Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Soutěžní dílo 129

14. 11. 2007
20
27
1598

Soutěžní haiku číslo 129

 

Dlaní otírám
z okna ranního vlaku
tři jasné mraky.


27 názorů

Vcelku příjemné, leč nemohu se zbavit divného pocitu jak z "jasných" mraků (tak nějak mám dojem, že mraky můžou být lecjaké, ale jasnost jim jeho jasnost pánbůh upřel), tak z jejich otírání ze skla. Možná měl autor na mysli to, že mu mraky krs sklo připadaly jako šmouhy na tom okně (a proto se je pokusil setřít) - na druhou stranu to by u toho okna musel ležet... Moc úvah, na haiku, není-liž pravda?

StvN
08. 12. 2007
Dát tip
Technicky nemožné.

působí logicky kostrbatě, na efekt

Yentl
21. 11. 2007
Dát tip
*

Bašó
20. 11. 2007
Dát tip
*

čaro
19. 11. 2007
Dát tip
Pouhý pohyb ruky - a mraky se rozplývají v krůpějích na hřbetu dlaně :-)

Baziliška
19. 11. 2007
Dát tip
"jasné" je tam zbytečné, hází to někam k mizerné poezii plné jasných hvězd a čistých srdcí:((( "jasný mrak" mi prostě přijde nesmyslný jinak je to fajn

Jednokdo
18. 11. 2007
Dát tip
vynikající

Darmo-šlap
16. 11. 2007
Dát tip
Houmeles píše, že jde o skrytou metaforu užívanou v asociačních haiku. Asi se trochu vyzná. Je to něco jiného, než naše západní přenášení významu na základě vnější podobnosti. Kdybych napsal "jasné mraky rosy", nebylo by o čem mluvit. Tady je ale "rosa" nevyjádřená. Proto "skrytá metafora". Klíč je v slovesu "otírám", které v sobě tu rosu skrývá.

jorel
15. 11. 2007
Dát tip
až na tu trojku se mi tato haiku opravdu líbí. a haiku to je.

Znám z dlouhých cest po kolejích.*

katugiro
15. 11. 2007
Dát tip
Máš pravdu, asi to smysl nemá. V haiku je to s metaforami dost ošidné, jsem většinou pro čistší formu.

Houmeles
15. 11. 2007
Dát tip
Nemá smysl někoho přemlouvat, když se mu to nelíbí na poprvé, aby se mu to líbilo na podruhý :-) Jen pro úplnost: haiku z toho dělá slovo "otírám". Jednak vysvětluje skrytou metaforu orosení a mraků. Moc pěkná zkratka - neotírám orosení, ale rovnou ty mraky. A pak - pomíjivost, trumf v "ruce" přítomnýho okamžiku.

katugiro
15. 11. 2007
Dát tip
Houmeles: představit si to dokážu, ale co z toho dělá haiku?

jo, podobně to chápu jako Houmeles, prostě tři mlžný mraky na okně, setřu (otřu), nejsou, mám mokrou dlaň ;)... ale já bych to teda dlaněma nedělala, to sklo je moc špinavý, člověk si tam jen něco prstem namaluje a už ho má černej ;)... ale u mě to na tip néjni, nevim proč, něco mi tam v tom haiku chybí... To bude tím, jak říká katugiro: "konstatování činnosti..."

Houmeles
15. 11. 2007
Dát tip
katugiro, měl jsem na mysli klidnej posez ve vlaku. Zatím, co na skle se v rose (venku je asi klendra) objevujou tři zářivý mraky. A tak je setřu. Byly, nejsou. Mám mokrej rukávec :-) Bych řek, že je to dobrý.

palino8
15. 11. 2007
Dát tip
oblaky nemusíš stierať tak, že ich dáš preč, ale aj tak, že "oblak" urobíš aj z toho, čo je okolo nich... nesmierne pekný nápad

Darmo-šlap
15. 11. 2007
Dát tip
Hm... Jsou to tři mraky, které se objevují v zamlženém skle. Proto je "stírám". Něco jako skrytá metafora.

katugiro
14. 11. 2007
Dát tip
To je konstatování činnosti, ne haiku. Nebo mi něco uniká. Uniká? (avi)

CyNick
14. 11. 2007
Dát tip
*

palino8
14. 11. 2007
Dát tip
pekné

Dášeňka
14. 11. 2007
Dát tip
*

Houmeles
14. 11. 2007
Dát tip
Věčný odjezdy... K jasnejm mrakům. Zpoždění nezpoždění.

Paulart
14. 11. 2007
Dát tip
Ano :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru