Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Psychadelická sonda do světa jednoho normálního chlapce Davida Pazanowskiho

01. 12. 2007
2
10
336
Autor
a4am

Psychadelická sonda do světa jednoho normálního chlapce Davida Pazanowskiho

 

 

Billy Smith, 1902, California.

Patricia Kőrnelová, 1927, Velká Británie.

Faruh Zanyiev, 1952, Uzbekistán.

Franz Krausz, 1977, Německo.

David Pazanowski, 2002, Česká Republika.

 

 

 

                       „Pět různých lidí, národností, povah, věkových kategorií.

                         Pět různých příběhů, které pojí jeden osud.

                         Jsme bohové věčnosti, trpitelé našich ideálů, jsme všechno a jsme nic, jsme stíny  

                          našich vlastních já, bloudíme, čekáme, žijeme...“

 

                       „Toto je můj příběh, můj osud, MŮJ ŽIVOT!“ 

                                

                                                                                                                      David Pazanowski

 

 

 

 

 

Pohlédl jí do očí. Jejich pohledy se setkaly. Ucítil její parfém. La chevolier dLeon. Usmál se. Svět kolem něj se zastavil a on pochopil... Mohl by to skončit... Všechno... Ale ON musí žít.

Miluje svého bratra a zároveň nenávidí jeho sobeckost.

Nenávidí svého bratra a zároveň obdivuje jeho objev.

 

Teď se ho zeptá, jestli se něco děje. Očekává to. V mysli již má připravenou odpověď a výraz číslo patnáct. Nadechuje se a počítá do tří.

                                                                   -1-

                                                                   -2-

                                                                   -3-

„Děje se něco, Davide?“

„Ou, promiň, jsem se zasnil, jsem divný dneska.“ Jde ke dveřím od bytu, odemyká již nachystaným klíčem.

„Ty jsi divný pořád!“ směje se ona. Pohledná dívka... Někteří tvrdí, že pohlednost je pojmem relativním. Ale každý se shodne na tom, že ONA pohledná prostě je.

Vejdou dovnitř, nachází se v malé předsíňce, ona tiskne svou hruď na jeho, nedostatek prostoru využívají k výměně tepelné energie. Políbí se.

 

„Heeeey, jsme poprvé u tebe, tak bys mě taky mohl nejdříve provést, a pak až třeba... něco...“

Potulně se usměje.

Takže nalevo je kuchyň, napravo koupelna, rovně je pokoj mého bratra, který se tak trochu zcvokl, a toto je můj pokoj, kde se nachází moje postel... Si udělej pohodlí, sedni si, lehni si, klidně se svleč...“

Zkouší to, pokaždé a pokaždé, a pokaždé a pokaždé ho odmění nechápavě chladným pohledem...

„To byl jen vtip, vtip, vtípek,“ zamlouvá to. Vyloudí na ní lehký úsměv.

Ona si sedá na postel, on se přesouvá k videu. Pokoj je malý a David nepořádný. Pokud by se na člověka hledělo podle stavu jeho pokoje, David by byl někde vespod pomyslné pyramidy lidské společnosti.

Jí je to jedno, miluje ho.

 

„Tak kterou epizodu si dáme?“

„Epizodu?“ ptá se a ústa  se  jí zkřiví do kyselého úšklebku.

PRAVIDLO ČÍSLO JEDNA: Holky nemají rády Hvězdné války!

„Tak pro zahřátí si dáme trojku,“ vytahuje kazetu a dává ji do přehrávače.

Ona očekává, že se bude dvě a půl hodiny nudit, on ví že ne. Ještě žaluzie, skočí vedle ní do postele, obejme ji a stiskne PLAY.

 

                                        KDYSY DÁVNO V PŘEDALEKÉ GALAXII...

 

„Nevěděla jsem, že máš bratra...“

Poprvé co mu nevadí, když někdo vyrušuje u Hvězdných válek.

„No, mám ho rád, ale moc se s ním nechlubím...“

„Ale vždyť...“

„Dívej,“ skočil jí do řeči „můj bratr se před dvěma lety dozvěděl, že zemře. Že zemře brzo. A v té době se změnil. Uzavřel se do vlastního světa, kde se řídí vlastními pravidly. Pořád jen počítá a počítá, nekomunikuje, nejí, skoro nespí, na ničem mu nezáleží, jen na číslech. Prostě se trochu zcvokl, trochu více, je na něj depresivní pohled... Víš...“

Tentokrát mu do řeči skočila ona a políbila ho. On věděl, že ona ví. Ví, že ho miluje. Ví že on jí ne. Sundává ji tričko, zavírá oči, imperialistické vojsko se dostává na první metu.

Je to poprvé, posté, potisícé. Zná každý záhyb jejího těla, od písečných plání na jihu po sopečné vrchy na severu, má to zmapované a geografie vždy byla jeho silnou stránkou.

Teplý pocit projel jeho tělem.  Ona se zachvěla. Upadá do letargie, vychutnává si ten pocit dočasného vítězství, snaží se oklamat sám sebe... Už nemá moc času... Hlava mu těžkne, zavírá oči...

 

                                      4 – 8 – 15 – 16 – 23 – 42

 

Zahřmělo. Ne doslova. David se probouzí. Úzkost ho zaplavuje, žaludek se mu svírá. Už si ale zvykl.

Ona nikde, jeho bratr nikde, nikdo nikde. Ve vzduchu je cítit Nicota.

Televize šumí svým typickým televizním šumem. Tupě bere ovladač a vypíná ji. Nikam nespěchá, má hodně času.

Doplazí se do kuchyně, a z ledničky vytahuje mléko. Pije přímo z láhve, jako každý správný chlap. David jako devatenáctiletý mladík má zkreslené představy o podstatě "chlapství“.

 

V koupelně putuje mlíko z oběžného systému jeho těla zase pryč.

Koukne se do zrcadla, a uvědomí si, že vypadá strašně. Utěšuje ho jen jeho teorie, že každý vypadá po ránu strašně. Rychlá sprcha to spraví...

 

Zuby projede kartáčkem přesně šestašedesátkrát. Doprava – doleva – nahoru – dolů – nahoru –doprava – doleva – nahoru – dolů – nahoru, zakončené majestátním pohybem dolů.

Obléká svou oblíbenou košili, rukávy zahýbá k podpaží, límeček si rovná nahoru. Navleče se do svých modrých kalhot, a na sebe nasouvá žabky. Vychází ven... Ne, na nic nezapomněl. Dneska ctí styl ala NO-UNDERPANTS.

 

Ostrava je sama o sobě temné město. Prázdná Ostrava je ovšem až hrůzostrašný zážitek. Mraky na obloze jakoby se zastavily, vzduch zhoustl, jeho tep se zpomalil na minimum. Davida to ani nevykolejilo... Není ani světlo ani tma, město samo jakoby odráželo jeho vnitřní pohnutky.

A on je už znuděn životem.

 

Prochází alejemi v parku, vychutnává to ojedinělé ticho.

Prochází kolem bytů svých bývalých lásek.

Kolem bývalé práce svého otce.

 

Byly časy, kdy miloval své rodiče nadevše. Byly časy, kdy si užíval každé chvilky svého života.

Ale jak čas plynul, a svět se měnil, začal se David měnit s ním. Tento proces se dá nazvat osobní evolucí. A když se svět zastavil, zastavil se i Davidův vývoj. Jeho srdce se obrnilo proti citům.

Ne, že by nedokázal milovat. Stále miluje svou matku, otce, bratra, přátele, ale spíš z povinnosti.

Přesto existuje naděje... možná...

 

Nechává sebou protékat volný tok myšlenek. Chvíli má pocit, že létá, chvíli má pocit, že padá.

Bezvětří. Psychický automatizmus pozvednut na další úroveň.

 

Sedá si na lavičku. Čeká ho důležitý hovor.

 

                                      4 – 8 – 15 – 16 – 23 – 42

 

Nejbližší telefonní budka se rozzvonila. Jde k ní, zvedá sluchátko.

 

„Haló?“

„Ahoj brácho, tady Michael. Nic neříkej, jen poslouchej!“

Michael zní stejně šíleně jako vždycky, pomyslel si David.

„Tohle neslyšíš poprvé, teda jednou to slyšíš poprvé, ale jinak se asi opakuju, ale pro kontinuitu je nutné, aby tvé další verze slyšely to, co ty poprvé. Uznávám, zní to trochu nesmyslně, těžce se to vysvětluje. Nejdříve tedy informace nejdůležitější, já jsem se nezbláznil, nikdy jsem se nezbláznil. Když jsem se dozvěděl, že zemřu, tak jste mohli předpokládat mou reakci. A přirozená reakce je přece Jak tomu mám kurňa zabránit? Tak jsem trochu přemýšlel. Trochu více. Dá se říct, že jsem si skoro přetavil mozkové buňky. Ale zvládl jsem to. To kde se momentálně nacházíš je časová chyba. Jedná se o ojedinělý úkaz, který se objevuje v pravidelných intervalech celé věky po celém světě. Jsi asi zvědavý, jak to všechno vím, ale nejsem schopný ti odpovědět. Důležité je to, že jsem se dokázal zachránit. Ono, zachránit ne tak docela, spíš jsem dokázal to, abych nikdy nezemřel. Dá se říct, že tento okamžik je začátek, a zároveň konec. My dva se točíme v nekonečnu, ale zároveň v nicotě. Tímto utínám náš hovor, běž domů a pochopíš... A jednou, jednou to zvládneš... Uvidíš... A Davide... Mám tě rád...“

 

David položil sluchátko, a vyráží směr domov.

 

 

A jednou, jednou to zvládneš... Uvidíš...

Tato slova jeho bratra mu vrtají hlavou již hodně dlouho... Co tím myslel... Co zvládnu...

A v tu mu srdce zabušilo, a vlilo mu do žil onu již zmiňovanou Naději.

Utíká domů. Jeho žabky ťapkají po asfaltovém povrchu.

Ne dnes, ne zítra, ale časem, časem opravdu uvidím.

 

Otevírá hlavní dveře, vybíhá schody do čtvrtého patra.

Celý udýchaný zastihne svou krasavici u bytových dveří.

Ještě nikdy nebyl tak šťastný, že ji vidí.

 

Teď se ho zeptá, jestli se něco děje. Očekává to. V mysli již má připravenou odpověď a výraz číslo patnáct. Nadechuje se a počítá do tří.

                                                                   -1-

                                                                   -2-

                                                                   -3-


10 názorů

a4am
13. 12. 2007
Dát tip
dík opět heh:) No, možná někdy časem, zatím nic no:)

a4am
03. 12. 2007
Dát tip
StvN: jou, prcičky ne, prostě imperialistické vojsko, spojení s hvězdnýma válkama (takové geekovsko-pubertální spojení asi), degradace v očích některých je ale možná, uznávám:) Jinak výtky chápu a dík za ně:)

StvN
03. 12. 2007
Dát tip
Potulně se usměje. Je to vtipné, ale nějak se to nehodí:) Někteří tvrdí, že pohlednost je pojmem relativním. V textu je víc míst (stereotypy postavy, Ostrava....) nebo poznámek, které ukazují k tomu, že jsi do povídky částečně promítl sám sebe. To je chyba. Musíš si udržet odstup. Tahle věta je trochu mimo i z důvodu její spekulativnosti. Pokud píšeš povídku s jasným dějem, tak není třeba do ní vkládat nadbytečné "jakoby úvahy". imperialistické vojsko se dostává na první metu. Prcičky? Na to bacha. Tohle každou povídku spolehlivě degraduje o několik stupínků níž. sopečné vrchy na severu Jestli jsi tím myslel ňadra, tak jsi asi nikdy neviděl sopku, nebo máš zkreslené představy o pohlednosti. Jak psal katugiro, některé věty nebo pasáže jsou zbytečné, něco zase chybí. Úprava také nic moc. Nápad sám o sobě není originální, takže výsledek povídky závisí na jeho zajímavém zpracování, což se tady nepovedlo, protože ty jsi s nápadem neudělal zhola nic, prostě jsi ho opsal a dodal nejjednodušší důvod, a totiž smrt. Nicméně napsané to není technicky úplně špatně, takže řekněme, že zvládnout řemeslo bys mohl docela dobře, teď jde o ty důležitější věci - smysl, zajímavost, obohacení. Hodně štěstí.

a4am
02. 12. 2007
Dát tip
katugiro: Jména na začátku s daty - vždy je tam interval v rozmezí 25ti let. Jde o osoby, které také uvízly ve své vlastní smyčce. Možná se na ně zaměřím v dalších částech, nevím. Nicméně když se v prologu mluví o pěti osudech, jedná se o pět osudů právě osob na tomto "seznamu". Nepodstatné věci a patetický tón jsem prostě já no, působí to asi vadně, chápu, dík za kritiku:) Jinak ještě jednou dík za ty chybky:)

katugiro
02. 12. 2007
Dát tip
Ty hrubky jsou hrozné; pošlu vzápětí. Jinak víceméně klasická smyčka, trochu nejasně podaná, ale dá se tím prokousat. Patetického tónu by slušelo opravdu trochu ubrat, a vůbec k tomu stylu... někde se věnuješ nepodstatným věcem, jako jak se David obléká, některé necháš bez vysvětlení - zvracení mléka, jindy přeskočíš co by naopak mohlo být zajímavé; chtělo by to zkrátka přepracovat. Není mi jasný význam jmen a dat na začátku a čísel v průběhu povídky. Jsou nějak významotvorná?

a4am
02. 12. 2007
Dát tip
Wiski: taky díky za kritiku:) K tomu konci, David je díky uvěznění v časové smyčce bez šancí na další normálně vedený život... Ale v telefonu jeho bratr mluví o určité naději. No, a toto není blíže rozvedeno v tomto příběhu. Jedná se o to, že David dokáže utvářet či ovlivňovat onu smyčku, onen čas. A on si to v té povídce uvědomí, na konci, a jeho život nabyde opět určitého smyslu. Já sám nevím jak je to dále, jen prostě postava Davida tvoří lehce mé alter ego (nebo spíš on je mnou), tudíž jak stárnu já, tak se k jeho příběhu budu možná vracet, rozvíjet ho (možná ale ne:). A až budu cítit, že jsem opravdu vyzrálý (40 let, 50 let, později, dříve, nikdy?) tak napíšu něco jako Smrt Davida Pazanowskiho:)

a4am
02. 12. 2007
Dát tip
Narvah: jou, dík, pravopis není mou silnou stránkou:) Jinak "psychadelická" je jakoby moje slovo, prostě ho používám, nehledě na jeho (ne)existenci:) A tím patosem asi vím co myslíš, ale otázka "co jsem tím chtěl zavést" je pro mne nepřekonatelná. Myslím tím fakt, že jsem to tak prostě napsal (jak jsem cítil, jak chci daný příběh sdělit), více jsem nad tím nebloumal:)

Narvah
02. 12. 2007
Dát tip
když už tak psychedelika a "pohledy se setkaly".. jinak já patos nemusím a ty ho máš hned ze začátku několik koleček - otázka je, co si ním chtěl zavést..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru