Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mirne xenofobni pruvodce Katalanskem

25. 09. 2007
29
45
5203
Autor
Vaud

Pratele, jak asi tusite, tak jsem se odstehoval do Barcelony. Hned 4. den me okradli v metru, tak jsem nemel moc naladu psat, ale uz je to lepsi.

Jidlo

 

            V zebricku uspechu jednotlivych narodu uverejnenem v jakemsi casopise, byli Britove nejvic pysni na vynalez WC. Americani povazuji za svuj nejvetsi uspech pristani na Mesici. Pokud byste se zeptali Katalancu, tak se budou  bit za chleba potreny rajcetem a zality olejem. Tot nejvetsi vynalez zdejsiho naroda. Nekdy je oleje tolik, ze se vam ani nepovede zvednout chleba v kuse z talire. Vetsinou ho dostanete ke vsemu co si objednate a nekdy i k tomu, co jste si neobjednali. Jinak se tady ji SKORO vsechno. O stupen dale jsou uz jen Cinani, kteri jedi uplne vsechno. Katalanci si pochutnavaji na laskominach jako jsou bici zlazy,  praseci ouska az po velmi oblibene vnitrnosti. Kazdy bar ma vitrinku s jidlem pri jejimz spatreni by omdlel kazdy okresni hygienik. Mistni  ulezely salat s majonezou (zvany rusky) si dam jen v pripade, ze budu chtit spachat obvzlast krutou sebevrazdu. Jde o jedinou zbran hromadneho niceni, na kterou je pred zaviraci dobou sleva.

 

            Pak jsou tady oblibene uzeniny vseho druhu. Jen v Barcelone se vas zepta cisnik v hospode jestli chcete vasi klobasu mirne, stredne nebo velmi propecenou. Zvlastni na tom je, ze se obcas ptaji francouzsky, aby dodali podniku vetsí glanc! Jesteze mam klasicke vzdelani! Jinak bych si nemohl data ani burta! Moje oblibene jsou restaurace, kde se da jist, kolik snite za 8-10 euro. Jist na zahradce v restauraci je nekde o 20 % drazsi, ale ve zdejsich barech a restarucich se stale smi kourit (omezeni plati jen pro vetsí podniky), tak se neda nic delat. Navic je venku porad hezky.

 

Prace

Tady se o pocasi moc nekonverzuje. Je tu furt teplo. Koncem zari je teplota kolem 26-28 stupnu a vlhkost 72-75 %.  Katalanci nosi svetry a nekteri vytahli i zimni bundy. Ja jsem jeste mimo praci nemel nic jineho nez kratasy a sandaly. V praci je stejne vedro jako venku, protoze podle nejakeho vladniho narizeni se nesmi chladit na min nez na 26 stupnu. Prvni dva tydny jsem zapasil s tim, jak prijit do prace suchy. Teplo, vlhkost, moje tloustka a nutnost nosit oblek a kravatu mi v tom dost brani. Na prvni jednani s urady jsem si vzal svuj vlneny oblek od Bugatti a po 4 hodinach cekani na slunci jsem se sel cely prevlict a vysprachovat. Chvilku jsem nosily svetly oblek, ale to se tady udajne nosi jen v cervnu a cervenci. Nikdo mi neumel vysvetlit proc. Uz jsem zkousel chodit do prace v triku a prevlikat se v praci. Nastesti se pocasi vylepsilo (bezny Katalanec by rekl, ze zhorsilo), tak  kdyz jdu brzy rano, pomalu, nenesu nic tezkeho, nejdu do kopce a je pod mrakem, tak se to da zvladnout. Pak si stejne musim vlizt nektere dny pod ventilator na zachode a 10 minut se tam susit. Zjistil jsem, ze mam po ceste trznici, kde si delam mezizastavku u chladiciho boxu s rybami, kde je fajn. Taky jsem byl par dni na otocku ve Svedsku, kde jsem si snazil uzit te nadhery, ze je jenom 9 stupnu a naakumulovat trochu studeneho pocasi na cestu zpatky.

 

Mistni obyvatelstvo

 

            Katalance od cizince poznate podle nekolika atributu:

 

1) Ma tmavy oblek, kravatu a nepoti se ani v nejvetsim vedru. Zasadne si nesunda  sako (a to i treba na plazi).

2) Strasne rad a dlouho telefonuje.  S telefonem u ucha se tady jezdi na kole, na bruslich nebo v aute. Kolegove v praci telefonuji dokonce v kabince na zachode pri vykonavani potreby.  

3) Vlastni mobil, ktery jste nekdy pred 10 lety hodili do popelnice a na vas bezny telefon se diva jako na pristani Martanu. Jeste jsem neprisel na to cim to je – mozna pocitaji, ze jsou tady tak casto okradeni, ze se nevyplati investovat do lepsiho telefonu. Podobne to plati i o autech, o kterych se zminim dale.

4) Katalanec zasadne nepouziva vibrace na telefonu nebo prepnuti na ticho – telefonovat ma nejvyssi prioritu. Jakykoliv meeting je prerusen, kdyz nekomu zazvoni telefon.

5) Prumerny Katalanec pracuje pomalu, takze se musi dozit vyssiho veku nez nase populace, protoze by jinak     nic nestihl. Vetsinou se dostane do pracovni extaze chvilku pred koncem pracovni doby, coz je tady nekdy mezi 17 a 19 hod. Pro zajimavost uvadim nektere casy pro jednani na uradech a v obchodech: zalozeni bankovniho konta – 2 hodiny (a to jsem byl v bance celou dobu jen ja a urednik), ziskani cisla socialniho pojisteni 4 hodiny, overeni cisla socialniho pojisteni - 2,5 hodiny, koupeni fotoaparatu - 1 hodina (prodavacka neumela anglicky a o fotaku nic nevedela), odbaveni na letisti - 2 hodiny. Nekdy predstiram, ze neumim Spanelsky a nadavam Anglicky, coz obcas pomuze.

6) Katalanec se neustale  skrabe v rozkroku. Muzi o neco casteji nez zeny. Uz se mi nekolikrat stalo, ze clovek, se kterym jsem se seznamoval,  se predtim nez mi podal ruku, podrbal mohutne v rozkroku. Mozna je to nejake ritualni podani ruky clenem tajneho bratrstva ci clenkou sesterstva. Budu to jeste muset vypozorovat, ale zatim jsem se v tomhle ohledu jeste neaklimatizoval.

7) Kazdy vam tyka a vetsinou se  snazi pomoci (vyjimkou je stred mesta, kde se vas bez vyjimky snazi vsichni obrat).

8) Katalanec se porad usmiva,  nic ho nevyvede z miry a porad neco slavi. Jsem tu 4. tyden a zatim jsem jeste nebyl 5 dni po sobe v praci. Porad jsou nejake svatky, ohnostroje, pruvody samby a bubeniku, staveji se pyramidy z lidskych tel, hazi se po sobe ohen, nebo se honi s bykama. V Barcelone se nezije doma, ale venku mezi lidma.

9) Na vecerni prochazku si mistni nikdy nevezme kratasy, ale dlouhe kalhoty a sandaly zvane “vietnamky”. 

10) Vetsina Katalancu jsou silni nacionalisti. Mluvi na vas katalansky, ikdyz jim musi byt jasne, ze moc nerozumite. Pochvaloval jsem si, jak dobre mluvi v praci  kolegove anglicky. Pak jsem ale zjistil, ze vetsina z nich zila v USA nebo Britanii. Jedna pani, co pracovala asi 5 let v USA ve vyzkumu,  mluvi tak na rozhrani 4. a 5. lekce pro samouky. Mimo turisticka centra nikdo anglicky nemluvi.  Desi me, ze mezi sebou si rozumeji svou spanelskou anglictinou.

 

 

Holky

            Pisete mi, abych se zminil, jake jsou tady holky. Trochu jsem vahal, jak na to mam odpovedet. Pozorovani v terenu za posledni tydny otrasla moji celozivotni jistotou o hegemonii ceskych zen a divek na tomto poli. Je mozne, ze jsem driv nejezdil tolik metrem… Jsou tady temer vyhradne nadherne kocky. V kazdem baru sedi aspon jedna modelka. Holky jsou opalene, upravene, maji dlouhe vlasy s kudrlinkami a jsou porad usmevave. Hodne sexy je, kdyz jezdi na malych skutrech (coz tady jezdi vsechny). Jen obcas maji nektere vetsi zadecek, ale je jich min nez jsem cekal. Nejsou tu skoro zadni tlusti lide, tak i holky jsou vetsinou stihlounke. Jsou tu diskoteky, kam vas (podle pruvodce) pusti jen pokud jste krasni. Tam se  da otestovat, jak si stojite v porovnani s obyvatelkami Barcy. Casto jsou videt pary, ktere  vasnive laskuji na plazi, ve vlaku nebo kdekoliv je to napadne. Nekdy je to na hranici soft-porna a ne vzdycky jsou to jenom teenageri. Na silne katolickou zemi se tady prekvapive opaluji skoro vsechny nahore bez nebo ruzne bez. V tomhle ohledu je tady prima! Ale je pravda, ze jsem dlouho nevidel skoro zadne ceske holky, tak nemam moc srovnani!

 

Je velmi tezke urcit vek mistnich. Dvema z mych kolegu je 41 let, pricemz byste jim hadali tak maximalne  31. Pravidelne sportuji, nestresuji se, jedi stridme a vubec o sebe vsemozne pecuji. Manikury, pedikury, masaze, kosmetiky, drahe obleceni a luxusni boty – to tady plati o muzich i o zenach. Nejsou tady takove ty nase “babicky”. I stare damy jsou tady vzdy skvele upravene. U nas se lidi kastuji podle auta nebo mobilu.  Tady to nejak neplati a metrem ci vlakem jezdi vsichni.  A mobil nejak moc neresej.

 

Doprava

 

Auta tady jezdi o trochu horsi nez v Praze.  Takovy prumer.  Misti si kupuji nejradeji neco maleho, protoze se ve meste stejne neda zaparkovat. Nejsou tu skoro zadne mycky, takze jen malo aut je cistych. Je tady neobvykle dostat firemni auto, tak na ulicich je mene toho, cemu se u nas rika “referentske vozy”. Vetsina mistnich ma maleho skutra. Na skutru do 150 ccm  muzete jezdit s ridicakem na auto, tak jich tady jezdi mraky. Taky tady nejsou moc videt benzinky, jak je zname u nas. Podobne benzinove pumpy, jako maji tady v nejnoveji stavene oblasti zvane Diagonal Mar, jsem videl naposledy na ostrove Ko Phangan v Thajsku. A to ma Diagonal Mar byt evropske  Miami.

 

            Vetsinou se nejezdi moc podle predpisu. Spis vubec. Parkuje se vsude, kde to jde. Boticku jsem videl jen jednou. Jezdi se na cervenou, takze zelena na semaforu pro chodce je pouze orientacni. Chodci zase chodi na cervenou. Pri rozjizdeni se meni barva z cervene hned na zelenou bez oranzove. Jeste na cervenou jsou uz prvni v polovine krizovatky. Diky tomu je tady hodne lidi o berlich a se zlomenyma koncetinama. Kdo cim prijel poznate v baru podle toho s cim prisel dovnitr. Cyklista si casto nese sedadlo od kola s sebou (nekdy i cele skladaci kolo, ktere je tady velmi popularni), motocyklista ma v baru na zidli vedle sebe helmu a lidi, co prijedou autem, si vezmou radio (ikdyz jich pred lety bylo vic).

 

            Od zari jsou v platnosti nove predpisy, ktere se tykaji cyklistu. Pro nas jsou vetsinou usmevne. Cyklista podle nich nesmi jezdit v pruhu pro autobusy, musi mit v noci svetlo (takove kolo jsem tady jeste nevidel), nesmi poslouchat prehravac ani telefonovat za jizdy, nesmi jezdit na cervenou (to me dost pobavilo) a na chodniku musi jezdit nejmin metr od chodcu. Kolo se pak nesmi privazovat retezem k dopravnim znackam, protoze zlodeji pri kradezi mohou poskodit znacku! Vubec, vetsinu veci si porizujete s tim, ze jsou na dobu docasnou a pokud si na ne nedavate pozor, tak o ne prijdete. Tot zakon dzungle a Barcelony. Jo, prilbu na kolo maji jen turisti!

 

Bydleni

 

            Ikdyz se tady zije vic venku nez vevnitr, tak bydlet je taky treba! Zatim bydlim porad v hotelu, ktery vypad jako trocha lepsi studentske koleje. Pro zajimavost – vyprani a vyzehleni 1 kosile 6,5 euro (v Olympijske vesnici 4 euro). Dlouhodoby pronajem lze sehnat temer vyhradne pres agenturu. Najem bytu se tady pohybuje nekde od 900 euro za 65 m2 velky a nezarizeny byt. Za 1200 euro se da sehnat zarizeny 3 pokojovy byt s lednickou, prackou, susickou, vysavacem a veskerou elektronikou kousek od centra.  Ja mam stesti, ze mi bydleni bude z velke casti hradit zamestnavatel, tak si zbyva vybrat a prestat se desit ceny, ktera by me normalne poslala do kolen. Byty jsou celkem velke a maji zvlastni pokoj ci kryty balkon pro pracku a susicku. Vetsinou maji velmi luxusni vstup a udrzovane spolecne prostory. Zadny nebyl bez klimatizace a parkovaciho mista. Uz jsem mel jeden vybrany, ale vyfoukl mi ho jiny doktor, protoze zaplatil vic nez ja – netusil jsem, ze to tady chodi jako na trznici! Co se da delat!

 Mejte se prima!

Z Barcelony zdravi Vaud

 


45 názorů

Vaud
19. 03. 2009
Dát tip
hrozně moc mě to fascinovalo, chvíli jsem se na ně koukal "zvenčí" a pak jsem se stal jedním z nich...

Diana
19. 03. 2009
Dát tip
Ohromně jsem si to užila. Fakt vtipně napsané. Člověk se pobaví a obohatí spoustou zajímavých postřehů. Umíš se dívat! T****

Vaud
19. 11. 2008
Dát tip
:-)) casto me na zivu drzi jen moje zvedavost, na jaky fejetonovy namet zase narazim :-))

Popsal to tu dostatečně - nemyslíš doufám tady na světě?

Vaud
19. 11. 2008
Dát tip
Kvetoni - diky!! Jsem rad za noveho ctenare!!! Brzy budou nove zazitky, protoze nekdo tam nahore dospel k nazoru, ze jsem to tu uz popsal dostatecne, tak pujdu o dum dal :-)).

Čte se to báječně. Skoro se divím, že za to nemusím platit.

Vaud
17. 09. 2008
Dát tip
teď mi tady pomalu končí můj pobyt a jsem fázi bikulturalismu, tak jim zase budu nadržovat :-) ale už mám rozepsané pojednání o jídle :-)

Alojs
17. 09. 2008
Dát tip
souhlas se spark... někde jsem viděl "první část"... chtělo by to pokračování :)

Vaud
17. 09. 2008
Dát tip
jé díky :-) cestopisy píšu nerad, ale tady je to nějaký nucení zevnitř

Alojs
17. 09. 2008
Dát tip
v závěru možná lehce dochází dech, ale to je jedno. nezvykle dlouhá záležitost na tebe. ale není to vůbec ke škodě. bavil jsem se, usmíval... žasnul jsem nad některými větami. v jednoduchosti je síla. a u tebe funkční vtip :)*

sidonia
11. 10. 2007
Dát tip
skvely report:) at se ti dari, ahoj!

Vaud
11. 10. 2007
Dát tip
Ahoj Montrealer - domluvim se spanelsky a chodim tady na kurzy, aby to bylo jeste lepsi. Pracuji v mezinarodnim vyzkumu, kde je vse v anglictine. Klinickou praxi jsem na chvili opustil, ale zase se k ni snad vratim. Diakritiku zlepsim, az si koupim v CR pocitac, coz by mohlo byt pristi tyden, protoze zitra letim sluzebne do Prahy. Uz se mi styska! palino8 - diky za klubik!!

palino8
09. 10. 2007
Dát tip
vďaka za skvelú reportáž, toto je zrelé na jeden klub ;)

Montrealer
09. 10. 2007
Dát tip
Byl jsem tvým příznivcem před rokem a zůstal jsem jím dosud. Jenže díky blbému driveru na svůj modem jsem nemohl publikovat a tak jsem na Písmáka nechodil. Dost mi vadí, že píšeš bez diakritiky, ale asi ve Španělsku není k mání česká klávasnice a driver na češtinu. Ty umíš španělsky, že ses tam přestěhoval ? Nebo tam vystačíš s angličtinou ? A pracuješ tam porád jako MUDr ?

Miroslawek
02. 10. 2007
Dát tip
Jen několik (tuším 11) dní, konkrétně v Barceloně dva... ale třeba hned onen "chleba potreny rajcetem a zality olejem" mi nikde nenabídli, ačkoliv mi to bylo doma avizováno v podobném duchu, který ve svém příspěvku líčíš, a jedli jsme často po různých podnicích, jednou dokonce i u těch Číňanů... čímž nechci zpochybňovat tvé intenzivní prožitky, pouze jsem ve vztahu s nastíněným obrazem "průměrného Katalánce" chtěl říct, že zkušenosti s místními reáliemi mohou být různé.

Nicollette
02. 10. 2007
Dát tip
ty lichotníku stará

:o) skvely at ti to tam slape...:o) t.

Vaud
02. 10. 2007
Dát tip
Armande - na diskoteku jsem jeste fakt nedorazil ;-) a uz jsem zjistoval Nou Camp a je to dost problematicky se tam dostat - ale zkusim a napisu! Nicollette - urcite mas taky vlnity vlasky a pak tady zadna ze Spanelek nepise jako ty! Tak v poho! podezdivko - uz jsem premyslel o napsani pruvodce nebo neceho odlehceneho - ale musel bych to udelat rychle, dokud jeste vnimam ty rozdily - za chvili mi to bude pripadat normalni (a divni my Cesi :-)) Miroslawku - v jakym slova smyslu - lepsi, horsi? Dlouho-li? Ja jsem tu odsouzeny najemni smlouvou minimalne na 2 roky ;-)

Miroslawek
02. 10. 2007
Dát tip
Mám trošku jinou zkušenost, cca dva měsíce zpět.

podezdívka
01. 10. 2007
Dát tip
Neuvažoval jsi o psaní baedekerů? Tvý informace o Katalánsku jsou daleko zajímavější, než ve všech průvodcích, co znám :-) *t

Armand
30. 09. 2007
Dát tip
Nicollette: samozřejmě k tobě, drahá... :) i když Vaud jako pověstný krasavec... je jistě pravidelně pravidelným hostem místních diskoték!

Nicollette
30. 09. 2007
Dát tip
To je poznámka k Vaudovi nebo ke mně??

Armand
30. 09. 2007
Dát tip
vedle tebe bledne každá, i když má zadek opálený! :)

Armand
30. 09. 2007
Dát tip
Nou Camp - samozřejmě! V Barceloně mě zajímá jen jedna věc a ženy to nejsou :) Snad... jen jako oku lahodící dekorace :)))

Nicollette
30. 09. 2007
Dát tip
no jistě, on to zahrává do autu s Nou Campem

Nicollette
30. 09. 2007
Dát tip
mně se z toho vyprávění uplně normálně stejská po Čechách, fakt.... my sme taky chtěli někdy jet do Barcelony ale vzhledem k těm nádhernejm kočkám se teda nikam nepojede. to bych se vrátila bez muže... zdravím !!

Armand
30. 09. 2007
Dát tip
Díky za výborné postřehy Vaude! Pobavils moc :) měj se tam krásně .-) * ps: co fotbal? Napiš z Nou Capmu!

Vaud
26. 09. 2007
Dát tip
Uz jsem se aklimatizoval a neco jsem zhubl, tak to snasim lip. ;-) Na te vlhkosti neco bude - pradlo, ktere jsem si vypral v nedeli, nebylo jeste po 4 dnech suche... Jinak je tady pohoda a sunshine! Navic, prace je hodne zajimava, tak me to bavi. Uz mam konecne byt, stehovat se budu pristi tyden! Je to skoro na plazi! Uz se tesim! Az poplujete kolem, tak dejte vedet! Hoj!

katugiro
26. 09. 2007
Dát tip
No vidíš, a Tys' uvažoval o nějakých studenočenicháčích z Mnichova :) *

gemina
25. 09. 2007
Dát tip
Tyjo ráda slyším, že tě ještě nikdo neukrad:) Ne, fakt jsem se během čtení bavila. Takovej cestopisnej Vaud dneska:). Musí to tam bejt supr... ale díky bohu za zdejší zimu, tam bych to nerozdejchala. Tiše trpotím s tebou:)

martinez
25. 09. 2007
Dát tip
vrátils mě o 15 let zpátky, díky, aj dyž něco se buď změnilo nebo sem to vnímala jinak tehdy... a katalánsky rozumím, teda rozuměla sem, snad bych to zas oživila :o)

skútr je španělské specifikum :o) a zrcadlo zkresluje, vždyť znáš tu pohádku o Sněhurce :o)

Marcela.K.
25. 09. 2007
Dát tip
Nemám skůtr a mám zrcadlo :-))) už to neokecáš, Alfíku :-)))

to nebylo na tebe :o) to bych si nedovolil :o)

Milly
25. 09. 2007
Dát tip
Zajímavý.... Taky škoda překlepů.. A jsem ráda po přečtení, že tam nebydlím- vedro, všude obleky, krade se tam..

pozorovateI
25. 09. 2007
Dát tip
..ale mohl bys udělat písmácký čtení v barceloně a naúčtovat to zaměstnavatelovi jako tvůj národní zvyk zaujaly mě španělky a bary, kam nesmí ošklivá

Marcela.K.
25. 09. 2007
Dát tip
Alfííí!!! :-)))

sestřičky už popisoval, ne? štíhlé, krásné, kudrnaté, na skůtrech...ne jako u nás :o)

avox
25. 09. 2007
Dát tip
:-)) dík za pěkné povídání, moc hezky se to čte, jen ta diakritika chybí... */

Marcela.K.
25. 09. 2007
Dát tip
Sedím u PC ve svetru...pověsila jsem cejchy a začalo pršet...jak typické ...je mi zima a štveš mě...ty upocenej doktore :-))) Ale napsal jsi to hezky...jako bych tam byla a koukala po těch krásnejch, opálenejch lidech...* Zdravím tě na jih a těším se na zážitky z práce :-)určitě i setřičky vypadají jako modelky...prosila bych popis uniformy...sesterské a v čem tam chodí doktoři...a vůbec :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru