Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

How are you?

06. 11. 2007
39
61
5143
Autor
Vaud

Nekde kolem prvni lekce anglictiny se naucite, ze na otazku: “How do you do”? (jak se mas?) se odpovida taky otazkou. Kupodivu stejnou -  “How do you do?”. Nezni to moc logicky. Krome Anglicanu pouzivaji stejnou otazku misto odpovedi snad jen manzelky. Ciste teoreticky by mel dotazovany opet odpovedet stejne. Tedy otazkou. Na “How do you do” je slusne odpovedet “How do you do”. Aspon  je to psano v prvni lekci! Pokud by se tato poucka dodrzovala dusledne, tak se snadno jazykove zacyklite a budete  si haudujudovat do aleluja. Pro zpestreni doporucuji menit intonaci a delat vesele obliceje.

 

Zdvorilostni dotaz patri v anglictine k nejzapeklitejsim a nejvic se prici nasemu chapani. “Jak se mas”, se da rict taky “How are you?”. Z mne neznameho duvodu se na tuto otazku odpovida vyhradne kladne. Jisty ekonom v Reflexu pise, ze rikat pravdu v teto situaci je znakem nasi narodni malosti. Malosti!? Docela se me to dotklo, kdyz jsem to cetl. Rict, ze se mame vselijak nebo dokonce spatne je znamkou zaostalosti a radi nas to nekam na Balkan? Co kdyz se mame skutecne spatne? Dost dobre si to dovedu predstavit. Jako vetsina nasi populace. Tim, ze budeme lhat se to moc nezlepsi.

 

 

Ve filmu “Romeo musi zemrit” se v zavercne scene setka asijsky Romeo se svou cernou Julii. Nasemu hrdinovi, ktery prisel pomstit smrt sveho bratra, prave zemrel otec a navic i jeho potencialni tchan. Pred okamzikem zabil sveho byvaleho kamose – bratrovraha a ma popaleniny 2-3 stupne na obou rukach.  Julie, ze ktere se prave stal sirotek,  se jde zeptat Romea jak se ma (!?). Ja bych si tipnul ze spatne. Pokud jste prave pohribili vetsi cast familie a par mesicu se bez cizi pomoci nenajite ani  nedostanete na zachod, tak zrejme nic moc. Ale to je ciste cesky pesimisticky nahled. Dokonce si dovedu predstavit, co by asi odpovedel cesky Romeo nasi lokalni Julii. Zrejme by se to muselo vystrihnout. To by vsak nebyl holywoodsky happy-dent! Nezahubitelny Romeo presne v ramci americkeho bontonu (ac je Cinan z Hong Kongu) odpovida, ze se mu dari skvele. Coz je vzhledem k popsane situaci dost s podivem.  Neco mi rika, ze by se zaver Shakespearovi  moc nelibil. Je pravda, ze Shakespeare nema tak propracovane bojove sceny a dodrzuje pravidlo, ze tak 1/3 svych postav necha prezit do konce.  

 

Pochopil jsem (pres vnitrni odpor), ze musim byt pozitivni. Dodnes se mi vybavuje zdeseni prodavace v San Diegu, kteremu jsem vysvetloval, jak se ve skutecnosti mam po 12 hodinach stravenych v letadle. Zmatl me jeho falesny zajem! ! Jako lekar cekam, ze mi moji pacienti reknou po pravde, jak se jim dari, kdyz se je na to zeptam. Anglicany, kteri se maji furt dobre, bych asi nelecil!  Ma se skvele, tak co sem leze! "Neeext!" Ted chodim na ranni meetingy s Americany, kteri me rozespaleho po ranu bouchaji pseudo-pratelsky do zad,  a i pri nejvetsich pruserech mi rvou z 20 cm do ucha, ze je vsechno “great” a “wonderful”. Ze zacatku jsem se obcas nechal nachytat!

 

 Ale je  lhani skutecne znamkou vyspele civilizace?  Myslel jsem, ze na konkretnejsi dotaz muzu odpovedet po pravde. Ne, ne, ne! Amikum se musi lhat porad! V pondeli jsem se o tom znovu presvedcil. Na otazku kolegy ze zamori, jak jsem se mel o vikendu, jsem mu po pravde rekl, ze nic moc. Nejakej debil mi ukradl novy kolo!! Spolupracovnik mi zarval do ucha svoje “Great!” a sel si uvarit kafe. Chvilku jsem zustal zirat.  Nejen ze si denne lzou, ale ani se neposlouchaji. Jestli je lhani jedinou prekazkou  naseho zrovnopravneni s vyspelym svetem, tak to snad dozeneme. Jen ja si v te nasi Unii vyhrazuju pravo citit se obcas mizerne. Dobre si po ranu zanadavat je nekdy great!

 

 


61 názorů

Vaud
19. 04. 2009
Dát tip
zrovna podání se moc nedařilo, ale v úterý jdu na trénink remízoval jsem s hrabětem von Almen, což mi udělalo největší radost :-))

Vaud
19. 04. 2009
Dát tip
jsem sedřenej po včerejším turnaji, tak sotva lezu :-)), ale mám se dobře :-)

Diana
23. 03. 2009
Dát tip
hahaha, no tak vidíš :-)

Vaud
23. 03. 2009
Dát tip
my jsme jednou meli serii jednani se znepratelenym oddelenim (to taky existuje v medicine) a jeden pan docent nas na oficialnich jednanich vzdy zdravil - Vy nam taky!

Diana
23. 03. 2009
Dát tip
V Česku máme zase sklon na pozdrav "dobrý den", odpovědět (aspoň v duchu) "starej se o sebe, důro!!". Není každý pozdrav pozdravem a není každá otázka otázkou. Ale jako téma fejetonu je to definitely great! ****

Vaud
08. 03. 2009
Dát tip
a tohle zrovna mám s diakritkou někde na Neviditelném psovi :-))

Augustus
08. 03. 2009
Dát tip
Souhlasím s Aleinad, jde o nelogické pokrytectví, i když já na tuto otázku odpovídám zpravidla "standardně". Na druhou stranu, když se již někoho zeptám, tak mne odpověď upřímně zajímá. Napsal jsi skvělý fejeton, ale ta absence diakritiky je na zabití. Možná jde o jediný smysluplný způsob, jak udělat ve slově o pěti písmenech z češtinářského hlediska pět chyb. Přesto nemohu nedat TIP!

Vaud
24. 02. 2009
Dát tip
zrovna se tu Amici potlapkavaji na chodbe a ryci u toho nefalsovanou falesnou radosti je to spis jako nejaky dechovy cviceni nebo tak neco

jedna moje známá když pracovala v USA v jedné firmě se pokoušela na jejich každoranní "jak se máš" odpovídat po pravdě a nějak originálně, ale po měsíci to vzdala, když zjistila že je opravdu úplně jedno co řekne a stejně ji nikdo neposlouchá... *

Myslím, že už to v názorech nakousnul Podezdívka. Já zásadně odpovídám, že se mám báječně a skvěle a být to jen o trochu lepší, tak bych se z toho musel zbláznit... To spolehlivě nasere každého. A mám hezký den!

Vaud
21. 08. 2008
Dát tip
Amíci mi čím dál víc lezou na nervy - ještěže mám teď jako šéfa príma Anglána :-)

tsuki
21. 08. 2008
Dát tip
ježiš, to mi TAK mluví z duše, po setkání s hromadou Amíků jsem měla téměř chutě pálit jim boky svíčkou a natahovat na skřipec a u toho se jich ptát, jestli se pořád ještě mají tak neskonale úžasně.)) TIP TOP

Vaud
11. 08. 2008
Dát tip
hm... ať řekneš cokoliv, tak je to great, wonderful, awsome a nebo něco podobnýho...

Jolie
11. 08. 2008
Dát tip
so true... stejna zkusenost - mou neveselou situaci (cela familie nemocna, priprava na babiccin pohreb a hnisavy zanet dutin) kolegyne Irka zhodnotila slovem "wonderful!" a vratila se k rozepsanemu emailu... :p

Jolie
11. 08. 2008
Dát tip
so true... stejna zkusenost - mou neveselou situaci (cela familie nemocna, priprava na babiccin pohreb a hnisavy zanet dutin) kolegyne Irka zhodnotila slovem "wonderful!" a vratila se k rozepsanemu emailu... :p

američani a angličani jsou v tomto paka. Vůbec je nezajímá, jak se kdo má. Zajímá je to asi jako když se někdo zeptá na malorce o prázdninách s koktejlem v ruce "kolik je hodin". Je mu to úplně jedno, ale ptá se. *

gemina
23. 01. 2008
Dát tip
hah ja bych se jako english speaker asi moc neuzivila:). Budu si vyhrazovat pravo s tebou:)

Vaud
27. 12. 2007
Dát tip
milé emko, bydlím teď v Barceloně a nemám tam český comp (teď píšu z Pardubic) ale už se na tom pracuje a diakritika bude!!

emko
26. 12. 2007
Dát tip
Povedený a velmi trefný. Se subjektivním názorem si dovolím nesouhlasit, neboť anglosaská rétorika je opravdu jiná, než slovanská, ale ... o subjektivních názorech fejetony jsou, ne? ;-) Trochu mi vadí nepřítomnost diakritiky - neřeknu v e-mailu nebo po icq, kde dělá spíš než cokoliv jiného binec, ale literární dílo by ji mělo míti. if (povedeny) { tip++; // :-) }

whoolygan
17. 12. 2007
Dát tip
opravdu vyzraly fejeton! rozhodne TIP!!! no a jinak mam pocit, ze nejen amici, britove a anglo-kolonie jsou takto zdvorili, ale i vetsina asijskych narodu... asi jsme coby stredoevropane proste uprimny narod! ;)

Fairiella
09. 12. 2007
Dát tip
* Ale jen si myslím, že my někdy říkáme, že se máme "nic moc", i když se nám špatně nevede, i když není důvod se nad něčím ošklíbat. A přitom si my, Češi, vždycky ten důvod najdem. Důvod, aby nás ti druzí politovali a případně si postěžovali spolu s námi. My se dokážeme mít mizerně i díky tomu, že venku prší. Možná tohle myslel ten pán z Reflexu, když mluvil o malosti? Mám kamaráda z Finska a ten se bohužel ode mě naučil tomuhle hroznému zvyku si stěžovat, když něco není stoprocentně v cajku. A když má třeba něco nepříjemného dělat do školy, už neřekne "I feel good but a bit tired" - on řekne "I feel ok - coz of work and I'm also tired and..." a pokračuje ve fňukání. Možná jde spíš o náhled na situaci, o schopnost pozitivního myšlení. Nejde podle mého o to, neupřímně lhát, že se mám skvěle, jako Američan, ale umět i OBČAS říct "Já se mám opravdu fajn." To od kamarádů a známých slyším hodně zřídka...

Vaud
30. 11. 2007
Dát tip
holky zdravim vas z Barcelony a diky za komentare!

Janina6
30. 11. 2007
Dát tip
Vtipné a chytré. Tady už nemám co dodat, jen típek :-)*

Kytiii
22. 11. 2007
Dát tip
wonderfull! :o) great story... *

Vaud
18. 11. 2007
Dát tip
small talk je nezavazny pokec :-) - to jsi nasel spravne!

Montrealer
18. 11. 2007
Dát tip
Už čtu tenhle fejeton asi po třetí a pořád se mi líbí. "great" a "wonderful" mi vysvětlil www.slovnik.cz celkem jasně, ale při "small talk" se trochu moc rozkecal, podívejte: small talk - nezávazná konverzace (společenská) small talk - všední hovor (nevýznamný) small talk - společenská konverzace Já bych to shrnul tak, že "small talk" = pokec. Co vy na to, kovaní angličtináři?

Montrealer
17. 11. 2007
Dát tip
To je moc pěkné, Geschlecht je pohlaví...:o)

Montrealer
10. 11. 2007
Dát tip
Já se zamlada učil jenom německy a dokonce jsem tam párkrát byl. Obdobou našeho "jak se máte" je německé "wie geht es ihnen" - doslova přeloženo "jak se vám jde". Já si někdy dělal z Němců menší legraci a na jejich otázku "wie geht se ihnen" jsem s gustem odpovídal: "Es geht mir schlecht. Die Beine schmerzen." - jde se mi špatně, bolí mě nohy. Jenže oni tomu nechtěli rozumět a stále, sveřepě opakovali to své "wie geht es ihnen" - asi je to tam idiom, který nechce nic vědět o skutečné chůzi, přestože se na ni (doslova) ptají.

Montrealer
10. 11. 2007
Dát tip
...Jako lekar cekam, ze mi moji pacienti reknou po pravde, jak se jim dari, kdyz se JE na to zeptam... místo "je" by asi mělo být "jich". Věta s "je zeptám" mi zní tak trochu ostravsky...:o) Taky nevím, co to znamená "great" při odpovědi na otázku "jak se máte ?" Tady mi slovník moc nepomohl. U "smalltalk" zase kupodivu pomohl. Fejeton je typicky vaudovský, konkrétní, živý a navíc nutí k zamyšlení. Samozřejmě tip, když tady nemůžu dát víc.

Yeziiinka
10. 11. 2007
Dát tip
Tak tohle je great! Nedokážeš si představit, jak jsi mě tímto čtením potěšil. Nejvíc jsem se zasmála při představě pacientů trousících se v třicetivteřinových intervalech do ordinace, těsně před zpátečním průletem zárubněmi zpět předloží onu letenku: "Fine, thank you". Máš ve všem pravdu, baštím tenhle fejeton, schovávám si jej k nejoblíbenějšímu čtení, k malým Talmudům. Jsem ráda, že tu jsi. :) ***

Vaud
08. 11. 2007
Dát tip
Ahojda, udelali jste mi radost, zase neco napisu! Jirko, obcas me desi, ze mi jednoho dne dojdou temata. Nastesti mam tak pestry zivot, ze mi to jeste na par fejetonu staci!

a2a2a
08. 11. 2007
Dát tip
Milý Michale, máš už naprosto jistý fejetonistický šmrnc bez hluchých míst. Psát fejetony, zvláště pak častěji, není zase až taková legrace, třeba jen proto, že musíš najít aktuální, zpravidla nijak veselé téma, a to pak vesele podat. A ty jsi v tomto ohledu pro mne absolutní písmácká jednička.

Markel
07. 11. 2007
Dát tip
Mooooooc - T :-)))

podezdívka
07. 11. 2007
Dát tip
To je právě ten rozdíl mezi námi a Američany. Když odpovíš Amíkovi, že se máš bídně, tak ho překvapíš. Když odpovíš Čechovi, že se máš výborně, tak ho nasereš. Kdepak, není nad to říkat lidem pravdu do očí, byť jsou to třeba Američani s národní velikostí:-) Skvělé čtení *tip

skvělé !!! čtu tvoje texty po ránu, pro dobrou náladu :o) t.

Terpsichore
07. 11. 2007
Dát tip
Skvelej fejeton, posilam avizo vsem svym zackum anglictinackum a * :-) No vidis, ja narazim na uplne opacnej problem - jsem nemocna, ne ze bych umirala, ale dite hlidat potrebuju... no a nasi jinak desne hodne babicce dokud nereknes, ze je ti fakt mizerne, tak se divi, proc teda potrebujes hlidat a porad se nenapadne pta, jestli ji tam teda fakt potrebujes :-) a me castecne v juesej odkojene to pres tu pusu nejde a nejde, to bych si rovnou mohla lehnout na zada, zkrizit ruce na prsou a zapalit svicky :-) No ale uz se to ucim - ne-ni-mi-nic-moc.. uffff :-)

vesuvanka
06. 11. 2007
Dát tip
sabi - díky :-)))

sabi
06. 11. 2007
Dát tip
Not bad. Nebo so-so. K sluzbam. A nikdo za to hlavu netrha. -))

vesuvanka
06. 11. 2007
Dát tip
pěkný fejeton na zajímavé téma. Také jsem někde o tom četla, že v Americe se na otázku "Jak se máš" musí nebo má odpovídat, že dobře nebo dokonce skvěle, i když zrovna do smíchu není. Napadlo mě tehdy, zda by byla dobrá odpověď "Ujde to", ale protože neumím anglicky, nevím, zda by se to přesně takto dalo přeložit a jak by to vyznělo.... TIP

sabi
06. 11. 2007
Dát tip
a zase jsme u toho small talk. proste reknes fajn a jedes dal. na tom neni nic pokryteckeho, takto to u nich proste funguje a clovek by na to mel pristoupit. cestina se celym tim slavnym "jak se mas" muze umlatit, protoze zpravidla se pres tema "jak se mas", nikam daleko nedostanes, ale kdyz si konecne uvedomis, ze anglicky uzus je jiny a "how are you" je proste uvitaci fraze, na kterou se odpovi pokud mozno co nejneutralneji "fine", "good", "not bad", "so-so" (v nejhorsim pripade), mozna te to zbavi te dle meho odporne zateze, ze bys mel kazdemu na potkani vykladat, jak je ten tvuj zivot otresny. who cares..? -)

Vaud
06. 11. 2007
Dát tip
pratele dekuji za navstevu! sabi - ja bych se vsadil, ze by se me zeptali, ale cirkularku si kvuli tomu nekoupim. Asi by to "po americku" pri uriznuti ruky melo byt - Mam se skvele! Ze neuhodnete proc budu ve hre "Meleme meleme kavu, jedno zrnko pryc" v mirne nevyhode? Nebo "small talk" o benzinu: Dnes je bajecny den a ted kdyz mi konecne ukradli kolo, tak si muzeme zrekapitulovat ceny naturalu a nafty na Prachaticku. Je s podivem, jak cyklisti tyto skurecnosti ignoruji. :-))

Pacer
06. 11. 2007
Dát tip
dneska mi mluvíš z duše. Lži, nic jiného se od tebe nečeká

Aleinad
06. 11. 2007
Dát tip
sabi: když někoho nezajímá, jak se někdo opravdu má, tak ať se na to neptá, ale je značně pokrytecký očekávat jen odpověď "skvěle" a je pokrytecký to říct, když to není pravda.

sabi
06. 11. 2007
Dát tip
no tak te ruky by si snad vsimli... -)) a v tom pripade by se te "how are you" uz zeptal opravdu akorat debil (bez ohledu na narodnost), ne? -))

Vaud
06. 11. 2007
Dát tip
sabi - small talk jo, ale pokrytectvi a hranou zdvorilost... to moc nemusim Prijde mi divny, ze lidem muzes rict, ze sis urizla ruku na cirkularce az pote, co jim reknes, ze se mas skvele.

sabi
06. 11. 2007
Dát tip
jsem toho nazoru, ze obtezovat okoli svymi problemy je minimalne nelogicke, protoze nepredpokladam, ze by mi je clovek, ktery se me pouze optal, jak se mam, vyresil. necekam od neho nove kolo, ani ze me bude utesovat ve chvili, kdy mi poumira pulka rodiny behem peti minut. mimo jine mauji anglosaske narody oblibene rceni: "That does not make your problem mine.", tj. jinymi slovy "Tvuj problem neni muj problem." Cech (napriklad) muze zahorekovat, ze takove sobectvi a neurvalost svet nevidelm, ale ruku na srdce, opravdu nas to, "jak se mas", tak hluboce a opravdu zajima? anebo spis nase kultura postrada tzv. "small talk", schopnost nezavazne si popovidat o pocasi, o cenach benzinu a o tom, "jak se mame", predtim, nez nastoupime na temata, o ktera nam u te ktere osoby opravdu jde...?

palino8
06. 11. 2007
Dát tip
no vidíš, tak sa im môže povedať aj pravda ;) sú na vyššej úrovni, pravdu už ani nevnímajú ;)))

Aleinad
06. 11. 2007
Dát tip
jo, tak tohle mi taky přijde nelogický...že se mám skvěle by mi občas fakt nešlo přes pusu. takže dobrej fejeton, akorát nepřítomnost diakritiky trochu ruší..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru