces fantazirovat nad dily, prosim, je to Tve cteni, ja Ti deno nej nechci ani nemohu mluvit, ale prosim cin tak i ty. Jestli mas jiny nahled na redaktorstvi, plati tataz pravidla. Nemam zadny duvod, abych TIPoval dilka, u kterych si nemyslim, ze stoji za precteni, a to je presne pohled na TIP, ktery ja uprednostnuji, je to i logicky svazane s jeho pojmenovanim. Vytvareni kycu a zaclenovanim dalsich a dalsich slov do jeho kategorie jen omezuje tvorbu samou, je to spatny smer, brany dle meho nazoru hedne uzkou perspektivou, diskutovat klidne budu a za svym si take stojim :)

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
eště furt držím pohromadě a nebečím... ale už začínám bejt naměkko z toho jak tepeš do mejch chuděr historickejch...

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
ty jo, mladý hlasateli, sice to už není zas tak moc jen o mejch růžích... ale tagle se u mne tu na písmáku snad eště nigdá nigdo nerozepsal! :o) klidně si ohni a plameň dál, budu sledovat tok tvejch myšlenek... :o)

gr_4you
15. 04. 2007
Dát tip
*se stále škrtám, to tam nepatří, a mimochodem, silence, tvůj bezděčný popis růží v moři má asi tisíckrát větší literární kvalitu, obrazovou hojnost a poetiku, než komentované dílo..

gr_4you
15. 04. 2007
Dát tip
jaký Howgh, to jakože dál o tom nemíníš diskutovat? no nenutím tě. Ty máš dobrou představivost a tak Tě třeba i literárně chudé dílo osloví a vyvolá v tobě emoce. já si při představě růží taky dokážu užít svoje ale nezlob se na mně, to dílo je prostě velmi slabé a měl bys tipovat podle literární úrovně a ne podle toho co sis právě představil. tvuj profil nečtu, zdůvodnit tip máš u kritiky. samozřejmě že prakticky každé dílo nám může něco přinést, ale smysl tohoto serveru spatřuji v tom, že se snaží o kritickou reflexi a tím pádem i o zkvalitnění autorské práce a zviditelnění těch nejlepších. jenže tento smysl padá jestliže dáváš tipy podle jiných měřítek než literárních. I když v tvorbě neexistují absolutní hodnoty a zobecnění je vždy trochu problém, s klidným srdcem trvám na tom, že toto dílo má velmi nízkou literární úroveň. moje definice kýče v litertuře: původně velmi silně citově zabarvené výrazy - láska, růže atp. se stále nebo jiná (dějová a další) klišé se stejným mechanickým opakováním ve stejných souvislostech zbavují svého náboje, přestáváš tomu věřit, a vyznívá to spíš trapně, protože cítíš že tady autor nešel do hloubky toho co chce říct, ale jen okopíroval běžnosti, vykradl šedou realitu. Teoreticky mohl samozřejmě i hluboce prožívat svá vyjádření, ale to jen v případě až bizardní ignorance vůči všemu již napsanému a slyšenému. No až budu víc při smyslech zkusím vymyslet smyslupnější definici, ale snad mi rozumíš.

silence
15. 04. 2007
Dát tip
fuuuuj, -ije, hluboká omluva, nedostatek času, jsem v práci :(

silence
15. 04. 2007
Dát tip
gr_4you: Tak zaprvé, jistě jsi neminul můj profil, jakožto redaktora, tam nalezneš odpověď na to, proč jsem udělil TIP. Za druhé. Máš sice ZČÁSTI pravdu nad omletým kamínkem okolo růže, ale já si představil to moře plné růží, v němž ty čerstvě padlé, drží se ještě zuby nehty na hladině, pak jsou tam ty, co už trocha rezignují a koukají na ně s odstupem, zespod, pak jsou tam určitě i ty, které již zoufalostí nebo smířením klesly na dno. Jestliže zoufalostí, je to k pláči, jestliže smířením, je to k obdivu. Víš, ono se chce možná občas víc uvolnit (nic proti Tobě), pak si totiž člověk uvědomí, že kýč v poezii téměř neexistuje (můj názor). Poezije je pro mě hra dvou stran, čtenář by měl chtít také objevovat, ne jen si říct, tohle jsem četl tisíckrát, pokud přistoupí na tuhle hru, ochuzuje hlavně sám sebe. Do hlavy autora nevisíš nikdy, soudíš tudíž jen svůj úsudek a způsob, jak jsi se k dílu postavil. Howgh, peace.

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
šmankote! ta zodpovědnost!!! a oblibuješ aj mořskýho koníka? tam si mě eště nedořval... :o)

gr_4you
15. 04. 2007
Dát tip
já tě mám f oblíbenejch tak mi choděj avíza na fšecko. a dyž už se pustim do tebe-čtení, tak chcu kvalitu, taxe koukej polepčit

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
já to psala u první trojtečkový o co mi jde, víš? já počítám s tím že to bude číst jen kdo chce... ne zbloudilec hledající to pravý umění... :o) protesty bez vulgarismů mi nevadí... a jsou chvíle kdy i vulgarismus unesu... nervy mám zatím oukej... a ty mi nevadíš vůbec, hlasateli :o) hele - to máš za to že lezeš kam nemáš! :oD

gr_4you
15. 04. 2007
Dát tip
no ty kategorie sou problematický, protože zvláště takové jako Mimo nebo Blbůstky může každej vnímat jinak. někdo do nich dává své nejlepší práce.

gr_4you
15. 04. 2007
Dát tip
já nejsu zapálenej, ale na mou duši, přečíst si to eště jednou taxe poleju benzínem a zapálím. Jinak ok, jen archiv. snad by ale stálo za to učinit třeba v prologu kratičkou poznámku, jaxe sám autor k dílu staví. Ušetřilo by ti to nervy nad čtením mejch protestů :)

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
a do budoucna se píše dohromady, martinez! a gr - je to v kategorii MIMO - já to za poezii nevydávala...

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
gr_4you - neber to včil jako alibismus - nebylo to v doporučených, nechtěla jsem kritiku - jen si to sem ulít do sbírky - je to 20 let stará věc - nechcu ju mazat a papírový sešit kde byla se rozpadá... tak jak vypadá jsem ju napsala tenkrát a tak ju nechávám - nechcu s ní nic podnikat dnes ani do budoucna - ztratilo by to pro mne vůj význam... esi se to někomu líbí, fajn - esi ne, nezlobím se - vyhánět odsud přece nikoho nebudu... ani zapálenýho kritika :o)

gr_4you
15. 04. 2007
Dát tip
milá martinez, smysl kritiky by mě být v tom, aby tě to někam posunulo a musím říci, že mě překvapuje, jak ti tu všichni mažou med kolem úst, ačkoliv toto dílo se mi jeví jako objektivně špatné. Ty víš, že tě považuju za kamarádku, tak prosím ber mou tvrdou kritiku, jako přátelskou službu: růže a zvláště umírající růže je snad jedno z nejotřepanějších lyrický témat v literatuře vůbec. Netvrdím, že dílo musí nutně přinášet bůhvíco objevného, ale opakovat ta nejustálenější klišé je ve tvorbě prostě špatně. slovní spojení jako vyrostla pro něčí lásku, vzlétnout ke hvězdám atd. i tématická linie včetně závěru - to vše jsem už četl nebo slyšel tisíckrát (a to musím přiznat, že čtu dost málo). Poezie (ať ve verších nebo v próze) se má na věci dívat jinýma očima, jít do hloubky a hledat cesty. Z tohoto díla necítím ani jedno. Je to otřepané. silence: proč tipuješ, když se ti nelíbí forma?? nechápu. čekal bych že redaktor bude tipy více šetřit.

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
oprava - jinÁ - já martinez :o)

Oldjerry
15. 04. 2007
Dát tip
Opravuji : tys nedudlala nad růží.... (čtyřtečka, abys věděla )

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
pravidelní čtenáři trojteček by měli vědět ža tato dílka spadají do dob před cca 20 lety... (bezradný Honzyku a ostatní tápající) - ne že bych byla úplně jiné - jen jsem byla míň odolná tenkrát... dnes vydržím bez kňourání mnohem víc (Oldíku) jinak samozřejmě všem moc děkuju (těm dvěma již zmíněným + Jakubisko, chlap, Smíšek a Sarinka)

Oldjerry
15. 04. 2007
Dát tip
Ty nedudláš nad růží, ta dudláš nad sebou... (hle- trojtečka : já bych bez nich taky nenapsal ani jednu kritiku). Je to dojímavé pro hodně cotlivé lidi, najmě ženy, já jsem trochu odolnější. Je to napsané hezky, ale již se to blíží k hranici kňourání - a to já nerad. Je to ale před tou hranicí... (trojtečka)

Honzyk
15. 04. 2007
Dát tip
..no, na tebe nejak moc vyjemnely....nevim....bezradny honzyk..:DDD

Sarinka
15. 04. 2007
Dát tip
Krásne...emotívné...hlboké...

Smíšek:-)
15. 04. 2007
Dát tip
celkem smutně kruté*

Trojtečky miluji, dávno tomu jsem přednášel a bez trojteček to prostě není ono. Obsah je překrásný Haničko .../Hele trojtečka/ :-)

Jakubisko
15. 04. 2007
Dát tip
hmm...fakt moc dojemné....taky mi je občas líto kytiček, které se trhají.......***

silence
15. 04. 2007
Dát tip
s malym princem vam taky poslu avi:) najdu-li ho.

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
já vám oběma věřím a děkuju... :o)

silence
15. 04. 2007
Dát tip
na trojteckach jsem taky kdysi letel :) ale uplne me ten celek unavuje jak to vidim v takove kupe :)

Malý princ :-)....... asociovalo mi to jedno moje starší dílko, tak ti pošlu avi, pokud jsi ho ještě nečetla ;)... jo s tou formou jsem na straně šílence ;).. fakt se to špatně čte, ale tip určitě ;) *

martinez
15. 04. 2007
Dát tip
se ti omlouvám... ale to je podstata trojtečkový sbírky, víš? s tím fakt nehnu - ale víš co? nemusíš to už podruhý číst... ale jen že seš to ty :o)

silence
15. 04. 2007
Dát tip
moře plné růži je děsivé i krásné zároveň, ale nelíbí se mi tahle forma, špatně se mi čte ... *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru