Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lavička

27. 05. 2007
7
13
3741
Autor
nepotrebujem

Dom som kúpil pred asi štyrmi rokmi a ku kúpe ma priviedla jediná vec. Mŕtvola predošlého majiteľa pokojne si sediaca za domom na lavičke.

   Obľuboval som popoludnia a večery, čo som pri ňom sedel. Spočiatku som tak robieval asi raz za týždeň, neskôr častejšie. Rozprával som mu o svojich problémoch, či niekedy i čítal – a on počúval. Pravda, nedal som mu veľmi na výber, no mal som pocit – zrejme to zavinili jeho hlboké múdre oči – že i keby bol býval živý, moje rozprávania by ho zaujali.

   Musel mať zmysel pre krásu, estetično. Neraz sme spolu pozorovali západ slnka za neďaleké hory. Obaja v akomsi záhadnom stave, v ktorom sme sa neodvážili ani žmurknúť, aby sme nezničili čaro okamihu.  

   Môj vzťah k nemu sa menil. Najprv pre mňa znamenal jednoducho mŕtvolu, ktorá robila môj príbytok zvláštnym, odlišným od iných. No ako som sa naučil vysedávaniu s ním na lavičke, pocítil som k nemu úctu a neskôr i priateľstvo. Občas som si namýšľal, že je to obojstranné, hoci som dobre vedel, že môj mŕtvy kamarát už nemohol nič cítiť.

   Keby ste však videli jeho oči! Bolo v nich porozumenie, pochopenie. Akoby mi nimi naznačoval, že hoci nemôže hovoriť, vníma a chápe ma.

   Jediný raz, čo som sa s mojim priateľom nezhodol, bolo keď začal veľmi nepríjemne smrdieť. Zavinil to rozklad jeho tela a fakt, že sa odmietal kúpať. No zvykol som si. Priateľov treba brať takých, akí sú.

   Všetko bolo až príliš krásne, aby to pretrvalo. Osud tvrdo zasiahol.

   Ako som sa jedného dňa vrátil z práce a tešil sa na posedenie s Antonom – tak sa mŕtvy starček volal – uvidel som na jeho tvári vtáka. Už jeho farba naznačovala pohromu. Mimovoľne ma premkol zlý pocit a rýchlo som havrana odplašil. S úzkosťou som pribehol k Antonovi a pozrel do jeho tváre.

   Zlý vták mu ju úplne dokaličil. Vyďobal mu obe oči a taktiež kožu na pravej strane nosu. Z predtým tak múdreho, rozvážneho a pokojného starčeka sa stala príšera.

   Prirodzene, bolo mi smutno, aj som si poplakal.

   Ten deň som s ním neposedel, skúsil som to však na ďalší. Sadol som si k nemu na lavičku a pozerali sme na západ slnka. Nebolo to však ono, naše neviditeľné puto, čo nás dovtedy spájalo, bolo zničené.

  

Dnes som v dome naposledy. Predal som ho akejsi death-metalovej kapele, ktorá ho odo mňa kúpila pre ten istý dôvod, ako som ho kupoval ja. Nanešťastie, v mŕtvole sediacej na lavičke nehľadali porozumenie a ponaučenie, ale inšpiráciu pre svoju hudbu.

   Viem, že som tým starčekovi ukrivdil a ublížil a zničil tak zvyšky priateľstva, čo medzi nami zostali.

   Dúfam, že keď ho v novom domove nebudem vídavať, výčitky ma nebudú trápiť tak, ako by som si zaslúžil.


13 názorů

to som rád, aj ja si idem od teba ešte čosi prečítať

niniw
12. 07. 2007
Dát tip
celkom fajn poviedka možno by sa dalo čo-to poupravovat ak budem mat viac casu, urcite si precitam od teba aj ostatne veci

Heulwen
24. 06. 2007
Dát tip
Hezké, taky bych si koupila dům, kdyby am byl někdo, s kým si mohu povídat a mrtvý dědeček je naprosto ideální a mému vkusu přiměřený, třeba bych se i naučila vyjadřovat :) Jen nechápu jednu věc - rozsápaný obličej ruší idylku? Něco tak malicherného jako vzhled? Je fakt, že když vás spojovalo to estetické cítění, tak to dává smysl.. Ale já bych mu dala do důlků květiny, nebo mu obličej přikryla a povídku prodlužila. Stařeček se může rozkládat ještě dlouho a upadnutím různých částí těla vyjadřovat hluboké myšlenky ;) No a nejvíc mě děsí to, co s ním udělá deathmetalová kapela, huh :) Povídka je super, máš tip ;)

Pirka
31. 05. 2007
Dát tip
.. no to je právě to .. odkud se to lidem v hlavě bere - a proč .. a je to vůbec normální .. a co by na to asi řekl psychoanalytik? .. ale to je nepodstatné .. btw - ta věc není napsaná úplně špatně :)

napísal som aj Kvetinu ak chceš. jednoducho píšem to, čo mám práve v hlave, akú mám náladu. ale tu to bolo schválne - dať do kontrastu čosi nepríjemné s príjemným a vyvolať tak zvláštnu atmosféru.

Pirka
31. 05. 2007
Dát tip
Tak tohle je teda fakt dost hnusný .. nechápu proč ty a tobě podobní nepíšete raději o králíčkách a kytičkách (pokud možno živých) .. Proč?

Winter
29. 05. 2007
Dát tip
Nechápu, že mi ta povídka utekla, je super. Je svižná a originální, četl jsem a zapomněl se při tom. Dávám tip i klub - magický realismus má tu výhodu, že v něm zase tolik magie být nemusí - měl jsi hodit echo :).

Flákač
29. 05. 2007
Dát tip
před domem jsi seděl, v širou dáli hleděl. zakoukal ses do očí, hnijícího obočí, romantika na lavce, odlákala zvědavce. bylo to dobré, inspirovalo mě to k vlastním nápadům. dík. :)

Pan Bukkake
27. 05. 2007
Dát tip
Jednoduché, ale pěkně napsané, vtipné a krátké... good...

fungus2
27. 05. 2007
Dát tip
Fajn čtení.

obluda
27. 05. 2007
Dát tip
ono je to svojim sposobom zaujimave:) a da sa v tom co-to najst ale tu bizarnost nejako neviem tentokrat stravit.. predstava rozkladajucej sa mrtvoly sediacej na lavicke.. ble:)

Super!!!! to je naprosto boží, co na to říct. Krásná geniální myšlenka, krásně zpracované. Prostě paráda. Tvoje povídky jsou skvělé

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru