Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

za nečasů

24. 10. 2007
14
26
1874
Autor
Ta_Audrey

...lyrická část jednoho epického příběhu...v tuto dobu...zapadající do mnoha příběhů, jiných... "Láska k podzimu & co."

Na únorově modré nebe se rozsypaly vrány. Sametově černá těla chvílemi odrazila lesk slunce, kroužily v několika vrstvách, v obrovském víru. Ze všech stran se slétaly desítky dalších, jejich vyzývavé krá se Markovi zabodávalo do duše. Sledoval obří, monstrózní krkavčí rotaci a myslel na podzim v Praze, na hejna, která se na polích okolo metropole začínala objevovat už v říjnu, přihnala se s křikem a vznášela se nad barvami a zjitřenou zemí. Čekal na ně a když zaslechl první výkřik, zmocnilo se ho pyšné krasosmutnění; teprve teď byl korunován podzim, teprve teď mohl přijít dušičkový čas, teprve teď se mohla rána zahalovat do mlh. Vášeň, která v něm doutnala od babího léta, vzplála naplno, vzduch se odřel od zoraných brázd a barvy vybuchly, expolodovaly mu do srdce a Mark se na ně celé dny díval. Věděl, že do měst a zahrad se tou dobou vkrádají první duchové zimy, představoval si je jako skřítky a viděl je, jak vyčkávají v trávě a tisknou se k jejím záplatám, slyšel, jak přitom pomalu dýchají. Občas je zahlédl na hřbitovech, jak drží čestné stráže u požárků v keramických miskách. Podzim je když, věděl Mark, se země páří pod jejich neslyšnými kroky.

         A když se říjen přehoupne v listopad, to potom světélkují hřbitovy po celé zemi. Babičky chodí podél zdí a protahují se mezi težkými černými vraty, hluboko v kabátech jim spočívají svíčky, kterých už bývají v akcích za dobrou cenu velká plata. Lavičky už jsou zasypány kaštanovým listím, schůdky taky, pavučiny se vzpínají ve větvích, než prasknou a než se pocuchají. Odpolední světlo si lehá na louky i do oken a na šípky, ale to jen pokud je hezky. A ve vestibulu na Staroměstské postává s nastavenými dlaněmi předčasný stařík a úporným hlasem protahuje – prosím vááás, prosím vááás, prosím vááás. A nazlátlé paprsky olizují střechy a chrliče na chrámech a věže, a mosty a kočičí hlavy rozťaté kolejnicí tramvaje. A řeka houpe opuštěné lodičky a vodní šlapadla, žene se kolem Mánesa a v noci se v ní odrážejí lampy a neóny a hvězdy. A když večer lidi zaplní divadla a kina a kluby a bary a kavárny a kabarety, prázdnými ulicemi nábřeží se prohání vítr a o chodník zmítá lístky, co právě serval z lip.  

 

Večer se brzo vkrádá tma a když prší, zní to jinak, než v létě; víc temně a víc hlouběji. 

 

 


26 názorů

Ta_Audrey
20. 04. 2008
Dát tip
jo ? no už je to pár let... díky za zastávky, já teď - spíš něco prožívám, nestíhám o tom psát... :) krásný sny...

Ta_Audrey
15. 02. 2008
Dát tip
tag dík, celkově... :)

JiKo
13. 02. 2008
Dát tip
Jako když babouk chytne poslední spoj babího léta a kouká na ty obrazy tam dole. Nebu du to komentovat dál jistě bych našel spoustu ale celkově je to velmi obrazné a má to i závěr, což jsem už skoro nečekal tag dám vTipa

Ta_Audrey
25. 11. 2007
Dát tip
to čteš správně...zdvořile jsem ti "zavykala" jakožto výraz potěšení...fakt v tom neni nic hlubšího ani jinýho :) dobrou :)

Ta_Audrey
24. 11. 2007
Dát tip
jakože díky ti za návštěvu tady... :)

Ta_Audrey
24. 11. 2007
Dát tip
díky Vám, lístečku :)

Ta_Audrey
06. 11. 2007
Dát tip
Buendía...díky za všechny návštěvy !! Barman...Tobě též ! Nachází se v rumunských horách, kam ho dostala taková spletitá story... :)

Barman
06. 11. 2007
Dát tip
Podařená podzimní nálada.Mimochodem, kde se Marek nachází? No, to je asi jedno:)

Buendía
05. 11. 2007
Dát tip
bezvadný, přičemž druhá část víc něžli první, skvělá slovní spojení a přesné vystižení nálady ještě zatím neotřelými výrazy, což se u tématu PODZIm moc často nestává, neboť o něm píšou vážně všichni:-) skvělý a tip

bestye
01. 11. 2007
Dát tip
poezie v próze - moc líbí :c)*

satannáš
24. 10. 2007
Dát tip
pěkné čtení T

Ta_Audrey
24. 10. 2007
Dát tip
jasně, chápu...já jsem taky z města, a možná proto mě ta půda zaujme, když vyjedu kousek za domy :) Hezkej den

America
24. 10. 2007
Dát tip
Fakt nevim. Asi to bude tim, že jsem městskej kluk, žádnej básník se vztahem k venkovský půdě :-)

Ta_Audrey
24. 10. 2007
Dát tip
USA...díky za postřehy ( co máš proti polím, vlastně :) ? ) Petrusha...to bych se možná trochu přela...gaštanové listí je sice na dušičky dole, ale je tam, leží spadlý na zemi, především na hřbitově, o kterym to je, tam to nikdo neuklízí...a hlavně, tady gaštany rozhodně holý nejsou...přijeď se podívat...Ale za návštěvu dík... Dadik, Sarrah...taky těšilo...díky...

Sarrah
24. 10. 2007
Dát tip
moc*

dadik
24. 10. 2007
Dát tip
oslovuje*

Petrusha
24. 10. 2007
Dát tip
tiež mi truchu uniká náväznosť prvej a druhej časti,ale je to príjemné na margo však - gaštanové lístie je na dušičky už dávnou minulosťou, to sú stromy, čo opadajú medzi prvými a už teraz sú holééé

America
24. 10. 2007
Dát tip
Ta obraznost je dobrá, ale bohužel nenavazuje. Trhá se od jedné vize k druhé. Běžnej čtenář si zapamatuje dvě tři, které mu zůstanou v hlavě a budou živit celý zbytek odstavce, který jenom přelítne očima, protože myšlenkami bude už odtržený u několika prvních řádků a volných asociací, které na ně navazují. Ale i tak se mi docela líbí. Jen ty pole, ty já literárně nenávidim.

Ta_Audrey
24. 10. 2007
Dát tip
Dík za návštěvu...popravdě je to trochu slepený, takže v originále to takhle nenavazuje...ale je to starý, celkem dost, nicméně napsat to dneska, napíšu to takhle :) Dobrou noc

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru